LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gehoorschade

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Gehoorschade

Ongelezen bericht door Radar »

Enkele uren blootstelling aan lawaai van meer dan 80 decibel kan leiden tot oorsuizen en overgevoeligheid voor geluid. Ondanks alle maatregelen lopen festival-, concert- en discotheekbezoekers nog steeds grote risico’s op gehoorschade. En die gaat nooit meer weg.

Maandag 9 januari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Gehoorschade

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Er zijn voldoende goede gehoorbeschermers te koop voor normale bedragen. Dus voor mensen die iedere dag naar zo'n event willen gaan zijn er oplossingen. Voor mensen die af en toe gaan is er niets aan de hand omdat vrijwel alle venues een veilig, maximum geluidsvolume aanhouden.

Mucha

Re: Gehoorschade

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

BL2
Berichten: 4874
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gehoorschade

Ongelezen bericht door BL2 »

Opvallend dat er slechts wordt gesproken over gehoorschade bij festivals ed.

Gehoorschade op het werk komt veel meer voor, en geen inspectie die daar wat aan doet, helaas.

16again
Berichten: 16166
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gehoorschade

Ongelezen bericht door 16again »

GJvdZ schreef:Er zijn voldoende goede gehoorbeschermers te koop voor normale bedragen.
En in China hoeft men zich geen zorgen te maken om smog. Er zijn toch goede mondkapjes te koop!

Het aanpakken van het probleem bij de bron lijkt me de enige juiste oplossing

zeiler
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:17

Re: Gehoorschade

Ongelezen bericht door zeiler »

en vergeet met vakantie de animatie voor de kinderen niet, Daar is de geluidssterkte ook meer dan 100 dB elke avond weer van de vakantie. i ik dacht dat de EU een max sterkte had bepaald, maar er wordt duidelijk niets mee gedaan

lidahans
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 nov 2016 16:48

Re: Gehoorschade

Ongelezen bericht door lidahans »

ben straatmaker geweest vanaf 1963 heb nu dus een constante ruis en piep in mijn oren, vroeger werd daar niet opgelet.

Ellen.e.j.m
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2017 20:38

Re: Gehoorschade

Ongelezen bericht door Ellen.e.j.m »

Het is toch van de zotte dat je gehoor moet beschermen. Waarom niet gewoon de volumeknop fors omlaag¡!!!!!!!!

Marjolein1502
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2017 20:42

Re: Gehoorschade

Ongelezen bericht door Marjolein1502 »

In het programma wordt vooral gesproken over dragen van gehoorbescherming bij festivals en concerten.
Maar onderzoek eens de bioscoop?

Mijn kinderen, en vooral de jongste 2, gaan met geluidsbescherming het gebouw binnen. En na de film weer naar buiten. De oordoppen gaan eigenlijk in de auto op en in de auto vervolgens pas weer af. Mijn kinders zijn 10-8-4jr oud.

Ik heb verschillende malen gevraagd waarom het geluid zo hard moet zijn. Dan krijg ik als antwoord dat het geluid bij kinder films al een stuk lager is als vergeleken met volwassen films. Maar ik moet zeggen dat ik het betwijfel. Ik heb zelfs het gevoel dat ieder jaar het geluid met een paar decibel omhoog gaat!

Emvast
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2017 20:49

Re: Gehoorschade

Ongelezen bericht door Emvast »

Het is toch van de zotte dat het publiek gehoorbescherming moet dragen omdat de artiest het geluid zo hard heeft staan.
Als de performer het geleid zoveel zachter zet dat het publiek ook zonder gehoorbescherming veilig kan luisteren heb we een echte win win situatie.
Lukt dat niet vrijwillig maak dan de performer verantwoordelijk voor het toebrengen van (ernstig) lichamelijk letsel in de vorm van een gehoorbeschadiging.

Edgun
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2016 16:32

Re: Gehoorschade

Ongelezen bericht door Edgun »

Ik ga regelmatig naar films, maar er zijn bioscopen waar ik eigenlijk altijd gehoorbescherming
mee neem. Het geluid is soms "oorverdovend"
Ik zou dat wel eens met een decibel meter willen meten.
Maar iedereen kijkt gewoon naar die films.
Ik gebruik gehoorbescherming omdat ik al last heb van tinnitus (door medicijnen)

M.A. van der Jagt
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2017 20:53

Re: Gehoorschade

Ongelezen bericht door M.A. van der Jagt »

van het weekend in het thialf-stadion was 3! dagen continu urenlang een "dj"en een "speaker"(Jan van der Meulen): keihard, en schreeuwend geluid door de speakers en gebonk en gedreun van "muziek". het schaatspubliek vraagt hier niet om: we kunnen ZELF zingen. ik kreeg oorpijn, maar had gelukkig (toevallig) oordoppen bij me. voor het eerst nodig, maar totale waanzin. schijnt er tegenwoordig bij te horen om het sfeervol te maken. tot dit jaar hadden we aan een dweilorkest (zonder hoofd- en oorpijn) genoeg!

Dik52
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2017 20:49

Re: Gehoorschade

Ongelezen bericht door Dik52 »

Hoe kan het dat tot op heden nooit aandacht wordt besteed aan de krankzinnige situaties die ontstaan door de Gemeenten die met haar vergunningen aan lawaaievenementen het mogelijk maken dat bezoekers hun oren kunnen beschadigen door hoge geluidsvolumes. En dat omwonenden deze lawaaioverlast moeten accepteren om die hoge geluidsvolumes mogelijk te maken. Dit beleid van onze overheid is met een beetje gezond verstand niet te begrijpen.

De gemeenten zijn van mening dat deze executieve geluidsvolumes moeten toestaan bij festivals omdat dit in het algemeen belang zou zijn. Terwijl ieder goed geïnformeerd mens weet welke schade deze geluidsvolume kunnen toebrengen aan de bezoekers.

En dan gaan we de bezoekers adviseren om oordoppen te dragen bij deze festivals terwijl de omwonenden de lawaaiterreur moeten accepteren tot diep in de nacht. Het is op zich prima als bepaalde mensen willens en wetens hun gehoor willen beschadigen maar het kan toch niet zo zijn dat omwonenden de overlast die dat met zich meebrengt moeten dulden. Dit land is echt knettergek geworden. Ik kan het me kinderen niet meer uitleggen!

rolandk1970
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2017 21:11

Re: Gehoorschade

Ongelezen bericht door rolandk1970 »

Ik heb gehoord van een experimentele behandeling in de VS die al bij aardig wat mensen is getest. Zie hier http://www.microtransponder.com/en-gb/t ... w-it-works

Ik ben wel zeer benieuwd hiernaar en hoop natuurlijk dat er wél iets aan is te doen

lachenlan
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 mei 2012 20:52

Re: Gehoorschade

Ongelezen bericht door lachenlan »

Als er te veel heet water uit de wastafelmengkraan stroomt, dan is de logische stap: temperatuur aanpassen (en niet: koop maar een paar beschermende handschoenen). Dus, te harde muziek: pas het geluidsniveau aan. Bijkomend voordeel: een genoegen voor alle anderen, die "ongevraagd lawaai" niet op prijs stellen. Nog een gratis tip voor de geluidstechnici van de omroepen: zorg dat het geluid tussendoor niet harder is dan het geluid van het gesproken woord.

Gesloten