LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe slecht is brood?

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin

Hoe slecht is brood?

Ongelezen bericht door Radar »

Volgens de voedselgoeroes kunnen we beter minder of zelfs helemaal geen brood eten. Je wordt er dik van en het veroorzaakt buikpijn, of nog erger: suikerziekte en ADHD. Maar wat is brood nu eigenlijk, en is het echt zo slecht voor ons?

Maandag 16 januari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

BL2

Re: Hoe slecht is brood?

Ongelezen bericht door BL2 »

Veel mensen worden tegenwoordig 80 jaar en ouder, zo ook in mijn familie.
Hun leven lang brood gegeten, tienduizenden kilo's zo ondertussen, en hebben geen tekenen van suikerziekte en/of ADHD. Roken en (veel) alcoholisch dranken, daar ga je vroegtijdig dood van. Dat zie ik in familie en onder collega's......
Absoluut niets aan de hand, zeg ik.

Je kan natuurlijk ook als ontbijt patat gaan eten en tussen de middag Engels drop met Cola.....................
Laatst gewijzigd door BL2 op 16 jan 2017 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Misschien blijkt aanstaande vanavond in de uitzending wel dat brood eten heel gezond is.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben best benieuwd naar het antwoord op de vraag, eigenlijk.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

@Moneyman, ja ik ook!
@BL2, ik zie dat u het woord 'stemmingsmakerij' verwijderd hebt. Daar reageerde ik eigenlijk op.

Miepje1

Ongelezen bericht door Miepje1 »

De een zijn brood... Om maar even te parafraseren!
Ik ben 14 jaar geleden gestopt met brood eten. Jammer, want ik was gék op bruinbrood met veel grove zaden. Al 3 weken na het stoppen met eten van brood was ik mijn buikpijn kwijt en een jaar later 15 kilo overgewicht. Voor mij, en voor nog een aantal mensen die ik ken, is brood niet gezond.
Het is wel een hype om alles maar aan het eten van brood te wijten!
Ik eet ook geen chips, snoep en koek (en geen pasta en rijst) maar wél veel goed vlees, vis en heel veel groenten. Alléén geen brood eten heeft meestal niet zoveel nut.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Tja, omdat er een groep mensen is die last krijgt na het eten van brood, wordt er door veel mensen al snel gedacht dat brood voor iedereen ongezond is. (Om over andere glutenhoudende producten maar te zwijgen.) Zelfde verhaal met zuivel. En voor heel veel andere voedingsstoffen. Dan denk ik, prima dat jij die stoffen niet eet, maar ik word soms wat vermoeid door mensen die die keus haast tot een religie verheffen en anderen van hun gelijk willen overtuigen.

Miepje1

Juist. Als er één ding is wat belangrijk is betreffende eten: je moet het allemaal zélf weten. Niet klagen over je gezondheid als je alleen maar junkfood eet, maar ook niet hardnekkig proberen iemand anders van jouw manier van eten te overtuigen. Ieder mens zit anders in elkaar.
Het is soms wel een uitdaging, koken in een familie met brood/pasta/rijstmijders en vegetariërs ;-)

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Net zoals ze zeggen dat bruin of volkoren brood gezonder is dan wit brood. Dat zal best, maar als mijn jongste dochter en ik te veel bruin brood eten (ik zal het netjes houden) hebben we er last van. Dus eten we vooral wit brood en af en toe een bruine of volkoren boterham. En daar varen we wel bij.

Als je geen brood eet, krijg je van bepaalde vitamines onvoldoende binnen, als je het voedingscentrum mag geloven. Vul jij dat aan of merk jij daar niets van @Miepje1?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Als je sommige voedingsgoeroes mag geloven kun je beter helemaal niks meer eten...ga je vanzelf dood vd honger.
Oke een stapel van 20 boterhammen is niet gezond. 10 kilo aardappelen eten is ook dodelijk etc. Etc.
De mate waarin je wat eet is belangrijker dan wat je eet

Miepje1

mh73 schreef:Net zoals ze zeggen dat bruin of volkoren brood gezonder is dan wit brood. Dat zal best, maar als mijn jongste dochter en ik te veel bruin brood eten (ik zal het netjes houden) hebben we er last van. Dus eten we vooral wit brood en af en toe een bruine of volkoren boterham. En daar varen we wel bij.

Als je geen brood eet, krijg je van bepaalde vitamines onvoldoende binnen, als je het voedingscentrum mag geloven. Vul jij dat aan of merk jij daar niets van @Miepje1?
Ik ben kerngezond volgens degenen die het weten kunnen en ik voel me prima. Ik eet natuurlijk wel gezond verder, geen pakjes en zakjes maar alles vers ;-)

AnnemiekdenHollander

Ongelezen bericht door AnnemiekdenHollander »

olaf79 schreef:Als je sommige voedingsgoeroes mag geloven kun je beter helemaal niks meer eten...ga je vanzelf dood vd honger.
Oke een stapel van 20 boterhammen is niet gezond. 10 kilo aardappelen eten is ook dodelijk etc. Etc.
De mate waarin je wat eet is belangrijker dan wat je eet
Helemaal mee eens. Je moet toch wat eten. Eet al jaren mijn sneetje brood iedere dag: nooit geen probleem.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

AnnemiekdenHollander schreef:nooit geen probleem.
Oei, dan zou ik toch snel overstappen op een ander dieet.

Gesloten