LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
In het VN-verdrag Handicap staat dat mensen met een beperking ook gebruik moeten kunnen maken van het openbaar vervoer. Dat klinkt logisch, maar toch is dit in Nederland niet zo goed geregeld als je zou denken. Je bent met een rolstoel afhankelijk van assistentie bij zowel het binnengaan als het verlaten van de meeste treinen. Op ruim 300 stations is deze assistentie niet mogelijk vanwege het ontbreken van verrijdbare bruggen.
Maandag 13 februari 2017 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Maandag 13 februari 2017 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
het voorbeeld van die meneer in de uitzending uit Gouda is zielig, maar volslagen nonsens.
- als je van Gouda naar het St. Franciscus wilt moet je niet naar Rotterdam Noord gaan, maar naar Rotterdam Centraal. Bij Centraal rijd je zonder hulp tram 25 in, bij het ziekenhuis rijd je zonder hulp de tram uit en ga je met de lift van de tramhalte naar beneden, of met de hellingbaan. En je rijdt zo het ziekenhuis in.
- als je vanaf Rotterdam Centraal met je scootmobiel op eigen kracht naar het ziekenhuis wilt rijden, kom je helemaal niet door de binnenstad, ook al beweert meneer van wel. Dus meneer is blijkbaar ook nog flink verkeerd gereden. Wiens schuld is dat?
Dus: lekker makkelijk om anderen de schuld te geven van je eigen onoplettendheid en Radar doet geen check, maar vult daar graag de uitzending mee. Nepnieuws dus.
- als je van Gouda naar het St. Franciscus wilt moet je niet naar Rotterdam Noord gaan, maar naar Rotterdam Centraal. Bij Centraal rijd je zonder hulp tram 25 in, bij het ziekenhuis rijd je zonder hulp de tram uit en ga je met de lift van de tramhalte naar beneden, of met de hellingbaan. En je rijdt zo het ziekenhuis in.
- als je vanaf Rotterdam Centraal met je scootmobiel op eigen kracht naar het ziekenhuis wilt rijden, kom je helemaal niet door de binnenstad, ook al beweert meneer van wel. Dus meneer is blijkbaar ook nog flink verkeerd gereden. Wiens schuld is dat?
Dus: lekker makkelijk om anderen de schuld te geven van je eigen onoplettendheid en Radar doet geen check, maar vult daar graag de uitzending mee. Nepnieuws dus.
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
Op meer dan 100 treinstations is het prima geregeld. Rotterdam Noord is typisch een van die stations die geen prioriteit hoeven te hebben want op de nabijgelegen stations Alexander en Centraal is wel hulp aanwezig, alle metrostations in Rotterdam zijn zonder hulp toegankelijk, evenals het merendeel van de tramhaltes. Dus heel Rotterdam is inmiddels goed bereikbaar. Zonder dat je je batterijen leeg hoeft te rijden.
Maar als ik snel naar een op sterven liggend familielid zou moeten, zou ik een taxi nemen.
Maar als ik snel naar een op sterven liggend familielid zou moeten, zou ik een taxi nemen.
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
Hallo,
Vorig jaar hebben wij vakantie gevierd in Denemarken. Ik heb MS en ben daardoor scootmobiel afhankelijk. Wij zijn tijdens de vakantie drie dagen met de trein naar Kopenhagen geweest. In Denemarken zijn de treinen zodanig uitgerust dat je met je scootmobiel eenvoudig gebruik kunt maken van de trein. Je moet daar op het perron gaan staan waar het begin van de de trein stopt. De machinist ziet jou dan staan en vraagt of jij met de trein mee wilt. Vervolgens maakt de machinist een oprij plank los (die bevestigd is in de trein) en zo kun je dan gemakkelijk de trein in rijden. Vervolgens vraagt hij waar je naar toe wilt en ben je op je eind bestemming aangekomen dan komt de machinist weer de oprij plank uit vouwen en je kunt met je scootmobiel weer naar buiten rijden. Heel simpel. De Nederlandse Spoorwegen zou eens in Denemarken moeten gaan kijken hoe de Deense collega's het in en uit stappen van scootmobiel gebruikers/rolstoel gebruikers eenvoudig hebben opgelost.
Vorig jaar hebben wij vakantie gevierd in Denemarken. Ik heb MS en ben daardoor scootmobiel afhankelijk. Wij zijn tijdens de vakantie drie dagen met de trein naar Kopenhagen geweest. In Denemarken zijn de treinen zodanig uitgerust dat je met je scootmobiel eenvoudig gebruik kunt maken van de trein. Je moet daar op het perron gaan staan waar het begin van de de trein stopt. De machinist ziet jou dan staan en vraagt of jij met de trein mee wilt. Vervolgens maakt de machinist een oprij plank los (die bevestigd is in de trein) en zo kun je dan gemakkelijk de trein in rijden. Vervolgens vraagt hij waar je naar toe wilt en ben je op je eind bestemming aangekomen dan komt de machinist weer de oprij plank uit vouwen en je kunt met je scootmobiel weer naar buiten rijden. Heel simpel. De Nederlandse Spoorwegen zou eens in Denemarken moeten gaan kijken hoe de Deense collega's het in en uit stappen van scootmobiel gebruikers/rolstoel gebruikers eenvoudig hebben opgelost.
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
Beetje suggestieve titel, die bruggen zijn nodig voor het in/uitrijden van treinen, niet om het station te betreden. Zo is er op station Hurdegaryp geen assistentieverlening van de NS (waar die verrijdbare bruggen onder vallen), maar is alles gelijkvloers en dus verder prima te betreden in een rolstoel. Ook worden op nieuwe stations de perrons gelijkvloers aangelegd met de trein, en bestaande stations tijdens renovaties ook zo aangepast. Er loopt een project bij Prorail om tegen 2020 90% van de reizigers zelfstandig te kunnen laten reizen.
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
lees jij eigenlijk je eigen link wel?sjohie schreef:Beetje suggestieve titel, die bruggen zijn nodig voor het in/uitrijden van treinen, niet om het station te betreden. Zo is er op station Hurdegaryp geen assistentieverlening van de NS (waar die verrijdbare bruggen onder vallen), maar is alles gelijkvloers en dus verder prima te betreden in een rolstoel. Ook worden op nieuwe stations de perrons gelijkvloers aangelegd met de trein, en bestaande stations tijdens renovaties ook zo aangepast. Er loopt een project bij Prorail om tegen 2020 90% van de reizigers zelfstandig te kunnen laten reizen.
Dat betreft buiten de grote stations maar een handjevol kleinere stations. Deze uitlating van prorail is een wassen neus. Het betreft maar 10 tot 15 % van de stations. Nou dat is erg zelfstandig reizen.90% zelfstandig
In 2020 zal al minimaal 90% van de reizigers van en naar volledig zelfstandig toegankelijke stations kunnen reizen. En in 2030 zijn álle stations zelfstandig toegankelijk. Dat is een belangrijk doel van de overheid en van ProRail. Vanzelfsprekend houden we in onze dienstverlening rekening met reizigers met een functiebeperking. Maar we nemen ook speciale maatregelen op en rond stations.
Er zijn heel erg veel stations absoluut ontoegankelijk voor rolstoelen. De NS koopt iedere keer weer nieuwe treinstellen die absoluut niet toegankelijk zijn voor rolstoelen.
Het is voor iemand die niet afhankelijk is van een rolstoel erg makkelijk roeptoeteren dat het allemaal wel meevalt. Nederland zou een voorbeeld moeten nemen aan ons omringende landen waar dit soort zaken allang en heel goed is geregeld. Nederland is een derde wereldland in het zorgen dat mensen met een handicap ongestoord en zonder al te veel moeite gebruik kunnen maken van openbaar vervoer.
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
Interessante stelling in deze, geef eens een voorbeeld van een nieuwe trein, gekocht in de afgelopen periode, zonder toegankelijkheid voor rolstoelers.De NS koopt iedere keer weer nieuwe treinstellen die absoluut niet toegankelijk zijn voor rolstoelen
Verder zijn ook bijna alle kleine stations juist wel voorzien van hellingbanen en liften, echter sommige oudere treintypen zijn inderdaad niet zonder hulp toegankelijk. En dat is nu juist het probleem, dus de topictitel is gewoon onjuist. Men heeft bij Radar wel de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt........
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
De topic titel is zo correct als het maar kan, Jij bent niet gehandicapt en afhankelijk dat kan ik wel lezen aan je bijdrage. Nederland loopt met een hele hoop zaken vooraf, maar als het op reizen met OV aankomt is het het grootste achterlijkste land in Europa.BL2 schreef:Interessante stelling in deze, geef eens een voorbeeld van een nieuwe trein, gekocht in de afgelopen periode, zonder toegankelijkheid voor rolstoelers.De NS koopt iedere keer weer nieuwe treinstellen die absoluut niet toegankelijk zijn voor rolstoelen
Verder zijn ook bijna alle kleine stations juist wel voorzien van hellingbanen en liften, echter sommige oudere treintypen zijn inderdaad niet zonder hulp toegankelijk. En dat is nu juist het probleem, dus de topictitel is gewoon onjuist. Men heeft bij Radar wel de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt........
Je kunt b.v. in de trein alleen maar een plaats vinden voor je rolstoel op die heerlijke tochtige in en uitstapbalkons. En dat is nog steeds hetzelfde met die fraaie mooie treinstellen die de NS heeft aangeschaft. Maar je mag wel de volle mep betalen voor de reis.
Je kunt hier helemaal niet zelfstandig reizen met OV en zeker al niet met de trein.
Zelfstandig wil zeggen zonder hulp gebruik kunnen maken van en niet afhankelijk zijn van een hellingbaan om in de trein te komen en afhankelijk te zijn van de "dienstverlening" op het station. En het grootste deel van die stations hebben geen hulpverlening, hebben geen hellingbanen en hebben geen personeel om die hellingbanen te bedienen. Want die hellingbanen mogen alleen bediend worden door NS personeel.
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
Volgens mij snap je het punt van BL2 niet, Puma. Hij zegt dat de STATIONS over het algemeen prima toegankelijk zijn, en dat de topictitel suggereert dat dat niet het geval is. Of de treinen toegankelijk zijn, is een ander verhaal.
Dat je niet blij wordt van een reis op het balkon, snap ik. Maar tegelijk denk ik ook: wat is het alternatief? We hebben te maken met de realiteit dat de maximale vervoerscapaciteit wel zo'n beetje bereikt is, en dat ieder hoekje en gaatje van de trein benut moet worden voor zo efficiënt mogelijk vervoer. Coupé's leeglaten voor gebruik door eventuele rolstoelreizigers klinkt heel sympathiek, maar is nauwelijks uitvoerbaar in de praktijk. Of zie jij andere oplossingen? We kunnen wel veel willen, maar het moet ook nog allemaal betaald worden...
Dat je niet blij wordt van een reis op het balkon, snap ik. Maar tegelijk denk ik ook: wat is het alternatief? We hebben te maken met de realiteit dat de maximale vervoerscapaciteit wel zo'n beetje bereikt is, en dat ieder hoekje en gaatje van de trein benut moet worden voor zo efficiënt mogelijk vervoer. Coupé's leeglaten voor gebruik door eventuele rolstoelreizigers klinkt heel sympathiek, maar is nauwelijks uitvoerbaar in de praktijk. Of zie jij andere oplossingen? We kunnen wel veel willen, maar het moet ook nog allemaal betaald worden...
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
Ik snap zijn punjt heel goed, echter de topic titel zegt het al dat stations zijn NIET toegankelijk, het overgrote deel. Daarnaast zijn ook de treinen een ramp zoals ik al omschreef.Moneyman schreef:Volgens mij snap je het punt van BL2 niet, Puma. Hij zegt dat de STATIONS over het algemeen prima toegankelijk zijn, en dat de topictitel suggereert dat dat niet het geval is. Of de treinen toegankelijk zijn, is een ander verhaal.
Dat je niet blij wordt van een reis op het balkon, snap ik. Maar tegelijk denk ik ook: wat is het alternatief? We hebben te maken met de realiteit dat de maximale vervoerscapaciteit wel zo'n beetje bereikt is, en dat ieder hoekje en gaatje van de trein benut moet worden voor zo efficiënt mogelijk vervoer. Coupé's leeglaten voor gebruik door eventuele rolstoelreizigers klinkt heel sympathiek, maar is nauwelijks uitvoerbaar in de praktijk. Of zie jij andere oplossingen? We kunnen wel veel willen, maar het moet ook nog allemaal betaald worden...
Veel kleinere stations zijn onbemand, ontoegankelijk en daarom onmogelijk om met de trein te reizen. Nederland als derde wereld land. Achterlijk en volkomen onderontwikkeld.
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
Ik herken je punt totaal niet. Misschien is er nog verschil per regio, maar ik ken geen enkel niet-toegankelijk station. Ik betwijfel dan ook ten zeerste of jouw statement dat "het overgrote deel" niet toegankelijk is klopt.puma73 schreef:Ik snap zijn punjt heel goed, echter de topic titel zegt het al dat stations zijn NIET toegankelijk, het overgrote deel. Daarnaast zijn ook de treinen een ramp zoals ik al omschreef. Veel kleinere stations zijn onbemand, ontoegankelijk en daarom onmogelijk om met de trein te reizen. Nederland als derde wereld land. Achterlijk en volkomen onderontwikkeld.
En Nederland als derde wereldland, achterlijk en volkomen onderontwikkeld...? Ik snap dat je uit emotie en betrokkenheid tot dit soort statements komt, maar die zijn natuurlijk behoorlijk overtrokken.
Zou je deze vragen ook nog willen beantwoorden?Moneyman schreef:Dat je niet blij wordt van een reis op het balkon, snap ik. Maar tegelijk denk ik ook: wat is het alternatief? We hebben te maken met de realiteit dat de maximale vervoerscapaciteit wel zo'n beetje bereikt is, en dat ieder hoekje en gaatje van de trein benut moet worden voor zo efficiënt mogelijk vervoer. Coupé's leeglaten voor gebruik door eventuele rolstoelreizigers klinkt heel sympathiek, maar is nauwelijks uitvoerbaar in de praktijk. Of zie jij andere oplossingen? We kunnen wel veel willen, maar het moet ook nog allemaal betaald worden...
-
- Berichten: 32304
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
De titel klopt niet met het bericht....Radar schreef:In het VN-verdrag Handicap staat dat mensen met een beperking ook gebruik moeten kunnen maken van het openbaar vervoer. Dat klinkt logisch, maar toch is dit in Nederland niet zo goed geregeld als je zou denken. Je bent met een rolstoel afhankelijk van assistentie bij zowel het binnengaan als het verlaten van de meeste treinen. Op ruim 300 stations is deze assistentie niet mogelijk vanwege het ontbreken van verrijdbare bruggen.
Maandag 13 februari 2017 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
De titel spreekt over 303 treinstations. In het bericht gaat het ineens over het in- en uitstappen. Dat zijn toch twee verschillende dingen.
Er zullen ongetwijfeld veel, met name oudere stations, lastig toegankelijk zijn. Een trap op en af met een rolstoel zal niet snel lukken nee. Met een roltrap zal het ook geen feest zijn. Aan de andere kant zijn de modernere stations vaak voorzien van liften zodat je redelijk fatsoenlijk zonder hulp op het juiste perron kunt komen.
Dan kom je op de toegankelijkheid in de trein. De sprinters zijn geen probleem, die hebben keurig een treetje dat naar buiten schuift, zodat je met een rolstoel redelijk comfortabel naar binnen kan. 'Redelijk' dus, want er zit altijd wel een centimeter of wat hoogteverschil in, en er blijven een paar flinke kieren over.
De intercity's zijn daarentegen een ander verhaal. Dan heb je een brug nodig om er in te komen, en dat heb je niet op onbemande stations. Dat gaat niet werken. Maar op veel onbemande stations stoppen geen intercity's. Op dergelijke stations is dat probleem er dus eigenlijk niet. Ik vraag me in alle eerlijkheid af hoe Radar aan 303 stations komt.
Blijft over dat je nog wel wat in het werk moet stellen om de juiste hulp op het juiste perron op de juiste tijd te krijgen, in de hoop dat er op dat balkon nog plek is ook. Maar sowieso lijkt me het vervoer per trein met een rolstoel onhandig. Hoe kom je eigenlijk bij het station?
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
In alle enkeldeks Intercity treinen is nabij de invalide deur ook een opklabare bank in het interieur. Daar kan je prima staan met een rolstoel. Echter er is een ontwikkeling gaande dat rolstoelen hoe langer hoe groter worden, veelal loodzwaar en gemotoriseerd.
Een balkon (bij de dubbeldekkers) in een trein is niet anders dan elders, tocht alleen als de deuren openstaan op het station, maar dat is maar even tijdens stilstand.
Slechts 33 stations in Nederland hebben geen liften en/of hellingbanen of zijn niet gelijkvloers naar het perron, dus je kan stellen dat stations best toegankelijk zijn, op een enkeling na.
Treinen gaan zo'n 40 tot 50 jaren mee, dus even nieuwe ontwerpen en bouwen, daar gaan jaren overheen.
Beste Puma73, ga eens in Belgie met de trein, of bv met de "moderne" Thalys (Frankrijk) of ICE (Duitsland). Geen één is zonder hulp met een rolstoel te betreden. Dus dat dit alleen in Nderland speelt is gewoon pertinent onjuist.
Een balkon (bij de dubbeldekkers) in een trein is niet anders dan elders, tocht alleen als de deuren openstaan op het station, maar dat is maar even tijdens stilstand.
Slechts 33 stations in Nederland hebben geen liften en/of hellingbanen of zijn niet gelijkvloers naar het perron, dus je kan stellen dat stations best toegankelijk zijn, op een enkeling na.
Treinen gaan zo'n 40 tot 50 jaren mee, dus even nieuwe ontwerpen en bouwen, daar gaan jaren overheen.
Beste Puma73, ga eens in Belgie met de trein, of bv met de "moderne" Thalys (Frankrijk) of ICE (Duitsland). Geen één is zonder hulp met een rolstoel te betreden. Dus dat dit alleen in Nderland speelt is gewoon pertinent onjuist.
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
BL2 schreef:In alle enkeldeks Intercity treinen is nabij de invalide deur ook een opklabare bank in het interieur. Daar kan je prima staan met een rolstoel. Echter er is een ontwikkeling gaande dat rolstoelen hoe langer hoe groter worden, veelal loodzwaar en gemotoriseerd.
Een balkon (bij de dubbeldekkers) in een trein is niet anders dan elders, tocht alleen als de deuren openstaan op het station, maar dat is maar even tijdens stilstand.
Slechts 33 stations in Nederland hebben geen liften en/of hellingbanen of zijn niet gelijkvloers naar het perron, dus je kan stellen dat stations best toegankelijk zijn, op een enkeling na.
Treinen gaan zo'n 40 tot 50 jaren mee, dus even nieuwe ontwerpen en bouwen, daar gaan jaren overheen.
Beste Puma73, ga eens in Belgie met de trein, of bv met de "moderne" Thalys (Frankrijk) of ICE (Duitsland). Geen één is zonder hulp met een rolstoel te betreden. Dus dat dit alleen in Nderland speelt is gewoon pertinent onjuist.
De motivatie dat rolstoelen steeds langer en zwaarder worden is pertinente onzin uitgekraamd door iemand die geen kennis heeft van de materie. Als een trein op een station stilstaat en de deuren zijn open is dit een groot trekgat.
Gewone passagiers ontlopen dit trekgat, maar iemand in een rolstoel heeft geen keuze.
Zoals je kunt lezen zijn 303 stations op een of andere wijze niet toegankelijk of bruikbaar voor mensen met een rolstoel/scootmobiel.
Nogmaals in de landen om Nederland zoals Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Engeland is het allemaal veel en veel beter geregeld. Nederland huppelt zoals gewoonlijk er maar een beetje achteraan.
En taxivervoer met valys, zelfs daar slaagt men er vaak niet in om mensen ergens op tijd te laten aankomen. De trein is dus voor veel mensen een oplossing om ergens op tijd te komen, en als men toevallig ergens naar toe moet waar geen rolstoeltoegankelijk (een van de 303) station is moet hij alsnog maar zien hoe hij verder reist.
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
Je "schreeuwt" maar wat, overmand door emoties. Juist in Zwitserland, om maar eens een voorbeeld te noemen, zijn helemaal geen lagevloertreinen ! Tevens zijn daar de perrons nog bijna allemaal op een hoogte van slechts 25 cm of stap je zo vanaf "stoephoogte" in de trein. In Nederland is de standaard perronhoogte 76 cm.Nogmaals in de landen om Nederland zoals Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Engeland is het allemaal veel en veel beter geregeld. Nederland huppelt zoals gewoonlijk er maar een beetje achteraan.
Zelfs op moderne grote drukke stations als Basel, Bern, Luzern enz is het "perron" niet hoger dan de spoorstaaf.
Nederland als onderontwikkeld land op dit gebied neerzetten is gewoon een gebrek aan kennis.
Gr BL2 (Kandergrund)
Laatst gewijzigd door BL2 op 14 feb 2017 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 32304
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
Droom lekker verder...breien schreef:Intercity's stoppen echt wel op alle tussengelegen onbemande stations.
Neem maar eens een intercity tussen Lelystad en Amsterdam, en een sprinter tussen Lelystad en Amsterdam, dan merk je het verschil wel. Idem tussen Schiphol en Utrecht. Maar ook hier in het dorp hoef je er niet op te rekenen dat er een intercity stopt, no way. Enkel sprinters.
Misschien dat er een keertje een intercitywagen als sprinter ingezet wordt, maar dat is een ander verhaal. Hooguit dat een intercity incidenteel op een deel van het traject op een aantal tussengelegen stations stopt. Misschien omdat er dan te weinig sprinters rijden, dat weet ik niet.
Laatst gewijzigd door witte angora op 14 feb 2017 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
Ik schreeuw niet zomaar wat, jij hebt absoluut geen kennis van zaken over wat er speelt. Op welk vlak ben jij ervaringsdeskundige. Nederland is op het gebied van het vervoeren van mensen die rolstoelafhankelijk zijn een achterlijk land, een achtergebleven gebied.BL2 schreef:Je "schreeuwt" maar wat, overmand door emoties. Juist in Zwitserland, om maar eens een voorbeeld te noemen, zijn helemaal geen lagevloertreinen ! Tevens zijn daar de perrons nog bijna allemaal op een hoogte van slechts 25 cm of stap je zo vanaf "stoephoogte" in de trein. In Nederland is de standaard perronhoogte 76 cm.Nogmaals in de landen om Nederland zoals Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Engeland is het allemaal veel en veel beter geregeld. Nederland huppelt zoals gewoonlijk er maar een beetje achteraan.
Zelfs op moderne grote drukke stations als Basel, Bern, Luzern enz is het "perron" niet hoger dan de spoorstaaf.
Nederland als onderontwikkeld land op dit gebied neerzetten is gewoon een gebrek aan kennis.
Gr BL2 (Kandergrund)
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
Puma, je roept heel wat, maar je onderbouwt niets en je negeert concrete vragen. Dan weet ik wel genoeg.
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
Echt niet. Want dan is het geen intercity...breien schreef:Intercity's stoppen echt wel op alle tussengelegen onbemande stations.
Re: 303 treinstations ontoegankelijk voor mensen in rolstoel
Oh, heel makkelijk op een biervitlje berekend gok ik, er zijn iets meer als 400 stations in Nederland, ~100 zijn wel voorzien van verrijdbare bruggen, de rest niet, dus hoppa, 303 stations zijn niet toegankelijk voor mensen in een rolstoel.witte angora schreef:De titel klopt niet met het bericht....Radar schreef:In het VN-verdrag Handicap staat dat mensen met een beperking ook gebruik moeten kunnen maken van het openbaar vervoer. Dat klinkt logisch, maar toch is dit in Nederland niet zo goed geregeld als je zou denken. Je bent met een rolstoel afhankelijk van assistentie bij zowel het binnengaan als het verlaten van de meeste treinen. Op ruim 300 stations is deze assistentie niet mogelijk vanwege het ontbreken van verrijdbare bruggen.
Maandag 13 februari 2017 in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
De titel spreekt over 303 treinstations. In het bericht gaat het ineens over het in- en uitstappen. Dat zijn toch twee verschillende dingen.
Er zullen ongetwijfeld veel, met name oudere stations, lastig toegankelijk zijn. Een trap op en af met een rolstoel zal niet snel lukken nee. Met een roltrap zal het ook geen feest zijn. Aan de andere kant zijn de modernere stations vaak voorzien van liften zodat je redelijk fatsoenlijk zonder hulp op het juiste perron kunt komen.
Dan kom je op de toegankelijkheid in de trein. De sprinters zijn geen probleem, die hebben keurig een treetje dat naar buiten schuift, zodat je met een rolstoel redelijk comfortabel naar binnen kan. 'Redelijk' dus, want er zit altijd wel een centimeter of wat hoogteverschil in, en er blijven een paar flinke kieren over.
De intercity's zijn daarentegen een ander verhaal. Dan heb je een brug nodig om er in te komen, en dat heb je niet op onbemande stations. Dat gaat niet werken. Maar op veel onbemande stations stoppen geen intercity's. Op dergelijke stations is dat probleem er dus eigenlijk niet. Ik vraag me in alle eerlijkheid af hoe Radar aan 303 stations komt.
Blijft over dat je nog wel wat in het werk moet stellen om de juiste hulp op het juiste perron op de juiste tijd te krijgen, in de hoop dat er op dat balkon nog plek is ook. Maar sowieso lijkt me het vervoer per trein met een rolstoel onhandig. Hoe kom je eigenlijk bij het station?