LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

tijger1 schreef:Die schoorsteen voldoet nu aan de wettelijke eisen. Simpel.
Als ik uw buurman ben. En zet ik de radio op een volume dat het net niet voldoet aan geluidsoverlast. En zeg ik tegen u het geluid voldoet aan de wettelijke eisen. Simpel. Dat u hiervan hinder heeft dat is dan uw probleem. Leren luisteren naar het advies van TNO is misschien een goede zaak. Dat advies gaat misschien veel verder dan de wetgeving. In de jaren '90 werd geopperd 25 meter tussen de bron van rook en het huis moest komen. Maar dat werd van tafel geveegd. Het valt me op dat mensen die zelf er geen hinder van hebben het bagataliseren. Totdat ze zelf ergens eens last van krijgen. GGD artsen geven alarm, maar dat wordt genegeerd. Dat deed men vroeger ook met roken. Mijn oma had in taxi hinder van rook. Daar werd toen gezegd dat ze haar niet moest aanstellen. Als ik iemand een schop geeft en pijn heeft, is dat dan ook zeuren?

Verder in het nieuws dat schoorsteenbranden steeds meer voorkomen:

http://www.regio8.nl/schoorstenen-vaak- ... tem?800531
Laatst gewijzigd door gezondheid op 22 jan 2016 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

16again
Berichten: 16398
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door 16again »

Mucha schreef:Het filmpje maakt al veel duidelijk. Mevrouw zegt zelf dat ze het al benauwd krijgt al zij de rook ziet.
Ervan uitgaande dat mevrouw overlast heeft van die rook, dan lijkt me dat niet zo vreemd

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

gezondheid
Berichten: 1376
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door gezondheid »

Dat iemand iets zegt en dan vervolgens slechts uit één detail daaruit haalt om de rest van de argumenten te niet doen vind ik geen goede ontwikkeling. Zo wordt het verhaal van het Longfonds hier niet naar voren gehaald en evenmin van het RIVM wat zij zeggen.

Hond van Pavlov.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door moederslink »

@gezondheid
als jij mijn buurman was en je zet je stereo voluit en bezorgt mij overlast , tja , dan kom ik verhaal halen.
Zet je het net niet hard genoeg en voldoe je hiermee ad wettelijke eisen , dan heb ik niks te mauwen en heb het stomweg maar te accepteren.
Wat mij nu wel duidelijk is geworden uit dit topic, is dat veel mensen niet op de juiste manier en met de juiste producten een houtkachel stoken ( vandaar ook de vaker voorkomende schoorsteenbranden ).
Het gebeurt meer en meer, a) vanwege de kostenbesparing en b) vanwege " gezelligheid "
Dat sommigen daar behoorlijk hinder van kunnen ondervinden, boeit schijnbaar niet.
Maar het heeft volop de aandacht in de media , bij de politiek , momenteel, dus ooit zal er wel iets veranderen, maar dan nog blijft " handhaving " en tolerantie het grote issue.
We zitten nu eenmaal met zn 17 miljoen in een volgepropt land als Nederland ( waar sowieso de " korte lontjes " blijkbaar regeren) en we zitten bv niet in Duitsland waar een ander beleid en andere wetten zijn ingevoerd en mogelijk beter wordt gecontroleerd en gehandhaafd.

Mucha

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door moederslink »

Idd, als de buren goed stoken valt er niets meer te mauwen, punt.
Het is voor sommigen echt best wel heel moeilijk om de juiste toon te vinden in zo.n confrontatie.
En als jij er echt last van hebt , tja , het blijft natuurlijk subjectief , maar toch!
Hier wordt ook steeds door een achterbuurman volop gestookt en het stinkt! Nou heb ik er lichamelijk geen last van , wel vind ik de stank van allerlei verbrande zooi vies , maar ja , wat moet je, als deze buur een kleerkast is?? En waarschijnlijk, ben ik bang, nergens voor open staat?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

gezondheid schreef:Tijger1,

Zoals u in de tv uitzending heeft kunnen zien, is het verhoogd maar voldoet het niet aan de adviezen van TNO. Zulke onderzoeken kosten veel geld denk ik.

Op het meldpunt rookoverlast krijg ik reacties binnen dat het verhogen vaak niet helpt.

TV uitzending over de pelletkachels wel goed?

https://www.youtube.com/watch?v=MB_MA_TZ90s (Een vandaag)


Pechtold verteld tussen neus en lippen door wel goed stoken in verband met fijnstof. En dat het d'66 een zetel kost door te stellen dat bomen vertikale opslag van brandhout is.

http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/352382

Mevr Gezondheid is nu ook al een 2de Hond met peilingen, het lijkt me niet plezierig om haar las buur te zijn met al der TNO-GGD etc etc etc eisen, ik stook m,n kachel al 30 jaar op mijn manier en hak daar ook bomen voor om, mijn vredelievende buren hebben geen probleem van hout stoken cq zijn blij dat er weer wat bomen om zijn

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hier wordt ook steeds door een achterbuurman volop gestookt en het stinkt! Nou heb ik er lichamelijk geen last van , wel vind ik de stank van allerlei verbrande zooi vies , maar ja , wat moet je, als deze buur een kleerkast is?? En waarschijnlijk, ben ik bang, nergens voor open staat?
Dit is precies de reden waarom deze overlast doorgaat. Je ziet al in dit draadje hoe de fervente houtkachelstokers zelfs universiteiten, de GGD en het RIVM terzijde schuiven als partijen die onzin verkondigen over het stoken van houtkachels. Een serieus gesprek met dit soort mensen is dus niet mogelijk. Aanspreken op de overlast leidt dan ook tot niets. De boodschap is heel simpel: kom niet aan iemands houtkachel! Je kan een grote bek krijgen en wordt weggezet als zeur, intolerant of hypochonder. We leven toch niet voor niets in tolerant Nederland?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

Bob Schurkjens schreef:
Hier wordt ook steeds door een achterbuurman volop gestookt en het stinkt! Nou heb ik er lichamelijk geen last van , wel vind ik de stank van allerlei verbrande zooi vies , maar ja , wat moet je, als deze buur een kleerkast is?? En waarschijnlijk, ben ik bang, nergens voor open staat?
Dit is precies de reden waarom deze overlast doorgaat. Je ziet al in dit draadje hoe de fervente houtkachelstokers zelfs universiteiten, de GGD en het RIVM terzijde schuiven als partijen die onzin verkondigen over het stoken van houtkachels. Een serieus gesprek met dit soort mensen is dus niet mogelijk. Aanspreken op de overlast leidt dan ook tot niets. De boodschap is heel simpel: kom niet aan iemands houtkachel! Je kan een grote bek krijgen en wordt weggezet als zeur, intolerant of hypochonder. We leven toch niet voor niets in tolerant Nederland?
Sjonge die BOB toch, nee veegt hij alles op een mesthoop en veroordeelt alle houtstokers als mileu verontreinigers en lui met een grote mond.

Waarom zou ik de GGD RIVM en ene professor moeten accepteren, ik oordeel over mijn eigen kachel en de vriendschappelijke gesprekken met alle buren, heeft BOB en Gezondheid een kachel en weten zij hoe je hout klaarmaakt om mee te stoken ?. Positief denken is ook lastig voor Hypochonders :evil:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Kijk, dat bedoel ik nou. Bevestiging nummer zoveel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door moederslink »

Bob Schurkjens schreef:
We leven toch niet voor niets in tolerant Nederland?
Grapje zeker?? Nederland tolerant....vergeet het, dat was eens!
De grote b**** regeren en als je iemand ergens op wilt wijzen of wilt aangeven dat je ergens " last" van hebt, wordt alles uit de kast getrokken om jou te laten afdruipen, of je krijgt te maken met fysiek geweld.
En nee ik lees nergens dat iedere houtkachelstoker wordt weggezet als milieuverontreinigers o.i.d.
Het gaat hier toch over het slechte stoken met troep, plastic, afval , geïmpregneerd hout etc etc en verkeerde rookkanalen?
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand bezwaar tegen een houtkachel of open haard kan hebben, mits
er op de goeie manier wordt gestookt en de buren ook nergens last van hebben.
Als er niet goed wordt gestookt met stinkende walmende houtkachels en dit overlast geeft , dan is het heel moeilijk, zo niet onmogelijk bij bepaalde lieden om er iets van te zeggen.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door newmikey »

moederslink schreef: Ik kan mij niet voorstellen dat iemand bezwaar tegen een houtkachel of open haard kan hebben, mits
er op de goeie manier wordt gestookt en de buren ook nergens last van hebben.
Dat kon ik me ook niet voorstellen, maar dat gebeurt in dit topic wel, allemaal gebaseerd op buitengewoon vage informatie en verdachtmakingen, onduidelijke onderzoeken die statistisch niet significant zijn en onderzoeken die wèl wetenschappelijk solide zijn maar op heel andere landen of zelfs werelddelen betrekking hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door moederslink »

"gezondheid" verzandt helaas in teveel links en van alles en nog wat wordt er bijgesleept ( maar goed dat is nu eenmaal zijn manier ) , maar als we naar het begin van dit topic kijken : het ging om overlast van het stinkende, verkeerde stoken, en ik denk, nee weet wel zeker dat het merendeel van de forummers ook tegen stinkende, walmende, troep verbrandende houtkachelstokers is.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door newmikey »

moederslink schreef:...ik denk, nee weet wel zeker dat het merendeel van de forummers ook tegen stinkende, walmende, troep verbrandende houtkachelstokers is.
Maar natuurlijk, dat lijkt me vanzelfsprekend!

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Ovr de reactie van de buurman, die afwezig was in het item
16again schreef:Blijkbaar neemt Jablan dat allemaal als waarheid aan, maar is een groot deel geen bluf?
Nee. De buurman geeft aan, dat de klachten zijn begonnen met kerst 2014. De opname is in december 2015 gemaakt. Daartussen zit een hele procedure met politie, gemeente en een TNO-onderzoek. Volgens de ambtenaren in mijn gemeente duurt zoiets al snel een half tot driekwart jaar. Dat betekent, dat mevrouw direct in de hoogste booom is geklommen, anders krijg je dit niet binnen een jaar voor elkaar.

Er is nog iets merkwaardigs in dit verhaal. Beide buren hebben een communicatief beroep in de personeelshoek. Dat betekent, dat ze ook over hun werk in vakjargon met elkaar zouden kunnen praten en elkaar nog steeds begrijpen. En deze mensen hebben bemiddelaars nodig?
gezondheid schreef:Zoals u in de tv uitzending heeft kunnen zien, is het verhoogd maar voldoet het niet aan de adviezen van TNO. Zulke onderzoeken kosten veel geld denk ik.
TNO is zorgvuldig, reken op 20 tot 25 duizend euro. De buurman meldt, dat het rookkanaal is verplaatst en verhoogd. Alleen missen we hier een tijdstip: is dit voor of na het TNO-rapport gebeurd? Als de man al op eigen initiatief de installatie heeft aangepast, dan is hij van het soort 'niet afwachten, maar zo snel oplossen'. Was het na het TNO-rapport, dan mag je er inderdaad commentaar op hebben.
gezondheid schreef:Op het meldpunt rookoverlast krijg ik reacties binnen dat het verhogen vaak niet helpt.
Interessant. Vertelt men ook of
- de pijp boven de nok van het dak uitsteekt? (boven het hoogste punt van het huis)
- de oude en de nieuwe lengte van de pijp? (desnoods geschat)
gezondheid schreef:TV uitzending over de pelletkachels wel goed?
Het ging in het éénvandaag-item uit februari 2015 over de productie van pelletkorrels. Een pagina of wat terug heeft L.Vos dit al aangestipt en eerlijk is eerlijk: het grote nadeel van deze korrels, is dat inhoud en herkomst onduidelijk zijn. Korrels van een houtzagerij zou ik nemen, korrels uit Azië of Huismerkkorrels niet.
gezondheid schreef:Verder in het nieuws dat schoorsteenbranden steeds meer voorkomen
En met het onderwerp 'apk voor de woning' kun je het breder trekken: allerlei apparaten worden slecht onderhouden, met schoorsteenbranden als resultaat bij houtkachels, koolmonoxidevergiftiging bij cv's en badgeisers en je kunt er zelf nog wel een paar voorbeelden bij bedenken.
moederslink schreef:Idd, als de buren goed stoken valt er niets meer te mauwen, punt.
Het is voor sommigen echt best wel heel moeilijk om de juiste toon te vinden in zo.n confrontatie.
En als jij er echt last van hebt , tja , het blijft natuurlijk subjectief , maar toch!
Hier wordt ook steeds door een achterbuurman volop gestookt en het stinkt! Nou heb ik er lichamelijk geen last van , wel vind ik de stank van allerlei verbrande zooi vies , maar ja , wat moet je, als deze buur een kleerkast is?? En waarschijnlijk, ben ik bang, nergens voor open staat?
Bedoel je twee meter lang, een meter breed? Die zijn privé meestal xxl-knuffelbeertjes. :)
De truc is zelf rustig, ontspannen tijdens zo'n gesprek te blijven. Als je daar moeite mee hebt of er tegenop ziet, doe het samen met een andere buurman. Of een andere goede bekende. Probeer ook over andere onderwerpen te praten - toon interesse.
Bob Schurkjens schreef:Dit is precies de reden waarom deze overlast doorgaat. Je ziet al in dit draadje hoe de fervente houtkachelstokers zelfs universiteiten, de GGD en het RIVM terzijde schuiven als partijen die onzin verkondigen over het stoken van houtkachels. Een serieus gesprek met dit soort mensen is dus niet mogelijk. Aanspreken op de overlast leidt dan ook tot niets. De boodschap is heel simpel: kom niet aan iemands houtkachel! Je kan een grote bek krijgen en wordt weggezet als zeur, intolerant of hypochonder. We leven toch niet voor niets in tolerant Nederland?
De basiskennis ontbreekt en dat zie je overal terug. Ik zou ook graag zien, dat het anders was.

Het RIVM is veel oppervlakkiger dan het Bundesumweltamt. Men doet zijn best, maar het ontbreekt aan geld en daarmee aan vakkennis. Daardoor is het onmogelijk dit onderwerp goed te beoordelen.
GGD, Longfonds benaderen het onderwerp vanzelfsprekend vanuit de invalshoek 'Gezondheid', maar de blijven hangen in oplossingen, die alleen de symptomen bestrijden.

Als je houtrookoverlast of meer in het algemeen 'de luchtkwaliteit in woonwijken' goed wilt onderzoeken en verbeteren, dan heb je veel meer informatie nodig - van buiten het eigen vakgebied, maar ook basiskennis over chemie, biologie en natuurkunde. Bovendien moet je ook voor de oplossingen of verbeteringen dwars durven te denken. Dat mis ik.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat iemand bezwaar tegen een houtkachel of open haard kan hebben, mits er op de goeie manier wordt gestookt en de buren ook nergens last van hebben.
Als er niet goed wordt gestookt met stinkende walmende houtkachels en dit overlast geeft , dan is het heel moeilijk, zo niet onmogelijk bij bepaalde lieden om er iets van te zeggen.
Zou dit de reden zijn waarom sommigen voor een verbod zijn? Omdat verbieden makkelijker is dan met een ander het gesprek te zoeken?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik zou het niet weten, lijkt mij in ieder geval hartstikke onlogisch en vreemd en kortzichtig.
Normaal stookgedrag hoeft toch niet verboden te worden? ?
Ik durf het wel, alleen in mijn geval , met die " kleerkast" nee merci, ik weet hoe hij tekeer kan gaan. Iedereen die hem aanspreekt ook over zijn eeuwig keffende honden, zijn snoeiharde muziek, zijn " buitenleven " in de zomer krijgt gelijk een grote b*** , ook schroomt hij nu niet om zijn handen te ge( mis ) bruiken...
Met deze man valt niet te communiceren, helaas. En ja.....hij gaat dus door met zijn aso gedrag... :evil:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

moederslink schreef:
Bob Schurkjens schreef:
We leven toch niet voor niets in tolerant Nederland?
Grapje zeker?? Nederland tolerant....vergeet het, dat was eens!
De grote b**** regeren en als je iemand ergens op wilt wijzen of wilt aangeven dat je ergens " last" van hebt, wordt alles uit de kast getrokken om jou te laten afdruipen, of je krijgt te maken met fysiek geweld.
Dat was inderdaad ironisch bedoeld. Overlastplegers verwachten altijd tolerantie in hun richting en niet andersom. De eerste houtkachelstoker die uit eigen beweging aan omwonenden vraagt of hij/zij geen overlast geeft, moet nog uitgevonden worden.

Gesloten