LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fabels over diëten

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Fabels over diëten

Ongelezen bericht door Radar »

De dieetwereld is een verwarrende wereld: iedere afslankexpert beweert iets anders. De ene deskundige verbiedt suiker, de ander meent dat veel eiwitten goed zijn. Sommige dieetgoeroes beloven niet alleen een ideaal gewicht, maar doen ook allerlei gezondheidsbeloftes. Wat is nu feit, en wat is fabel? Radar zet het op een rij.

Maandag 1 september in Radar, om 20:30 bij de AVROTROS op NPO 1

Leo'77
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 sep 2014 11:53

Re: Fabels over diëten

Ongelezen bericht door Leo'77 »

De voedselzandloper is geen dieetboek. Het biedt nou juist het antwoord op fabel nr5. Je blijft alleen slank als je consequent tot aan je dood gezond en met mate eet.

Verder is het mij niet duidelijk wat Trosradar nu eigenlijk wil zeggen met deze halve informatie. Dat de meeste mensen niet de discipline kunnen opbrengen om een gezonder eetpatroon aan te blijven houden?

Dan kun je ook zeggen dat bijvoorbeeld de benzineproducenten geen nieuwe producten meer mogen bedenken omdat veel mensen ondanks de hoge benzineprijs en mileubelasting toch de auto pakken naar de sportschool. tja geld moet rollen.

Wat is vooral miste aan deze reportage is informatie over waar mensen dan WEL de juiste informatie over voedsel kunnen vinden. Maar dan zal er wel een sticker van het, ook al niet echt betrouwbare, voedingscentrum op komen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Fabels over diëten

Ongelezen bericht door tenormin »

Kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen dat mensen nog steeds niet beseffen dat ze zelf totaal hun eetgewoonte moeten veranderen; geen enkel boek of dieet Goeroe kan je daarmee helpen; alleen de Goeroe zelf word er "dik" van, op een andere manier. Je moet, zoals@leo77 al schrijft de discipline hebben over wat erin gaat. Ik doe al (bijna) mijn leve lang het VDH dieet. Helpt prima. (Vreet De Helft).

Peer de Schuimer
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 aug 2014 11:36

Re: Fabels over diëten

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

tenormin schreef:Kan met de beste wil van de wereld niet begrijpen dat mensen nog steeds niet beseffen dat ze zelf totaal hun eetgewoonte moeten veranderen; geen enkel boek of dieet Goeroe kan je daarmee helpen; alleen de Goeroe zelf word er "dik" van, op een andere manier. Je moet, zoals@leo77 al schrijft de discipline hebben over wat erin gaat. Ik doe al (bijna) mijn leve lang het VDH dieet. Helpt prima. (Vreet De Helft).
Heb besloten om met je mee te doen tenormin er kan bij mij nml.ook wel wat af.
Volg alleen het VDAH dieet. (Vreet De Andere Helft)

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Fabels over diëten

Ongelezen bericht door tenormin »

Peer de Schuimer schreef:Heb besloten om met je mee te doen tenormin er kan bij mij nml.ook wel wat af.
Volg alleen het VDAH dieet. (Vreet De Andere Helft)
:lol: :lol:

Peer de Schuimer
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 aug 2014 11:36

Re: Fabels over diëten

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

Als ik die lachende elementen zie is mijn dag weer perfect.
In deze tijd met al die ellende mensen aan het lachen maken
Is een verademing voor iedereen.gr.Peertje (worden trouwens met de dag goedkoper)
Hebben aan poetshemerin te danken.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Fabels over diëten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ peer de schuimer :lol: :lol:

Maar is wel zo,ik was jaren jaren jaren uh 18 je dus geleden ook 20 kg zwaarder,had wel redenen..
Ging knop om..gewoon ochtend,middag,avond...
Nog steeds,maaaaar nu ben ik 30 kg lichter,huh...15 best voor gedaan andere 15 door de pijn,( je zou haast zeggen nou rozemarijn toch positief die pijn,ja vind ik ook wel eigenlijk :lol: )
Maar nu soms lekker zondigen..mmmm ja hoor,drink alleen lekker saai water en veel groene thee..
Peer de schuimer..weet niet of je man of vrouw bent...maar alcohol oela la...hihih....buikie buikie...

Neem jij andere helft tenormin hihih misschien eet ze halve aardappel :lol: drie penen..nou heb jij er nog 3 hihihih

Ja idd beetje humor kan wel gebruikt worden....welkom...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Fabels over diëten

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Diëten werken niet. Als ze wél zouden werken, dan zou er maar 1 dieet zijn dat iedereen volgt: hét dieet dat werkt. Maar dat is er niet. Daarom zijn er circa 400 diëten.

Ik stop me nog eens lekker vol.

pietjeplus
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2014 01:13

Re: Fabels over diëten

Ongelezen bericht door pietjeplus »

Het dieet van "Magere Hein" is nog het beste dieet, dat werkt voor iedereen.

Peer de Schuimer
Berichten: 93
Lid geworden op: 12 aug 2014 11:36

Re: Fabels over diëten

Ongelezen bericht door Peer de Schuimer »

Eigenlijk maar een raar woord dieet.
Echt Nederlands,altijd een ander die het doet.
Het is niet hijeet of ikeet of zijeet. Nee het is dieet

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Fabels over diëten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Hahahha ja die eet :lol:

Ka magere hein nou die hoeft me nog niet te komen halen,zo slank als hem hoef ik ook weer niet te zijn :lol: laat me nog ff jaartje of 40 :lol: afkloppen...uniek tegenwoordig maar.gaan ervoor...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Fabels over diëten

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Tja, dit segment was volledig van het caliber "Stating the Obvious".

Dat mensen klaarblijkelijk niet begrijpen dat ze zich aan een dieet moeten houden, of dat ze na een dieet dus niet terug kunnen naar de oude gewoontes (die hun dus aan het begin al overgewicht bezorgden) is niet zo zeer een consumenten issue, maar meer een issue voor eetverslaafden die tegen zichzelf liegen, geen discipline hebben, of gewoon wat in de bovenkamer missen.

Dat er dan mensen zijn die al dan niet met onzin hier een sla'tje uit proberen te slaan is oud nieuws.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Fabels over diëten

Ongelezen bericht door tenormin »

Julie4444 schreef:Tja, dit segment was volledig van het caliber "Stating the Obvious".

Dat mensen klaarblijkelijk niet begrijpen dat ze zich aan een dieet moeten houden, of dat ze na een dieet dus niet terug kunnen naar de oude gewoontes (die hun dus aan het begin al overgewicht bezorgden) is niet zo zeer een consumenten issue, maar meer een issue voor eetverslaafden die tegen zichzelf liegen, geen discipline hebben, of gewoon wat in de bovenkamer missen.

Dat er dan mensen zijn die al dan niet met onzin hier een sla'tje uit proberen te slaan is oud nieuws.
Vraag me toch in gemoede af waarom mensen al die dieet boeken kopen/hebben gekocht. En die verkoop gaat nog steeds als een trein. Zie de riante huizen waar de diverse schrijvers/sters in wonen. Was ik ook maar zo 'slim' geweest. :mrgreen:

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Fabels over diëten

Ongelezen bericht door Julie4444 »

tenormin schreef:Vraag me toch in gemoede af waarom mensen al die dieet boeken kopen/hebben gekocht. En die verkoop gaat nog steeds als een trein. Zie de riante huizen waar de diverse schrijvers/sters in wonen. Was ik ook maar zo 'slim' geweest. :mrgreen:
Dat is niet zo moeilijk. Mensen houden zichzelf graag voor de gek. Of ze kopen de boeken met de "intentie" de diëten te proberen, of ze proberen de een na de ander.

Ik heb ook een familielid dat ..eh.. "moeite" heeft met afvallen. Die heeft toen 2 jaar bij een diëtist gelopen. Heb dat familielid er na een aantal maanden erop in te hebben gepraat aan het verstand gepeuterd dat dat absoluut geen zin had, aangezien die zich toch niet aan het dieet hield.

De diëtist vond dit overigens blijkbaar prima, want haar cliënt vertellen dat de oefening nutteloos was deed mevrouw niet. Ze kreeg dan ook € 36 per wekelijks (of 14-daags) "consult" van 30 minuten, dus ja... Het is triest, en misschien wel oplichting te noemen door gebrek aan fatsoenlijke consult (terwijl die mensen toch betalen voor goed advies), maar wat doe je er aan?

Als dikkert jezelf wijs maken dat je wel je best doet en dat het "uiteindelijk" dan toch werkt is fijn. Anders kan je jezelf wijsmaken dat het niet aan jou ligt, maar dat die diëten gewoon niet helpen. Niet de eigen schuld dus en dan is het "okay" om te dik te zijn.

Ondertussen is mijn familielid nog steeds te dik, simpel genoeg omdat deze te veel caloriën naar binnen werkt voor het aantal caloriën dat deze gebruikt. Ook deze persoon heeft een zooi boeken met dieet X en Y, maar omdat de discipline voor een levenslange aanpassing van het eetpatroon er niet is heeft niets zin, want terugvallen in wijn, bier, dropjes, chipies, en koekjes vreten brengt de kilotjes wel terug, om over de porties en inhoud van het avondmaal maar te zwijgen. :roll:

Voor sommigen een verslaving, voor anderen een gewoonte.. Voor de meerderheid is het beide.

De theorie van afvallen is niet moeilijk. In tegendeel, het is erg simpel!
Het is de discipline en wil waar het mensen aan ontbreekt, en vaak hebben mensen met (zwaar) overgewicht daar een onderliggende psychologische oorzaak bij (confort eating en dergelijke).

Zoals gezegd: Stating the Obvious.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Fabels over diëten

Ongelezen bericht door tenormin »

O.T. (heel erg). @julie4444, 't Is natuurlijk niet altijd "eigen schuld, dikke bult". Dat is (maar) bij 3% van de mensen bij wie het genetisch bepaald is. Ben altijd een draadnagel geweest en ineens, op latere leeftijd (toen 61) opgenomen en geopereerd in een Turks ziekenhuis, was ik na 12 dagen niet eten en alleen infuus 20 kilo!! aangekomen. Ik kon op mijn kop gaan staan, niet eten: ik bleef 74 kilo. Kreeg diabetes type2. Dieet volhouden. Van 2001 tot Maart 2014!! en...ik ben geen diabetes patiënt meer. Daar was ik heel blij om want was inmiddels "afgevallen" tot 68 kilo. Nu geen medicatie daarvoor meer gebruikt: zit ik zonder ook maar iets te veranderen in eetpatroon weer op die beroerde 74 kg. Met opzwollen lijf en ledematen. Raadsel. Nou ja, hoop dat vaatchirurg en internist binnenkort kunnen verklaren waarom weer Michelin model te hebben. Vreselijk oncomfortabel.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Fabels over diëten

Ongelezen bericht door Julie4444 »

tenormin schreef:@julie4444, 't Is natuurlijk niet altijd "eigen schuld, dikke bult". Dat is (maar) bij 3% van de mensen bij wie het genetisch bepaald is.
Oh zo bedoel ik het ook niet hoor! :oops:

Mensen die overgewicht hebben door psychologische oorzaken vallen ook niet in zo'n categorie. Vaak moet dan ook eerst de onderliggende oorzaak worden opgelost alvorens mensen "over it" zijn. Eetverslavingen en slechte eetgewoontes zijn een redelijk deel, i.i.g. in de USA. Wat de statistieken zijn voor Nederland heb ik geen idee van. Uiteraard bedoel ik niet te zeggen dat iedereen die overgewicht heeft gewoon de hele dag loopt te schransen of iets dergelijks.

Voor veel mensen geldt wel dat ze minder of juist gezonder zouden moeten eten, maar het obesitasprobleem is hier nog niet zo groot als elders. Waar ik meer op doelde is dat mensen die jo-jo-en het probleem verkeerd aanpakken en een lifestyle/eetpatroonverandering zouden moeten verwezelijken en zodoende een balans moeten vinden. De theorie is dan wel simpel, maar die in balans in praktijk verwezelijken en behouden is voor de meesten erg moeilijk,

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Fabels over diëten

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Julie4444 schreef:
tenormin schreef:@julie4444, 't Is natuurlijk niet altijd "eigen schuld, dikke bult". Dat is (maar) bij 3% van de mensen bij wie het genetisch bepaald is.
Oh zo bedoel ik het ook niet hoor! :oops:

Mensen die overgewicht hebben door psychologische oorzaken vallen ook niet in zo'n categorie. Vaak moet dan ook eerst de onderliggende oorzaak worden opgelost alvorens mensen "over it" zijn. Eetverslavingen en slechte eetgewoontes zijn een redelijk deel, i.i.g. in de USA. Wat de statistieken zijn voor Nederland heb ik geen idee van. Uiteraard bedoel ik niet te zeggen dat iedereen die overgewicht heeft gewoon de hele dag loopt te schransen of iets dergelijks.

Voor veel mensen geldt wel dat ze minder of juist gezonder zouden moeten eten, maar het obesitasprobleem is hier nog niet zo groot als elders. Waar ik meer op doelde is dat mensen die jo-jo-en het probleem verkeerd aanpakken en een lifestyle/eetpatroonverandering zouden moeten verwezelijken en zodoende een balans moeten vinden. De theorie is dan wel simpel, maar die in balans in praktijk verwezelijken en behouden is voor de meesten erg moeilijk,

@ julliette

Jij heb het puur over types als je familie? Die zijn er genoeg...terwijl ze dan net wat naar binnen gewerkt hebben,klagen,ik snap niet dat ik niet afval...

Er zijn idd mensen met problemen,suiker,schildklier etc...maaaaar die mensen zie je ook niet bij de patatboer zes di gen bestellen!!
Je haalt ze er zo uit...

Ik was vroeger ook propje denk door emotie,geen smoes!! 80 kg toen lengte 162...
Ineens toen ik samenwoonde en goed in vel zat knop om,gezond,leefstijl anders,en nog steeds!!20 je later nog...paar jr terug vd lichamelijke omstandigheden afgevallen wat ,ff tever ging...gelukkig vind ik mezelf nu goed,ja vrouwen klagen altijd wel :wink:
Maar weet je ,sonja bakker meen ik wel,ik heb daar veel mensen van af zien vallen...en zijn nog steeds op gewicht,maar die eet normaal...ik heb ook ern boek,omdat er wel lekkere recepten in staan( uh niet gekocht ,ahum de moderne methode zeg maar :wink: )

Zo nog wel paarboeken maar puur voor recepten...
Inspiratie..

Maar wat ik dan de zwakte vind,buiten kensen met obesitas want ik ken er ook eentje echt jaren jaren jaren alles geprobeerd,sporten etc,gezond eten alles en niet willen lukken..
( en dat is usa groooot probleem) maar goecdie heeft gastric bypass gehad...en is 60 kg afgevallen...nog geen maat 38 maar 42 nou mooi...alleen ja,nu sparen voor de bijkomende dingen vel etc..

Dat wil ik dus zeggen,mensen worden uiteindelijk zo dik en zoeken. Heil in maagbandjes...
Is een artiest peter beense man heeft het 4 x gehad het helpt niet nee als je je vol blijft proppen,bandje rek je weer op...
Of wat ik zeg linke operaties gastric bypass waar je wel.....aan regels moet voldoen..

Ben je ziek oke..
Maarik zeg het nu hard onbeleefd veel vraten...niet opereren...lekker sporten.

Dan heb je de emotie eters...kan ik me iets bij voortstellen ,maar oke ,op gegeven moment is dat toch..over??

Ik vind dat tegenwoordig dieeten te erg wordt voorgespiegeld,jonge meiden van 10 buurmeisje!!neee eet ik niet,neem wel worteltje,kind is vel over been :shock: nou die wil ik zien als ze 16 is heeft ze anorexia of boulimia....dat creëren ze bij jongen mensen met al die dieeten

Iedereen moey tegenwoordig voldoen aan ideaal beeld..

Ik ben nu 158,5 en weeg 54,was 50 door medicatie,gelukkig met veel moeite op 54 gekomen,nu weer volle wangen...mag 49 wegen met mijn bmi geloof ik,maar ik wil er niet als magere hein uitzien

@ tenormin,
Ja dat snap ik,dat is zeeeeer frustrerend denk ik?
Super dat je van je diabetes af bent,maar nu dus dit,nou ben benieuwd wat eruit komt...
Misschien niks?omdat je lichaam ineens verandert is door geen diabetes pillen meer....??
Maar opzwellen,vocht?ja dat is niet fijn...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Fabels over diëten

Ongelezen bericht door Julie4444 »

rozemarijntje schreef:Jij heb het puur over types als je familie? Die zijn er genoeg...terwijl ze dan net wat naar binnen gewerkt hebben,klagen,ik snap niet dat ik niet afval...
Ja. In principe kan je die mensen in verschillende categoriën plaatsen. Voor 1 van die categoriën geldt eigen schuld, voor de rest niet of deels, afhankelijk van de oorzaak.

rozemarijntje schreef:Dat wil ik dus zeggen,mensen worden uiteindelijk zo dik en zoeken. Heil in maagbandjes...
Is een artiest peter beense man heeft het 4 x gehad het helpt niet nee als je je vol blijft proppen,bandje rek je weer op...
Of wat ik zeg linke operaties gastric bypass waar je wel.....aan regels moet voldoen..
In Amerika is het een cultureel probleem, en daar is een overgroot deel van de mensen met obesitas te dik omdat ze te veel en fout eten. Deels hebben ze daar emotionele/psychologische oorzaken bij, maar de obesitas heeft oorzaak in de eetpatronen. Operaties hebben inderdaad alleen zin als de persoon ook het doorzettingsvermogen heeft om daarna de eetpatronen te veranderen. Zelfde principe als met diëten. De verkleining of banden gelden als steuntje in de rug en veel meer niet.
rozemarijntje schreef:Ik vind dat tegenwoordig dieeten te erg wordt voorgespiegeld,jonge meiden van 10 buurmeisje!!neee eet ik niet,neem wel worteltje,kind is vel over been :shock: nou die wil ik zien als ze 16 is heeft ze anorexia of boulimia....dat creëren ze bij jongen mensen met al die dieeten
Correct. Er zou in het onderwijs tijd besteed moeten worden aan proper nutrition. D.w.z. hoe gezond te eten: het juiste voedsel en juiste hoeveelheden.

Uiteraard hebben zaken als genen en leeftijd ook effect op hoe zuinig het lichaam is met caloriën. Dit heb ik zelf ook ervaren, maar met aanpassingen in mijn dieet (hetgeen ik eet, niet om af te vallen) heb ik mijn gewicht onder controle.

Overigens is BMI ook nogal vaag. Volgens BMI mag ik tussen de 56 en 74 kilo wegen. Ik ben nu stabiel op 62. Mijn max voor mezelf is 64. Als ik 20% gewicht erbij zou eten was ik behoorlijk gezet. Onder de 60 zou ik minder "vetreserve" hebben dan aangeraden.

MennoB
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 sep 2014 15:05

Re: Fabels over diëten

Ongelezen bericht door MennoB »

grootste fabeltje is volgens mij nog steeds om niks te eten.
daar val je echt niks van af..

Gesloten