LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Bob Schurkjens schreef:Rook uit houtkachels kan de gezondheid schaden.
Rookgassen uit CV ketels ook....

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

L.Vos schreef:Wat nu met houtrook veel mensen zo woedend maakt is dat je nu zelfs de keuze wordt ontnomen diezelfde rook, maar nu vele malen geconcentreerder, uit je huis te houden en te ontlopen.
Was het maar zo... Veel van de woede is onterecht. De mevrouw uit het item is door de mand gevallen als beroepsklaagster en hypochonder. Bij mij bleken de klagers andere motieven te hebben - het ging niet om de kachel, maar om wat we zijn. Hier in dit onderwerp zijn er twee gebruikers, die wel overlast melden. De een voelt zich geïntimideerd door de buurman. Dan is de woede terecht en is de man nu afhankelijk van hulp van de buren/wijkagent of een andere bemiddelaar om het probleem onder de aandacht te brengen. De ander is op zoek naar instrumenten voor een juridische route, maar daar is onduidelijk of het gesprek wel wordt gezocht, al dan niet samen met andere buren.
L.Vos schreef:Tijd voor regels dus.
Betere regels ja, verbod nee. Ik gok zelf dat de gemelde overlast terugkan van tien naar minder dan vier procent met een paar simpele veranderingen, die overigens wel verder gaan dan alleen overlast door houtrook bij de bron aan te pakken.
L.Vos schreef:En hou eens op over die Taliban.
Goed, die zal ik uitleggen. Ik gebruik de qualificatie 'taliban' alleen voor groepen, die niet openstaan voor de omgeving en ten koste van alles hun gelijk willen halen. In mijn ogen is dit een terechte vergelijking - er is sprake van een zendingsdrift en anderen je wil proberen op te leggen. Alleen horen wat je wilt horen. Bij zulke mensen en groeperingen houdt mijn begrip acuut op, omdat het exact dezelfde mentaliteit is als bij Taliban-voorgangers. Gevaarlijk.
Om het op de houtstook terug te brengen: of het nu Houtrookvrij, het Longfonds of Milieucentraal is, de tegenstanders zijn behoorlijk manipulatief bezig, argumenteren op de verkeerde gronden en dat roept weerstand op, zorgt ervoor dat velen niet meer willen luisteren. Je kunt in een land als Nederland, waar de lucht sowieso al vol zit met vervuiling van verkeer en industrie, niet aankomen met houtrook als enige oorzaak voor directe hinder of schadelijk voor de gezondheid.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:Puma_73:

In hoeverre moet de verdraagzaamheid gaan? U spreekt met mooie woorden, maar u toont geen enkel begrip waarbij mensen ernstige hinder hebben van houtrook. Is dat een voorbeeld van verdraagzaamheid?
sommige mensen zie je altijd terug als er iets te klagen is. Het zijn altijd dezelfde mensen die overlast ondervinden van "iets". Lees het antwoord van Jablan net boven mijn bijdrage en je krijgt een idee van wat ik bedoel.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

puma73 schreef:
gezondheid schreef:Puma_73:

In hoeverre moet de verdraagzaamheid gaan? U spreekt met mooie woorden, maar u toont geen enkel begrip waarbij mensen ernstige hinder hebben van houtrook. Is dat een voorbeeld van verdraagzaamheid?
sommige mensen zie je altijd terug als er iets te klagen is. Het zijn altijd dezelfde mensen die overlast ondervinden van "iets". Lees het antwoord van Jablan net boven mijn bijdrage en je krijgt een idee van wat ik bedoel.
Verdraagzaamheid is 2- zijdig, nogmaals ik geloof niet overlast van een houtkachel, praktijk voorbeelden genoeg, ik adviseer gezondheid om eens met een glaasje met de buren binnen te lopen

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef: De mevrouw uit het item is door de mand gevallen als beroepsklaagster en hypochonder.
Waarom wordt dit zonder onderbouwing als voldongen feit gepresenteerd? Ben je er op de koffie geweest?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

16again schreef:
Jablan schreef: De mevrouw uit het item is door de mand gevallen als beroepsklaagster en hypochonder.
Waarom wordt dit zonder onderbouwing als voldongen feit gepresenteerd? Ben je er op de koffie geweest?
lekkere de caffe, zal wel ook ongezond zijn :roll:

zombo
Berichten: 96
Lid geworden op: 10 aug 2015 19:22

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door zombo »

Har06 schreef:
puma73 schreef:
gezondheid schreef:Puma_73:
ik adviseer gezondheid om eens met een glaasje met de buren binnen te lopen
Een leeg glaasje dan, want wat kun je nog drinken tegenwoordig?
Je druk maken, das pas ongezond!

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

De mevrouw uit het item is door de mand gevallen als beroepsklaagster en hypochonder.
16again schreef:Waarom wordt dit zonder onderbouwing als voldongen feit gepresenteerd? Ben je er op de koffie geweest?
Het hypochonderen zit in het item: Mevrouw Voldemort heeft al klachten zodra ze aan houtrook denkt. Verder heeft de buurman o.a. hier in dit onderwerp zijn versie gegeven en daaruit blijkt, dat er jaren problemen zijn en mevrouw Voldemort met geen enkele oplossing tevreden is. Alles bij elkaar, heb ik het idee, dat ze haar buren probeert weg te treiteren.

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Jablan,

U kunt op een afstand diagnoses stellen? Heeft u een BIG registratie? Ik laat mensen graag in hun waarde. Zonder een waardeoordeel daaraan te koppelen. Het veroordelen van anderen vind ik dan ook uit den boze.

De buurman in kwestie heeft geen vragen beantwoord, van hoe vaak hij de houtkachel aan heeft staan. En hoe de windrichting is. Het stellen dat andere mensen geen hinder ervan hebben vind ik een zwaktebod.


Ik pleit er voor dat mensen zich houden aan de Toolkit van het RIVM om goed te stoken. Ik denk dat hiermee de meeste klachten wel weggenomen zullen worden.

Wijsheid Spr. 26:21 Een ruzie houdt op als de ruziezoeker weg is, net zoals vuur uitgaat als er geen hout meer is. Een ruziezoeker laat een ruzie steeds erger worden, net zoals kolen en hout een vuur harder laten branden.

Vond dit wel toepasselijk.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

gezondheid schreef:Jablan,

U kunt op een afstand diagnoses stellen? Heeft u een BIG registratie? Ik laat mensen graag in hun waarde. Zonder een waardeoordeel daaraan te koppelen. Het veroordelen van anderen vind ik dan ook uit den boze.

De buurman in kwestie heeft geen vragen beantwoord, van hoe vaak hij de houtkachel aan heeft staan. En hoe de windrichting is. Het stellen dat andere mensen geen hinder ervan hebben vind ik een zwaktebod.


Ik pleit er voor dat mensen zich houden aan de Toolkit van het RIVM om goed te stoken. Ik denk dat hiermee de meeste klachten wel weggenomen zullen worden.

Wijsheid Spr. 26:21 Een ruzie houdt op als de ruziezoeker weg is, net zoals vuur uitgaat als er geen hout meer is. Een ruziezoeker laat een ruzie steeds erger worden, net zoals kolen en hout een vuur harder laten branden.

Vond dit wel toepasselijk
.
Inderdaad Mevr : geheel toepasselijk> muv ruziezoeker blijft hout aanvullen ruzie veroorzaker predikt vrede en inderdaad meer stoken

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

@Gezondheid - zie de eerste pagina's van dit onderwerp om te zien welke vragen de casus uit het item oproept. De persoonlijke vraag krijg je per PB beantwoord. Het is niet aan jou om te oordelen over hoe ik met mensen omga, evenmin doe ik uitspraken over hoe jij met anderen omgaat.
gezondheid schreef:Ik pleit er voor dat mensen zich houden aan de Toolkit van het RIVM om goed te stoken. Ik denk dat hiermee de meeste klachten wel weggenomen zullen worden.
Aha ... en wat is dan je tip voor mensen, die een houtkachel als hoofdverwarming hebben, om bij windstil winterweer een warm huis te houden?
De RIVM-toolkit bevat serieuze fouten en het is vooral een theoretisch verhaal. Of in ambtelijk Nederlands: niet getoetst aan de praktijk.

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Mucha schreef:Het hangt er ook vanaf hoe de buurman zijn vragen heeft ontvangen. Persoonlijk, als twee volwassenen onder elkaar ? Of via een briefje in de brievenbus ?
Dan halen we de bijdrage even terug ...
dhanz schreef:Het item over houtrook van 4 januari j.l. belicht de zaak houtrook en overlast eenzijdig.
In het geval van de familie [naam verwijderd] op z'n minst ongenuanceerd.
Wij zijn in deze zaak de houtstokers. De kwestie speelt al sinds kerst 2014.
Wij hebben ons tot nog toe pro actief opgesteld.
Het rookkanaal is verplaatst en verhoogd.
Wij stoken volgens de adviezen van installateur en gemeente. (droog, onbehandeld hout en gebruik van vochtigheidsmeter, rekening houdend met de weersomstandigheden)
Een buurtonderzoek wees uit dat geen van de directe buren overlast ondervinden.
Meerdere controles door de politie bevestigen: geen waarneembare overlast.
De klachten van de familie zijn door de gemeente, na uitgebreide bezoeken, gesprekken en na een openbare commissie vergadering, ongegrond verklaard.
Wij zetten vraagtekens bij het onderzoek van mevrouw in tuin en lucht rond ons huis zoals door Radar in beeld gebracht.
... en blijkt, dat het hele verhaal niet al jaren aansleept, maar er ongeveer een jaar tussen begin van de ellende en de opname van het item zit. De vermelding van 'politie' en 'gemeente' geeft aan, dat mevrouw Voldemort direct op escalatiekoers is gegaan.

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef: Dan halen we de bijdrage even terug ...
dhanz schreef:Het item over houtrook van 4 januari j.l. belicht de zaak houtrook en overlast eenzijdig.
In het geval van de familie [naam verwijderd] op z'n minst ongenuanceerd.
Wij zijn in deze zaak de houtstokers. De kwestie speelt al sinds kerst 2014.
Wij hebben ons tot nog toe pro actief opgesteld.
Het rookkanaal is verplaatst en verhoogd.
Wij stoken volgens de adviezen van installateur en gemeente. (droog, onbehandeld hout en gebruik van vochtigheidsmeter, rekening houdend met de weersomstandigheden)
Een buurtonderzoek wees uit dat geen van de directe buren overlast ondervinden.
Meerdere controles door de politie bevestigen: geen waarneembare overlast.
De klachten van de familie zijn door de gemeente, na uitgebreide bezoeken, gesprekken en na een openbare commissie vergadering, ongegrond verklaard.
Wij zetten vraagtekens bij het onderzoek van mevrouw in tuin en lucht rond ons huis zoals door Radar in beeld gebracht.
Blijkbaar neemt Jablan dat allemaal als waarheid aan, maar is een groot deel geen bluf?
geen van de directe buren die overlast ondervinden...
Dat moet onjuist zijn, op TV is 1 directe buur aan het woord geweest, met overlast klachten.
Gebruik vochtigheidsmeter? Politie die steeds komt kijken en gemeente die er over vergaderd?
Kom maar op met det verslag!
Feit is dat TNO geconstateerd heeft dat afvoer ondeugdelijk laag gemonteerd was.

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Waarom heb ik de buren in kwestie niet op tv gezien? Hoor en wederhoor? In de tv uitzending kwam naar voren dat de buren in kwestie met buurtbemiddeling mee wilden doen.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tijger1 »

En die schoorsteenpijp is toch verhoogd?

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Tijger1,

Zoals u in de tv uitzending heeft kunnen zien, is het verhoogd maar voldoet het niet aan de adviezen van TNO. Zulke onderzoeken kosten veel geld denk ik.

Op het meldpunt rookoverlast krijg ik reacties binnen dat het verhogen vaak niet helpt.

TV uitzending over de pelletkachels wel goed?

https://www.youtube.com/watch?v=MB_MA_TZ90s (Een vandaag)


Pechtold verteld tussen neus en lippen door wel goed stoken in verband met fijnstof. En dat het d'66 een zetel kost door te stellen dat bomen vertikale opslag van brandhout is.

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/352382

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door tijger1 »

Die schoorsteen voldoet nu aan de wettelijke eisen. Simpel.

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Gesloten