.
ik heb een hond gehad, maar die is overleden .
Maar tijdens mijn wandelingen hoorde ik over andere rassen verhalen, waarvan ik dacht :
waarom kopen (!!) de mensen nog zo'n ras?
Bv de Berner Sennen, zijn allemaal " inteelt" -gefokt , en bij iedere Senner, die ik ontmoette , was wel wat loos aan ...
Maar als je dat dan weet, (en nu helemaal) , denk ik : waarom blijven mensen dan die rassen kopen ??
Zo hou je de cirkel rond , en die moet juist nu gebroken worden . !
Mensen zijn er zelf debet aan, dus de klanten zelf :
.." U vraagt , en wij draaien".. , was altijd al het motto, en nu ook al dus bij hondenrassen .
laten ze eerst zelf te rade gaan , waarom ze , bv , zo'n zielig Cavaliertje willen hebben !
Ook de keurmeesters moeten eens wat beter nadenken :
velen hebben een eigen voorkeur, en velen hebben zo de rassen naar de kloten geholpen !!
voorbeeld:
de Duitse herder moest en zou lager , sluipend moeten gaan lopen, gevolg:
ze zijn nu misvormd aan de heupen...
en ik vind dat oer-lelijk, die glijbaan-rug !
of bv met de sharpei's : wat een rimpels, dat is gewoon vragen om probelem,
maar kopers hebben nou eenmaal borden voor de koppen
en als het dan misgaat ?.. ja, ik zou zeggen , had dan beter opgelet !!
cicolina schreef:Ook ik kocht een rashond met ernstige gezondheidsproblemen.
Mijn overweging voor een rashond was niet mee te willen werken aan de malafide handel.
Dacht vanwege een 'goed' fok reglement, koopovereenkomst enzovoort wel snor te zitten.
2 jaar lang verdiepte ik mij in fokkers van dit ras, helaas ook ik ging voor de mooiste en de beste, dacht ik.
Binnen enkele maanden bleek er een zeer ernstige chondrodysplasie aan de hand te zijn.
Toen ik mij er in ging verdiepen ben ik geschrokken, wetend in welke getallen deze afwijking aanwezig is!
ik snap dit niet .. u heeft er 2 jaar (!!) over gelezen, en nu pas kwam u achter die cijfers??
dit bewijst maar weer, hoe a.s. kopers met borden voor hun koppen lopen !
.