Henk4157 schreef:@sophie. Natuurlijk zijn er misstanden. Die zijn er namelijk in iedere beroep en bedrijfstak. Ben benieuwd waar jij werkt ?
Dat wil namelijk niet zeggen dat je iedereen die in deze sector werkt kan wegzetten als gewetenloze mensen. Al helemaal verkeerd als je dat doel bewust doet om een lobby te steunen. Als er 1 sector is waar mijn kritisch is naar zich zelf dan is het de melkveesector. Die heeft namelijk gewetenloze tegenstanders die door middel van het spelen op de emotie hun eigen visie door drijven. Deze hele discussie toont maar weer aan dat dit nog werkt ook. Je laat een zielig kalfje zien met een total subjectief verhaal en heel Nederland heeft zijn mening gevormd.....
Ik heb gestudeerd voor (ben een "sûvel"), en gewerkt in, de levensmiddelen sector, oa op de kwaliteitsdienst van een kaasfabriek, en heb daarvoor ook stage gelopen bij een melkveehouderij. Nu werk ik overigens in een andere (milieu) sector.
Uit mijn eigen ervaringen weet ik dat er zowel melkveehouders zijn die het dierenwelzijn, en de kwaliteit van hun geleverde melk voorop stellen, maar ook dat er melkveehouders zijn die er de kantjes van af lopen. Zo werden sommige ladingen melk bij de kaasfabriek waar ik werkte, waar bepaalde (beruchte) melkveehouders in de rit zaten, altijd extra gecontroleerd op antibiotica en ziektekiemen. Dit omdat er daar een paar melkveehouders tussen zaten die het niet zo nauw namen met schoonmaken van de uiers bij het melken, of het apart houden van melk die van koeien op antibiotica zaten.
Dat was een coöperatie, maar de andere melkveehouders stonden niet echt te springen op de ledenvergaderingen om hardere sancties hiervoor op te stellen. Het zelfreinigend vermogen van de branche overdrijf je dan ook wel wat in mijn ogen.