LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Installaties woningen vaak onveilig

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Gesloten
Radar
Site Admin

Installaties woningen vaak onveilig

Ongelezen bericht door Radar »

Je cv-ketel, gasleidingen en al je elektrische bedrading. Als het eenmaal functioneert, kijk je er vaak niet meer naar om.

Maar hoe veilig zijn deze installaties? En waarom is een goed onderhouden cv-ketel, soms toch gevaarlijk? Bij een grondige keuring van woningen werden heel wat onregelmatigheden gevonden.

Zie ook: http://www.radartv.nl/uitzending/archie ... -onveilig/

Maandag 18 januari 2016 in Radar, 20:30 uur, NPO 1

gezondheid

Re: Installaties woningen vaak onveilig

Ongelezen bericht door gezondheid »

We hebben een verplichte APK keuring op auto's. Maar de woningen zijn vrij van deze. Een gaslek kan vergaande gevolgen hebben. Destijds heb ik de raadsleden in Utrecht aangeschreven voor betere regelgeving in deze. Wat ik begrepen heb is dat vaak gasfornuis gas doorlaat. In mijn eigen woning zat een gaslek. Ik kan helaas niet goed ruiken. Toen mijn broer langs kwam gaf hij aan dat het op zolder stonk naar gas. Wanneer je het licht aan doet kan dat al zorgen voor een explosie? Hiermee was ik destijds op de radio geweest. Maar zoals het vaak gaat, nieuwsberichten komen en gaan. En alles bleef zoals het was. De SP heeft hierover tweede kamer vragen gesteld enige tijd gelezen. Ik denk dat het niet bij vragen moeten blijven, maar het aannemen van motie's.

In mijn omgeving heb ik gevraagd of mensen hun gasleidingen wel eens periodiek laten controleren naast de CV. Het antwoord hierop blijkt 'nee' te zijn. Niemand die dat doet. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit wel doen? In de opinie kwam naar voren dat mensen het betuttelend vinden. Nou, als mensen het goed op orde hebben is dat een ander verhaal. Het is niet betuttelend maar een gebrek aan goed nadenken als je dat zo vind!

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

In het stuk kwam naar voren dat 68% van de problemen voortkwam uit "geknutsel" van de bewoners.
Als ze daar nu eens mee stoppen en een vakman inschakelen of minstens iemand die er wel verstand van heeft. Dan houd je nog maar 32% over.
Overigens vond ik veel zaken erg overtrokken, de losse wartel in de meterkast waar "een vinger in kon" , inderdaad dat kan, maar je hebt toch wel een steekje los als je daar je vinger in gaat steken.
Het stopcontact op een veel te dunne leiding was wel een heel terecht punt.

Vroeger was er een periodieke keuring , maar door de privatisering is die weggevallen, neemt niet weg dat het hier het zelfde punt is, mensen willen er niet voor betalen.

gezondheid

Ongelezen bericht door gezondheid »

Kleine kinderen kunnen nog wel eens hun handen 'in het vuur' steken. Inderdaad volwassenen zullen dat niet zo snel doen. De periodieke controle's zijn afgeschafd. Weet iemand hier ook de reden van dat het niet meer nodig zal zijn?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

De periodieke controle's zijn afgeschafd. Weet iemand hier ook de reden van dat het niet meer nodig zal zijn?
Geld, mensen willen er niet voor betalen , dit zou namelijk de maandelijkse factuur verhogen.
Kleine kinderen kunnen nog wel eens hun handen 'in het vuur' steken
kleine kinderen horen niet in de meterkast, die kun je afsluiten.
Je kunt ook overdrijven zoals met de "kinderveilige stopcontacten" , heb je wel eens geprobeerd een kindervingertje in het gaatje van een stopcontact te krijgen, dat gaat je gewoon niet lukken.
En er iets instoppen moet je ook wel HEEL specifiek doen wil t problemen opleveren.

Net als keukenkastjes, misschien moeten ouders eens minder appen en meer met de opvoeding van kinderen bezig zijn, het gros van de kinderen is tegenwoordig niet eens zindelijk voor ze naar de basisschool gaan :evil:

bertha45

Ongelezen bericht door bertha45 »

[quote="bprosman"[Net als keukenkastjes, misschien moeten ouders eens minder appen en meer met de opvoeding van kinderen bezig zijn, het gros van de kinderen is tegenwoordig niet eens zindelijk voor ze naar de basisschool gaan :evil:[/quote]

Heel terecht geschreven.

Gesloten