LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Phishing steeds gehaaider
Phishing steeds gehaaider
Banken en telecomproviders waarschuwen er regelmatig voor: phishing. Oplichters sturen mailtjes in de hoop dat nietsvermoedende consumenten persoonlijke informatie zoals wachtwoorden of pincodes prijsgeven. Sommige phishingmail bevat zelfs malware of virussen. Veel mensen zijn hier inmiddels gelukkig alert op, maar fraudeurs zitten ook niet stil: zij zorgen dat hun phishingberichten steeds moeilijker van echte mail te onderscheiden is. Wat zijn die nieuwste ontwikkelingen op phishing-gebied? Kun je zulke technieken eigenlijk nog wel herkennen? En hoe dan?'
Maandag 17 maart 2014 in Radar, 20:30 uur op Nederland 1.
Maandag 17 maart 2014 in Radar, 20:30 uur op Nederland 1.
Re: Phishing steeds gehaaider
Men kan beginnen door deze online cursus even te volgen.
Re: Phishing steeds gehaaider
Gewoon even over de link "hoveren" bij de meeste phishing mails zie je dan al dat het niet klopt.
Re: Phishing steeds gehaaider
Het is geen cursus , maar een stappenplan om veilig te kunnen ( Internet) bankieren.sjohie schreef:Men kan beginnen door deze online cursus even te volgen.
Phishing is, als iemand door Manipulatie probeert , privé inloggegevens te bemachtigen.
Gewoon onthouden, dat je bank NOOIT via mail privé gegevens vraagt, dan ben je aan de zekere kant.Veel mensen zijn hier inmiddels gelukkig alert op, maar fraudeurs zitten ook niet stil: zij zorgen dat hun phishingberichten steeds moeilijker van echte mail te onderscheiden is.
Wat de mails betreft, gewoon niet openen en meteen deleten.
Re: Phishing steeds gehaaider
Had er twee weken geleden toch een probleem bij: een van mijn Internetprovider. Mijn box zou vol zitten. Maar die box zat niet vol; niets opengemaakt maar (zoals gewoonlijk) doorgestuurd naar mijn provider (die dat altijd aanbeveelt). Kon daarna niet meer mailen, wel ontvangen. Ben een behoorlijke digibeet (wie weet het niet). Bleek dat, toen ik de help desk belde, wat ik doorstuurde bij mijn provider geweigerd werd, virus. Dus hebben ze me op afstand weer 'opgeschoond'. Hoe ze het voor elkaar krijgen: ik weet het niet, maar het word best wel gevaarlijk. Inmiddels weer een nog veiliger muur geplaats, hoor. Maar ik lees ook dat mensen wel echte mail krijgen van hun bank (ik nog nooit); krijg alleen mededeling als er iets is, als ik bij mijn bank inlog. Dat moet ik dan lezen voor ik verder kan. Valt niet mee voor ouderen zonder verstand.
Re: Phishing steeds gehaaider
Dit is al vaker besproken worden, dat deze zoals je dit in een ander topic als "echte"mail betiteld had, gewoon mailtjes zijn over (meestal) renteverlaging en dergelijken, maar nooit persoonlijke gegevens gevraagd worden.tenormin schreef:Had er twee weken geleden toch een probleem bij: een van mijn Internetprovider. Mijn box zou vol zitten. Maar die box zat niet vol; niets opengemaakt maar (zoals gewoonlijk) doorgestuurd naar mijn provider (die dat altijd aanbeveelt). Kon daarna niet meer mailen, wel ontvangen. Ben een behoorlijke digibeet (wie weet het niet). Bleek dat, toen ik de help desk belde, wat ik doorstuurde bij mijn provider geweigerd werd, virus. Dus hebben ze me op afstand weer 'opgeschoond'. Hoe ze het voor elkaar krijgen: ik weet het niet, maar het word best wel gevaarlijk. Inmiddels weer een nog veiliger muur geplaats, hoor. Maar ik lees ook dat mensen wel echte mail krijgen van hun bank (ik nog nooit); krijg alleen mededeling als er iets is, als ik bij mijn bank inlog. Dat moet ik dan lezen voor ik verder kan. Valt niet mee voor ouderen zonder verstand.
Dus alleen mededelingen en nooit iets moet antwoorden of invullen.
Re: Phishing steeds gehaaider
Ik krijg wel mail van de ING en de Rabo, met wat nieuwtjes etc. Van de ABN krijg ik helemaal niks, maar sinds ik met mijn ABN EC/MC creditcard over moest naar International Card Services, krijg ik wel eens phishing emails daarvoor. Vond en vind ik toch een frappant toeval. Aan de andere kant krijg ik de laatste weken veel phishing mails van de SNS, waar ik helemaal niet bankier, dus volgens mij zijn die mails lukraak voor bank X of Y.tenormin schreef:Had er twee weken geleden toch een probleem bij: een van mijn Internetprovider. Mijn box zou vol zitten. Maar die box zat niet vol; niets opengemaakt maar (zoals gewoonlijk) doorgestuurd naar mijn provider (die dat altijd aanbeveelt). Kon daarna niet meer mailen, wel ontvangen. Ben een behoorlijke digibeet (wie weet het niet). Bleek dat, toen ik de help desk belde, wat ik doorstuurde bij mijn provider geweigerd werd, virus. Dus hebben ze me op afstand weer 'opgeschoond'. Hoe ze het voor elkaar krijgen: ik weet het niet, maar het word best wel gevaarlijk. Inmiddels weer een nog veiliger muur geplaats, hoor. Maar ik lees ook dat mensen wel echte mail krijgen van hun bank (ik nog nooit); krijg alleen mededeling als er iets is, als ik bij mijn bank inlog. Dat moet ik dan lezen voor ik verder kan. Valt niet mee voor ouderen zonder verstand.
Re: Phishing steeds gehaaider
Helaas zijn de mails van de bank bij altijd alleen maar rente verlagingen. Die rente mag nou wel weer eens omhoog
-
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 12 okt 2006 17:39
Re: Phishing steeds gehaaider
Het beste kun je in je browser de Flash- en de Java-plugins uitschakelen. Ook is Linux veiliger m.b.t. malware dan Windows.
Re: Phishing steeds gehaaider
Wat ik miste in de uitzending was de (voor zover mij bekend) nieuwe manier van phishing: via SMS.
Een week of twee geleden ontving ik een phishing sms van "ING".
Deze uiteraard doorgestuurd, en wordt nu vermeld op de website, maar vreemd dat Radar hier geen aandacht aan besteedde.
Een week of twee geleden ontving ik een phishing sms van "ING".
Deze uiteraard doorgestuurd, en wordt nu vermeld op de website, maar vreemd dat Radar hier geen aandacht aan besteedde.
Re: Phishing steeds gehaaider
Tijd dus voor een verplichte cursus "digitale vaardigheden" voordat je op internet mag.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 28 apr 2014 17:02
Re: Phishing steeds gehaaider
Hallo! ik ben journalist en momenteel werk ik voor Het Parool aan een artikel over internetfraude. Daarvoor ben ik op zoek naar persoonlijke verhalen/ervaringen met (bijvoorbeeld) phishing.
Heb je zoiets meegemaakt en wil je erover vertellen, neem dan zsm contact met me op!
Hartelijke groet,
Anouk Vleugels
[email protected]
Heb je zoiets meegemaakt en wil je erover vertellen, neem dan zsm contact met me op!
Hartelijke groet,
Anouk Vleugels
[email protected]
Re: Phishing steeds gehaaider
zou dit een manier zijn om aan emailadressen voor aanstaande slachtoffers te komen?anoukvleugels schreef:Hallo! ik ben journalist en momenteel werk ik voor Het Parool aan een artikel over internetfraude. Daarvoor ben ik op zoek naar persoonlijke verhalen/ervaringen met (bijvoorbeeld) phishing.
Heb je zoiets meegemaakt en wil je erover vertellen, neem dan zsm contact met me op!
Hartelijke groet,
Anouk Vleugels
[email protected]
Re: Phishing steeds gehaaider
Wauw, en dan een gmailadres gebruiken. Journalisten bij Het Parool lopen 20 jaar achter en hebben geen eigen emailadres aldaar?anoukvleugels schreef:Hallo! ik ben journalist en momenteel werk ik voor Het Parool aan een artikel over internetfraude. Daarvoor ben ik op zoek naar persoonlijke verhalen/ervaringen met (bijvoorbeeld) phishing.
Heb je zoiets meegemaakt en wil je erover vertellen, neem dan zsm contact met me op!
Hartelijke groet,
Anouk Vleugels
[email protected]
Re: Phishing steeds gehaaider
Of ze lopen voor en hebben ZZP'ers in dienst.Journalisten bij Het Parool lopen 20 jaar achter