LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Test: Melkopschuimers
Test: Melkopschuimers
Een gewoon kopje koffie is niet langer goed genoeg. Het bakkie leut wordt tegenwoordig vaak verrijkt met opgeschuimde melk. Zo verandert een simpele koffie in een lekkere cappuccino of een echte latte machiatto.
Melk goed opschuimen blijkt echter nog een hele kunst. Daarom test Radar melkopschuimers die hier een handje bij helpen.
Maandag 6 januari in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1
Melk goed opschuimen blijkt echter nog een hele kunst. Daarom test Radar melkopschuimers die hier een handje bij helpen.
Maandag 6 januari in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1
-
Re: Test: Melkopschuimers
Nou ik heb al 8 jr geloof ik nu de melkopschuimer van nespresso,ja is niet goedkoop,
Maar fluitje van een cent! Melk erin en zet hem aan en mooie dikke melk,
Je kan ook ander elementje erin doen dan maakt hij geen schuim heel dik maar beetje opkloppen voor latte ...
En mooie dikke schuim, maar alle waar naar zijn geld.
En hij doet het nog steeds na zoveel jaar...goed onderhouden en toch elke dag gebruiken
Maar fluitje van een cent! Melk erin en zet hem aan en mooie dikke melk,
Je kan ook ander elementje erin doen dan maakt hij geen schuim heel dik maar beetje opkloppen voor latte ...
En mooie dikke schuim, maar alle waar naar zijn geld.
En hij doet het nog steeds na zoveel jaar...goed onderhouden en toch elke dag gebruiken
Er gaat uiteindelijk niets boven opschuimen via het stoomtuitje van een espressomachine. Het vergt wat oefening en ervaring, maar daarna heb je een perfect resultaat. Daar kan geen hulpmiddel tegen op.
Jammer dat jullie alleen maar dure melkopschuimers hebben getest. Terwijl er een aantal aanmerkelijke goedkopere zijn. De handopschuimer geeft overigens beter schuim als je demkoude melk eerst opklopt en daarna in de magnetron zet. En opschuimers met halfvolle melk.....prima!
Nou, die goedkope, weliswaar met de hand, van €12,95 (was het niet Xenos? niet goed verstaan) werd wel tweede. Nespresso dus niet zo fantastisch? Zou het ook niet aan eigen smaak liggen? Maar ze hadden het toch alle drie over volle melk, waar men op andere sites vaak hoort dat je ook halfvolle of magere melk kan gebruiken, kennelijk niet.
-
N.a.v. de test onze opschuimer van Bestron eens opgezocht en uitgeprobeerd. We kregen hem van onze dochter, al meer dan een jaar terug. Zij gebruikt dezelfde al heel lang in haar zaak, elke dag. Wij probeerden hem nu voor de eerste keer. Was een goedkoop dingetje, onder de € 20. Werkt prima, melk(schuim) wordt heet genoeg. Een klein beetje melk werd 80°, en prima schuim. Van de kooksmaak waar de zg. barista's het over hadden als de melk warmer werd dan 70° was geen sprake.
Dat vond ik ook al een vreemd verhaal omdat ik vroeger al leerde op mijn cursus voor m'n vakdiploma melk- en zuivelhandel (bestaat nu niet meer, daarom weet geen enkele verkoper/verkoopster daar nog iets over als je met vragen komt) dat er bij het steriliseren van melk een lichte kooksmaak aan kwam. Die twee begrippen zeggen het al: steriliseren en kooksmaak. Steriliseren gebeurt bij meer dan 100° C waarbij de melksuikers in de melk gaan karamelliseren en de melk iets verkleurt. Vroeger toen de melk nog in flessen werd verkocht kon je dat goed zien; de gesteriliseerde melk was iets karamelkleurig en ja, er zat een lichte kooksmaak aan. Dat dit niet bij 70° gebeurde is evident.
Dat vond ik ook al een vreemd verhaal omdat ik vroeger al leerde op mijn cursus voor m'n vakdiploma melk- en zuivelhandel (bestaat nu niet meer, daarom weet geen enkele verkoper/verkoopster daar nog iets over als je met vragen komt) dat er bij het steriliseren van melk een lichte kooksmaak aan kwam. Die twee begrippen zeggen het al: steriliseren en kooksmaak. Steriliseren gebeurt bij meer dan 100° C waarbij de melksuikers in de melk gaan karamelliseren en de melk iets verkleurt. Vroeger toen de melk nog in flessen werd verkocht kon je dat goed zien; de gesteriliseerde melk was iets karamelkleurig en ja, er zat een lichte kooksmaak aan. Dat dit niet bij 70° gebeurde is evident.
-
Ik gebruik voor de nespresso na lsng zoeken,heb hem nu jr of 8 oude heb ik nog pas nw gekocht,moet wel zeggen,oude de chromen!weet niet wat er nu gebruikt is?die was anders beter..
Maar ligt degelijk aan melk en smaak...
Ik gebruik halfvolle van appie,kom er weer niet op eerst euroshopper,na alles duur tot goedkoop te hebben geprobeerd,kreeg tip van buurman heeft brasserie probeer die eens en je wilt niet anders idd..
Voor latte dus gewoon melk verwarmen,heb je klein romig laagje warm!!!
En voor dikke schuim is de truc...kloppen en halve minuut even wachten,dik!!lepeltje blijft staan en figuurtje wat ik erop doe met cacao blijft mooi...
Dus ik ben zeer tevreden,heb ook hier voor handkloppers gehad en goedkopere maar deze bij kennis toeb geprobeerd en super tevreden
Denk dat het oom kwestie van smaak is,
Soms in tent slechtere koffie latte machiato als thuis
Maar ligt degelijk aan melk en smaak...
Ik gebruik halfvolle van appie,kom er weer niet op eerst euroshopper,na alles duur tot goedkoop te hebben geprobeerd,kreeg tip van buurman heeft brasserie probeer die eens en je wilt niet anders idd..
Voor latte dus gewoon melk verwarmen,heb je klein romig laagje warm!!!
En voor dikke schuim is de truc...kloppen en halve minuut even wachten,dik!!lepeltje blijft staan en figuurtje wat ik erop doe met cacao blijft mooi...
Dus ik ben zeer tevreden,heb ook hier voor handkloppers gehad en goedkopere maar deze bij kennis toeb geprobeerd en super tevreden
Denk dat het oom kwestie van smaak is,
Soms in tent slechtere koffie latte machiato als thuis
Die Bestron (Kijkshop) is inderdaad een prima dingetje, gebruik(te) de mijne best wel veel maar tegenwoordig heb ik een koffieapparaat met stoompijpje, dat werkt iets handiger (minder schoonmaken).
BASICIk gebruik halfvolle van appie,kom er weer niet op eerst euroshopper,
-
Over welke Bestron gaat het dan? Zo'n elektrische klopper van een euro of 16, of een heus apparaat?
-
bprosman schreef:Die Bestron (Kijkshop) is inderdaad een prima dingetje, gebruik(te) de mijne best wel veel maar tegenwoordig heb ik een koffieapparaat met stoompijpje, dat werkt iets handiger (minder schoonmaken).
Nou mijn opsvhuimer hoef ik alleen om te spoelen...
Ga morgen ff terug kijken,hebbeb ze dat hele apparat laten zien,de latichimo of zo
Ja das schoonmaken,heb ik, niet voor gekozen...
Gewoon losse opschuimer,afspoelen heet water klaar ...of ff beetje dreft...meer niet paar sec