LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Misleidende sms-diensten

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5518
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door Radar »

U doet mee aan een iq-testje en vult nietsvermoedend uw mobiele telefoonnummer in. Vervolgens zit u zonder dat u het weet aan een duur sms-abonnement vast. Helaas klinkt dit voor veel mensen bekend. Tientallen tot honderden euro’s per maand worden afgeschreven van hun rekening. Nieuwe prepaid-kaarten worden binnen enkele seconden leeggeplukt.

Al in 2000 besteedde Radar aandacht aan misleidende sms-diensten. Maar ondanks alle gedragscodes, maatregelen en beloften blijft de stroom aan klachten bestaan. Wat gaan we hier eindelijk aan doen? Nemen telecomproviders eindelijk hun verantwoordelijkheid en wat doet de wetgever?

Maandag in Radar, 20.30 uur, Nederland 1

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door seconds-out »

TROS Radar schreef:U doet mee aan een iq-testje en vult nietsvermoedend uw mobiele telefoonnummer in. Vervolgens zit u zonder dat u het weet aan een duur sms-abonnement vast. Helaas klinkt dit voor veel mensen bekend. Tientallen tot honderden euro’s per maand worden afgeschreven van hun rekening. Nieuwe prepaid-kaarten worden binnen enkele seconden leeggeplukt.

Al in 2000 besteedde Radar aandacht aan misleidende sms-diensten. Maar ondanks alle gedragscodes, maatregelen en beloften blijft de stroom aan klachten bestaan. Wat gaan we hier eindelijk aan doen? Nemen telecomproviders eindelijk hun verantwoordelijkheid en wat doet de wetgever?

Maandag in Radar, 20.30 uur, Nederland 1
Sms-diensten zijn criminele bolwerken die via legale manieren zoveel mogelijk klanten proberen op te lichten.
Hoe dat gebeurt maakt niet uit.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door Shine »

Waarom een stuk eigen verantwoordelijkheid altijd maar afgeschuiven op providers?
IQ testjes, geluidjes, of sms diensten waar je de prijs van de auto/huis en weet ik wat meer direct kunt opvragen of afnemen gaan nou eenmaal gepaard met hoge kosten en vaak met een vastzitten aan een sms dienst abonnement.
Dit mag na al die jaren nu toch wel eens bekend zijn. Mensen sturen te vaak te gemakkelijk sms'jes naar tal van -rotzooi- diensten of schrijven hun mobiel nummer op een of ander -online- formulier. Er wordt te vaak te weinig moeite genomen om éérst de voorwaarden te lezen.
Zitten we van de ene kant terecht (!) te klagen over de aantasting van onze gegevens, verspreiden we die zelf ook te pas en onpas en met te veel gemak.

mh2010
Berichten: 0
Lid geworden op: 09 nov 2010 15:36

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door mh2010 »

Ik had een sim-card besteld bij BEN. Zonder dat ik het wist, was er aan dit telefoonnummer een sms-horoscoopdienst gekoppeld. Het bleek onmogelijk om
deze dienst te stoppen. BEN verwees ons naar T-mobile, T-mobile verwees ons naar BEN. Ten einde raad hadden wij maar een nieuwe sim-card met een ander telefoonnummer aangevraagd bij BEN. Maar dit bleek niet de oplossing.
Het oude telefoonnummer werd nl. gekoppeld aan het nieuwe telefoonnummer,
zodat de sms-terreur gewoon doorging. Ten einde raad hebben wij de aansluiting bij BEN maar opgeheven.

mich24
Berichten: 607
Lid geworden op: 15 dec 2009 11:32

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door mich24 »

Tros,

Waarom vul je dan je nummer in?
Het staat in kleine lettertjes er onder.
Dat de consument dit niet leest, is in principe de eigen verantwoording!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Dit soort uitbuiterij moet gewoon verboden worden. Ik werd verleden jaar eveneens slachtoffer van deze praktijken. In één maand was er 42 euro afgeschreven. Dat was dus even snel blokkeren. Het is gewoon oplichterij. Verbieden die hap. Mensen die dit soort praktijken uitoefenen zijn en blijven doorgaan net als draaideurcriminelen.

Azijnzeiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 nov 2010 10:01

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door Azijnzeiker »

Kunnen we nu voorzichtig concluderen dat alle uitzendigen van Tros Radar geen zin hebben? 10 jaar lang komt dit onderwerp al terug!

Elkitchtasso
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 nov 2010 15:39

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door Elkitchtasso »

Ik vind het ook niet slim als je je ervoor aanmeldt. Maar er zijn op de wereld nou eenmaal volwassenen die naief zijn, of soms zelfs psychisch niet helemaal in orde. Daarnaast heb je ook kinderen/pubers die oprecht geen idee hebben dat er aan een Liefdestest een abonnement vast zit.

Je ziet ook vaak dat die diensten op dergelijke doelgroepen gericht zijn: Gaat het niet goed in je leven? Check je horoscoop! Wil jij het fluffymuffy konijn op je mobiel, sms dan nu!

Daarnaast stelt het werkelijke product vaak niets voor. Horoscoop die door Piet en Klaas geschreven zijn, gifjes van 5 frames en vaak zelf lege berichten of loze tekst.

Zoiets dergelijks kan alleen maar met digitale diensten. Want wat zou er gebeuren als er een meneer 3x per week een speeltuin inloopt en Beesies voor €3,- per stuk aan de kinderen verkoopt?

jriet
Berichten: 0
Lid geworden op: 11 nov 2010 16:31

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door jriet »

Wat te doen,

krijg rekening via Tele2 over mobiel bellen met vermelding CM. Dat blijkt volgens Tele2 een ongewenst SMS abonnement te zijn. Met hulp van Tele2 alles nu gestopt. Maar in rekening gebrachte kosten over aug-sept-okt zijn resp 2.98 + 61,97 + 89,42 totaal € 154,37.
Zou niet te verhalen zijn. Wat te doen?

Joop.

ygregory67
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2010 13:25

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door ygregory67 »

Ook ik word onterecht berekend voor kosten met vermelding CM alsook je mob24-7.nl en telefuture. Ik kan me niet herinneren mij ooit aangemeld te hebben en krijg ook geen sms-jes dus afmelden lukt niet omdat ik geen code heb. Hierover heb ik eerder met Tele2 gesproken, die reageerde op een bericht wat ik achter heb gelaten op dit forum, kreeg ik een toezegging van compensatie uit coulance. Nadat ik telefonisch ben benaderd door Tele2 omdat ik de afgelopen maand veel geïnternet zou hebben, ben ik mij facturen nogmaals gaan bekijken. Hierop heb ik geschokt met de klantenservice gebeld en zij concludeerde dat mijn laatste rekening van ruim €148,00 weleens helemaal onterecht kunnen zijn. Er is een ticket aangemaakt met het verzoek dit nog eens te onderzoeken. Ook de beloofde compensatie heb ik nog niet terug. Ik wacht nu op een telefoontje met een oplossing en compensatie voor deze kosten. Wanneer u nog geen contact met Tele2 heeft gehad, is dit misschien een optie om die bedragen terug te krijgen? Het lijkt mij dat u daar gewoon recht op heeft.

ygregory67
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2010 13:25

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door ygregory67 »

Ik heb zojuist het telefoontje ontvangen van Tele2 en dat was een grote tegenvaller. Meneer vind het voldoende zo, meer krijg ik niet. Wat blijkt, ik krijg alleen mob 24-7.nl vergoedt en telefuture en cm in eerste instantie niet. Volgens Tele2 heb ik ook gewoon gebruik gemaakt van deze dienst en alleen via allerlei formulieren en bureaucratische onzin is het mogelijk op te vragen of en wanneer ik me dan heb aangemeld, en wanneer blijkt dat ik me niet heb aangemeld, krijg ik ook die diensten vergoed. Bovendien heeft deze medewerker geconstateerd dat er 1 dienst bijzit van Idols. Dus ik heb het winnende nummer van Idols aangevraagd, en zit vervolgens aan een peperduur abonnement vast. Waar staat in de kleine lettertjes op televisie dat dit de consequentie is? Dit is ronduit belachelijk en juist daarom moeten programma's als kassa en radar hier aandacht aan geven en vooral er bovenop zitten want hier moet wat aan gedaan worden. Ik kan niet bewijzen nooit een sms-je ontvangen te hebben en zij verschuilen achter het feit dat ik dan maar de kleine lettertjes had moeten lezen en dat ik er zelf verantwoordelijk voor ben. Nou ik weet zeker dat hier nog niet het laatste over gezegd is. Ik laat dit niet los.

Tele2 Webcare
Berichten: 653
Lid geworden op: 08 feb 2010 12:53

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door Tele2 Webcare »

Beste ygregory67,

Vervelend om te lezen over je problemen m.b.t. sms-diensten. Ik wil dit graag voor je uitzoeken. Zou je mij je postcode en huisnummer en/of klantnummer naar [email protected] o.v.v. ygregory67 willen sturen?
Ik zie je gegevens graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Danielle van Tele2

Ruyt1
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2010 22:49

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door Ruyt1 »

Chatcommunicatie met Tele2 leverde voor mij niets op. Sterker nog, ze draaien om de feiten heen en hebben geen weerwoord dus hangen zij de telefoon op of beëindigen de chatsessie zonder resultaat. Ik attendeerde Tele2 erop dat zij met Telefuture samenwerken. Anders kan Tele2 nooit geld incasseren van mijn rekening voor Telefuture. Tele2 zegt dat ik gebruik maak van internetdiensten.
TIP: KOPIEER EN PLAK DE TEKST DIE GESCHREVEN WORDT OP EEN NAAMLOOS WORD DOCUMENT. JE HEBT DAN ALTIJD EEN BEWIJS DAT DE PROVIDER, MET WIE JE PROBLEMEN ONDERVINDT, JOU NIET EEN BEVREDIGEND ANTWOORD BIEDT.
Hier een stukje verslag van mijn ervaring met een chatsessie met Tele2:
Medewerker Tele2 (***) zegt:Ik zie dat mijn collega u volledig heeft uitgelegd hoe dit zit, ik heb hieraan niets toe tevoegen.
U (dat ben ik zelf) zegt:Jullie werken samen met Telefuture. Deze diensten mogen niet door jullie in rekening gebracht worden als ik hier niets van weet
(***)zegt:Tele2 werkt niet met informatiediensten samen. Zoals mijn collega heeft aangegeven is dit door uzelf via internet geactiveerd.
(***) zegt:Heeft u nog andere vragen voor mij?
U zegt:Waarom brengen jullie dit dan in rekening? Dat gaat dus wel via jullie?
(***) zegt:Ik ga hier niet met u over in discussie zoals ik u al verteld heb, mijn collega heeft u alles uitgelegd.
U zegt:ik heb nog heel veel meer
U zegt:Ook heb ik deze informatie in een word document geplakt om tot de conclusie te komen dat Tele2 mensen dupeert
(***) zegt:Als u verder geen vragen voor mij heeft wil ik u hartelijk danken voor deze chat, ik wens u verder nog een fijne dag. T.

Een reactie door Tele2 blijft uit.
Ilse

Tele2 Webcare
Berichten: 653
Lid geworden op: 08 feb 2010 12:53

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door Tele2 Webcare »

Beste Ruyt1,

Vervelend dat je ongewenste smsjes ontvangt van Telefuture en dat je er bij de chatsessie niet uit bent gekomen.
Ik wil graag voor je uitzoeken wat ik voor je kan betekenen.

Om je van dienst te kunnen zijn ontvang ik graag je postcode, huisnummer en 06-nummer via [email protected], o.v.v. Ruyt1 Trosradar.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Danielle van Tele2

ygregory67
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2010 13:25

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door ygregory67 »

Iedere keer wordt er aangegeven door tele2 dat ze het vervelend vinden en dat ze het graag voor je willen uitzoeken. Nou ik heb al 5 maanden niets van ze gehoord, ik ben blij dat mijn abonnement binnenkort beëindigd wordt, dan kan ik terug naar pre-paid. Voor mij nooit meer een abonnement.

Groet,

Ylona

Roodborst84
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 feb 2011 11:38

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door Roodborst84 »

Volgens mij is het de meeste mensen nu wel duidelijk niet met die dingen mee te doen lijkt me. Is dit niet meer iets voor de Opta ook??

ygregory67
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2010 13:25

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door ygregory67 »

Hallo,

Ik denk zeker dat hier nog eens naar gekeken moet worden maar ook tele2 moet zijn verantwoordelijkheid nemen, en niet meer in zee gaan met dat soort oplichters. Waarom moet ik bewijzen dat ik gebruik maak van de dienst, laten zij maar bewijzen dat ik me heb aangemeld, maar dat kunnen ze niet en ze kunnen ook niet laten zien dat ik berichten ontvang want die krijg ik niet. Wanneer tele2 zo ontzettend veel klachten krijgt over 1 en dezelfde, dan moet er toch ergens alarmbellen afgaan. Het lijkt op oplichting, het ruikt naar oplichting, het smaakt naar oplichting dus dan zal het wel oplichting zijn.

Ylona

Azijnzeiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 nov 2010 10:01

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door Azijnzeiker »

ygregory67 schreef:Iedere keer wordt er aangegeven door tele2 dat ze het vervelend vinden en dat ze het graag voor je willen uitzoeken. Nou ik heb al 5 maanden niets van ze gehoord, ik ben blij dat mijn abonnement binnenkort beëindigd wordt, dan kan ik terug naar pre-paid. Voor mij nooit meer een abonnement.

Groet,

Ylona
Misschien werkt Danielle niet meer bij Tele2

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ergens je telefoonnummer zomaar achterlaten/invullen is het domste dat je kunt doen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Misleidende sms-diensten

Ongelezen bericht door sephora30 »

Elkitchtasso schreef:Daarnaast heb je ook kinderen/pubers die oprecht geen idee hebben dat er aan een Liefdestest een abonnement vast zit.
Daar zijn nou ouders voor, om het kroost voor deze ongein te waarschuwen.

Gesloten