LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Gehoorapparaten
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 26 nov 2007 21:26
Re: Gehoorapparaten
Hallo Allemaal
Ja in deze tijd is het verschrikkelijk erg met die dure hoorapparaten die vooral ouderen gaan slijten Kassa voor de audiciens. Met een eenvoudige goedkope hoorapparaat zonder bijbetaling kan met tochj horen. Ik begrijp audiciens niet dure hoorapparaten verkopen en maken ze daar veel woekerwinsten en dure gezondheidzorg. Straks in toekomst moeten geboren slechthorenden veel eigen bijdrage betalen en natuurlijk schuld van audiciens met miljoenen kostende reclame. Regering moet in grijpen. Weet je..ouderen gebruiken duurste hoorapparaten niet eens na paar weken gebrukt te hebben. Echt ongeloofelijk. Slechthorenden van nu zijn niet "echt" slechthorend dan mensen die slechthorend of doof zijn geboren. Die mensen (sh-doof geboren) moeten vrijstelling hebben voor aanschaf van zeer eenvoudige hoortoestellen. Groeten Jansen
Ja in deze tijd is het verschrikkelijk erg met die dure hoorapparaten die vooral ouderen gaan slijten Kassa voor de audiciens. Met een eenvoudige goedkope hoorapparaat zonder bijbetaling kan met tochj horen. Ik begrijp audiciens niet dure hoorapparaten verkopen en maken ze daar veel woekerwinsten en dure gezondheidzorg. Straks in toekomst moeten geboren slechthorenden veel eigen bijdrage betalen en natuurlijk schuld van audiciens met miljoenen kostende reclame. Regering moet in grijpen. Weet je..ouderen gebruiken duurste hoorapparaten niet eens na paar weken gebrukt te hebben. Echt ongeloofelijk. Slechthorenden van nu zijn niet "echt" slechthorend dan mensen die slechthorend of doof zijn geboren. Die mensen (sh-doof geboren) moeten vrijstelling hebben voor aanschaf van zeer eenvoudige hoortoestellen. Groeten Jansen
Re: Gehoorapparaten
Ook ik heb onlangs op proef gehoorapparaten gedragen. Prijs: meer dan 800€ per stuk. Deze apparaten gaven wel normaal gemiste hoge frequenties weer, maar versterkten het geluid praktisch niet, ondanks het feit dat ze 3x werden aangepast. Daar ik de gehoorversterker alleen nodig heb bij het volgen of geven van voordrachten (om eventuele vragen te kunnen verstaan) had ik een tijd geleden via de duitse Ebay een toestel gekocht voor ongeveer 30€ dat volledig aan de verwachtingen voldeed. Daar ze echter iets groter waren, dan de algemeen gangbare formaten, had ik toch voor de heel kleine apparaten willen gaan. Maar, zoals gezegd, voldeden die niet. Ik blijf dus bij de in Duitsland gekochte en bestel er zelfs nog een bij voor het andere oor. Bij deze apparaten is het volume zelf te regelen en wordt met 3 verschillende oordopjes geleverd. Enkele dagen geleden nog een andere leverancier op Ebay.de gevonden, die ze zelfs voor 19€ aanbiedt.
Vraag waarom kan een apparaat van 19€ uitstekend, wat een toestel van 800 en meer euro niet kan ??? De duitse term is overigens :
Gehörverstärker Hörgerät Hörhilfe.
Vraag waarom kan een apparaat van 19€ uitstekend, wat een toestel van 800 en meer euro niet kan ??? De duitse term is overigens :
Gehörverstärker Hörgerät Hörhilfe.
-
- Berichten: 32422
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Gehoorapparaten
Heel simpel, bij het dure toestel wordt het apparaat op maat gemaakt, om verdere gehoorschade te voorkomen.Vraag waarom kan een apparaat van 19€ uitstekend, wat een toestel van 800 en meer euro niet kan ???
Dat begint al bij de hoortest, om te zien hoe het gehoorverlies precies verloopt. Het toestel kan daar bijzonder nauwkeurig op af worden gesteld. Vervolgens moeten er oorstukjes op maat worden gemaakt, daar is men ook wel even mee bezig. Lijkt me dat je dat toch wel zou moeten weten. Dan is er de proefperiode, de nazorg, en noem maar op. In al die facetten gaat een hoop tijd en geld zitten.
De dure toestellen zijn ook zo ingesteld dat de restcapaciteit van het gehoor zo goed mogelijk benut wordt, zonder verdere gehoorschade te veroorzaken. De toestellen die jij bedoeld, kunnen dat absoluut niet. Die versterken wel, maar het zou me niks verbazen als het geluid van die dingen regelmatig boven de pijn/gehoorschadegrens komt. In die technologie zit ook een prijs.
Je kunt het vergelijken met een bril bij de opticien en een leesbril van de kruitvat of wat dan ook. Die van de kruitvat kosten niks, eurootje of 2, bij de opticien is het stukken duurder. Maar bij de laatste heb je betere monturen, en noem alles maar op.
Re: Gehoorapparaten
Mijn vrouw heeft op voorschrift van de speciaalist 2 hoortoestellen gekregen na aftrek van de verzekering koste dat 1500€ ze heeft lang geaarzeld of ze het wel zou doen maar haar zonder deze dingen hoort ze een stuk minder.
Ik kan me voorstellen dat veel mensen het niet kunnen betalen en zo in een hoop dingen missen.
Ik kan me voorstellen dat veel mensen het niet kunnen betalen en zo in een hoop dingen missen.
Re: Gehoorapparaten
Ik ben (hopelijk) binnenkort ook aan een hoorapparaat toe. Ik kan al een tijd niet goed meer horen. Bovendien heb ik een constante ruis in mijn oren. Maar volgens de normen van de zorgverzekering is mijn gehoorverlies blijkbaar met beide oren samen nog onvoldoende zodat ik geen vergoeding kan krijgen. Ik kan zelf geen hoorapparaat bekostigen, dus moet ik wachten. Ik heb gegoocheld op internet en ben terecht gekomen bij http://www.hetgehoor.net/info/hoorapparaten-prijzen.
Daar staat te lezen:
Basis hoorapparaten kosten ongeveer € 600,-- Een basis gehoorapparaat zorgt voor een beter gehoor maar is niet goed in moeilijker situaties.
Een goed hoorapparaat kost ongeveer € 1000,--/€ 1500,--. Voor deze prijs bent u zeer goed geholpen.
Dan zijn er nog geavanceerde hoorapparaten tot € 2500,--.
Ik neem aan dat bovengenoemde bedragen gelden voor voor één oor.
Je krijgt de schrik van je leven als je dit leest.
Daar staat te lezen:
Basis hoorapparaten kosten ongeveer € 600,-- Een basis gehoorapparaat zorgt voor een beter gehoor maar is niet goed in moeilijker situaties.
Een goed hoorapparaat kost ongeveer € 1000,--/€ 1500,--. Voor deze prijs bent u zeer goed geholpen.
Dan zijn er nog geavanceerde hoorapparaten tot € 2500,--.
Ik neem aan dat bovengenoemde bedragen gelden voor voor één oor.
Je krijgt de schrik van je leven als je dit leest.
-
- Berichten: 32422
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Gehoorapparaten
Klopt, dat is per stuk. En daar komen de kosten van het oorstukje en alles nog bovenop, maar dat wordt vanuit de basisverzekering vergoed.Ik neem aan dat bovengenoemde bedragen gelden voor voor één oor.
Re: Gehoorapparaten
ben klant van van boxtel hoorwinkels, bevalt mij prima. ik heb er maar 1 nodig die 1000 euro kost maar door allerlei vergoedingen kostte het mij niks. het apparaat kan aangepast worden naar eigen behoeften, zo heb ik er een speciale stand op voor muziek luisteren, en een stand voor veel lawaai(machines). ik heb 3 standen maar er zijn ook toestellen met 5 standen. sinds ik het apparaat heb hoor ik ook de vogels buiten weer. uit het service pakket heb ik veel weggelaten want dat kost veel geld en is overbodig. daar verdienen ze een hoop aan.
Re: Gehoorapparaten
goedendag,
bij mijn man precies t zelfde verhaal moest en zou ook een heel duur hoorapp. nodig hebben in een winkel hier in Vianen...
t was zelfs zo dat bij dat dure hoorapp. dat er in de software een "treedje" hoger ingesteld moest worden om een ruis eruit te krijgen wat wel meteen per oor 300 euro duurder werd !!!!!
we zijn naar andere zaak gegaan in IJsselstein (Utr) en die konden wel "lowbudget" hoortoestellen leveren waarvan mijn man dus in zijn drukke werk (in een winkel) en thuis prima ondersteuning heeft ....en prima kan horen
we hoefden niets bij te betalen....
hoezo verschil ????
t is gewoon een geldkoe die hele hoorapparaten !!!
bij mijn man precies t zelfde verhaal moest en zou ook een heel duur hoorapp. nodig hebben in een winkel hier in Vianen...
t was zelfs zo dat bij dat dure hoorapp. dat er in de software een "treedje" hoger ingesteld moest worden om een ruis eruit te krijgen wat wel meteen per oor 300 euro duurder werd !!!!!
we zijn naar andere zaak gegaan in IJsselstein (Utr) en die konden wel "lowbudget" hoortoestellen leveren waarvan mijn man dus in zijn drukke werk (in een winkel) en thuis prima ondersteuning heeft ....en prima kan horen
we hoefden niets bij te betalen....
hoezo verschil ????
t is gewoon een geldkoe die hele hoorapparaten !!!
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 05 dec 2011 21:07
Re: Gehoorapparaten
Mij is ook het duurste van het duurste aangesmeerd. Ik kon kiezen uit duur, duurder of duurst.
Het is schandalig dat audiciens over de rug van ons hun geld willen verdienen.
In China kost 1 gehoor apparaatje € 70.
Misschien begin ik wel een eigen bedrijfje en importeer ze zelf.
Dan verkoop ik ze aan klanten door en wel binnen de vergoeding van de verzekeraars.
Zo jaag ik niemand op onnodig hoge kosten.
Het is schandalig dat audiciens over de rug van ons hun geld willen verdienen.
In China kost 1 gehoor apparaatje € 70.
Misschien begin ik wel een eigen bedrijfje en importeer ze zelf.
Dan verkoop ik ze aan klanten door en wel binnen de vergoeding van de verzekeraars.
Zo jaag ik niemand op onnodig hoge kosten.
Re: Gehoorapparaten
De uitzending is net afgelopen en ik geloofde mijn eigen oren niet!
Inkoopprijzen varierend van 70 tot 200 euro met verkoopprijzen varierend van 1700 tot 4400 euro??? Reclamekosten alleen al voor de twee grootste ketens van 15 miljoen euro!? De woordvoerder van de brancheorganisatie was waarschijnlijk "oostindisch doof" dus dan helpen gehoorapparaten niet.
Misschien kan deze meneer beter naar Italie verhuizen.
Dat is immers de bakermat van de Maffia.
Gek he dat de zorg zo duur is...
Volgens mij gaan we hier nog meer van horen!
Inkoopprijzen varierend van 70 tot 200 euro met verkoopprijzen varierend van 1700 tot 4400 euro??? Reclamekosten alleen al voor de twee grootste ketens van 15 miljoen euro!? De woordvoerder van de brancheorganisatie was waarschijnlijk "oostindisch doof" dus dan helpen gehoorapparaten niet.
Misschien kan deze meneer beter naar Italie verhuizen.
Dat is immers de bakermat van de Maffia.
Gek he dat de zorg zo duur is...
Volgens mij gaan we hier nog meer van horen!
Re: Gehoorapparaten
Tijdinstelling opgelost...
Laatst gewijzigd door acjzr1 op 06 dec 2011 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gehoorapparaten
Als relatief jonge slechthorende en hoortoesteldrager (43 jr) wil ik graag even kwijt dat het ook ligt aan de ethiek van de audicien die het toestel verkoopt. Ik ben klant bij Beter Horen, en heb daar zeer goede ervaringen met mijn audicien: altijd tijd, ook als het meer en vaker is dan gemiddeld, goede en deskundige adviezen, niet snel tevreden als ik niet geheel tevreden ben, zoekend naar een optimaal resultaat bij mijn inderdaad complexe hoorproblematiek.
Maar: ik merk aan hem dat hij niet meegaat in de druk die er wellicht vanuit de keten uitgeoefend wordt!
Maar: ik merk aan hem dat hij niet meegaat in de druk die er wellicht vanuit de keten uitgeoefend wordt!
Re: Gehoorapparaten
Bedankt voor de uitzending over hoorapparaten.
Sedert 3 jaar heb ik een hoorapparaat. Mijn rechter oor is slecht, ongeveer 40% en mijn linker oor is goed ongeveer 90%. Dat betekend dat ik totaal geen vergoeding krijg uit de basisverzekering. Van mijn aanvullende verzekering heb ik €25,- ontvangen. Een hele vervelende situatie. Het is wel belangrijk dat dit bekend wordt gemaakt.
Sedert 3 jaar heb ik een hoorapparaat. Mijn rechter oor is slecht, ongeveer 40% en mijn linker oor is goed ongeveer 90%. Dat betekend dat ik totaal geen vergoeding krijg uit de basisverzekering. Van mijn aanvullende verzekering heb ik €25,- ontvangen. Een hele vervelende situatie. Het is wel belangrijk dat dit bekend wordt gemaakt.
Re: Gehoorapparaten
Dit jaar heb ik toestellen gekocht. Ik had er al een maar toen ik bij Beter Horen binnen stapte zeiden ze dat ik een nieuwe aan moest schaffen omdat het toestel al vijf jaar oud was en het binnenkort niet meer zouden kunnen repareren Ik was nog steeds tevreden met mijn toestel.
Ook heb ik nu twee toestellen terwijl ik altijd maar een toestel heb gehad, rechts. Maar volgens de nieuwe theorie hoor ik dan nooit stereo, dus twee toestellen is het beste
Ik ben wel een van degene die ongeveer 3800 euro voor twee toestellen heeft betaald. Ik ben 37 jaar en dat is voor mij veel geld. Een oor rechts is voldoende hardhorend en mijn ziektekostenverzekering zonder aanvullende verzekering bied hiervoor 680 euro vergoeding. Voor links niets.
Mijn werkgever kan niets voormij betekenen. UWV wel 700 per toestel. Houdt dus in dat ik ongeveer 1600 euro zelf voor de kosten opdraai.
Achteraf gezien, had ik beter een half jaar kunnen wachtern totdat ik een aanvullende verzekering kan afsluiten.
Ook ben ik niet helemaal tevreden want een oorschelpje zit telkens los waardoor het toestel vaak piept. Hiervoor ben ik natuurlijk terug gegaan, nu alweer twee keer. En nog steeds is dit een probleem. Voor die prijs verwacht ik wel betere kwaliteit dat in 1 keer goed is. Beter Horen kun je niet terecht op afspraak alleen met dit probleem op een inloopspreekuur. Doordeweeks werk ik dus de enkele keer dat ik voor de oorschelp langs kan gaan moet ik gewoon op mijn beurt wachten. Tot ik weer langs kan gaan blijft dit toestel in mijn nachtkastje liggen. Zonde.
Ook heb ik nu twee toestellen terwijl ik altijd maar een toestel heb gehad, rechts. Maar volgens de nieuwe theorie hoor ik dan nooit stereo, dus twee toestellen is het beste
Ik ben wel een van degene die ongeveer 3800 euro voor twee toestellen heeft betaald. Ik ben 37 jaar en dat is voor mij veel geld. Een oor rechts is voldoende hardhorend en mijn ziektekostenverzekering zonder aanvullende verzekering bied hiervoor 680 euro vergoeding. Voor links niets.
Mijn werkgever kan niets voormij betekenen. UWV wel 700 per toestel. Houdt dus in dat ik ongeveer 1600 euro zelf voor de kosten opdraai.
Achteraf gezien, had ik beter een half jaar kunnen wachtern totdat ik een aanvullende verzekering kan afsluiten.
Ook ben ik niet helemaal tevreden want een oorschelpje zit telkens los waardoor het toestel vaak piept. Hiervoor ben ik natuurlijk terug gegaan, nu alweer twee keer. En nog steeds is dit een probleem. Voor die prijs verwacht ik wel betere kwaliteit dat in 1 keer goed is. Beter Horen kun je niet terecht op afspraak alleen met dit probleem op een inloopspreekuur. Doordeweeks werk ik dus de enkele keer dat ik voor de oorschelp langs kan gaan moet ik gewoon op mijn beurt wachten. Tot ik weer langs kan gaan blijft dit toestel in mijn nachtkastje liggen. Zonde.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 05 dec 2011 21:19
Re: Gehoorapparaten
Ik heb net gekeken naar de uitzending, waarin eindelijk eens op niet mis te vestane wijze wordt duidelijk gemaakt dat slechthorenden de dupe zijn van zakkenvullers De vertegenwoordiger van de audiciens zegt dat je de toestellen twee maanden op proef krijgt en je dus niet ongerust hoeft te maken. . Maar zelfs dan is het moeilijk vergelijken. Want hoe zou je dat moeten doen? Drie verschillende soorten hoortoestellen ? met de daarbij behorende oorstukjes?
Daarnaast vind ik dat de vertegenwoordigers van de NVVS ( Ned vereniging voor slechthorenden) ook eens hand in eigen boezem moeten steken. Zij zitten daar mooi weer te spelen, maar hebben tot nu toe niks gedaan aan dit probleem. Zij bestaan al jaren en hadden in hun eigen blad "Horen"' al veel eerder dit probleem kunnen aanpakken.
Telkens weer wordt ik boos. Van nieuwe hoortoestellen die niet lekker horen en niet doen wat in de reclame wel wordt beloofd ( lekker comfortabel horen, ook in gezelschap) van de prijs, en van het feit dat ik afhankelijk ben van mensen die alleen eurotekens zien in mijn handicap.
Ik hoop dat tros radar nog verder onderzoek doet.
Daarnaast vind ik dat de vertegenwoordigers van de NVVS ( Ned vereniging voor slechthorenden) ook eens hand in eigen boezem moeten steken. Zij zitten daar mooi weer te spelen, maar hebben tot nu toe niks gedaan aan dit probleem. Zij bestaan al jaren en hadden in hun eigen blad "Horen"' al veel eerder dit probleem kunnen aanpakken.
Telkens weer wordt ik boos. Van nieuwe hoortoestellen die niet lekker horen en niet doen wat in de reclame wel wordt beloofd ( lekker comfortabel horen, ook in gezelschap) van de prijs, en van het feit dat ik afhankelijk ben van mensen die alleen eurotekens zien in mijn handicap.
Ik hoop dat tros radar nog verder onderzoek doet.
Re: Gehoorapparaten
Ik ben geboren met een erfelijke gehoorafwijking met een gehoorverlies van ruim 70% in de spraakfrequenties. Vanaf mijn twaalfde jaar gebruik ik aan beide oren een gehoorapparaat en was in staat om mijn HTS opeliding succesvol af te werken. Ik ben nu gepensioneerd en heb 'tig' hoorapparaten gebruikt en versleten maar hoe ouder je wordt hoe moeilijker het wordt om mensen te verstaan in een rumoerige omgeving, hoewel mijn gehoor niet verder achteruit is gegaan. Momenteel heb ik al vijf jaar Phonax in-het-oor hoorapparaten met afstandbediening, die voldoen wel goed, de afstandbediening is gemakkelijk om het volume aan te passen, maar de zogenaamde achtergrond geluidsonderdrukking stelt niets voor, reageert langzaam en oook op ongelegen momenten. Dus die heb ik uitgeschakeld. Ik heb ook akoestiek gestudeerd en vanuit die optiek heb ik ervaren dat KNO artsen, audiologen en hoorapparaatleveranciers (zelfs ook het Audiologisch Centrum in Eindhoven) te weinig weten van de invloed van een akoestische omgeving op het ervaren en verstaan van geluid. Rasti (rapid speech transmission index, wat de verstaanbaarheid in een ruimte definieert) is voor hen bijna altijd een onbekend begrip. Dat is wel bepalend om een hoorapparaat te optimaliseren voor iedere akoestische omgeving. Mijn leverancier is van Boxtel, niet slecht, in ieder geval beter dan Beter Horen qua dienstverlening.
Een hoorapparaat is voor ernstig gehoorgestoorden maatwerk, maar de kennis daarvoor is ondermaats bij degenen die professioneel er bij bertokken zijn.
Een hoorapparaat is voor ernstig gehoorgestoorden maatwerk, maar de kennis daarvoor is ondermaats bij degenen die professioneel er bij bertokken zijn.
Re: Gehoorapparaten
wil namens mijn vader graag reageren op de uitzending. Sinds een week heeft hij twee hoorapparaten van Schoonenberg op proef ingebruik. Stond al zeer tegen tegen het zeer hoge aanschafbedrag aan te hikken maar nu de uitzending gezien te hebben is het des te erger geworden. Hij moet in principe rondkomen van alleen een AOW-tje en heeft dus niet zoveel te besteden. Het bedrag dat hij na aftrek van de bijdrage van Menzis nog zou moeten betalen is zo'n 1.700,= Euro. Hij heeft toen al te kennen gegeven dat dit voor hem een struikelblok zou zijn en of er niet iets goedkopers te verkrijgen was. Er konden een paar posten gestreept worden (2 a 300 Eur) maar wat anders was niet geschikt voor hem volgens het resultaat van de KNO arts. Deze heeft trouwens alleen maar oudersdom gehoorproblemen vastgesteld dus eigenlijk niet iets ergs of zo. Hij moet donderdag voor controle e.d. weer langs bij Schoonenberg en staat eigenlijk nu op het punt om de hele boel weer in te leveren ondanks dat ze goed bevallen. Want dat is het punt volgens mij. Ze geven ze op proef mee en weten dat mensen er altijd resultaat van hebben. En voornamelijk oude mensen dan het idee hebben het zal wel goed zijn en dan tot betaling overgaan zonder verder te kijken. Het advies van de KNO-arts is bij Schoonenberg ook in het dossier gestopt dus verder orienteren is zo ook bemoeilijkt.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 05 dec 2011 22:15
Re: Gehoorapparaten
Anderhalf jaar kostte het me. Nu heb ik een fantastisch gehoorapparaat met prima support zonder bij te betalen. Ik moet wel bekennen dat ik soms gewoon de moed kwijt was om door te gaan.
Mijn eerste ontmoeting was een zogenaamde 'gratis gehoortest' bij Beterhoren. Natuurlijk met een vervolgafspraak, een offerte en de belofte dat ik daarna een proefapparaat meekrijg om te testen. Later stapte ik naar de polikliniek om een verplichte officiële test te laten doen. Van een minder goed gehoor naar een gehoor met een gehoorapparaat was het resultaat. Ja… dat raadt je de koekoek, dat is natuurlijk altijd beter. Ik test dus helemaal niks.
Met het idee dat ik altijd een gehoorapparaat moet blijven gebruiken wil ik me niet al te snel aan een bedrijf binden en besloot om na de test in de polikliniek op het internet te zoeken. Daar trof ik ontevreden gebruikers aan die van verzekeringen geen toestemming kregen om apparaten die niet in Nederland worden aangeboden, te kopen.
Ik las een aantal artikelen van vrije Amerikaanse journalisten over verschillende gehoorapparaten. Die overtuigden me dat ik me eens moest verdiepen in de producten van AmericaHears. AmericaHears is een soort stichting en levert als enige ook de software waarmee je alle instellingen helemaal zelf kunt aanpassen. Dat klonk als muziek in de oren.
Ik besloot om die gehoorapparaten te kopen, ondanks dat mijn verzekering na veel touwtrekken, aangaf hier niet aan te zullen meewerken, dus niet te gaan vergoeden. Ik besloot ze dan zelf maar te betalen. Ze zijn beter en goedkoper. Daarnaast is support uitstekend, al mijn vragen beantwoordden ze helder en uiterst professioneel.
# Ze zijn beter
De software maakt het verschil. De apparaten op de Nederlandse markt werken op een manier dat ze het hele geluidsspectrum samenpersen zodat het binnen het bereik van het oor past. Dus ook het geluid dat nog hoorbaar is, is vervormd omdat de software het samenperst. Het Amerikaanse product werkt anders. Alles wat sowieso binnen het bereik van het oor valt, blijft zoals het is. Alleen wat buiten de gehoorgrenzen valt past het aan. Dus geen simpele samenpersing, met als resultaat een minimale vertekening van het geluid, dus het geluid dat ik nog wel kon horen wordt nu ook niet vervormd.
# Ze zijn goedkoop
Bij mijn eerste bezoek aan een gehoorwinkel kreeg ik een offerte mee. Daarop stond dat ik ongeveer €2.800 euro kwijt zou zijn (ik heb het steeds over gehoorapparaten voor beide oren tezamen). De verzekering dekt in mijn geval €1.400, de helft dus.
De Amerikaans apparaten kostten me toevallig precies het bedrag €1.400. Ik was er in ieder geval niet extra geld aan kwijt en als ik het ook nog eens bij mijn verzekering kon declareren, dan had ik ze voor niks, als het ware.
En dan begint het. Mijn verzekering kon ik alleen bereiken via de telefoniste en als ik meer wilde mocht ik mijn verzoek faxen, maar iemand spreken die over deze dingen handeld, dat kon niet. Nadat ik door telefonistes en via faxen de deur was gewezen, besloot ik toch tot aankoop van de Amerikaanse gehoorapparaten over te gaan. Dan maar zonder vergoeding.
# Prima support
Het Amerikaanse bedrijf is gewend om haar producten te verkopen in een groot land, zonder overal lokale gehoorspecialisten in dienst te moeten hebben en zonder overal winkeltjes te moeten huren.
De aanschaf verliep verrassend eenvoudig. Ik had zelf uitgezocht wat ik dacht nodig te hebben, maar had buiten de waard gerekend. Beste meneer Van de Biezen, we willen wel eerst goed weten wat uw gehoorbeschadiging is voordat wij u kunnen adviseren. Dus ik moest de gehoortest van de poli scannen en opsturen. Daarna begeleidde mijn vaste Amerikaanse audiologe me naar het product dat het best mijn gehoorschade compenseert. Daarna liet ze me uiteraard zelf beslissen wat ik wilde. Ik verwachtte dat ik ook nog eens $300 voor de software moest bijbetalen om de instellingen aan mijn apparaten zelf aan te kunnen passen maar dat was niet nodig. De instelsoftware is integraal onderdeel van de aanschaf en de totaalprijs blijft €1.400.
Die software draait alleen onder MS Windows. Met de software kan ik kiezen of ik zelf aanpassingen wil aanbrengen aan de apparaten, of dat ik een email stuur naar mijn audiologe die dan de aanpassingen maakt en klaar zet zodat ik ze direct naar mijn PC kan downloaden en op de gehoorapparaten kan zetten. Van beide oplossingen heb ik gebruik gemaakt. Het zelf instellen is heel prettig. Je doet het wanneer het je uitkomt en neemt er alle tijd voor om het zo nauwkeurig mogelijk te doen. Vaak blijkt dat de begininstellingen niet helemaal juist zijn omdat ze zijn afgeleid van de test in de polikliniek. Die test is een beetje behelpen. Vooral als je moet luisteren naar heel zachte geluiden en dan met luide stem de testmevrouw moet laten weten of je het hoorde of niet. Dat verstoord mijn precieze luisteren.
Bij de software zit een heldere en uitgebreide instructie mocht je het graag zelf willen kunnen instellen, zoals in mijn geval. Ik hoef dus niet meer naar de gehoorwinkels en wachten tot ik een afspraak kan maken de audioloog. In Nederland is het onmogelijk om de software te kopen zodat je dat zelf kunt doen. Kortom: fine tuning heb je zelf in de hand op het moment dat het jou het best uitkomt, helemaal onafhankelijk.
Na de aanschaf legde ik mijn declaratie aan mijn verzekering voor. Ik vond dat ze het dan ook maar officieel moesten afwijzen, maar dat deden ze niet. Ze vroegen me een motivering te sturen waarom ik deze apparaten heb aangeschaft. Die motivering was voldoende om hen ertoe te laten besluiten om mijn declaratie voor de maximale vergoeding, alsnog te voldoen.
Wat ik nu heb is voor de kosten van de verzekeringsvergoeding de beste gehoorapparaten en de beste support.
Mijn eerste ontmoeting was een zogenaamde 'gratis gehoortest' bij Beterhoren. Natuurlijk met een vervolgafspraak, een offerte en de belofte dat ik daarna een proefapparaat meekrijg om te testen. Later stapte ik naar de polikliniek om een verplichte officiële test te laten doen. Van een minder goed gehoor naar een gehoor met een gehoorapparaat was het resultaat. Ja… dat raadt je de koekoek, dat is natuurlijk altijd beter. Ik test dus helemaal niks.
Met het idee dat ik altijd een gehoorapparaat moet blijven gebruiken wil ik me niet al te snel aan een bedrijf binden en besloot om na de test in de polikliniek op het internet te zoeken. Daar trof ik ontevreden gebruikers aan die van verzekeringen geen toestemming kregen om apparaten die niet in Nederland worden aangeboden, te kopen.
Ik las een aantal artikelen van vrije Amerikaanse journalisten over verschillende gehoorapparaten. Die overtuigden me dat ik me eens moest verdiepen in de producten van AmericaHears. AmericaHears is een soort stichting en levert als enige ook de software waarmee je alle instellingen helemaal zelf kunt aanpassen. Dat klonk als muziek in de oren.
Ik besloot om die gehoorapparaten te kopen, ondanks dat mijn verzekering na veel touwtrekken, aangaf hier niet aan te zullen meewerken, dus niet te gaan vergoeden. Ik besloot ze dan zelf maar te betalen. Ze zijn beter en goedkoper. Daarnaast is support uitstekend, al mijn vragen beantwoordden ze helder en uiterst professioneel.
# Ze zijn beter
De software maakt het verschil. De apparaten op de Nederlandse markt werken op een manier dat ze het hele geluidsspectrum samenpersen zodat het binnen het bereik van het oor past. Dus ook het geluid dat nog hoorbaar is, is vervormd omdat de software het samenperst. Het Amerikaanse product werkt anders. Alles wat sowieso binnen het bereik van het oor valt, blijft zoals het is. Alleen wat buiten de gehoorgrenzen valt past het aan. Dus geen simpele samenpersing, met als resultaat een minimale vertekening van het geluid, dus het geluid dat ik nog wel kon horen wordt nu ook niet vervormd.
# Ze zijn goedkoop
Bij mijn eerste bezoek aan een gehoorwinkel kreeg ik een offerte mee. Daarop stond dat ik ongeveer €2.800 euro kwijt zou zijn (ik heb het steeds over gehoorapparaten voor beide oren tezamen). De verzekering dekt in mijn geval €1.400, de helft dus.
De Amerikaans apparaten kostten me toevallig precies het bedrag €1.400. Ik was er in ieder geval niet extra geld aan kwijt en als ik het ook nog eens bij mijn verzekering kon declareren, dan had ik ze voor niks, als het ware.
En dan begint het. Mijn verzekering kon ik alleen bereiken via de telefoniste en als ik meer wilde mocht ik mijn verzoek faxen, maar iemand spreken die over deze dingen handeld, dat kon niet. Nadat ik door telefonistes en via faxen de deur was gewezen, besloot ik toch tot aankoop van de Amerikaanse gehoorapparaten over te gaan. Dan maar zonder vergoeding.
# Prima support
Het Amerikaanse bedrijf is gewend om haar producten te verkopen in een groot land, zonder overal lokale gehoorspecialisten in dienst te moeten hebben en zonder overal winkeltjes te moeten huren.
De aanschaf verliep verrassend eenvoudig. Ik had zelf uitgezocht wat ik dacht nodig te hebben, maar had buiten de waard gerekend. Beste meneer Van de Biezen, we willen wel eerst goed weten wat uw gehoorbeschadiging is voordat wij u kunnen adviseren. Dus ik moest de gehoortest van de poli scannen en opsturen. Daarna begeleidde mijn vaste Amerikaanse audiologe me naar het product dat het best mijn gehoorschade compenseert. Daarna liet ze me uiteraard zelf beslissen wat ik wilde. Ik verwachtte dat ik ook nog eens $300 voor de software moest bijbetalen om de instellingen aan mijn apparaten zelf aan te kunnen passen maar dat was niet nodig. De instelsoftware is integraal onderdeel van de aanschaf en de totaalprijs blijft €1.400.
Die software draait alleen onder MS Windows. Met de software kan ik kiezen of ik zelf aanpassingen wil aanbrengen aan de apparaten, of dat ik een email stuur naar mijn audiologe die dan de aanpassingen maakt en klaar zet zodat ik ze direct naar mijn PC kan downloaden en op de gehoorapparaten kan zetten. Van beide oplossingen heb ik gebruik gemaakt. Het zelf instellen is heel prettig. Je doet het wanneer het je uitkomt en neemt er alle tijd voor om het zo nauwkeurig mogelijk te doen. Vaak blijkt dat de begininstellingen niet helemaal juist zijn omdat ze zijn afgeleid van de test in de polikliniek. Die test is een beetje behelpen. Vooral als je moet luisteren naar heel zachte geluiden en dan met luide stem de testmevrouw moet laten weten of je het hoorde of niet. Dat verstoord mijn precieze luisteren.
Bij de software zit een heldere en uitgebreide instructie mocht je het graag zelf willen kunnen instellen, zoals in mijn geval. Ik hoef dus niet meer naar de gehoorwinkels en wachten tot ik een afspraak kan maken de audioloog. In Nederland is het onmogelijk om de software te kopen zodat je dat zelf kunt doen. Kortom: fine tuning heb je zelf in de hand op het moment dat het jou het best uitkomt, helemaal onafhankelijk.
Na de aanschaf legde ik mijn declaratie aan mijn verzekering voor. Ik vond dat ze het dan ook maar officieel moesten afwijzen, maar dat deden ze niet. Ze vroegen me een motivering te sturen waarom ik deze apparaten heb aangeschaft. Die motivering was voldoende om hen ertoe te laten besluiten om mijn declaratie voor de maximale vergoeding, alsnog te voldoen.
Wat ik nu heb is voor de kosten van de verzekeringsvergoeding de beste gehoorapparaten en de beste support.
Re: Gehoorapparaten
Dat de te hoge prijs en dus schandalige winst op deze gehoorapparaten uiteindelijk door de premiebetalers moet worden opgehoest is nog het moeilijkst te verteren. Aan de redaktie: misschien kunnen jullie eens een vergelijking maken met de prijzen bij onze oosterburen.
Re: Gehoorapparaten
Allereerst wil ik mijn ergernis uitspreken aan de personen die vinden dat éénoor doofheid zogenaamd niet bestaat en dat deze mensen geen vergoeding behoeven te krijgen van de zorgverzekering. probeer zelf eens 1 dag 1 van de oren dicht te doen met een vette wat en normaal te functioneren. als je het echt wilt proberen doe je dat een hele week inclisief het uitgaan, naar festjes gaan, thuis tv kijken of met de kinderen babbelen.
ik ben zelf sinds 7 jaar drager van een gehoortoestel aan alleen het rechtse oor.
ben voor het aanmeten van het gehoortoestel naar Beter Horen gegaan. Ik moet zeggen nu na 7 jaar nog steeds naar volle tevredenheid over de wijze waarop ik geholpen ben. Ook ik heb een duur toestel ( geheel zelf betaald omdat de zorgverzekering niet thuis geeft) maar dat is omdat ikzelf daar hoge eisen aan stelde mede omdat ik ook veel met muziek bezig ben.
er is mij gedurende het aanmeten zoveel tijd gegeven als ik nodig had en ook zoveel verschillende toestellen uitgeprobeerd als ik nodig had. ben in totaal 5 maanden bezig geweest met het uitzoeken en afstellen van het toestel en heb daarbij 4 verschillende toestellen uitgeprobeerd. geheel kostenloos tot aan dat moment. het is een schatting achteraf maar er zijn minimaal 20 uur besteed door beter horen aan het tot het uiteindelijke toestel te komen incl afstellen. en ook nu na 7 jaar kom ik nog elke 6 weken in de winkel voor onderhoud, service, vernieuwen filters slangetjes en zonodig aanpassen van de instellingen en kijken of het verder verbeterd kan worden. dat alles ook geheel kostenloos.
ja de marge op een toestel is groot en ja ik vind dat dit in verhouding staat tot wat ik krijg. ook nu ik 2 jaar voorbij de 5 jaar grens ben wordt mij nog steeds gezegd dat vervanging onzin is omdat het toestel nog goedgenoeg is.
de prijs die ik betaald heb is geheel door mijn eisen, wat me wel frustreerd is dat ik van de zorgverzekering niets krijg omdat mijn andere oor nog "te"goed is. hebben ze enig idee hoe het is om aan 1 kant je gehoor voor een groot deel te missen. het frustreert je sociale leven, je participatie in vergaderingen en converseren in grote groepen en/ of horeca gelegenheden.
nog niet te spreken over het feit dat het invloed heeft op je evenwichtsorganen en dus je evenwicht en richtingsgevoel.
natuurlijk gaan er toestellen naar de consument die te duur zijn maar dat is voor een groot deel veroorzaakt door de wetgever die deze situatie gecreeerd heeft.
Ik vind dat de gehoorwinkels hier teveel op hun punt gezet worden.
naast de gehoorwinkels zijn de zorgverzekeraars en de wetgever mede schuldig aan het huidige prijsniveau.
wat mij betreft een warme douche voor "Beter Horen" en speciaal de vestingen in Oosterhout en Tilburg.
ik ben zelf sinds 7 jaar drager van een gehoortoestel aan alleen het rechtse oor.
ben voor het aanmeten van het gehoortoestel naar Beter Horen gegaan. Ik moet zeggen nu na 7 jaar nog steeds naar volle tevredenheid over de wijze waarop ik geholpen ben. Ook ik heb een duur toestel ( geheel zelf betaald omdat de zorgverzekering niet thuis geeft) maar dat is omdat ikzelf daar hoge eisen aan stelde mede omdat ik ook veel met muziek bezig ben.
er is mij gedurende het aanmeten zoveel tijd gegeven als ik nodig had en ook zoveel verschillende toestellen uitgeprobeerd als ik nodig had. ben in totaal 5 maanden bezig geweest met het uitzoeken en afstellen van het toestel en heb daarbij 4 verschillende toestellen uitgeprobeerd. geheel kostenloos tot aan dat moment. het is een schatting achteraf maar er zijn minimaal 20 uur besteed door beter horen aan het tot het uiteindelijke toestel te komen incl afstellen. en ook nu na 7 jaar kom ik nog elke 6 weken in de winkel voor onderhoud, service, vernieuwen filters slangetjes en zonodig aanpassen van de instellingen en kijken of het verder verbeterd kan worden. dat alles ook geheel kostenloos.
ja de marge op een toestel is groot en ja ik vind dat dit in verhouding staat tot wat ik krijg. ook nu ik 2 jaar voorbij de 5 jaar grens ben wordt mij nog steeds gezegd dat vervanging onzin is omdat het toestel nog goedgenoeg is.
de prijs die ik betaald heb is geheel door mijn eisen, wat me wel frustreerd is dat ik van de zorgverzekering niets krijg omdat mijn andere oor nog "te"goed is. hebben ze enig idee hoe het is om aan 1 kant je gehoor voor een groot deel te missen. het frustreert je sociale leven, je participatie in vergaderingen en converseren in grote groepen en/ of horeca gelegenheden.
nog niet te spreken over het feit dat het invloed heeft op je evenwichtsorganen en dus je evenwicht en richtingsgevoel.
natuurlijk gaan er toestellen naar de consument die te duur zijn maar dat is voor een groot deel veroorzaakt door de wetgever die deze situatie gecreeerd heeft.
Ik vind dat de gehoorwinkels hier teveel op hun punt gezet worden.
naast de gehoorwinkels zijn de zorgverzekeraars en de wetgever mede schuldig aan het huidige prijsniveau.
wat mij betreft een warme douche voor "Beter Horen" en speciaal de vestingen in Oosterhout en Tilburg.