LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nog veel mis bij incassobureaus

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Gesloten
Radar
Site Admin

Nog veel mis bij incassobureaus

Ongelezen bericht door Radar »

Er gaat nog steeds veel mis bij incassobureaus. Te hoge incassokosten, onterechte vorderingen en er wordt gedreigd met beslaglegging. Kan dit zomaar? Of wordt het tijd dat de Wet Incasso Kosten gehandhaafd wordt?

http://radar.avrotros.nl/uitzendingen/g ... bureaus-1/

Maandag 14 november 2016 in Radar, 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Moneyman

Re: Nog veel mis bij incassobureaus

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben benieuwd of Radar het verschil tussen een incassobureau en een gerechtsdeurwaarder begrijpt, of dat alles weer op de grote hoop wordt gegooid.

En hoezo wordt het tijd dat de WIK gehandhaafd wordt? Dat gebeurt al lang... geen rechter wijst andere kosten toe.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zie dit vooral stemmingsmakerij. Tegelijk is er wel aanleiding voor toezichthouders om op te treden tegen incassobureaus. Zie hier:
http://www.npo.nl/rambam-incassobureaus ... _101342267

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:En hoezo wordt het tijd dat de WIK gehandhaafd wordt? Dat gebeurt al lang... geen rechter wijst andere kosten toe.
Het zal erom gaan dat incassobureaus intieel de juiste kosten berekenen. En niet pas bij de rechter.

Moneyman

16again schreef:
Moneyman schreef:En hoezo wordt het tijd dat de WIK gehandhaafd wordt? Dat gebeurt al lang... geen rechter wijst andere kosten toe.
Het zal erom gaan dat incassobureaus intieel de juiste kosten berekenen. En niet pas bij de rechter.
Dan moet radar spreken over "berekenen". Handhaving is iets heel anders

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Lijkt me weinig mis met de term handhaving
https://nl.wikipedia.org/wiki/Handhaving
Handhaving is controle op de naleving van wet- en regelgeving en het doen naleven van deze regels.
Oftewel, als veel door rood licht gereden wordt, zijn het plaatsen van flitsapparaten en het bekeuren vormen van handhaving.

Moneyman

Exact daarom zeg ik dat de handhaving al goed geregeld is: bij de rechter.

beusen

Ongelezen bericht door beusen »

Moneyman schreef:Ik ben benieuwd of Radar het verschil tussen een incassobureau en een gerechtsdeurwaarder begrijpt, of dat alles weer op de grote hoop wordt gegooid.

En hoezo wordt het tijd dat de WIK gehandhaafd wordt? Dat gebeurt al lang... geen rechter wijst andere kosten toe.
Beiden willen geld zien, hoe dan ook! :wink:

Moneyman

beusen schreef:
Moneyman schreef:Ik ben benieuwd of Radar het verschil tussen een incassobureau en een gerechtsdeurwaarder begrijpt, of dat alles weer op de grote hoop wordt gegooid.

Inderdaad willen we beiden geld zien, dat klopt. Maar in dat "hoe dan ook" zit nou juist het verschil: de deurwaarder kan juist niet "hoe dan ook" incasseren, daar waar een incassobureau dat wel kan.

beusen

Ongelezen bericht door beusen »

Moneyman schreef:
beusen schreef:

Inderdaad willen we beiden geld zien, dat klopt. Maar in dat "hoe dan ook" zit nou juist het verschil: de deurwaarder kan juist niet "hoe dan ook" incasseren, daar waar een incassobureau dat wel kan.
De deurwaarder legt beslag op spullen, die dan ook in geld omgezet worden.

Een andere procedure, maar dezelfde uitkomst. :wink:

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Handhaving duid in deze context op toezichthouders en andere overheidsinstanties die zouden moeten optreden omdat de consument niet voor zichzelf kan opkomen.
16again schreef:
De rechter zou in helemaal geen incassokosten mogen toekennen als past bij hem de juiste kosten worden berekend.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Waarschijnlijk een paar van die fringe bedrijfjes opblazen alsof dat de norm is altijd en overal.

ArnoZwaag
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArnoZwaag »

Een paar jaar geleden heb ik het 'aan de stok' gehad met DBO Incasso, zij handelden in opdracht van het immer falende TweakDSL.

TweakDSL had een configuratiefout gemaakt in mijn ADSL aansluiting en was na 2 weken nog niet in staat om dat te herstellen. Na een aankondiging heb ik per fax opgezegd. Na enkele maanden heb ik het automatische incasso stopgezet en he teveel betaalde bedrag teruggevraagd. Situatie die ontstaat is dat TweakDSL claimt de fax niet gehad te hebben. En vervolgens DBO Incasso inschakelt voor mijn stronering.

Ik heb DBO Incasso voorzien van een kopie van de fax, maar zij wisten van geen wijken. Telefoontjes, mailtjes, brieven, SMS het hele feest. Na een tijdje is mijn enige reactie geweest 'Ga maar naar de rechter, de overeenkomst is per 20 januari 2012 beëindigend. Ik heb nog een vordering op TweakDSL van €160,- die overleg ik graag met de rechter.' Na enige tijd wijzigde DBO van standpunt, de opzegging zou niet conform de 'algemene voorwaarden zijn geweest'. Immers moet er bij ongenoegen van de dienstverlening een kans zijn op herstel, volgens die voorwaarden. Nu had ik dat net 4 dagen eerder per email van een van de incompetente helpdeskmedewerkers gehad.

Daarna bleef DBO nog enige maanden volhouden, dreigement op dreigement. Na enige tijd was ik het beu en ben ik op zoek gegaan naar een intermediair. Daarbij had ik mijn hoop gevestigd op de NVI (nvio.nl) die ik vanavond bij Radar zag. Mijn voorbarige conclusie was, dat DBO Incasso lid was, omdat zij publicaties van NVI opnemen (zoals https://www.dboincasso.nl/nederlanse-wa ... -schulden/) . Destijds stonden er meer, zelfs met het NVI logo er bij.

Wat bleek, de NVI heeft geen klachtenprocedure waarbij het mogelijk is om kenbaar te maken dat een incasso-bureau onrechtmatig van beeldmerken en namen gebruik maakt. Een opdrachtgever kan dat verschil dan ook niet eenvoudig maken. Ik ben benieuwd of DBO naar hun opdrachtgevers wel eerlijk over is.

Afsluitend wil ik melden dat ik het heel jammer vind dat Radar niet kamerlid Carola Schouten in de uitzending heeft gehad. Zij heeft een wetsvoorstel gemaakt om de incassobranche beter te reguleren.

Gesloten