LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Burgerinitiatief: ‘Bijsluiter’ bij operaties

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin

Burgerinitiatief: ‘Bijsluiter’ bij operaties

Ongelezen bericht door Radar »

Als je medicijnen ophaalt bij de apotheek word je altijd gewezen op de bijsluiter. Maar als je geopereerd word, krijg je alleen een mondelinge toelichting van de arts. Schriftelijke informatie vooraf is niet verplicht. Is het mogelijk om dit met een burgerinitiatief te veranderen?

Maandag 7 januari in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1.

rozemarijntje

Re: Burgerinitiatief: ‘Bijsluiter’ bij operaties

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

sorry maar in de ziekenhuizen waar ik geopereerd ben kreeg ik een folder mee,of er werd van alles door de arts/anesthesist verteld?

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Bij ons is het ook standaard, er standaard een bijsluiter (folder) bij de operatie tenzij je echt een hele unieke operatie hebt. Dan wordt het uitgelegd en komen de belangrijkste punten gewoon met een printje mee.

isabel

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus Radar roept om een verandering die in veel gevallen niet kan omdat het beoogde doel al lang bereikt is?

Isabel1

ik weet niet hoe het in andere ziekenhuizen werkt, ik weet dat wij het doen en van verschillende andere ziekenhuizen weet ik dat ze het ook doen. Maar misschien zijn er ook ziekenhuizen die het niet doen. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog allerlei klinieken die allerlei behandelingen uitvoeren en wat die doen weet ik helemaal niet. Technisch gezien zijn die behandelingen ook operaties.

isabel

witte angora

Maar wat wordt dan de waarde van een burgerinitiatief. Dan zou je toch ook een overkoepelende organisatie aan kunnen spreken, bijvoorbeeld het verbond van verzekeraars, of een andere club (is er geen vereniging van ziekenhuisdirecteuren of zoiets? Je wilt niet weten wat voor clubjes er allemaal zijn in dit land). En als je de tweede kamer hierover wilt benaderen, dan kun je toch ook gewoon een brief sturen naar een aantal fracties? Dikke kans dat een aantal het een goed idee vinden en het oppakken.

Een burgerinitiatief dwingt de kamer om een onderwerp te bespreken, niet om het gevraagde ook in wetgeving om te zetten. Daarom zeg ik, gewoon een brief/mail naar een aantal fracties werkt net zo goed, ze zien het zitten, of ze zien het niet zitten, dat is het criterium of iets in wetgeving omgezet gaat worden, als ze de minister tenminste kunnen overtuigen...

O nee, een brief levert geen kijkcijfers en schouderklopje op de eigen borst op, een burgerinitiatief weer wel natuurlijk. Kijk eens hoe goed we zijn...

Isabel1

@witte angora,

dat is natuurlijk waar, ik denk eigenlijk ook niet dat dit nou echt op de agenda hoeft te staan bij de tweede kamer. Ik kan me eigenlijk ook niet echt voorstellen dat iemand er tegen is (zeker gezien het feit dat veel ziekenhuizen het al hebben)

isabel

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

witte angora schreef:Dus Radar roept om een verandering die in veel gevallen niet kan omdat het beoogde doel al lang bereikt is?

WA je weet toch, dat radar steeds nieuwe onderwerpen zoekt, maar niet informeert, of dit ook up to date is. :wink:

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

Geachte TROS Radar redactie. In Juli en Oktober werd ik geopereerd. Voor die tijd uitvoerig onderzocht, bloed, hart, suiker etc. Daarna gesprek met anesthesist. Met boekje en de van de voren in te nemen medicijnen voor de operatie kreeg ik een uitvoerige beschrijving. Kreeg ook het percentage "geslaagd/niet geslaagde" operaties te horen. Ik heb geen idee waarom er een burgerinitiatief zou moeten komen, überhaupt een uitzending, maar goed, die is al gemaakt. Uiteraard kan ik over "maar" 3 Ziekenhuizen spreken waar voorlichting heel goed is: Westeinde, Antoniushove, samen onder de naam Medisch Centrum Haaglanden en Bronovo.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik ikazia,sint franciscus,en emc en belgie maar daar gaat het niet om

Ruwaard vn putten niet...die hebben je het liefst dood geloof ik,gen grapje,zelf megemaakt!!!

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

rozemarijntje schreef:Ik ikazia,sint franciscus,en emc en belgie maar daar gaat het niet om

Ruwaard vn putten niet...die hebben je het liefst dood geloof ik,gen grapje,zelf megemaakt!!!
Gelukkig dan maar dat jij daar die dans ontsprongen bent, was je nog meer in de "prijzen" gevallen. Zijn inderdaad veel in het nieuws geweest, zeer negatief.

witte angora

nevermind schreef:
witte angora schreef:Dus Radar roept om een verandering die in veel gevallen niet kan omdat het beoogde doel al lang bereikt is?

WA je weet toch, dat radar steeds nieuwe onderwerpen zoekt, maar niet informeert, of dit ook up to date is. :wink:
Ze kunnen het volgens mij beter bij die hot items houden als die uitzending welke van de 5 supermarktbroden de beste is. :mrgreen:

jarre

Ongelezen bericht door jarre »

Ik vind dat de reportages van Radar een hoog "BS" gehalte hebben.

harry1948

Ongelezen bericht door harry1948 »

MST Enschede verstrekt uitstekende bijsluiter cq operatie informatie, in mijn geval voor operatie nekhernia.
Na al het negatieve nieuws over MST iets echt positiefs.

Gesloten