LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Doorfokken
Doorfokken
Kippen die bewust blind worden gefokt zodat ze elkaar niet meer kunnen pikken, varkens die zo gefokt zijn dat ze geen zin hebben naar buiten te gaan: consumenten willen graag zo min mogelijk betalen voor hun vlees, maar dat heeft ook consequenties.
Door nieuwe ontwikkelingen op het gebied van genetische manipulatie en genetische selectie kan het fokken veel sneller gaan. Daardoor komt de komst van het ‘superdier’ steeds dichterbij en worden er steeds meer producteisen in de dieren verwerkt. Allemaal met het doel: meer produceren door hetzelfde beest.
Maar moeten we dat wel willen? Filosoof Bas Haring is er duidelijk over.
Maandag 9 januari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Door nieuwe ontwikkelingen op het gebied van genetische manipulatie en genetische selectie kan het fokken veel sneller gaan. Daardoor komt de komst van het ‘superdier’ steeds dichterbij en worden er steeds meer producteisen in de dieren verwerkt. Allemaal met het doel: meer produceren door hetzelfde beest.
Re: Doorfokken
Wat een stemmakerij zeg. Dat jullie zo veel bevooroordeelde negativiteit in een post konden zetten.Radar schreef:Kippen die bewust blind worden gefokt zodat ze elkaar niet meer kunnen pikken, varkens die zo gefokt zijn dat ze geen zin hebben naar buiten te gaan: consumenten willen graag zo min mogelijk betalen voor hun vlees, maar dat heeft ook consequenties.
Gaan jullie ook nog de positieve kanten laten zien of wordt dit een eenzijdige haat-aan-fokken aflevering vol met propaganda?
Wat is er positief aan het verhaal te maken als na 6 weken al de kop van een kip af gaat?
En als ze nu eens alleen vlees zouden kweken zonder kop hersens en gevoel
Blind gefokte kippen? Ben benieuwd waar dat dan wel niet gebeurd. Een oom van ons heeft een kippenstal, en die heeft er zelfs nog nooit van gehoord zegt hij net. En wij, als slagersfamilie kennen heel wat varkensfokkers, en ook daar heb ik nog nooit gehoord van varkens die zo gefokt worden dat ze niet naar buiten willen. Wat ik wél weet, en ook al langer gebeurd, is dat er bijvoorbeeld met bepaald voer en types varkens, dieren gefokt worden die óf mooie strengen karbonades geven, óf mooie hammen. Maar dat is lang geen exacte wetenschap.
Best wel leuke interessante spreker. Maar je moet er wel voor open kunnen staan.
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... GqFQ7CiLfU
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... GqFQ7CiLfU
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Laatst gewijzigd door Mucha op 06 jan 2017 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
De uitzending is aanstaande maandag.Julie4444 schreef:Wat een stemmakerij zeg. Dat jullie zo veel bevooroordeelde negativiteit in een post konden zetten.
Gaan jullie ook nog de positieve kanten laten zien of wordt dit een eenzijdige haat-aan-fokken aflevering vol met propaganda?
En hier wordt een discussie aangekondigd, geen eenzijdige mening.
Er wordt zelfs niet eens vermeld wát de mening van Bas Haring is.
Dus kijk eerst eens naar de uitzending zou ik zeggen.
Daarna meningen uitwisselen is veel zinvoller.
Nou, voor mij is de OP overduidelijk overwegend negatief. En het zou absoluut niet de eerste keer zijn dat Radar een eenzijdig verhaal presenteert of een onjuist beeld van dingen geeft.Klaas Jan schreef:De uitzending is aanstaande maandag.Julie4444 schreef:Wat een stemmakerij zeg. Dat jullie zo veel bevooroordeelde negativiteit in een post konden zetten.
En hier wordt een discussie aangekondigd, geen eenzijdige mening.
Er wordt zelfs niet eens vermeld wát de mening van Bas Haring is.
Dus kijk eerst eens naar de uitzending zou ik zeggen.
Daarna meningen uitwisselen is veel zinvoller.
Het is een kwestie van lezen. Wat u veronderstelt staat er gewoon niet. Gewoon lezen door een ongekleurde bril en naar de uitzending kijken zou ik zeggen. Misschien is het verhaal wel heel anders dan u van tevoren al denkt te weten. En komen er interessante en of juiste zaken aan de orde.Julie4444 schreef:Klaas Jan schreef:Nou, voor mij is de OP overduidelijk overwegend negatief. En het zou absoluut niet de eerste keer zijn dat Radar een eenzijdig verhaal presenteert of een onjuist beeld van dingen geeft.
Klaas. Het is niet dat ik met gekleurde bril lees, maar dat Radar met gekleurde woorden post. Letterlijk alle voorbeelden die ze noemen zijn in beginsel negatieve zaken: blinde kippen en varkens die niet naar buiten zouden willen (wat onnatuurlijk zou zijn aangezien varkens zeer intelligente en levenslustige dieren zijn). Vervolgens staat er:Klaas Jan schreef:Het is een kwestie van lezen. Wat u veronderstelt staat er gewoon niet. Gewoon lezen door een ongekleurde bril en naar de uitzending kijken zou ik zeggen. Misschien is het verhaal wel heel anders dan u van tevoren al denkt te weten. En komen er interessante en of juiste zaken aan de orde.Julie4444 schreef:Klaas Jan schreef:Nou, voor mij is de OP overduidelijk overwegend negatief. En het zou absoluut niet de eerste keer zijn dat Radar een eenzijdig verhaal presenteert of een onjuist beeld van dingen geeft.
Overwegend niet positief dus.Radar schreef:consumenten willen graag zo min mogelijk betalen voor hun vlees, maar dat heeft ook consequenties.
De dame die info over de koeienrassen verstrekt heeft het volgens mij mis. Ze noemt"Fries Holstein"bij de schrale koe. Echter de laatste schrale koe is Holstein Frisian. Precies het omgekeerde dus.
De rondere 1e koe is de Fries Holstein
De rondere 1e koe is de Fries Holstein
Hallo @Julie4444 en @Mucha: en viel het mee? Verrassend toch? Ik vond de uitzending prima in balans. Alle facetten en betrokken groeperingen kwamen aan bod, ook de boeren. En de kern is zoals in de uitzending gezegd: zolang consumenten veel te goedkoop vlees blijven kopen verandert er niks. Nou ja niks, het sleutelen aan nog meer vleesopbrengst gaat gewoon door want het moet veel en het moet goedkoop. Het is een ieders persoonlijke keuze of en welk vlees je eet. Die heb ik zelf al lang gemaakt. Ik eet minder vlees en koop alleen nog verantwoord en duurzaam vlees. En dat is prima mogelijk ook met een hele smalle beurs kan ik uit ervaring zeggen. Het is een kwestie van keuzes maken.
Hallo @Mucha, het woord 'negatief' valt hier een paar keer en dat begrijp ik niet. Als een tv programma verslag doet van hoe dieren worden gefokt om steeds meer vlees te produceren dan gaat het toch gewoon om feiten? Wat is daar negatief aan? Het is verslaggeving. Het enige wat ik persoonlijk negatief vind rond dit item is het gesleutel aan beesten en wel zodanig dat die lijden onder onze 'behoeftes'.
Fijn dat u ook zo met vlees eten omgaat! Dat er nog maar velen mogen volgen. Als u trouwens kip wel lekker vindt dan kan ik u het Kemper Landhoen van harte aanbevelen. Kost wel wat maar het is werkelijk om te smullen.
Fijn dat u ook zo met vlees eten omgaat! Dat er nog maar velen mogen volgen. Als u trouwens kip wel lekker vindt dan kan ik u het Kemper Landhoen van harte aanbevelen. Kost wel wat maar het is werkelijk om te smullen.
Het gaat natuurlijk niet zomaar om feiten maar ook om een presentatie van de feiten en een keuze van de te vermelden feiten.Klaas Jan schreef:Als een tv programma verslag doet van hoe dieren worden gefokt om steeds meer vlees te produceren dan gaat het toch gewoon om feiten?
Zo misten we bijvoorbeeld feiten over hoeveel broeikasgas er nu eigenlijk vrijkomt bij de productie van een stuk vlees van een biologische koe of een superefficiënte vleeskip, en een antwoord van Bas Haring op de vraag of mensen met een smalle beurs eigenlijk wel vlees zouden moeten kunnen eten.
Het punt is dat Radar met behoorlijke regelmaat gekleurde (en dan voornamelijke negatieve) "verslaggeving" van onderwerpen doet. Bijvoorbeeld die aflevering van een paar jaar terug over de DigiD, waar gewoon onzinnig werd geconcludeerd dat de DigiD onveilig was met een voorbeeld waar het aan de mensen zelf lag.Klaas Jan schreef:Hallo @Mucha, het woord 'negatief' valt hier een paar keer en dat begrijp ik niet. Als een tv programma verslag doet van hoe dieren worden gefokt om steeds meer vlees te produceren dan gaat het toch gewoon om feiten? Wat is daar negatief aan? Het is verslaggeving. Het enige wat ik persoonlijk negatief vind rond dit item is het gesleutel aan beesten en wel zodanig dat die lijden onder onze 'behoeftes'.
Overigens heb ik nog geen tijd gehad om te kijken naar deze specifieke aflevering, maar punt blijft dat de OP enorm negatief gesteld is.