LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Shine »

Er is voor beide systemen een prima app 'My Data Manager'
Ik heb hem al geruime tijd op mijn mobile foon en hij werkt erg erg goed en accuraat. Hij geeft je per uur, dag, week of maand inzicht in je verbruik (je kunt alarmen instellen!)
Inzicht in het verbruik per app, per uur, dag. Wat je via wifi, mobile en roaming hebt verbruik.
Mijn advies is om deze te installeren. Wellicht dat dit menig en beter inzicht gaat geven. En zelfs bewijs.

Het aan mij getoonde verbruik wat ik steeds zie, klopt als een bus met hetgeen KPN in mijn geval aftikt.

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Femmiej »

Gelukkig geen Vodafone maar volgens mij speelt Vodafone gewoon een vies spelletje en klopt het van geen kant!
Een gig per dag normaal?!
Zonder WiFi (die werkt niet naar behoren thuis) verbruik ik +/- 2 gig in een maand!!
En dan surf ik, bekijk fb, whatsapp, af en toe een filmpje op YouTube, spelletjes, alles.....
Oké je kan niet heel de dag YouTube kijken, dat kost een hoop mb...
Vind het gewoon ongeloofwaardig dat menig Vodafone klanten INEENS zoooo veel verbruiken terwijl zij (neem ik aan) gewoon hetzelfde als altijd doen.
Als je het mij vraagt heeft Vodafone gewoon ergens een fout zitten en moeten ze dat gewoon netjes oplossen!

Ik zou zeggen, neem het gemiddelde van jan/mei en laat je klanten dat betalen tot de oorzaak achterhaald is!

Moet er niet aan denken ineens een rekening van 100den euro's te krijgen zonder dat je weet waar het vandaan komt. Zeker niet in deze tijden waar een hele hoop mensen al maand over hebben ipv geld.

fritsflow
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 mei 2010 13:51

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door fritsflow »

Voor iPhone heb je de app "DataMan" in de appstore. Dan weet je precies hoeveel dat er over het mobiele netwerk gaat en hoeveel over wifi. Zoiets zal er ook voor Android zijn.

Boeli
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2014 20:40

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Boeli »

N.a.v de verhalen m.b.t. privacy van de Vodafone PR man:
Zojuist de faktuur ontvangen van Ben mijn ISP voor mijn Smartphone:
Belminuten worden vermeld met datum, tijdstip, duur en kosten indien buiten bundel.
SMS datum, tijdstip, duur en kosten indien buiten bundel
Data: datum tijd volume en kosten indien buiten bundel.
Als Vodafone zijn klanten op dezelfde manier factureerd als Ben hebben de klanten dus redelijk inzicht in zowel data-verbruik maar ook SMS gebruik en belminuten.
Kortom dat privacy verhaal is kletskoek en ik begrijp ook niet dat Radar dat deze meneer (ondanks de uitleg van onze pravicy goeroe) hier voorlopig mee weg laat komen.

F.Heilema
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2014 21:21

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door F.Heilema »

Tijdje geleden heb ik met mijn Android toestel ook een dergelijk probleem mogen meemaken. Mijn provider is Tele2 (T-Mobile netwerk) Plotseling een bijzonder hoog dataverbruik. Eerst kreeg ik een sms-je dat ik 80% van mijn 1 Gb-bundel had verbruikt en een half uurtje daarna dat ik 100% verbruikt had. Ik schrok me natuurlijk rot en heb direct alle dataverkeer geblokkeerd via de instellingen. Toch was ik inmiddels al 100Mb over mijn bundel heen geschoten met dito kosten.
Na enig grasduinen in mijn telefoon kon ik zien dat de standaard Internet-app alle data voor zijn rekening nam. Het lijkt er dus op dat hier een programmeerprobleem in zit. In dat geval is de leverancier van de app (Samsung dus) de schuldige. De app kan namelijk op de achtergrond nog steeds data laden. Op de achtergrond probeerde deze app een bestand van 796Mb te laden. Ik heb later nog een keer kunnen waarnemen dat de betreffende app idioot veel data aan het verbruiken was.
In Android kun je dit achtergrondgedrag echter uitzetten, maar beter is deze onbetrouwbare app helemaal niet meer te gebruiken en te vervangen door Firefox of Google Chrome.
Ik heb met de klantenservice van Tele2 over dit probleem gebeld. Ook zij vonden het dataverbruik uitzonderlijk. Ze hebben de overshoot aan data kwijtgescholden en mijn telefoonabonnement omgezet naar een SmartMix 3. Als je dan over je limiet heen gaat wordt alleen de snelheid teruggeschroefd en krijg je geen verdere kosten. Pluim voor Tele2 !!!

Femmiej
Berichten: 176
Lid geworden op: 04 dec 2010 22:20

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Femmiej »

F.Heilema schreef: Ze hebben de overshoot aan data kwijtgescholden en mijn telefoonabonnement omgezet naar een SmartMix 3. Als je dan over je limiet heen gaat wordt alleen de snelheid teruggeschroefd en krijg je geen verdere kosten. Pluim voor Tele2 !!!
Zeker netjes van Tele2!

Zoiets zou Vodafone ook moeten doen vind ik.

47712
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:22

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door 47712 »

Femmiej schreef:
F.Heilema schreef: Ze hebben de overshoot aan data kwijtgescholden en mijn telefoonabonnement omgezet naar een SmartMix 3. Als je dan over je limiet heen gaat wordt alleen de snelheid teruggeschroefd en krijg je geen verdere kosten. Pluim voor Tele2 !!!
Zeker netjes van Tele2!

Zoiets zou Vodafone ook moeten doen vind ik.
En dan maar wachten en wachten op de verbinding :D

Filippo3
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2014 11:56

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Filippo3 »

Schuldige app

Mijn ervaring: eind augustus - begin september enorm dataverbruik bij Vodafone (in vier dagen 400 MB waar ik normaal een maand mee doe).

Samen met de Vodafone helpdesk (zakelijk) aan de hand van de eigen registratie op het toestel (Samsung S3) het dataverbruik geanalyseerd. Schuldige: het e-mail programma K9. Dit is op zich een van de betere Android e-mail apps. Ik gebruik het al een jaar zonder dat dit probleem optrad, maar ongecontroleerd dataverbruik komt blijkens internetfora meer voor.

Hoewel Vodafone dus niet de schuldige is, wel 500 MB gratis gekregen. Compliment!

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Shine »

Ik wil even attenderen (voor zover nog niet bekend) dat als je Facebook regelmatig gebruikt, dit je data ook aanzienlijk kan opslokken. Een vriendin werd hierdoor ook onaangenaam verrast. Ze wist dit niet. Dus vandaar dat ik het toch even post alhier.

Dit heeft te maken met het automatisch afspelen van filmpjes in Facebook. Schakel dit uit!

Uitleg hoe dit op de verschillende systemen moet:
http://www.computeridee.nl/nieuws/zet-a ... -facebook/

marineman
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2014 18:19

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door marineman »

Is er nu niemand die dit (grote) probleem voor de rechter heeft gebracht? Ik neem aan dat indien dat gebeurt Vodafoon over de brug moet komen met inzicht hoe men aan de diverse bedragen is gekomen.
Misschien dat alle gedupeerden samen iets kunnen beginnen via een advokaat om zodoende inzicht te krijgen in die "spook" nota's.
Zelf heb ik gelukkig geen mobiel, als ik moet bellen doe ik dat gewoon op de ouderwetse manier en heb ik dus ook geen problemen!

i-am-will
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 apr 2012 11:04

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door i-am-will »

Deze week mijn abonnement aangepast.

Er zou geen enkele verandering worden gedaan, behalve dan dat het mogelijk zou worden om de nieuwe BLOXs te gaan gebruiken.

Na aanpassing blijk ik toch ineens 100 belminuten minder te hebben....

derry83
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2014 10:02

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door derry83 »

Vorige maand augustus was ik om onverklaarbare redenen over mijn internetbundel heen. Heel appart was ook dat mijn een extra hoge rekening €64 ipv €19, toegestuurd kreeg. Ik kreeg een sms om aan te geven dat ik over mijn bundel heen was, maar als ik op de app keek naar m'n verbruik stond dat ik nog 125 mb overhad. Uiteindelijk kreeg ik een rekening van €64. Ik heb het betaald omdat ik niet verder kwam met de klantenservice van Vodafone. Vandaag krijg ik een melding dat mijn nieuwe telefoonrekening klaar staat en wat blijkt ook deze maand ver over m'n bundel, nu €55. Terwijl ik nog 188 mb over heb volgens de Vodafone app. Wat kan ik hiermee?

TrailX
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 aug 2014 12:28

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door TrailX »

Ik ben al bijna 15 jaar Vodafone klant en ik hou mijn dataverbruik altijd zeer scherp in de gaten via de SMS-waarschuwing, Vodafone app of My Vodafone op internet. Dus weet ik altijd zeker dat ik geen overschrijding heb. Tot dat er deze maand ineens +/- 500MB overschrijding was terwijl ik enkel het 80% SMS-je gezien heb en de app/website nooit hebben aangegeven dat ik over de limiet was gekomen.

Na bellen met Vodafone hebben ze het gecheckt en gaf men toe dat ik de tweede SMS van 100% nooit heb gekregen, de website en app een storing hebben gehad en dat ik een herberekening zou ontvangen. Enkele dagen later valt er inderdaad een herberekning binnen waarop staat "tegemoetkoming op kosten GPRS Dataverkeer € 19,19". Dit terwijl het overschrijdingsbedrag € 47,65 is?

Nu legt Vodafone dit uit als "we mogen maar crediteren tot aan het SMS-je van 80% wat neer komt op 20% van het bedrag. Als u het hier niet mee eens bent kunt u een klacht insturen.

Teleurstellend! Ik geloof dat Vodafone niet helemaal begrijpt wat service en verantwoordelijkheidsgevoel betekenen in deze situatie? Dit gaat ze snel heel veel trouwe klanten kosten.

Netwerker-
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2014 11:10

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Netwerker- »

@TrailX,

Ik kan je verzekeren dat de informatie die jij hebt vernomen van Vodafone complete onzin is.
Vodafone heeft toegezegd alle kosten te crediteren tot aan het 100% waarschuwings-sms-bericht. Dit staat vermeld op het Forum van Vodafone. In de rubriek: Nieuws. Het topic van Vodafone Forum Beheerder Jochen. Titel van het topic: "Vodafone crediteert pro-actief onterechte buitenbundelkosten"

Begin van de quote uit dat forum-topic:

Als gevolg van incidentele problemen met de software van een van onze systemen, krijgt een klein deel van onze klanten (minder dan 2% van de mensen met een abonnement binnen de RED-familie) mogelijk incorrecte informatie over het mobiel-dataverbruik.

Deze klanten:
zien een incorrecte bundelstatus en/of buitenbundelkosten in My Vodafone en/of;
krijgen later dan zou moeten een notificatie dat hun bundellimiet bereikt is.

In beide gevallen crediteert Vodafone onterechte kosten proactief en altijd in het voordeel van de klant. Klanten hoeven zelf geen actie te ondernemen. Op de rekening is het correcte verbruik te zien. Buitenbundelkosten worden pas in rekening gebracht nadat klanten de 100% notificatie-sms hebben ontvangen.

Einde van de quote uit dat forum-topic


Het vetgedrukte gedeelte is op jouw kwestie van toepassing !
Ik adviseer je om het feedback-/klachten-formulier van Vodafone in te vullen. En om Vodafone met bovenstaande informatie te confronteren. En om het volledige bedrag terug te eisen binnen een week.

Succes!

Netwerker-

Gerrit1967
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2014 11:49

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Gerrit1967 »

Ook ik was onaangenaam verrast van een aanzienlijk hogere rekening van Vodafone. Dus via MY.VODAFONE de rekening goed bekeken en het verhoogde internetverbruik geconstateerd. Naar aanleiding van de twee uitzendingen naar de Vodafonewinkel in Helmond geweest, alwaar ik uiterst correct werd behandeld. Vandaag ben ik gebeld door Vodafone en alles is binnen 10 minuten geregeld, inclusief restitutie van de meerkosten en een excuses. Ondanks mijn eerdere teleurstelling betreffende de rekening, moet ik zeggen dat de woorden van de directeur van Vodafone door zijn team precies worden nagekomen. Petje af. Dus gewoon weer eens een positief bericht over Vodafone. En ik zal de volgende keer goed de voorwaarden lezen en niet alleen naar de mooie toestellen.

TrailX
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 aug 2014 12:28

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door TrailX »

@Netwerker

Bedankt voor je reactie. De reden waarom ik het hier post is juist omdat ik heel wat anders te horen kreeg dan wat er te lezen is op Internet. Ik heb geen 100% SMS bericht ontvangen en dit is bevestigd door twee Vodafone medewerkers en in hun ticketsysteem opgenomen. Ik heb behoorlijk aangedrongen tot een ECHTE oplossing maar ze bleven voet bij stuk houden.

Het bijzondere vind ik nog dat ze gewoon aangeven dat er geen rechten verleend kunnen worden aan hun notificatiesysteem voor dataverbruik maar dat ze wel toegeven dat het niet correct functioneerde. Ze adviseerde me om een externe datateller (app) te installeren? Ik heb ze meteen uitgelegd dat ik die discussie erg bedenkelijk vind, net of een externe datateller de discussie anders zou laten verlopen?

De klacht heb ik inderdaad alsnog via het formulier naar ze toegestuurd. :?

Netwerker-
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2014 11:10

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Netwerker- »

@TrailX en alle andere Forum-leden die een klacht bij Vodafone hebben ingediend, die niet volgens Vodafone's toezegging is behandeld,

Indien Vodafone jouw geen volledige compensatie geeft. Of indien Vodafone jouw klacht niet in behandeling neemt. Of indien je verzeilt raakt in een welles-nietes-discussie met Vodafone.
Dan wordt het tijd om je klacht in te dienen bij de Geschillencommissie Telecommunicatie in Den Haag.
Hiervoor is wel klachtengeld verschuldigd. Lees de voorwaarden en instructies van de Geschillencommissie zorgvuldig door alvorens je bij hen een klacht gaat indienen.

Weblink: http://www.degeschillencommissie.nl/home

Indien je Vodafone op haar eigen toezeggingen en informatie aanpakt, dan ga je je klachtenprocedure zeker winnen. Al kan dat wel twee maanden in beslag nemen. Overleg met je rechtsbijstand-verzekeraar beveel ik zeker aan !

Succes!

Netwerker-

Oblix
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 sep 2014 13:27

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Oblix »

Zet de automatische app updates uit, die software updates, van de apps, waar je als smartphone bezitter weinig van merkt, vinden zowat dagelijks plaats, en slokken (ongemerkt) veel MB's van je data bundel op. Het uitzetten van je smartphone heeft geen nut, omdat de software update direct begint,zodra de smartphone weer verbinding maakt met het netwerk, ofwel het zelfde moment dat je de smartphone aanzet, Gemiddeld gebruikt een software update per app, ongeveer 20-30, of meer MB's, is het één app, dan valt dat nog wel mee, maar heb je een verzameling ongeveer 20, 40 of nog meer apps op je smartphone, die allemaal zowat dagelijks een software update krijgen, ook de apps die je weinig of helemaal niet gebruikt. Of waarvan je bent vergeten dat je ze hebt, ja,......dan loopt het aantal MB's behoorlijk op. En dan worden die MB's al snel hele GB's Nog beter is kritisch te kijken welke apps, je op je smartphone hebt, staan. En ga voor jezelf na, of je die app. echt nodig hebt, want ook apps. die je, niet, of weinig gebruikt, updaten zichzelf, wanneer automatisch updaten staat ingeschakeld
.
Na het downloaden van een app, verschijnt het vakje 'automatisch updaten" welke standaard staat aangevinkt, dat betekend dat die app, zodra er een update beschikbaar is, zelf verbinding zal maken met het het (mobiele) internet, en zichzelf automatisch zal updaten zonder tussenkomst van de smartphone bezitter. Het zijn juist die automatische app. updates, die ongemerkt het datagebruik opjagen. Schakel het automatisch updaten van al je apps uit. En check dan of het dataverbruik nog zo hoog is. Wanneer je het automatisch updaten uitschakelt, en er is een software update voor een betreffende app. dan verschijnt die pas, op het moment dat je de betreffende app, inschakel ofwel gebruikt, een mededeling dat er een update beschikbaar is voor die betreffende app. Zo wordt een app, alleen ge-update wanneer je de app. gaat gebruiken. Zo hou je meer controle over je datagebruik. Want die geïnstalleerde apps. updaten (wanneer automatisch updaten is ingeschakeld) zichzelf vrijwel dagelijks, via het mobiele internet, ofwel via jou databundel. Hoe groter het aantal apps, dat je op je smartphone hebt staan, des te meer MB's en uiteindelijk GB's er dagelijks doorheen worden gejaagd. MB's die je goed kan gebruiken om mobiel te kunnen internet surfen.
.
Dus schakel automatisch updaten uit, en doe die updates voortaan handmatig. En doe de updates zoveel mogelijk via de Wifi router thuis(van je kabel internet provider, bijvoorbeeld Ziggo, UPC) aansluiting thuis. Dan heb je geen last van databundels. Zo bespaar je, kostbare MB's en GB's op je mobiele internetbundel.
.
Wellicht kan je met die suggestie die ik opnoem, toekomstig (data) leed voorkomen.

Kees007
Berichten: 56
Lid geworden op: 06 okt 2014 22:24

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Kees007 »

De toezegging van Vodafone klopt helemaal niet.
Ik heb vandaag geprobeerd om Blox Beperkt Internet aan te zetten: na je bundel ga ja dan gratis op lage snelheid verder. Dat kan dus niet met mijn Scherp abonnement van Eur 13,=, ik moet naar een Red abonnement van Eur 19,=.
Dat legt Vodafone zo uit: mijn Scherp abonnement was een abonnement van Eur 18,=, waarop ik korting heb gekregen. Ik moet naar een Red abonnement, dat bij het Scherp abonnement in de buurt ligt en dat kost Eur 19,=.
Dus:
1. ik kan helemaal niet voor dezelfde kosten de Internet blokkade aanzetten, maar ik moet naar een duurder abonnement.
2. ik raak ook nog eens mijn korting kwijt.

Je moet een knappe kronkel hebben, om dat uit te kunnen leggen als 'tegen dezelfde kosten'.

Nog een paar maanden en dan kan ik gelukkig een nieuwe provider zoeken.
Ziggo levert voor Eur 7,50 hetzelfde als ik nu heb, ze maken een goede kans...

Kees.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Mysterieus dataverbruik Vodafone: het vervolg

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Het data verbruik van mijzelf verbaast mij hevig.
Ik heb geen data abonnement, dus ik spreek sec over wifi gebruik: thuis, op het werk en buitens huis openbare netwerken.
En ik doe geen bijzondere/rare dingen: banksaldocheck, nieuws, mail. Geen muziek, geen video.

Mijn dataverbruik van de afgelopen maanden (middels app My Data Manager):
Juni (2/3 maand) 1,55 GB
Juli 2,9 GB
Augustus 1,96 GB
September 1,15 GB

Ik kan me voorstellen dat "echte data gebruikers" een veelvoud van dit verbruik zullen hebben.

Gesloten