Mijn medeleven heb je in elk geval. Het is meer dan vervelend, als je een gesprek wilt aangaan en dan een bak agressie over je heen krijgt. Meestal niet eens omdat de mensen agressief zijn, maar zo in hun eigen wereld zitten, dat ze zich te pletter schrikken als er iemand aanbelt met een andere kijk op hun wereld en vanuit onzekerheid agressief worden.
Als ik zo'n gesprek aanga, dan begin ik met te vragen hoe ze aan die kachel zijn gekomen, waar ze zich hebben georienteerd en wie alles heeft aangelegd. Kortom: eerst met de wind meepraten totdat je genoeg informatie hebt en dan pas met de klachten tevoorschijn te komen en vragen hoe ze dat willen oplossen. Want overlast is en blijft overlast en als je het oplossen kunt, dan moet je het ook oplossen.
Wat ik hier in de stad het meeste zie, is dat mensen zich vergissen in de kosten. De kachel zelf is meestal niet het duurste onderdeel, maar het rookkanaal. Komt bij, dat de meeste huisbewoners niet het dak op durven te klimmen, daarom enorm opzien om nog iets te veranderen aan de installatie, want naast de 50 euro voor een meter extra pijp, komen daar nog de voorrijkosten en het arbeidsloon bij. Is er nog een glazenwasserswagen nodig om op het dak te komen, wordt het snel heel erg duur om de fout te verhelpen. Tja, dat is jammer, maar wie zich vooraf goed orienteert, is goedkoper uit.
Een van de richtlijnen is bijvoorbeeld om niet te stoken bij mistig of windstil weer. Ook dan kan het koud zjin, dus de stoker zal het waarschijnlijk niet laten om ook dán te stoken.
Dit is dus waarom ik die stichting niet serieus kan nemen. Blijkbaar gaat men ervan uit dat een houtkachel voor de lol wordt aangeschaft en er nog een andere verwarming is, anders kom je niet op zulke domme richtlijnen. De meeste mensen met 'n houtkachel gebruiken 'm als hoofdverwarming.
Een (Duitse) tegenhanger van dit advies is duidelijker: maak de afvoer zo hoog, dat bij elk weertype er in de directe omgeving geen rook kan neerslaan. Het resultaat zie je goed op winterfoto's van bergdorpen - boven in het dal zit een laag vuile lucht, maar beneden op straat is het nog goed.
Er is een minimale hoogte voor schoorstenen in/op huizen. Het Bouwbesluit 2012 gaat alleen in op de binnenkant van de woningen en is helemaal gericht op gasgestookte apparaten. En open haarden. Daarom hoeft een pijp slechts dertig centimeter boven een dak uit te steken.
Yalbinus, ik raad je aan toch nog een keer het gesprek te zoeken, al dan niet samen met nog een andere buurman. Heeft jouw (onrust)stoker bijvoorbeeld de tips van
Kachelconcurrent of soortgelijke bedrijven gelezen? Aan de hand van de tipspagina's kun jij al nagaan wat je overbuurman niet goed heeft gedaan of niet goed doet.
Kom je niet verder, dan geldt voor jou hetzelfde advies als voor Gemmie een pagina terug:
Kijk in de APV van de gemeente of er iets geregeld is over de hoogte van de schoorstenen. Als er niets instaat, schiet een gemeenteraadslid aan over dit onderwerp. Het heeft zin om in de APV er iets over op te nemen, want: Hoe beter de afvoer, hoe beter een kachel brandt en hoe kleiner de overlast voor anderen, hoe kleiner de kans op koolmonoxidevergiftiging. en hoe kleiner de kans op brand.
De truc hierbij: breng je klacht niet als buren-overlast, maar als algemeen probleem - maak het zo onpersoonlijk als je kunt. Maak het breder dan alleen inwaaiende rook. Zo vergroot je de kans, dat binnen no-time er wel wat is geregeld.