LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scareware

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Scareware

Ongelezen bericht door Radar »

Kwaadwillende hackers vinden steeds nieuwe manieren om uw pc te infecteren en uw persoonlijke gegevens te achterhalen. Vermomd als een software-update laat zogenaamde scareware zich installeren door de argeloze pc-gebruiker. Hoe herkent u dergelijke schadelijke software en hoe kunt u ze vermijden?

mjve1966
Berichten: 0
Lid geworden op: 12 mar 2010 19:16

Re: Scareware

Ongelezen bericht door mjve1966 »

Ikzelf ben de gelukkige bezitter van een Apple computer welke ongevoelig is voor dit soort ellende.
Helaas is het zo dat de meeste Windows-gebruikers nooit of te weinig lezen wat er naast de klok op de taakbalk open springt in een pop-up.
Regelmatig klikt men zonder te lezen op OKE of JA zonder zich te realiseren dat ze zichzelf hiermee een hoop ellende op de hals halen.
Mijn advies is dus, lees eerst voordat je het ergens mee eens bent.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Scareware

Ongelezen bericht door Radar »

Dit item past vanavond helaas niet meer in de uitzending. We zullen er in een toekomstige uitzending alsnog aandacht aan besteden.

dolf-golf
Berichten: 23
Lid geworden op: 04 mar 2010 20:41

Re: Scareware

Ongelezen bericht door dolf-golf »

Dat is jammer leek me wel leerzaam of heeft het met de problemen van het afgelopen weekend te maken ?

domo
Berichten: 0
Lid geworden op: 17 mar 2010 10:01

Re: Scareware

Ongelezen bericht door domo »

Hallo,
Ik hoop dat dit nog binnenkort wordt uitgezonden want wij zijn dus ook de dupe geworden hiervan. Personal security heette wat er in beeld kwam en via PC Tools hebben we een antivirus aangeschaft wat dus nooit nodig was geweest en onze pc alleen maar meer heeft geinfecteerd. Het leek allemaal zo echt met die infecties die in beeld kwamen, het virus download je bestanden en doet alsof deze geinfecteerd zijn. Via een site om dit te verhelpen (pc zat helemaal vast) is dit weer goed gekomen maar op die site zagen we wel dat er zoveel meer mensen erin zijn gelopen. Het erge is dat er ook nog een bedrag extra van de rekening is afgeschreven, waar we dus geen toestemming voor hebben verleen. Alyarica.com ... en wel 49,95 euro!!! we proberen dit te verhalen op de credit maatschappij want die zegt (mastercard) dat je daartegen bent verzekerd.... afwachten maar.
Wat een zielige mensen die dit doen, hoog tijd dat internet criminaliteit nog beter wordt aangepakt!!!
Groetjes.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Scareware

Ongelezen bericht door Radar »

Vanavond is het zo ver: Scareware in TROS Radar!

20.20 uur, Nederland 1

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Scareware

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

mjve1966 schreef:Ikzelf ben de gelukkige bezitter van een Apple computer welke ongevoelig is voor dit soort ellende.
hoe meer gebruikers... hoe meer kans je hebt dat ook voor het appeltje rotzooi geschreven gaat worden.

BertJansen
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 mar 2010 16:50

Re: Scareware

Ongelezen bericht door BertJansen »

TROS Radar schreef:Hoe herkent u dergelijke schadelijke software en hoe kunt u ze vermijden?
Ik gebruik al jaren geen Windows meer (ik gebruik de gratis versie van Unix: Linux, een ander hier gebruikt de schandalige commerciële versie ervan waar, in strijd met GNU, geld voor wordt gevraagd: MacOS). Maar ik let altijd op WAAR die zg. software/update vandaan komt. Als het NIET door mij zelf (!) van de site van Microsoft of de fabrikant van mijn software komt dan installeer ik het niet. Software die gekraakt is of van mijn buurman komt installeer ik ook nooit.

Verder geld ook, zoals reeds door een ander hier gezegd, dat elk besturingssysteem kwetsbaar is. Of die kwetsbaarheid gebruikt wordt door stoutertjes en boeventuig hangt af van de populariteit van het systeem.

En (ook al gezegd) het lijkt of Jan en alleman er last van heeft omdat er zo veel Windows gebruikers zijn. Er zijn juist meer mensen die er geen last van hebben dan wel. Alleen naïeve mensen (of diegenen die na jaren computergebruik er nog steeds niets van snappen) installeren gewoon zomaar iets en updaten hun virusscanner niet.

dutch1
Berichten: 67
Lid geworden op: 16 dec 2008 17:21

Re: Scareware

Ongelezen bericht door dutch1 »

Gewoon Ubuntu/Mint/mini-xsf gebruiken.
Geen probleem meer met allerhande vormen van spam-spyware.
En nog gratis ook.
Wat wil je nog meer.

Hans

goldlabel
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 sep 2009 23:37

Re: Scareware

Ongelezen bericht door goldlabel »

Hallo,
Ik ben het gedeeltelijk eens met de bovenstaande reacties, mensen die zeggen dat ze door dat zij een apple,Linux gebruiken geen kans maken besmet te raken niet helemaal weten waar het hierom draait, het gaat de hackers erom dan er zoveel mogelijk mensen besmet raken en waar draaien de meesten mensen mee, Windows als het andersom zou zijn zou bv. Linux of apple het haasje zijn, ook vindt ik de makers die die **** ook erg dom, want de bedoeling is dat er gegevens gestolen kunnen worden, maar wat gebeurd er de pc is vaak niet meer werkbaar en dus moer er opnieuw geïnstalleerd worden (verwijderen kost veel meer tijd en werkt nier altijd even goed).de opmerking om niet overal OK of Ja te klikken vindt ik ook gedeeltelijk kloppen, geval is dat het scherm waar de melding in staat je laat denken dat je een keus hebt, maar dit is niet waar,waar je ook op klik het resultaat blijft hetzelfde ofwel klik je nu op het kruisje of op nee of ja de opdracht naar de pc toe blijft, installeren die hap, er is eigenlijk maar een ding die misschien de oplossing bied, CTRL,ALT en DEL indrukken dan takenbeheer en bij toepassingen het scherm sluiten van die melding, weet je niet welke dan sluit je gewoon alle internet vensters op die manier. Het is trouwens niet mijn bedoeling om de tips van vorige gebruikers af te vallen, maar meer aan te vullen. ik hoop dat ik hiermee wat hebt kunnen bijdragen.
grtz Hennie.

Seraphina
Berichten: 0
Lid geworden op: 05 apr 2010 15:50

Re: Scareware

Ongelezen bericht door Seraphina »

Wij hebben al jaren internet via planet, van kpn dus. Zij zijn al vaak negatief in het nieuws geweest bij jullie, wij hebben er overigens nog nooit problemen mee gehad. Je kunt de helpdesk altijd om hulp vragen, er is altijd iemand die je te woord staat.Ik moet u toch meedelen dat het gratis antivirus-programma PC-veilig van planet niets van deze ellende toestaat.
Als er al iets je computer probeert binnen te komen word je verteld wat het is, of ze filteren het er voor je uit.
Na alle negatieve berichten over hen, is het de moeite waard dit ook eens te vermelden.
Vriendelijke groeten
Seraphina

Normen+Waarden
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mei 2008 22:20
Contacteer:

Re: Scareware

Ongelezen bericht door Normen+Waarden »

Ben erg benieuwd naar de uitzending vanavond, ik heb een aankondigingen gedaan via Twitter & Tokker en berichten geplaatst op m'n blog en m'n forum.

Hopelijk gaan veel van mijn leden/bezoekers de uitzending bekijken.

Ik hoop wel dat er goed in detail wordt gegaan over het Scareware onderwerp, zonder te vervallen in allerlei ingewikkelde termen zodat de beginnende gebruiker het gewoon kan volgen. Dit Scareware principe is , net zoals in 2009, de nieuwe trend op malware gebied. Ik ken meerdere leden die hier in getrapt zijn omdat de schermen er soms erg betrouwbaar uitzien. Gelukkig kunnen onze experts deze mensen verlossen van hun infectie. Naast Scareware is stealth-technologie een erg opkomende trend, Malware wil niet meer gevonden worden en de makers worden hier (helaas) steeds beter in..

pvanderploeg
Berichten: 0
Lid geworden op: 05 apr 2010 20:39

Re: Scareware

Ongelezen bericht door pvanderploeg »

Om te voorkomen dat U beticht wordt van bevoordeling van Microsoft is het wellicht goed om in een volgende uitzending te vermelden dat vooral Windows computers bevattelijk zijn voor dit soort ellende. Apple- en Linux-computers (bijvoorbeeld Ubuntu hebben er aanzienlijk minder last van.

Normen+Waarden
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 mei 2008 22:20
Contacteer:

Re: Scareware

Ongelezen bericht door Normen+Waarden »

Op zich was de gegeven informatie helder en duidelijk wat betreft de Scareware.
Er werd uitgelegd wát Scareware nou precies is en hoe je besmet kunt raken.
Ook de tip om gebruik te maken van een betrouwbare AV en de PC up-to-date te houden was goed. Vanwege tijdsgebrek kon er vanzelfsprekend niet veel dieper op de materie worden ingegaan.

queenfanmichel
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 sep 2005 13:16

Re: Scareware

Ongelezen bericht door queenfanmichel »

Heb een Apple geen last van

De Ridder
Berichten: 0
Lid geworden op: 05 apr 2010 21:01

Re: Scareware

Ongelezen bericht door De Ridder »

Wat moet je doen als je dat virus heb??
Laatst gewijzigd door De Ridder op 05 apr 2010 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Doc Brown
Berichten: 0
Lid geworden op: 05 apr 2010 20:39

Re: Scareware

Ongelezen bericht door Doc Brown »

Computers en besturingssystemen zijn te complex voor de (vaak onopgeleide) gebruikers, daarom zullen dit soort criminelen altijd een grote stap voor hebben op legitieme software makers, computerbeveiligers en overheidsinstanties. Ook willen gebruikers meestal niet betalen voor software omdat ze dat zien als iets wat ze gratis bij de computer krijgen. En ook wordt er veel illegale software gebruikt.

Veel mensen hebben geen antivirusprogramma en de bestaande gratis versies hebben nadelen ten opzichte van de betere betaalde software (zo komen meestal bij gratis versies updates later ter beschikking als bij de betaalde versie). Men wil wel bij Windows blijven, overstappen naar gratis besturingssystemen als Linux zien veel mensen niet zitten, ook al zijn die in de laatste jaren veel gebruikersvriendelijker geworden (bijv. Ubuntu). En verder willen mensen ook niet betalen voor computeronderhoud, ik doe dat inmiddels alleen voor mijn naaste familie (zo heb ik onlangs de laptop van mijn broer ontdaan van een dergelijk scareware programma dat de hele computer overnam).

De oplossing is om het beheer van de computers extern te laten plaatsvinden, door een betrouwbare partij. Hierdoor heeft de eindgebruiker wel veel minder mogelijkheden om software te installeren en dingen aan de computer te veranderen.

Bedrijven zijn de afgelopen jaren massaal afgestapt van desktop PCs en kiezen nu steeds vaker voor centraal beheerde (Citrix) terminals. Het beheer is veel goedkoper geworden en er kan minder misgaan, domweg omdat medewerkers veel minder kunnen veranderen (als ze al iets kunnen veranderen) en bij het defect raken van de apparatuur geen gegevens verloren gaan omdat alle gegevens extern worden opgeslagen. Hun werkomgeving staat op een serie centrale servers, niet meer op het kastje op hun bureau. Een belangrijk voordeel voor de medewerkers is dat ze (als dat als wenselijk wordt geacht) van meerdere locaties kunnen inloggen en hun eigen vertrouwde bureaublad zien.

Een dergelijk model zou ook kunnen ontstaan voor consumenten. Hierbij worden de diensten die men afneemt belangrijker dan het apparaat wat men gebruikt. Een soortgelijk model als bij de mobiele telefoonmarkt. Immers heeft men met een mobieltje (tegenwoordig ook een computer) ook niet de mogelijkheden om het volledige beheer te doen (al kan iemand die dat wil wel volledige toegang krijgen, dit noemt men 'jailbreaken') en worden software installaties gedaan via een centrale autoriteit (bijv de iPhone Appstore) die ervoor zorgt dat malafide applicaties er niet door kunnen. Nu bijna alles via het internet verloopt is de tijd rijp om naar zo'n model om te schakelen en het tijdperk van de losse volledig te beheren PC vaarwel te zeggen.

Wel zou men kunnen kiezen uit verschillende modellen terminals en netbooks zodat men net als bij de mobiele telefoonmarkt een veelzijdige keuze heeft.

M. Madern
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2010 21:04
Locatie: Harderwijk

Re: Scareware

Ongelezen bericht door M. Madern »

Ik zag tijdens de uitzending een voorbeeld van de ING met de nieuwe wijze van betaling via de creditcard. Toch ben ik ervan overtuigd dat deze nieuwe wijze niet veel verbeteringen op zal leveren. Zal er in de schermen van de scareware niet gewoon een extra veld verschijnen waarin een gebruiker zijn/haar wachtwoord in moet vullen? Op deze wijze hebben onwetenden hun wachtwoord ook verzonden?
Mij lijkt een systeem dat lijkt op het huidige TAN-code systeem van de ING, een bevestigingscode via de SMS een wijzere oplossing.

Ikzelf gebruikte altijd Ubuntu (Linux), dit systeem (te vergelijken met Windows) is totaal ongevoelig voor deze software evenals voor virussen.

Momenteel gebruik in Windows 7 met NOD32 als antivirus. Middels dit programma is het voor de gebruiker onmogelijk om schadelijke software te installeren of openen.

M. Madern
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2010 21:04
Locatie: Harderwijk

Re: Scareware

Ongelezen bericht door M. Madern »

De Ridder schreef:Wat moet je doen als je dat virus heb??
Breng uw computer naar een betrouwbaar bedrijf of een betrouwbare winkel waar ze kennis hebben van deze scareware. Vaak kunnen zij dit verhelpen of u, of kennis gebaseerd, advies geven.

rh01
Berichten: 0
Lid geworden op: 05 apr 2010 21:12

Re: Scareware

Ongelezen bericht door rh01 »

Het is mij overkomen, weghalen en/of verwijderen lukte niet, maar...
Gewoon opstarten, op de taakbalk verschijnen de pictogrammen. met de rechtermuisknop aanklikken, en de snelkoppeling verwijderen. Nu start de computer wel op, maar het programma zit er nog. Hierna naar de schijf (meestal) C. Ga naar het betreffende programma, en klik met de rechter muisknop, kies naam wijzigen, en verwijder de laatste letter. Ik heb hierna de computer opnieuw opgestart en ben weer naar C: gegaan en heb op het betreffende programma geklikt en hierna op verwijderen en het was weg.
Dit is snel geschreven, maar het kostte wel een week voor ik het door had wat er aan te doen. Als het je nu overkomt, dat het betreffende scherm voorkomt en begint te "scannen", gewoon in de rechter bovenhoek op het kruis klikken en het is ook weg.
succes met de poging.
R. Hauer.

Gesloten