Je doet het klinken alsof je zelf niet gelooft dat je zoon Asperger heeft. Mensen met Asperger kunnen ook niet "even" sociale vaardigheden ontwikkelen, want dat zit met de verbindingen in de hersenen iets anders in elkaar. Kan hij niets aan doen en is ook niet erg, maar wel iets om zelf bewust van te zijn. Er zijn namelijk wel trucjes die je zoon kan leren om sociaal vaardig over te komen.VivienMarley schreef:Mijn zoon kreeg het advies HAVO/VWO en ging dus naar de brugklas..nadat er wat problemen ontstonden in de pubertijd zou hij blijven zitten in de 2e brugklas en werd hij dus geplaatst in HAVO2 . Daarna werd bij hem een diagnose gesteld en een labeltje opgeplakt, Asperger syndroom.
Toen hij vervolgens in 3 HAVO weer moeizaam over zou gaan werd ons geadviseerd (gedwongen) hem maar beter naar het VMBO te sturen..Daar werd hij op zijn labeltje afgewezen en naar speciaal onderwijs gestuurd. Hij behaalde daar het VMBO TL diploma met zijn ogen dicht! Zelfs nog met een extra vak erbij.
Netjes aangemeld bij MBO4 opleiding applicatie beheer en media design, maar weer werd hij afgewezen! Dit maal ging het volgens de intakers om zijn computergedrag en hij moest eerst maar eens een jaar aan zijn sociale vaardigheden gaan werken!
Maar...hij is natuurlijk met 17 jaar nog leerplichtig en heeft geen startqualificatie, dus kwamen we bij de leerplichtambtenaar terecht.
Ook zij vond de afwijzing onterecht aangezien mijn zoon aan alle aanmeldingseisen voldeed. Maar aangezien wij pas een intake hadden 2 dagen voor de zomervakantie begon konden we heel de zomer niets doen dan afwachten wat er verder zou gaan gebeuren.
Een jaar thuis zitten! Dat zag niemand zitten, en hoe kan een kind aan zijn sociale vaardigheden werken als hij niet meer naar school gaat?!
Het was trouwens ook 1 van de vakken die hij op die opleiding zou krijgen, sociale vaardigheden!
Nu zit hij dus VERPLICHT thuis een thuisstudie te volgen via de LOI..Kosten 148,00 euro per maand! Niet op te brengen voor mij als zijnde een bijstandsmoeder.
Hij loopt alle kansen mis nu, kan geen studie financiering krijgen, en vanaf juni dit jaar wanneer hij 18 is geworden krijg ik geen kinderbijslag meer, geen kindgebonden budget enz.
Dit zou niet mogen kunnen hier in Nederland! Ik weet gewoon niet meer hoe ik dit moet oplossen...heb al bijzondere bijstand aangevraagd, maar dat werd meteen afgewezen. ben nu in afwachting van mijn bezwaar....
En dit allemaal vanwege een labeltje...
Mijn dochter van 21 heeft borderline stoornis en pddnos en nog een aantal andere labeltjes...maar gelukkig had zij die nog niet toen zij naar school ging! Zij heeft nl wel gewoon VMBO en MBO gedaan! Zonder enkel probleem...Mijn oudste dochter ook met stoornissen heeft zelfs VMBO, MBO en HBO gedaan! Ook zij heeft pas na school de diagnoses gekregen...
Ik kan niet begrijpen dat kinderen gediagnostiseerd worden en vervolgens nergens meer terecht kunnen!
Overigens is een studie van €150 per maand helemaal niet duur. Mijn studie op de universiteit was meer dan €2000 per jaar aan collegegeld.
Wat kindertoeslag met je verhaal te maken heeft zie ik ook niet in. Totaal andere zaak en tevens logisch omdat je zoon met 18 jaar voor de wet geen kind meer is.
Er is op scholen wel degelijk ruimte voor leerlingen met "afwijkingen". Ik heb zelf meerdere leerlingen met Asperger in verschillende klassen (HAVO & VWO) zitten. Een dergelijk label is trouwens ook absoluut geen pas om je te misdragen op school. Het klinkt mij in de oren alsof hier meer aan de hand is (thuis misschien?).
Ook dochter heeft een diagnose op autistisch spectrum. Heb ook leerlingen met PDDNOS in de klas gehad. Die waren ook echt "anders" op hun eigen manier. Misschien zit autisme in de familie?
Ik vind trouwens dat je vrij respectloos praat over autisten in het algemeen. Alsof mensen met verschillende vormen van autisme zwakbegaaft zouden moeten zijn ofzo. Dat is niet netjes en ook onterecht.