LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het verplichte energielabel

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
UfoSolar
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2015 22:05

Re: Het verplichte energielabel

Ongelezen bericht door UfoSolar »

Van mijn voorlopige C-label naar een definitief A-label heeft mij gekost: 10 minuten invultijd op de site, 10 minuten zoektijd voor de gevraagde bewijsstukken en een minuut of wat om EUR 3 via Ideal over te maken aan de door mij gevonden laagstbiedende energieadviseur (uit Hillegom weliswaar, terwijl ik in Drenthe woon, "but who cares").

Toen: 5 seconden wachten op de email-bevestiging van ontvangst door adviseur. Dit alles speelde op zaterdagavond, zo rond tienen.

Wat schetst mijn verbazing? Zondagmiddag 2 uur een mailtje van het energielabel: U heeft nu een voorlopig A-label en om 3 uur een mailtje van de adviseur met het definitieve A-label.

Ergo: 't kost bijna niks en kan heel snel... als je even oplet om de juiste bewijsstukken bij te voegen, ik deed het in mijn geval met de aankoop- resp. installatiefacturen van het HR++ glas, de HR107 ketel en de zonnepanelen. :wink:

Wel is het lang wachten op aanpassing van de energielabelatlas van Meermetminder

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Het verplichte energielabel

Ongelezen bericht door kweenie »

sjohie schreef:
[email protected] schreef:De staat weet perfect je huis te taxeren voor de WOZ. Voor het energielabel mag je zelf actie nemen.
Helemaal mis. De staat taxeert helemaal niks aan welk pand dan ook. Dat doen de individuele gemeenten zelf, om het daarna (oa) door te geven aan de belastingdienst en het waterschap. Juist omdat er zelfs voor identieke huizen, grote verschillen bestaan in prijs, enkel door de locatie van het pand.

...

En dat op afstand kijken kan niet voor veel energiebesparende maatregelen, hooguit voor constateren van de aanwezigheid van zonnepanelen, wat lang niet alles zegt over de energieprestatie van een huis.

De landelijke overheid heeft dus geen bemoeienis met de WOZ waarde van huis X in gemeente Y.
Klopt dat de landelijke overheid natuurlijk niet de woz waarde bepaalt, doet de lokale overheid. Maar het is wel vreemd dat de woz waarde blijkbaar zo resoluut wordt bepaald zonder enige rekening te houden met mogelijke energiebesparende maatregelen. Wat je aangeeft, veel verbouwingen en de staat van onderhoud kunnen ze zelf constateren, maar de energiebesparende maatregelen niet.

Dus aan de ene kant krijg je de situatie dat de (landelijke) overheid wil aangeven dat een beter label beter is voor de verkoop, en dus voor de waarde. Aan de andere kant zegt de lokale overheid dat ze die verbeteringen niet kunnen 'waarnemen' en dat er dus nauwelijks rekening mee wordt gehouden.

Het lijkt mij dan een kleine stap voor de lokale overheid om nu iedere woning zo'n label krijgt, dat label alsnog bij de woz te betrekken. Daarmee kunnen de waarde, en de verschillen in waarde, immers nog wat beter worden bepaald. Deze 'angst', die sommigen benoemden, lijkt me dus best reëel.

Ik zou het dan ook niet erg vinden als onze woning een laag label zou krijgen. (Hangt ook van het soort woning af, natuurlijk. ) En bij de koop van een nieuwe woning, zou ik meer interesse hebben in de afzonderlijke maatregelen die zijn genomen dan in een simpel label.

Gesloten