LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Honden met erfelijke ziektes

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door Radar »

Te kleine schedeltjes, uitpuilende ogen, te platte neuzen: het zijn erfelijke gezondheidsproblemen van honden die inmiddels helaas maar al te bekend zijn. Door nieuwe wetgeving is het niet meer toegestaan om honden te fokken die last hebben van hun uiterlijke kenmerken. Maar wat betekent dat eigenlijk? Wordt er nu wél een gezonde hond gefokt?

Dit en meer in Radar, maandag 24 november om 20:30 uur, bij de AVROTROS op NPO 1

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door moederslink »

Honden die doorgefokt worden op extreme uiterlijkheden zijn bv
• de mopshonden----met veel te kleine schedels waardoor de ogen er uit ploppen, de neus te plat is ,
hetgeen ernstige ademhalingsproblemen oplevert , ze " knorren ", kunnen acuut stikken,hebben hoofdpijn!
• teckels met een veel langere rug en korte pootjes , hartstikke ongezond voor dat beest !
• dobermans met veel te kleine schedels
• die rimpelhondjes , shar-pei , huidproblemen
• pekineesjes

Deze doorgefokte honden lijden echt pijn , ik noem het dierenmishandeling, wreed om een hond te fokken met bv een veel te kort mopsneusje , ze krijgen amper lucht! Er ontstaan ook neurologische problemen .
Ze sterven ook veel eerder dan gebruikelijk en dat allemaal omdat de consument dit mooi (er ) vindt :evil:
het zgn schoonheidsideaal gaat zwaar ten koste vd gezondheid vd hond.
Het is goed dat Radar hier aandacht aan schenkt en het bij wet verboden gaat worden , maar of de broodfokkers zich hieraan gaan houden ? Ik betwijfel het ten zeerste! Bepaalde consumenten vinden dit soort hondjes mooi , immers? :mrgreen:
Wil je een gezonde hond , ga ne erkend fokker alsjeblieft... natuurlijk worden er nog raszuivere gezonde honden gefokt hoewel een zuiver ras in de regel " zwakker" is dan een vuilnisbakkie.....

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door eddy123 »

moederslink schreef:Honden die doorgefokt worden op extreme uiterlijkheden zijn bv ...
natuurlijk worden er nog raszuivere gezonde honden gefokt hoewel een zuiver ras in de regel " zwakker" is dan een vuilnisbakkie.....
Helemaal mee eens.
Daar waar op raskenmerken wordt gefokt zie je al snel een vorm van inteelt.
Wil je een leuke hond, gewoon geen rashond kopen en desnoods een beestje uit het asiel halen.
Ik betwijfel echter of een verbod gaat helpen. Wie gaat dat controleren met al die thuisfokkers?
En krijgen we dan niet nog veel meer thuisfokkers?
Bewustwording is volgens mij het enige dat helpt. Hondenshows moeten dezelfde afgunst krijgen als stierenvechten al heeft. Veel aandacht geven aan de misstanden dus, er zijn nog te veel mensen die denken dat een rashond per definitie beter en gezonder is dan een kruising, terwijl het omgekeerde het geval is. Die papieren die je erbij krijgt zijn bijna een garantie voor een ongezond(er) beestje.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door moederslink »

De ellende is dat er nog steeds mensen zijn die deze uiterlijkheden " mooi " vinden , ze " scoren " ermee op shows, broodfokkers zullen er , helaas, altijd zijn , valt schijnbaar niet te controleren :roll:
De wet zal komen , maar uitvoering ? Zoals gezegd pure dierenmishandeling!
Die beesten worden ook niet oud , significant verschil.....grrrrr :evil:

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ik had stukje neergezet over echte ras fokker,maar is te link,te herkrnbaar dus weggehaald,diegene kan veel problrmrn krijgen.
,aar daaruit blijkt dat ook echte!!geregistreerde fokkers ook al weten ze dat!diegen waar ze mee fokken ernstig ziek geweest is,ernstig!!maling hebben fokken gewoon doen...


Dus,wat is nog te vertrouwen...
Je gevoel.....je kan best via mp! Een hondje kopen,maaaaaaar spit het uit.
Ik heb het al eens geschreven,ben lang bezig geweest...
Nou ik heb wat broodfokkers aan lijn gehad ook de beruchte,waarbij we na 20 sec allebei al gebarde mes op de keel( man en ik) not...

Tot ik op gelegenheidsnestje stuite ,en dat wilde ik!!
Vrouw 2 uur mee tel gezeten,helemaal emo...nee keuken geboren,bla bla,en mijn andere oudere teef heb ik vijf jr geleden een keer gedaan,daarna geholpen,met deze wilde we het ook keer doen voor jongste kinderen,wordt geholpen wanneer het mag 1 x is genoeg,.
Ik ja is ze er als ik kom,ja tuuuurlijk,ze woont bij mij...pa niet,maar heb alle gegevens...
Ik ja maar als ik kom wil niet zeggen dat ik he...neeeee zegt ze maar ze gaan me aan mijn hart,u moet mij ook aanstaan,goed gevoel bij hebben...oke..top

Ik en man toch op hoede volgende daf je weet nooit,wist waar naar te kijken,inmiddels hier wel geleerd etc..
Kwam binnen allesklopte.hij kwam met zijn moeder op ons aflopen...zo wie ben jij 9 wk...mochten pas met 8,5 wk weg,wilde zeker weten gezond waren etc..parvo vrij etc..
Gelijk kroelen,ze zegt ik doe kleine ff op bed kunnen jullie op gemak kijken,ik nakijken,ik tegen man kijkrn..ja zo gezond als vis...
Kreeg foto,s van de geboorte papieren van pa,da papieren liet ze zien tihdstip geboorte etc..
Nog contact om de drie mnd ,al enige andere hadden het belooft nooit merr wat laten horen...ze geniet elke keer weer van paar foto,s...

Zo kan het dus ook gaan...
Ps ze zei wel gelijk eerlijk door tel kleine navelbreuk,hadden ze alemaal,maar,was minimaal...
Vorig jr met castratie voor ons gevoel gelijk weg laten halen..

Ze zei het van te voren dus voor we kwamen ,hoefde er niet speciaal voor onder mes,maar als ie toch lag en ons fij er gevoel gaf,,,ja je voelttoch bultje,wegmassen,nou 10 mnd gedasn not..

Maar dus mp kan wel dat is hey rotte,nu de ensen die wel goed voor hebben..

Idd mops lopen hier amper lucht,is er nog erntje 10 kg te dik zielig...
Laatst gewijzigd door rozemarijntje op 24 nov 2014 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door moederslink »

:wink:

Coco-DL
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2014 18:17

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door Coco-DL »

Ik vrees mijn grote vrezen wat betreft deze aflevering m.b.t. dit item. Alles over 1 kam scheren en totaal geen objectiviteit t.a.v, b.v. de Franse Bulldog.

Waarschijnlijk een item op basis van subjectiviteit en niet op werkelijke feiten t.a.v. enkele rassen.

Een van de geïnterviewde van vanavond, een wereldwijd zeer gerespecteerd man en grootheid in zijn vakgebied! op zijn facebook:
Deze morgen heb ik een interview gegeven waarbij mij direct duidelijk werd dat er van objectiviteit t.a.v de Franse Bulldog geen enkele sprake was. De vooraf ontvangen schriftelijke vragen kwamen geheel niet aan bod en direct werd de aanval op ons ras ingezet. Dit slechts op basis van subjectiviteit en niet op werkelijke feiten. Ik heb het ras zoals gefokt door de leden van de HBC verdedigd op basis van onze ervaringen en wetenschappelijke onderzoeken. Ik ben benieuwd hoe men het interview zal uitzenden vanavond ??
Het wetenschappelijk incidentie-onderzoek van het Ministerie concludeerde dat van de onderzochte Franse Bulldoggen in Nederland er 88 procent geen stamboom had. 12 procent had een stamboom daarvan was slechts 2 procent gefokt onder de regelgeving van de Hollandse Bulldoggen Club.
Dus een druppel op een gloeiende plaat !! Ondanks deze duidelijke cijfers wordt je door de journalistiek in Nederland onder aansporing van een kleine fanatieke minderheidsgroepering als Club die de belangen behartigt van de Franse Bulldog in Nederland verantwoordelijk gehouden voor de zogenaamde slechte toestand van de Franse Bulldog in Nederland. En waarom: De Hollandse Buldoggen club behartigt de belangen van 400 leden waaronder 70 fokkers die in 2013 verantwoordelijk waren voor het fokken van 372 Puppies ??? Gezien het respect in de wereld voor de kwaliteit en gezondheid van de Franse Bulldog gefokt onder de regelgeving van de HBC heeft een groot deel van deze Nederlandse Puppies ook nog eens een nieuwe eigenaar gevonden in het buitenland. De honden van de HBC worden gekeurd , verplicht gescreend op bepaalde afwijkingen en er zijn duidelijke regels inzake gezondheid en welzijn voorts zullen wij de aanbevelingen van van de wetenschappelijke commissie die nu bezig is met de tweede fase van het onderzoek opvolgen. Wie in Nederland heeft er zicht op het welzijn en de gezondheid van de vele duizende Franse Bulldoggen die er in de anonimiteit gefokt en verhandeld worden ??????? Tot wie moet men zich wenden ???? Wie zegt tegen de tsunami op Marktplaats dat het een dodelijke zaak is om de Franse Bulldog te fokken in de kleuren Merle en Blauw ????? Kleuren waarvan wetenschappelijk bewezen is dat deze ziekelijke afwijkingen met zich mee brengen ?? De zogenaamde Wereldverbeteraars doen daar weinig aan daar de fokkers en handelaars van honden zonder stamboom niet aan te spreken zijn. Men wendt zich liever tot een adres dat bekend is van een club die reeds 107 jaren de belangen behartigt van de Franse Bulldog in Nederland en die daadwerkelijk op komt voor de Rechten van de Franse Bulldoggen in Nederland.
Ik hoop dat ik ongelijk krijg, maar mocht het niet het geval zijn, RADAR, ga je SCHAMEN!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door moederslink »

De Franse buldog heeft een te korte schedel en een te nauwe luchtpijp , waardoor er ademhalingsproblemen ontstaan , ze " knorren " ook. Daarbij komt ook nog eens dat ze niet op natuurlijke wijze kunnen baren , het gaat via een keizersnee , de pups hebben een te groot koppie.
De ellende is de broodfokker.....die puur op deze uiterlijke kenmerken maar doorfokt , ten koste vd teefjes.
Bovendien zijn deze hondjes bij veel mensen populair , waardoor de doorfok een feit is.
Ik weet niet of Radar objectief dan wel subjectief is , we zullen het zien , maar desalniettemin is doorfok puur op " uiterlijk schoonheidsideaal " , omdat de koper dit juist mooi vindt, ook een feit dat ten koste gaat vd gezondheid van deze
" rashonden " , je ziet het bij teckels , Dobermans , Cavalier spaniels etc etc....
De originele Franse buldog was " in den beginne " wel degelijk anders dan deze doorgefokte mopshondjes. ( Ook zijn ze vaak te dik gemest door hun baasjes , echt zielig.)

Rfellman
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2014 20:15

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door Rfellman »

Triest dat veel reacties op de diverse fora komen van mensen die geen enkele kennis hebben van genetica, danwel geen realistische visie hebben op rashonden. Zelf ben ik zo'n vijf-en-dertig jaar lang betrokken bij de kynologie en fokker van een tweetal rassen. Bij ons worden gemiddeld twee nestjes per jaar geboren en we besteden heel veel tijd en aandacht aan een lange termijn visie waar het om de gezondheid en rasspecifieke eigenschappen gaat. Wij besteden veel tijd en geld aan het vergaren van kennis en inzicht in de beide rassen welke wij bezitten. Om de juiste combinaties te maken reizen we vrijwel heel Europa door. We kunnen met een gerust hart stellen dat we al het mogelijke doen om gezonde, sociale maar ook mooie honden op de wereld te zetten. En ja, wij bezoeken ook shows en behalen goede resultaten. Maar ook zijn we actief in de hondensport (agility) omdat wij heel graag samen met onze honden actief zijn. Wij houden geen enkele cent over aan het fokken van honden.

Zo zijn er vele fokkers in Nederland die niet aan de orde komen in de uitzending van Radar, maar wel door de publieke opinie "de gebeten hond" zijn.

Naar mijn mening zit het grote probleem bij

A: de gelegenheidsfokker, in zijn/haar beleving een liefhebber die het beste voor heeft met de pups, denkend een gezonde pup af te leveren omdat de dierenarts een gezondheidsverklaring heeft afgegeven.
Echter onvoldoende kennis heeft van de achtergronden van de ouders en de risico's op erfelijke aandoeningen bij het ras.

B: De broodfokker c.q. handelaar die handeld in pups zonder FCI stambomen en enkel geinteresseerd in uw geld.

Bij ons kosten de pups iets meer als bij de gelegenheidsfokker en veel meer dan bij de broodfokker. En daar ligt het grootste probleem. Mensen krijgen waar ze voor betalen!

MevrouwDeKat
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2014 20:45

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door MevrouwDeKat »

Het begint een beetje saai te worden, dit onderwerp wordt 2 x per jaar aangehaald. Er wordt niet zomaar raak gefokt. Er zijn ontzettend veel fokkers die heel serieus bezig zijn om een goede gezonde hond te fokken. Meneer Baaij is een bevooroordeeld mens die zoals hij zelf zegt: veel rechtzaken doet voor mensen die een zieke rashond hebben gekocht. Meneer Baaij zoekt steeds opnieuw een podium om zijn gram te halen, maar het begint een beetje een langspeelplaat te worden die blijft hangen. Er worden nieuwe regels ingesteld, door rasverenigingen en raad van beheer, en er vinden veranderingen plaats in het fokbeleid maar dat proces vraagt tijd. En de hondenkopers zijn zo mogelijk nog hypocrieter dan meneer Baaij want heel marktplaats staat vol met stamboomloze hondjes en hoewel die een stuk goedkoper zijn dan rashonden, zijn ook die zeker niet allemaal gezond... net als mensen...

Alidani
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2014 20:50

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door Alidani »

Het is helaas waar wat er door Radar gepresenteerd is. We hebben zelf een Franse Bulldog, die door een erecode fokker van de HBC gefokt is. Het is een schat van een hond, echt ons kleine prinsje. We willen hem voor geen goud missen, MAAR moeten wel erkennen dat er typische bulldog problemen zijn. Ademhalings problemen, problemen met uitgedroogde en daardoor zwerende hoornvliezen. Gelukkig blijft het in ons geval hier bij, maar toch....
We hebben ons dit toentertijd niet gerealiseerd, maar vinden, dat als je alles verstandelijk bekijkt, je dus NOOIT MEER een Franse Bulldog zou moeten willen hebben. Tenminste niet zoals ze nu gefokt worden. We zijn dus al aan het kijken of er niet op een andere manier gefokt kan worden, maar dit wordt een moelijk verhaal. Van ons mag vandaag nog de ras standaard op de helling en mag begonnen worden met het fokken van een nieuw soort Franse Bulldog. Met wel hetzelfde geweldige karakter maar met een gezonder lijfje.

Rfellman
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2014 20:15

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door Rfellman »

Inderdaad een beetje saai aan het worden, temeer omdat de redactie verzuimt om de zaak van meer kanten te belichten. Ik kan iedereen garanderen dat serieuse fokkers iets anders doen dan de winnaars op een show met elkaar kruisen ongeacht hun verwantschap. Dhr Baaij maakt misbruik van degene die al elende genoeg hebben met een zieke hond en daar waarschijnlijk ook nog een flinke vergoeding voor vraagt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door moederslink »

Rfellman schreef:Triest dat veel reacties op de diverse fora komen van mensen die geen enkele kennis hebben van genetica, danwel geen realistische visie hebben op rashonden. Zelf ben ik zo'n vijf-en-dertig jaar lang betrokken bij de kynologie en fokker van een tweetal rassen. Bij ons worden gemiddeld twee nestjes per jaar geboren en we besteden heel veel tijd en aandacht aan een lange termijn visie waar het om de gezondheid en rasspecifieke eigenschappen gaat. Wij besteden veel tijd en geld aan het vergaren van kennis en inzicht in de beide rassen welke wij bezitten. Om de juiste combinaties te maken reizen we vrijwel heel Europa door. We kunnen met een gerust hart stellen dat we al het mogelijke doen om gezonde, sociale maar ook mooie honden op de wereld te zetten. En ja, wij bezoeken ook shows en behalen goede resultaten. Maar ook zijn we actief in de hondensport (agility) omdat wij heel graag samen met onze honden actief zijn. Wij houden geen enkele cent over aan het fokken van honden.
A) u weet niet of forumleden ja dan nee kennis van genetica hebben
B) welk tweetal rassen fokt u dan?

Natuurlijk zijn er goede rashondenfokkers , maar dit ging specifiek over de " mopshondjes " die gewoon lijden en het benauwd hebben....
Laatst gewijzigd door moederslink op 24 nov 2014 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Rfellman
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2014 20:15

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door Rfellman »

Alidani, is jullie hondje ook gefokt volgens de reglementen van de rasvereniging, en heb je inzage gekregen in de gezondheidsonderzoeken van beide ouderdieren? Of iemand lid is van de rasvereniging of clubfokker is hoeft geen garantie te zijn dat ze fokken volgens de reglementen.

Rfellman
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2014 20:15

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door Rfellman »

@ Moederslink,

Wij fokken Pyreneese Herdershonden en Shelties.

Het onderwerp behelst in basis de fok van rashonden en niet specifiek de fok van Franse Bulldogjes. Daarnaast opend Dhr Baaij de aanval op de rashondenfokkerij in het algemeen, en de sensatie journalistiek gebruikt de excessen om het standpunt te verduidelijken.

Het is trouwens ook vreemd dat bij het voorbeeld van de Saarloos Wolfhond de sugestie gewekt wordt dat er geen stambomen worden afgegeven als men geen lid is van de rasvereniging. Zou het zo zijn dat de fokker geroyeerd is door de Raad van Beheer en als sanctie een verbod op fokken heeft gekregen is er toch iets meer gebeurd dan het stellen van een kritische vraag aan het bestuur van een rasvereniging. Ook zal dit verhaal twee kanten hebben waar de journalistiek weer kiest voor hetgeen het beste in het straatje van Dier en Recht past.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door moederslink »

De honden die u fokt ken ik niet zo 1-2-3 , maar dat zoeken we op!
Ik merkte op dat dhr Baaij toch wel met name sprak over de Franse bulldog , waarover deze OP van Radar mn over gaat....wat vindt u daar dan van??
En een fokker kan natuurlijk geroyeerd zijn door de Raad van Beheer , om meerdere redenen , maar het gaat mij vooral over de doorfok ten faveure vd consument , dierenmishandeling gepleegd door de broodfokker. Mijn hart ligt dan toch echt bij die arme doorgefokte dieren en dat moet verboden worden.
Helaas is dit een onderwerp dat vaak ter sprake komt en de broodfokker is niet te stoppen , hij levert wat de koper wil hebben / zien.....

Rfellman
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2014 20:15

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door Rfellman »

@ Moederslink,

Ook ik zie de problemen bij de kortsnuitige rassen. Deze zijn de laatste jaren erg populair mede vanwege hun uiterlijk. De mensen die hier voor kiezen, kiezen hiermee in principe ook voor de problemen die daarbij horen. Ongeacht bemoeienissen met belangenorganisaties zoals Dier&Recht zal de markt worden geleid door vraag en aanbod. Helaas wordt, zoals ook duidelijk is geworden uit de reactie van de rasvereniging van de Franse Bulldog, deze voor een groot deel ingevuld door "ras" honden zonder stamboom (88%)! veelal geimporteerd vanuit de diverse balkanlanden. Daar heeft men nog nooit gehoord van Radar, Dier&Recht of de Raad van Beheer. Daar luisteren ze alleen naar euro's. Op lokaal niveau kunnen we het probleem niet oplossen als mensen voor weinig geld een "ras"hond willen bezitten.
Een goede voorlichting is daarom zo ontzettend belangrijk!

Even heel concreet benoemd:

Als je een hond wilt met te kleine schedel (cavelier) krijg je er één met een te kleine schedel
Als je kiest voor een hond met te korte snuit, zul je ook een hond krijgen met een korte snuit.
kies je voor een tekkel, dan zul je rekening moeten houden met een hond met te lange rug.

Deze probemen er uit fokken is een kwestie van tijd. Kies in ieder geval voor een pup gefokt door een fokker die serrieus bezog is met verbeteren van het ras en betaal liever iets meer dan kiezen voor ellende en koren op de molen te zijn voor Dier&Recht


In de uitzending mis ik dan ook het laten zien dat er ook gezonde rashonden bestaan. Hoewel gezond, ieder levend wezen kan een erfelijke aandoening bij zich dragen. Het kan dan ook nooit gegarandeerd worden dat je hond de leeftijd van minimaal 16 jaar behaald. En ook dan zal hij hoogstwaarschijnlijk sterven aan een erfelijk bepaalde aandoening.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door moederslink »

moederslink schreef:Honden die doorgefokt worden op extreme uiterlijkheden zijn bv
• de mopshonden----met veel te kleine schedels waardoor de ogen er uit ploppen, de neus te plat is ,
hetgeen ernstige ademhalingsproblemen oplevert , ze " knorren ", kunnen acuut stikken,hebben hoofdpijn!
• teckels met een veel langere rug en korte pootjes , hartstikke ongezond voor dat beest !
• dobermans met veel te kleine schedels
• die rimpelhondjes , shar-pei , huidproblemen
• pekineesjes

Wil je een gezonde hond , ga ne erkend fokker alsjeblieft... natuurlijk worden er nog raszuivere gezonde honden gefokt hoewel een zuiver ras in de regel " zwakker" is dan een vuilnisbakkie.....
@Rfellman , zie , dit was mijn allereerste reactie op de OP van Radar.

En idd het is handel , er is een markt voor ,
ik ben in ieder geval erg gelukkig met het aandacht schenken, in ieder geval in Nederland ,ah dierenwelzijn.
Gaat me erg ah hart.
Nog een fijne avond verder

Alidani
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 nov 2014 20:50

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door Alidani »

Rfellman schreef:Alidani, is jullie hondje ook gefokt volgens de reglementen van de rasvereniging, en heb je inzage gekregen in de gezondheidsonderzoeken van beide ouderdieren? Of iemand lid is van de rasvereniging of clubfokker is hoeft geen garantie te zijn dat ze fokken volgens de reglementen.
Onze hond is gefokt volgens de regelementen van de rasvereniging. Een erecode fokker legt zichzelf de standaard van de rasvereniging op. De fokker was iemand die het fokken erg serieus nam en veel liefde voor het ras had. Ik ben van mening dat de liefde voor het ras bij de erecode fokkers voorop staat. Maar ik ben ook van mening dat als je het fokken vanuit je verstand benadert, dat je dan niet anders kunt concluderen dat erg dringend behoefte is aan een nieuwe invalshoek, waarbij het leed of zoals je wilt ongemak voor de dieren uit de lijn gefokt gaat worden, dus.... Langere snuiten, betere luchtwegen en een breder bekken, zodat de teven weer zelf kunnen baren..

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: Honden met erfelijke ziektes

Ongelezen bericht door eddy123 »

Het valt me op dat vooral de fokkers het een 'saaie discussie' noemen.
Het probleem doet zich overigens niet alleen voor bij honden, maar bijvoorbeeld ook bij aquariumvissen, om eens iets anders te noemen. Het optimaliseren van beschreven ras-eigenschappen lijdt vanzelf tot inteelt. Daarom is het niet verstandig 'zuivere' rassen te willen fokken.
Ik vind het erg kort door de bocht de schuld bij de fokkers neer te leggen. Die fokken net zo lief iets anders als daar vraag naar is. Rasverenigingen spelen ook een rol. Uiteindelijk is het toch de klant die bepaalt, net zoals bij een kiloknaller uit de supermarkt.

Gesloten