LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Houtrook

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
16again
Berichten: 16118
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:Website: DCMR Onder publicaties, thema Lucht vind je de jaaroverzichten. Verkeer is tegenwoordig de grootste vervuiler.
Dat spreek ik niet tegen, wel dat je in dit geval het verkeer de schuld geeft, terwijl daar simpelweg niet zulke grote stukken roet van af komen, en zeker niet op die afstand.
Jablan schreef:De buren - Hierboven heb ik al gevraagd welke idioot de houtkachel bij deze buren heeft geïnstalleerd. Lijkt mij duidelijk genoeg of niet?
Dus is het roet toch weer wel afkomstig van de buren?
Jablan schreef:Het zou ons niet verbazen als achter de klachten over de houtkachel een hele andere ergernis of burenruzie schuilgaat.
Het zou mij niet verbazen als de overlast veroorzaakt door houtkachel en verkeerd stoken dan juist de oorzaak van een burenruzie is.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

De meeste roet komt van het verkeer, de rest kan van de buren afkomen, maar dat weet je pas zeker als er beelden zijn van de huizen terwijl de houtkachel brandt. Er zijn meer huizen met een houtkachel in de omgeving van de benadeelde en de opnames zijn nog in december gemaakt. De maand, waarin veel vuur in vuurkorven wordt gestookt.
16again schreef:Het zou mij niet verbazen als de overlast veroorzaakt door houtkachel en verkeerd stoken dan juist de oorzaak van een burenruzie is.
Nee.
Kan ik zelfs een persoonlijk voorbeeld van geven. In mei-juni 2015 heeft iemand een reeks valse meldingen op ons adres gedaan en hadden we vandalismeschades. Brandweer, politie, ambulance, bezorgservice en de gemeente zijn allemaal voor niets langsgekomen. Een ronde 'Sherlock Holmes' spelen met een agent bracht de politie op het goede spoor: nieuwe bewoners in de straat, die in eerste instantie nergens van wisten (kuch) en daarna zeiden last te hebben van onze houtkachel (die in die maanden geen dag heeft gebrand). Uitenidelijk bleken ze geen homostel in de straat te willen hebben. De rechercheur was zelf ook verbaasd, want 'het zijn verder keurige mensen'. Tja, ik ruil mijn kerel echt niet in voor een vrouw om aan hun wereldbeeld te voldoen.
Het heeft ze een forse boete voor misbruik van het alarmnummer opgeleverd, de schade wordt op hen verhaald, de werkgevers zijn geïnformeerd.
Conclusie: bij burengedoe altijd verder kijken dan de oppervlakte.

yalbinus
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2016 12:53

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door yalbinus »

@Jablan: Zoals je aangeeft is de overlast door de houtkachel bij jullie niet de oorzaak van een burenruzie. Bij ons wordt het als het ware omgedraaid.

Wij hebben na herhaaldelijke overlast (een enkele keer overlast zal ik niet melden) persoonlijk de stoker benaderd en later de gemeente.
Nadat ik vervolgens fysiek agressief werd benaderd door de stoker heb ik dit opnieuw gemeld bij de gemeente. Die doet het vervolgens af als, "nu is het een burenruzie, ga maar naar de politie, want wij kunnen er niets mee".

Overigens ben ik het eens met iemand die hier iets riep over pijp verhogen en een kop koffie drinken.
Was het maar waar (al ben ik het er wel mee eens dat het zo simpel zou moeten zijn).

Pijp verhogen gaat de stoker geld kosten, terwijl de stoker er (waarschijnlijk) van overtuigd is dat hij alles goed doet. Dan wordt er weinig actie ondernomen lijkt me.
Overigens zijn er wel richtlijnen voor stoker (en ook voor klager en gemeente). Kijk maar op houtrookvrij.nl. Maar waarom zou een stoker die richtlijnen volgen als hij/zij denkt alles goed te doen?

Een van de richtlijnen is bijvoorbeeld om niet te stoken bij mistig of windstil weer. Ook dan kan het koud zjin, dus de stoker zal het waarschijnlijk niet laten om ook dán te stoken.

Overigens zijn de meeste verplichtingen over de bouw van schoorsteen/pijp helaas allemaal bedoeld ten gunste van de stoker.

Weet iemand trouwens wat de wettelijk verplichte hoogte van een schoorsteen is?
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is dat namelijk helemaal niet vastgelegd, maar zijn het slechts adviezen.
Ik ben van mening dat het verhogen van de schoorsteen van onze overburen het probleem oplost (voor ons, geen idee wat de effecten daarvan zijn in de rest van onze omgeving).

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Mijn medeleven heb je in elk geval. Het is meer dan vervelend, als je een gesprek wilt aangaan en dan een bak agressie over je heen krijgt. Meestal niet eens omdat de mensen agressief zijn, maar zo in hun eigen wereld zitten, dat ze zich te pletter schrikken als er iemand aanbelt met een andere kijk op hun wereld en vanuit onzekerheid agressief worden.

Als ik zo'n gesprek aanga, dan begin ik met te vragen hoe ze aan die kachel zijn gekomen, waar ze zich hebben georienteerd en wie alles heeft aangelegd. Kortom: eerst met de wind meepraten totdat je genoeg informatie hebt en dan pas met de klachten tevoorschijn te komen en vragen hoe ze dat willen oplossen. Want overlast is en blijft overlast en als je het oplossen kunt, dan moet je het ook oplossen.

Wat ik hier in de stad het meeste zie, is dat mensen zich vergissen in de kosten. De kachel zelf is meestal niet het duurste onderdeel, maar het rookkanaal. Komt bij, dat de meeste huisbewoners niet het dak op durven te klimmen, daarom enorm opzien om nog iets te veranderen aan de installatie, want naast de 50 euro voor een meter extra pijp, komen daar nog de voorrijkosten en het arbeidsloon bij. Is er nog een glazenwasserswagen nodig om op het dak te komen, wordt het snel heel erg duur om de fout te verhelpen. Tja, dat is jammer, maar wie zich vooraf goed orienteert, is goedkoper uit.
Een van de richtlijnen is bijvoorbeeld om niet te stoken bij mistig of windstil weer. Ook dan kan het koud zjin, dus de stoker zal het waarschijnlijk niet laten om ook dán te stoken.
Dit is dus waarom ik die stichting niet serieus kan nemen. Blijkbaar gaat men ervan uit dat een houtkachel voor de lol wordt aangeschaft en er nog een andere verwarming is, anders kom je niet op zulke domme richtlijnen. De meeste mensen met 'n houtkachel gebruiken 'm als hoofdverwarming.
Een (Duitse) tegenhanger van dit advies is duidelijker: maak de afvoer zo hoog, dat bij elk weertype er in de directe omgeving geen rook kan neerslaan. Het resultaat zie je goed op winterfoto's van bergdorpen - boven in het dal zit een laag vuile lucht, maar beneden op straat is het nog goed.

Er is een minimale hoogte voor schoorstenen in/op huizen. Het Bouwbesluit 2012 gaat alleen in op de binnenkant van de woningen en is helemaal gericht op gasgestookte apparaten. En open haarden. Daarom hoeft een pijp slechts dertig centimeter boven een dak uit te steken.

Yalbinus, ik raad je aan toch nog een keer het gesprek te zoeken, al dan niet samen met nog een andere buurman. Heeft jouw (onrust)stoker bijvoorbeeld de tips van Kachelconcurrent of soortgelijke bedrijven gelezen? Aan de hand van de tipspagina's kun jij al nagaan wat je overbuurman niet goed heeft gedaan of niet goed doet.

Kom je niet verder, dan geldt voor jou hetzelfde advies als voor Gemmie een pagina terug:
Kijk in de APV van de gemeente of er iets geregeld is over de hoogte van de schoorstenen. Als er niets instaat, schiet een gemeenteraadslid aan over dit onderwerp. Het heeft zin om in de APV er iets over op te nemen, want: Hoe beter de afvoer, hoe beter een kachel brandt en hoe kleiner de overlast voor anderen, hoe kleiner de kans op koolmonoxidevergiftiging. en hoe kleiner de kans op brand.
De truc hierbij: breng je klacht niet als buren-overlast, maar als algemeen probleem - maak het zo onpersoonlijk als je kunt. Maak het breder dan alleen inwaaiende rook. Zo vergroot je de kans, dat binnen no-time er wel wat is geregeld.
Laatst gewijzigd door Jablan op 09 feb 2016 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

Prikkers, jullie hebben tijd over ???

Houtrook overlast is een verzonnen item, juiste hout stoken en niemand heeft er overlast mee, zelf stoken we met de deurtjes open,
\ps: we hebben geen herrie met buren

yalbinus
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2016 12:53

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door yalbinus »

Har06 schreef:Prikkers, jullie hebben tijd over ???

Houtrook overlast is een verzonnen item, juiste hout stoken en niemand heeft er overlast mee, zelf stoken we met de deurtjes open,
\ps: we hebben geen herrie met buren
Tuurlijk. Ik verzin het zomaar dat alles stinkt. En ook de rook die we vanuit de schoorsteen zien komen.

Ik ben het met je eens dat met het juiste hout allemaal een stuk aangenamer zal zijn en zelfs onmerkbaar voor de omgeving.
Verder is met een goede trek ook met deurtjes open in eigen huiskamer weinig overlast te vinden. De rookgassen worden immers bij goede trek door de kachelpijp naar buiten 'geblazen' en niet de huiskamer binnen.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

yalbinus schreef:
Har06 schreef:Prikkers, jullie hebben tijd over ???

Houtrook overlast is een verzonnen item, juiste hout stoken en niemand heeft er overlast mee, zelf stoken we met de deurtjes open,
\ps: we hebben geen herrie met buren
Tuurlijk. Ik verzin het zomaar dat alles stinkt. En ook de rook die we vanuit de schoorsteen zien komen.

Ik ben het met je eens dat met het juiste hout allemaal een stuk aangenamer zal zijn en zelfs onmerkbaar voor de omgeving.
Verder is met een goede trek ook met deurtjes open in eigen huiskamer weinig overlast te vinden. De rookgassen worden immers bij goede trek door de kachelpijp naar buiten 'geblazen' en niet de huiskamer binnen.
duidelijk geen houtkachel gehad, we hebben de kamer wel eens vol rook staan.

de schoorsteen kap al verlengd en bij de stokende buren een borrel rondom z,n kachel gedronken ?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

har06 schreef:duidelijk geen houtkachel gehad, we hebben de kamer wel eens vol rook staan.
Hoe krijg je dat voor elkaar?
yalbinus schreef:Wij hebben na herhaaldelijke overlast (een enkele keer overlast zal ik niet melden) persoonlijk de stoker benaderd en later de gemeente.
Nadat ik vervolgens fysiek agressief werd benaderd door de stoker heb ik dit opnieuw gemeld bij de gemeente. Die doet het vervolgens af als, "nu is het een burenruzie, ga maar naar de politie, want wij kunnen er niets mee".
Hier beschrijf je de mentaliteit van nu perfect: veel mensen proberen onder hun verantwoordelijkheid uit te komen door naar een ander te wijzen. Als het je lukt om daar doorheen te prikken, dan heb je eigenlijk al gewonnen.

yalbinus
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2016 12:53

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door yalbinus »

Ik zou nog veel meer kunnen schrijven over de stokers waar wij last van hebben.
Bijvoorbeeld dat ik denk dat de overburen schoon en goed hout gebruiken en dat ik dat ook altijd kenbaar heb gemaakt.
En dat ik niet wil dat ze stoppen met hun houtkachel, maar gewoon een oplossing om overlast te voorkomen.
Ook de stoker dénkt dat hij alles goed doet. Ook al geven wij aan dat we last hebben. Dat hij zich hierdoor wellicht in de hoek gedrukt voelt, zal vast ook de reden zijn van het agressief reageren.
Deze zaken heb ik overigens allemaal ook zo gemeld bij instanties, dus niet alleen de slechte punten.

@har06: Vind je het fijn als de hele huiskamer vol rook staat? Ik vind het nogal een manier van slecht stoken, danwel stoken bij verkeerde (weers-)omstandigheden.
En nee, ik heb nog nooit een houtkachel gehad.
Ik gun ieder zijn of haar pleziertje, ook een houtkachel. Maar geef daarmee geen overlast.

En een borrel met de stoker zag ik in het begin wel zitten, maar na alles wat er nu gebeurd is??

@Jablan: Jammer dat je niet mijn overbuur bent. Dan waren we vast wel tot een oplossing gekomen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Yalbinus, we zetten je op de wachtlijst van gewenste buren :wink:
Bij ons heeft de poltie de 'nieuwe bewoners' duidelijk gemaakt, dat ze geluk hebben, dat wij er verder geen werk van maken. Waarom ook? Het leven is er om van te genieten. Contact zal de komende tijd verder normaliseren.


Weer on-topic: ik krijg de indruk dat je je geïntimideerd voelt door de overbuurman. Als je nog een poging tot gesprek wilt wagen, doe het in aanwezigheid van minstens 2 andere buren en voer het gesprek bij voorkeur met zijn vrouw/partner/oudste kinderen.
Je kunt het ook juridisch aanpakken, maar daar zou ik twee keer over nadenken, omdat zoiets er meestal mee eindigt, dat een van de twee partijen toch verhuist.

Bij de gemeente: met wat je er nu bij vertelt, denk ik zeker, dat een gesprek met een gemeenteraadslid wel succes heeft - je bent netjes genoeg en dat maakt per definitie een betere indruk dan een klagende huilmarie. Waarbij het niet alleen om de APV gaat, maar ook om de plaatselijke Bouwverordening (ik wist dat ik iets vergeten was. Dit dus.) De route via de gemeenteraad heb je nodig, omdat ook in jouw gemeente de ambtenaren liever verstoppertje spelen dan dienstverlenend bezig zijn. De andere route is ontploffen aan het loket, dat werkt vaak ook om er wel beweging erin te krijgen.

Richt je op de punten, die voor jou het belangrijkst zijn:
- Het afvoerpunt voor hete rookgassen moet minstens 2 meter boven het hoogste punt van de bebouwing zijn, gemeten in een straal van 20 meter eromheen.
- Verbrandingstoestellen (open haarden, vuurkorven en alle soorten houtkachels) mogen alleen op onbehandeld, droog, schoon hout worden gestookt.

Het zijn een beetje cryptische termen, die zijn juridisch beter houdbaar. Toelichting:
- De vrije ruimte rond een schoorsteen is nodig om de rook altijd goed weg te krijgen, zonder invloed van valwinden. Dat is voor de bezitter van een houtkachel of open haard. Onderbouwing staat hier al boven. Artikel moet ook gelden voor bestaande installaties. De twee/twintig meter afstand komt uit de Alpenlanden.
- De brandstofeis is voor de omgeving: geen stankoverlast of extreme roetpartikels omdat iemand een oud bankstel door de open haard jaagt. De milieu-argumenten staan o.a. op de site van houtrookvrij, maar simpeler gesteld: in de hele EU is het scheiden en ophalen van afval verplicht. Deze opmerking is een aanvulling daarop, maakt zo'n regel concreter.

Heb je hier iets aan?

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

De 2 prikkers gaan maar door met het vullen van A4 teksten, een simpele oplossing is er niet bij oa :

verleng zelf de schoorsteen op de mansarde kap
accepteer iets van deden
ga met de buurman om de tafel zitten, als je het tenminste al niet al te gortig gemaakt hebt.
schakel de wijkagent in om te bemiddelen of ga naar de rechter

yalbinus
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 jan 2016 12:53

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door yalbinus »

@Jablan: Daar heb ik zeker wel wat aan. Dankje voor het meedenken.
Har06 schreef:De 2 prikkers gaan maar door met het vullen van A4 teksten, een simpele oplossing is er niet bij oa :

verleng zelf de schoorsteen op de mansarde kap
accepteer iets van deden
ga met de buurman om de tafel zitten, als je het tenminste al niet al te gortig gemaakt hebt.
schakel de wijkagent in om te bemiddelen of ga naar de rechter
Zo te zien heb je nog niet gelezen wat er allemaal wel gebeurd is.
- Ik ga in elk geval niet de schoorsteen op de kap van iemand anders verlengen.
- Derden (lees oa gemeente) laten ons hierbij in de steek
- Als de beste buurman mij ziet, springt hij al uit z'n vel
- Bemiddeling zou een optie zijn, mits van beide kanten toegelaten.
- Rechter is geen optie, simpelweg omdat er geen (duidelijke) wetgeving voor is.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Har06 schreef:schakel de wijkagent in om te bemiddelen
Dream on, Har06. :twisted:

Je weet blijkbaar niet hoe de politie in Nederland werkt. Pas als er bloed vloeit of de politie er zelf belang bij heeft, wordt direct gereageerd en in alle andere gevallen krijg je eerst het ontwijkgedrag (wijzen naar anderen of het ontmoedigen van het doen van een aangifte). Nadat je hardnekkig hebt volgehouden en de politie ondertussen aan de hand van je rijbewijs op de smartphone heeft gecontroleerd of je geen boetes hebt openstaan of op een andere manier bekend staat, dan pas kun je je verhaal kwijt. Gun de agent dan wel voldoende tijd om over te schakelen van 'hier heb ik een potentiële verdachte' naar 'wat kan ik voor u doen', anders praat je alsnog met een muur.

Samengevat: wie tijd teveel heeft, schakelt de politie in voor dit soort kwesties. Wie minder tijd heeft, hangt camera's op rond het huis, zodat het bewijsmateriaal vanzelf binnenstroomt. :wink:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De ontwijkagent kun je er inderdaad beter buiten houden.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

Jablan schreef:
Har06 schreef:schakel de wijkagent in om te bemiddelen
Dream on, Har06. :twisted:

Je weet blijkbaar niet hoe de politie in Nederland werkt. Pas als er bloed vloeit of de politie er zelf belang bij heeft, wordt direct gereageerd en in alle andere gevallen krijg je eerst het ontwijkgedrag (wijzen naar anderen of het ontmoedigen van het doen van een aangifte). Nadat je hardnekkig hebt volgehouden en de politie ondertussen aan de hand van je rijbewijs op de smartphone heeft gecontroleerd of je geen boetes hebt openstaan of op een andere manier bekend staat, dan pas kun je je verhaal kwijt. Gun de agent dan wel voldoende tijd om over te schakelen van 'hier heb ik een potentiële verdachte' naar 'wat kan ik voor u doen', anders praat je alsnog met een muur.

Samengevat: wie tijd teveel heeft, schakelt de politie in voor dit soort kwesties. Wie minder tijd heeft, hangt camera's op rond het huis, zodat het bewijsmateriaal vanzelf binnenstroomt. :wink:
Weer iemand die praat zonder ervaring met een wijkagent.
bewijsmateriaal-rook ??????? binnenstroomt=binnen gezogen wordt??????
muur= houtblokken

geen wonder dat je flappen papier nodig hebt om je onzinnig statement uit te rollen en uiteraard is Schurkers het met je eens

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Har06, lees dit onderwerp op de Facebook-pagina van avrotrosradar door in plaats van anderen te beledigen. Reacties op Facebook gaan iets minder diep, maar de strekking is vergelijkbaar met de discussie hier.
Laatst gewijzigd door Jablan op 08 jan 2016 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Houtrook is net als sigarettenrook volkomen onschadelijk. Er zitten géén kankerverwekkende PAK's in (poly aromatische koolwaterstoffen). Geen fijnstof. Geen kankerverwekkende benzopyrenen. Geen teer. Geen roet. Mensen zeuren maar wat om wat te zeuren te hebben. Vooral astmalijders kunnen er wat van.

Ik mag hier toch wel wat satire bedrijven?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Jablan »

Van mij mag je - de 'ontwijkagent' ga ik overnemen in mijn andere verhalen. Goede vondst!

In aanvulling op je uitleg over houtrook: Roet uit verbrandingsmotoren (benzine, diesel) heeft een andere moleculaire structuur, die veel schadelijker is voor de longen dan de zwarte rook van onvolledig verbrand hout.

stofzuigertje

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Is Bob bezopen? :!: :cry: :evil: :mrgreen:

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Houtrook

Ongelezen bericht door Har06 »

stofzuigertje schreef:Is Bob bezopen? :!: :cry: :evil: :mrgreen:

normaal toch?. Jablan succes met je typewerk.
Wij zitten gezellig om de houtkachel, de buren komen dadelijk een glaasje drinken, overlast ? nonsens

Gesloten