LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie bij Apple
Re: Garantie bij Apple
Maakt niet uit, als er maar kostenloos reparatie of vervanging komt.
Laatst gewijzigd door Jolijn op 18 okt 2011 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Garantie bij Apple
Bedankt voor de mooie uitzending.
Jammer dat de Tros bepaalde mensen weer de kans geeft om anderen in de wielen te rijden. Het is toch glashelder hoe het zit.
Jammer dat de Tros bepaalde mensen weer de kans geeft om anderen in de wielen te rijden. Het is toch glashelder hoe het zit.
Re: Garantie bij Apple
Kan dus nooit.olaf79 schreef:Dit is precies waarom die richtlijn in NL niet is overgenomen. Omdat hier die 2 jaar niet als keiharde grens geldt. Hier geldt namelijk (nu voor 10x uitgelegd) de in het maatschappelijk verkeer gebruikelijke levensduur. Wel is het zo dat na verloop van tijd een afschrijving geldt. Dat betekent dat als je een behoorlijke tijd van een product hebt gebruik gemaakt 100% garantie niet meer redelijk is. Zo kan het dus zijn dat je na 3 jaar nog maar recht hebt op 50% van de reparatiekosten.
de in het maatschappelijk verkeer gebruikelijke levensduur is zo vaag.
Daarbij gooit men alle producten van de dezelfde soort op één hoop: kan nooit!
Van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma kan nooit of te nimmer precies dezelfde kwaliteit, levensduur en betrouwbaarheid verwacht worden als van de duurste Makita of DeWalt.
En dat is dus precies wat men doet bij die de in het maatschappelijk verkeer gebruikelijke levensduur.
Die levensdurentabellen of hoe je het ook noemen wilt, moet gelijk vergeten worden: kan in de praktijk niet.
Dat is echt theoretisch geneuzel die in de praktijk niet uitvoerbaar is.
Daarom krijgen de winkelieren het ook zo ontzettend voor hun kiezen: zij moeten van de consumentenorganisaties zaken doen die ze helemaal niet kunnen.
Re: Garantie bij Apple
Dat is dus het punt: hoe kan ervoor gezorgd worden dat de consument kosteloze reparatie of vervanging kan krijgen, in plaats van dat er gekeken wordt waar de consument en de verkopende partij samen recht op hebben.Jolijn schreef:Maakt niet uit, als er maar kostenloos reparatie of vervanging komt.
Re: Garantie bij Apple
Wie zegt dat?BBCS schreef:Dat kan dus niet.olaf79 schreef: Heel simpel. Lever voor 1500 euro gewoon een laptop die zonder problemen minimaal 3 jaar meegaat. Dat mag voor een product van die prijs wel. Zeker omdat andere fabrikanten voor lagere prijs wel die garanties leveren.
De winkelier kan nooit of te nimmer de keiharde garantie geven dat een harde schijf gedurende de 3 jaar niet zal crashen, dus kan nooit gezegd worden dat die harde schijf 3 jaar zonder problemen mee moet gaan.
Western digital biedt 3 jaar op haar notebook hardeschijven en 5 jaar op het topsegment notebook harde schijven. De winkelier kan dus wel die garantie geven. Als apple gewoon kwaliteit biedt voor de prijs die ze vraagt is 3 jaar helemaal geen probleem.
Re: Garantie bij Apple
Door kwaliteit te bieden. Kennelijk kan WD (western digital) hardeschijven 3-5 jaar garanderen. Dat betekend dus dat apple dat ook kan mits zij de juiste kwaliteit levert.BBCS schreef:Dat is dus het punt: hoe kan ervoor gezorgd worden dat de consument kosteloze reparatie of vervanging kan krijgen, in plaats van dat er gekeken wordt waar de consument en de verkopende partij samen recht op hebben.Jolijn schreef:Maakt niet uit, als er maar kostenloos reparatie of vervanging komt.
Re: Garantie bij Apple
Een veel gehoord argument. Als een goedkoop b merk voor die prijs geen deugdelijk product kan leveren moet het dat ook niet doen. De prijs wordt (zeker in het geval van Apple) niet alleen bepaald door kwaliteit. Ook functionaliteit en andere service zoals een instructieboekje, meegeleverde accessoires en de brand name spelen een rol.BBCS schreef:Kan dus nooit.olaf79 schreef:Dit is precies waarom die richtlijn in NL niet is overgenomen. Omdat hier die 2 jaar niet als keiharde grens geldt. Hier geldt namelijk (nu voor 10x uitgelegd) de in het maatschappelijk verkeer gebruikelijke levensduur. Wel is het zo dat na verloop van tijd een afschrijving geldt. Dat betekent dat als je een behoorlijke tijd van een product hebt gebruik gemaakt 100% garantie niet meer redelijk is. Zo kan het dus zijn dat je na 3 jaar nog maar recht hebt op 50% van de reparatiekosten.
de in het maatschappelijk verkeer gebruikelijke levensduur is zo vaag.
Daarbij gooit men alle producten van de dezelfde soort op één hoop: kan nooit!
Van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma kan nooit of te nimmer precies dezelfde kwaliteit, levensduur en betrouwbaarheid verwacht worden als van de duurste Makita of DeWalt.
En dat is dus precies wat men doet bij die de in het maatschappelijk verkeer gebruikelijke levensduur.
Die levensdurentabellen of hoe je het ook noemen wilt, moet gelijk vergeten worden: kan in de praktijk niet.
Dat is echt theoretisch geneuzel die in de praktijk niet uitvoerbaar is.
Daarom krijgen de winkelieren het ook zo ontzettend voor hun kiezen: zij moeten van de consumentenorganisaties zaken doen die ze helemaal niet kunnen.
Een goedkoop product moet technisch net zo veilig, deugdelijk en goed zijn als een duurdere versie van hetzelfde soort.
Een apple macbook is geen goedkoop b merk. Apple zit aan de top van het prijssegement. Daar horen ook bepaalde kwaliteiten bij.
Re: Garantie bij Apple
Zucht....olaf79 schreef:Wie zegt dat?BBCS schreef:Dat kan dus niet.olaf79 schreef: Heel simpel. Lever voor 1500 euro gewoon een laptop die zonder problemen minimaal 3 jaar meegaat. Dat mag voor een product van die prijs wel. Zeker omdat andere fabrikanten voor lagere prijs wel die garanties leveren.
De winkelier kan nooit of te nimmer de keiharde garantie geven dat een harde schijf gedurende de 3 jaar niet zal crashen, dus kan nooit gezegd worden dat die harde schijf 3 jaar zonder problemen mee moet gaan.
Western digital biedt 3 jaar op haar notebook hardeschijven en 5 jaar op het topsegment notebook harde schijven. De winkelier kan dus wel die garantie geven. Als apple gewoon kwaliteit biedt voor de prijs die ze vraagt is 3 jaar helemaal geen probleem.
Jij hebt het over retail.
Op de OEM schijven zit een ander garantiebeleid.
Als HP een schijf van Western Digital in de laptop zet, zit er op die harde schijf maar 1 jaar garantie en geen 3 jaar.
Daarbij zegt die garantie periode totaal niets over hoelang dat het product probleemloos mee zal gaan.
Ik wil ook af van die term: probleemloos meegaan gedurende de x periode.
De winkelier kan de consument niet de keiharde garantie geven dat het product probleemloos een x tijd mee zal gaan.
Dus kan niet gezegd worden dat een harde schijf probleemloos 3 jaar mee behoort te gaan. Als men dat wel zegt, zegt men dat die harde schijf gedurende de 3 jaar niet kapot mag gaan.
Komen we weer bij het feit dat de winkelier nooit of te nimmer de keiharde garantie kan geven dat de harde schijf gedurende de 3 jaar niet zal crashen!
En we gaan over tot de orde van de dag.
Re: Garantie bij Apple
Ja zucht nog maar eens diep want je wordt moe van je eigen hardnekkigheid...BBCS schreef: Zucht....
Jij hebt het over retail.
Op de OEM schijven zit een ander garantiebeleid.
Als HP een schijf van Western Digital in de laptop zet, zit er op die harde schijf maar 1 jaar garantie en geen 3 jaar.
Daarbij zegt die garantie periode totaal niets over hoelang dat het product probleemloos mee zal gaan.
Ik wil ook af van die term: probleemloos meegaan gedurende de x periode.
De winkelier kan de consument niet de keiharde garantie geven dat het product probleemloos een x tijd mee zal gaan.
Dus kan niet gezegd worden dat een harde schijf probleemloos 3 jaar mee behoort te gaan. Als men dat wel zegt, zegt men dat die harde schijf gedurende de 3 jaar niet kapot mag gaan.
Komen we weer bij het feit dat de winkelier nooit of te nimmer de keiharde garantie kan geven dat de harde schijf gedurende de 3 jaar niet zal crashen!
En we gaan over tot de orde van de dag.
Het gaat er niet om dat een hardeschijf niet kapot kan gaan. Er kunnen altijd slechte exemplaren tussen zitten. En zo'n slecht exemplaar is niet het risico van de koper maar van de verkoper. Als wd 5 jaar biedt kun je ervan uit gaan dat het overgrote deel misschien wel 10 jaar meegaat. Dat heeft men echt wel getest en geprobeerd. Dat zegt dus wel degelijk iets over hoe lang men normalitair een werkend product mag verwachten.
WD communiceert overigens naar mij als consument dat ze vertrouwen heeft in haar producten. Apple communiceert dat ze ramsj verkoopt voor prijzen van topproducten.
Je onderscheidt tussen OEM en andere hardeschijven is onzinnig. Dit zijn gewoon dezelfde schijven waar een OEM korting op krijgt omdat hij miljoenen tegelijk inkoopt.
Re: Garantie bij Apple
Toch niet.olaf79 schreef:Je onderscheidt tussen OEM en andere hardeschijven is onzinnig. Dit zijn gewoon dezelfde schijven waar een OEM korting op krijgt omdat hij miljoenen tegelijk inkoopt.
De OEM worden naar de maatstaven van de opdrachtgever gemaakt. De garantieafwikkeling ligt ook bij de opdrachtgever en niet bij de fabrikant zelf.
Als HP harde schijven van WD gebruikt, is die naar de wensen van HP gemaakt en HP handelt ook de garantie af.
Bij WD kun je ook niet terecht voor de garantieafwikkelingen van die OEM schijven.
Re: Garantie bij Apple
Daarnaast geven de meeste laptop fabrikanten standaard 1 jaar garantie.
Als de consument door de consumentenorganisaties verkeerd zijn voorgelicht, hebben de consumenten de opvatting dat een laptop 5 jaar probleemloos mee moet gaan.
De in de maatschappij geldende opvatting is dan ook 5 jaar probleemloos meegaan, waardoor de winkelieren keihard worden afgestraft omdat zij maar 1 jaar garantie geven en niet de 5 jaar, welke het volgens die organisaties zou moeten zijn.
Als de consument door de consumentenorganisaties verkeerd zijn voorgelicht, hebben de consumenten de opvatting dat een laptop 5 jaar probleemloos mee moet gaan.
De in de maatschappij geldende opvatting is dan ook 5 jaar probleemloos meegaan, waardoor de winkelieren keihard worden afgestraft omdat zij maar 1 jaar garantie geven en niet de 5 jaar, welke het volgens die organisaties zou moeten zijn.
Re: Garantie bij Apple
je bent weer eens keihard aan het liegen BBCS ?
Houd daar toch eens mee op !
Houd daar toch eens mee op !
Re: Garantie bij Apple
Dat hoeft de winkelier ook niet. Hij is OLH niet.BBCS schreef:De winkelier kan de consument niet de keiharde garantie geven dat het product probleemloos een x tijd mee zal gaan.
Dus kan niet gezegd worden dat een harde schijf probleemloos 3 jaar mee behoort te gaan. Als men dat wel zegt, zegt men dat die harde schijf gedurende de 3 jaar niet kapot mag gaan.
Komen we weer bij het feit dat de winkelier nooit of te nimmer de keiharde garantie kan geven dat de harde schijf gedurende de 3 jaar niet zal crashen!
Als maar de keiharde garantie gegeven wordt dat binnen een bepaalde termijn de koper niet voor kosten op hoeft te draaien.
Re: Garantie bij Apple
Sorry mevrouw u loopt nog heel kort op deze aardkloot rond en weet niet waarover u spreekt ( laat ik ook eens persoonlijk gaan worden )angel1978 schreef:je bent weer eens keihard aan het liegen BBCS ?
Houd daar toch eens mee op !
BBCS liegt niet,
maar legt elke keer de vinger op die zere plek.
Dat dit niet het antwoordt is wat u graag wil horen, is iets heel anders.
Blijft overeind,
de regels / wet zijn onduidelijk en voor beide partijen onwerkbaar.
Hoe gaan we dit oplossen ?
Terug naar het systeem van 12 maanden all-in garantie ?
( zo was het vroeger voordat de juffies van de consumenten organisaties zich er mee gingen bemoeien )
of andere optie is,
Garantie periode in verhouding tot het aankoop bedrag ?
bijvoorbeeld:
5,00 tot 50,00 bij defect hoppa in de vuilnis bak er mee
50,00 tot 100,00 = 6 maanden
100,00 tot 1000,00 = 12 maanden
1000,00 tot 5000,00 = 24 maanden
boven 5000,00 = 36 maanden
Geen gezanik over conform of niet-conform
en dan weet iedereen weer waar hij aan toe is.
Hoe simpel kan het zijn.
Re: Garantie bij Apple
Hoe weet je dat ? Hoe lang loop ik al rond dan volgens jou ?Sorry mevrouw u loopt nog heel kort op deze aardkloot rond
Dat lijkt me meer over jou van toepassing.. Jij loopt hier op dit forum nog maar heel even rond en denkt nu al alles te weten ?weet niet waarover u spreekt
BBCS liegt wel degelijk en heeft de laatste jaren niet anders gedaan...
( maar dat kan iemand die hier net komt kijken natuurlijk niet weten ).
Volstrekt mee oneens !de regels / wet zijn onduidelijk en voor beide partijen onwerkbaar.
Het is niet de consumentenorganisatie maar de wetgever die de wet bepaalt..Terug naar het systeem van 12 maanden all-in garantie ?
( zo was het vroeger voordat de juffies van de consumenten organisaties zich er mee gingen bemoeien )
Je voorzet voor nieuwe garantieperiodes is helemaal belachelijk..
Dus alles onder de 50 euro is bagger en hoeft niemand te kopen.. boven de 5000 euro maar 36 maanden.. belachelijk !
Re: Garantie bij Apple
Ik heb een Time Capsule van Apple. Die ging na 18 maanden kapot. Helaas gaf Apple niet thuis.
Na wat zoeken op internet bleek dat er in dit apparaat een productiefout zit: het is verkeerd ontworpen, daardoor wordt het te heet en gaan componenten binnen twee jaar kapot.
Niet alleen bij mij, maar bij veel klanten.
Er is zelfs een speciale website over dit probleem (ontwerpfout en Apple die zijn klanten ermee laat zitten):
http://timecapsuledead.org/
(heb je een kapotte Time Capsule, hier staan ook mogelijkheden om je probleem op te lossen)
Telefoontjes naar de service afdeling, men bleef onvermurwbaar, mij zwaar gefrustreerd achterlatend.
Mijn conclusie: Apple producten zijn prima zolang ze het goed doen. Garantie en service zijn zwaar onder de maat, zeker gezien de hoge prijzen.
Ik heb het gehad met Apple.
Hopelijk kan de negatieve publiciteit deze arrogante houding weer bijsturen (want het blijven intelligente apparaten).
Daar draag ik dan graag aan bij. (met dank aan RADAR)
Na wat zoeken op internet bleek dat er in dit apparaat een productiefout zit: het is verkeerd ontworpen, daardoor wordt het te heet en gaan componenten binnen twee jaar kapot.
Niet alleen bij mij, maar bij veel klanten.
Er is zelfs een speciale website over dit probleem (ontwerpfout en Apple die zijn klanten ermee laat zitten):
http://timecapsuledead.org/
(heb je een kapotte Time Capsule, hier staan ook mogelijkheden om je probleem op te lossen)
Telefoontjes naar de service afdeling, men bleef onvermurwbaar, mij zwaar gefrustreerd achterlatend.
Mijn conclusie: Apple producten zijn prima zolang ze het goed doen. Garantie en service zijn zwaar onder de maat, zeker gezien de hoge prijzen.
Ik heb het gehad met Apple.
Hopelijk kan de negatieve publiciteit deze arrogante houding weer bijsturen (want het blijven intelligente apparaten).
Daar draag ik dan graag aan bij. (met dank aan RADAR)
Re: Garantie bij Apple
Dat bewijst niet dat deze klant daarvan op de hoogte was.shop1 schreef:De forums staan bom vol negatieve berichten over apple en via het prullaria kan de consument daar kennis van nemen, zoiets was het.alfatrion schreef:Dit is een leuke stelling, maar ook niet meer dan dat. In rechte zal bewezen moeten worden dat deze koper voor de koop wist dat het product dat hij kocht kwam met gebreken.shop1 schreef:Als je als consumenten van te voren weet dat er zoveel problemen met een merk is ( dit is al jaren zo ).
Re: Garantie bij Apple
Dus we moeten de consumenten maar rechten afpakken, want dat werkt wel?shop1 schreef:kan je wel blind en halsstarrig conform de letter vd wet vol blijven houden, maar dit geeft continu discussie tussen consument en verkoper. Dit gaat in de praktijk nooit werken
Re: Garantie bij Apple
dat is wel wat de verkoper natuurlijk het liefste heeft..alfatrion schreef:Dus we moeten de consumenten maar rechten afpakken, want dat werkt wel?shop1 schreef:kan je wel blind en halsstarrig conform de letter vd wet vol blijven houden, maar dit geeft continu discussie tussen consument en verkoper. Dit gaat in de praktijk nooit werken
Zelf nergens verantwoordelijk voor zijn, geen service hoeven verlenen en wel verdienen.
Re: Garantie bij Apple
In plaats van gekakel als kipje,angel1978 schreef: ------ knipHet is niet de consumentenorganisatie maar de wetgever die de wet bepaalt..Terug naar het systeem van 12 maanden all-in garantie ?
( zo was het vroeger voordat de juffies van de consumenten organisaties zich er mee gingen bemoeien )Je voorzet voor nieuwe garantieperiodes is helemaal belachelijk..Onzin,
Jongedame, u weet zelf heel goed hoe de wetgeving tot stand is gekomen. Dat noemt men lobbyen voor wet wijziging en dat doe je bij de politiek.
Dus alles onder de 50 euro is bagger en hoeft niemand te kopen.. boven de 5000 euro maar 36 maanden.. belachelijk !
Jonge dame, kom met een beter voorstel.
En eentje welke voor iedereen werkbaar is.