LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Vervolg klachten slimme meters
Re: Vervolg klachten slimme meters
Ondanks alle "borrelpraat" over de foutgevoeligheid van de slimme meter en het onderzoek van Leferink heb ik nog NIEMAND gezien of gehoord waarbij het in een gewone huis-tuin-keuken setting is gereproduceerd. Als ik Radar was en ik had 500 "klachten" nav de uitzending zou ik die klachten serieus technisch (laten) onderzoeken (moet makkelijk kunnen van dat salaris van Hertzenberg) en met de resultaten van dat onderzoek de netbeheerders "aan de hoogste boom hangen" , maar ben bang dat..... Het was achteraf altijd dat er OF uitgegaan is van schattingen, OF de oude meter was defect OF een andere oorzaak maar niet de meter. Ook een mede forumlid die er voor de lol een geijkte Ferraris meter naast gehangen had kon geen noemenswaardige afwijkingen constateren.
Ach, het was leuk voor de kijkcijfers zullen we maar denken.
Ach, het was leuk voor de kijkcijfers zullen we maar denken.
Re: Vervolg klachten slimme meters
De electricien uit de uitzending van 9-okt concludeert dat de meter energieverbruik verkeerd registreerd.bprosman schreef:Ondanks alle "borrelpraat" over de foutgevoeligheid van de slimme meter en het onderzoek van Leferink heb ik nog NIEMAND gezien of gehoord waarbij het in een gewone huis-tuin-keuken setting is gereproduceerd.
Ander citaten uit de uitzending:
"het echtpaar Honing het tot 2 keer toe een andere meter gekregen, het lijkt erop alsof de laatste beter werkt."
"slimme meters worden niet uitgelezen, maar verbruik wordt geschat"
Belachelijk natuurlijk. Een consument met uit de hand gelopen domotica-hobby kon zelf perfect eigen verbruik registeren, maar moest hemel en aarde bewegen om juiste rekening te krijgen ipv schatting.
In de uitzending valt op te maken dat volgens de netbeheerder in 3% van de klachten sprake is van "technisch probleem van de slimme meter."
Re: Vervolg klachten slimme meters
Bij 3% van de klachten is er een defecte slimme meter? Dan is het toch logisch dat Moneyman en ik er niet direct vanuit gaan dat het aan de slimme meter ligt? 97% kans dat de klacht een andere reden heeft.
Re: Vervolg klachten slimme meters
Volgens de netbeheerder! (althans dat maak ik uit de uitzending op) En mogelijk is dat percentage dus hoger.Nijogeth schreef:Bij 3% van de klachten is er een defecte slimme meter?
Maar dit is voor mij wel een signaal dat de "slimme" techniek niet onfeilbaar is.
Re: Vervolg klachten slimme meters
16again schreef:Volgens de netbeheerder! (althans dat maak ik uit de uitzending op) En mogelijk is dat percentage dus hoger.Nijogeth schreef:Bij 3% van de klachten is er een defecte slimme meter?
Maar dit is voor mij wel een signaal dat de "slimme" techniek niet onfeilbaar is.
Geen enkele techniek is onfeilbaar. Met die redenatie zaten we nog in het stenen tijdperk.
Ik lees alleen maar:
* zou kunnen
* mogelijk
* we denken
* waarschijnlijk
Volgens mij is nu toch echt de klager aan zet, wie eist bewijst.
Maar het zal wel bij verdachtmakingen en aannames blijven.
Re: Vervolg klachten slimme meters
angel1978 schreef:16again schreef:Volgens de netbeheerder! (althans dat maak ik uit de uitzending op) En mogelijk is dat percentage dus hoger.Nijogeth schreef:Bij 3% van de klachten is er een defecte slimme meter?
Maar dit is voor mij wel een signaal dat de "slimme" techniek niet onfeilbaar is.
Geen enkele techniek is onfeilbaar. Met die redenatie zaten we nog in het stenen tijdperk.
Ik lees alleen maar:
* zou kunnen
* mogelijk
* we denken
* waarschijnlijk
Volgens mij is nu toch echt de klager aan zet, wie eist bewijst.
Maar het zal wel bij verdachtmakingen en aannames blijven.
Als je de rest van het topic had gelezen, dan kom je het onderzoek van TU tegen en daar kan je lezen "wie eist bewijst"!
Re: Vervolg klachten slimme meters
Gezien het aantal klachten, lijkt die slimme meter me dan juist een stap terug, in de richting van dat stenen tijdperk. Er zijn nooit eerder op dergelijke schaal issues geweest na vervanging electriciteitmeters.angel1978 schreef:Geen enkele techniek is onfeilbaar. Met die redenatie zaten we nog in het stenen tijdperk.
Re: Vervolg klachten slimme meters
Is er al eerder een vergelijkbare vervangingsronde gedaan uitgevoerd dan?16again schreef:Gezien het aantal klachten, lijkt die slimme meter me dan juist een stap terug, in de richting van dat stenen tijdperk. Er zijn nooit eerder op dergelijke schaal issues geweest na vervanging electriciteitmeters.angel1978 schreef:Geen enkele techniek is onfeilbaar. Met die redenatie zaten we nog in het stenen tijdperk.
Re: Vervolg klachten slimme meters
Misschien een alternatief, mits deze ook geen afwijking heeft.
Weigeren van de slimme meter
Wilt u geen slimme meter? Dan kunt u bij uw netbeheerder de slimme meter weigeren. U behoudt uw huidige energiemeter. Dan kunt u geen gebruik maken van nieuwe diensten en toepassingen om energie te besparen. Ook moet u zelf uw meterstanden doorgeven.
Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uit te lezen is.
Heeft u een slimme meter geweigerd en wilt u later toch een meter aanvragen? Dan mag de netbeheerder kosten voor de slimme meter in rekening brengen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-weigeren
Weigeren van de slimme meter
Wilt u geen slimme meter? Dan kunt u bij uw netbeheerder de slimme meter weigeren. U behoudt uw huidige energiemeter. Dan kunt u geen gebruik maken van nieuwe diensten en toepassingen om energie te besparen. Ook moet u zelf uw meterstanden doorgeven.
Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uit te lezen is.
Heeft u een slimme meter geweigerd en wilt u later toch een meter aanvragen? Dan mag de netbeheerder kosten voor de slimme meter in rekening brengen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-weigeren
Re: Vervolg klachten slimme meters
mp2017 schreef:
Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uit te lezen is.
En daar ontstaat de discussie. wanneer is je meter echt aan vervanging toe? omdat ze toevallig 1 van een hele serie afgekeurd hebben?
Als mijn meter een afwijking zou hebben bij vooruit draaien, zal hij praktisch dezelfde afwijking ook hebben bij achteruit draaien (teruglevering).
En een nieuwe digitale meter wil ik ook niet, die draait niet terug
Re: Vervolg klachten slimme meters
Daar zal niet veel discussie over zijn, aangezien die meter eigendom is van de netbeheerder. Die beslist dus wanneer de meter vervangen moet worden.thecure schreef: En daar ontstaat de discussie. wanneer is je meter echt aan vervanging toe? omdat ze toevallig 1 van een hele serie afgekeurd hebben?
Re: Vervolg klachten slimme meters
Toevallig ken ik deze zaak iets dichter bij dan in de uitzending tot uiting is gekomen waarbij :De electricien uit de uitzending van 9-okt concludeert dat de meter energieverbruik verkeerd registreerd.
a. De meetmethode van deze beste man niet klopt.
b. Hij een bezoekje gehad heeft van de afd "fraude" omdat hij de zegels verbroken heeft.
c. Hij niet aan heeft kunnen tonen dat zijn meter verkeerd werkt.
Het LIJKT is wel een hele vage conclusie.Ander citaten uit de uitzending:
"het echtpaar Honing het tot 2 keer toe een andere meter gekregen, het lijkt erop alsof de laatste beter werkt."
Helemaal eens met je dat dit belachelijk is maar heeft niets te maken met een juiste werking van de meter, meer met de organisatie er achter."slimme meters worden niet uitgelezen, maar verbruik wordt geschat"
Belachelijk natuurlijk. Een consument met uit de hand gelopen domotica-hobby kon zelf perfect eigen verbruik registeren, maar moest hemel en aarde bewegen om juiste rekening te krijgen ipv schatting.
Waarbij de mensen die ik ken er een meter naast gehangen hadden (heeft een mede forum lid ook gedaan) het nu juist niet aangetoond krijgen.Volgens mij is nu toch echt de klager aan zet, wie eist bewijst.
Maar het zal wel bij verdachtmakingen en aannames blijven.
Re: Vervolg klachten slimme meters
Hier een verhaal van iemand die succesvol de slimme meter heeft tegengehoudenMoneyman schreef:Daar zal niet veel discussie over zijn, aangezien die meter eigendom is van de netbeheerder. Die beslist dus wanneer de meter vervangen moet worden.thecure schreef: En daar ontstaat de discussie. wanneer is je meter echt aan vervanging toe? omdat ze toevallig 1 van een hele serie afgekeurd hebben?
http://www.vandekamer.com/instanties/nieuwe-meter-4
Hij heeft uitgezocht dat je recht hebt op een geijkte meter, maar er staat nergens dat je van dat recht gebruik moet maken.
Re: Vervolg klachten slimme meters
thecure schreef:mp2017 schreef:
Is uw oude meter echt aan vervanging toe, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uit te lezen is.
En daar ontstaat de discussie. wanneer is je meter echt aan vervanging toe? omdat ze toevallig 1 van een hele serie afgekeurd hebben?
Als mijn meter een afwijking zou hebben bij vooruit draaien, zal hij praktisch dezelfde afwijking ook hebben bij achteruit draaien (teruglevering).
En een nieuwe digitale meter wil ik ook niet, die draait niet terug
Ik denk je interpreteert het helemaal verkeerd.
Dit artikel van de overheid schrijft toch duidelijk, "Is uw oude meter echt aan vervanging toe"!
De meter is aan vervanging toe, als deze niet meer werkt.
Nergens staat iets van afgekeurd, dat breng nu in het spel.
Mensen die dan geen "slimme meter"willen, kunnen een "digitale meter" laten plaatsen.
Dat is de bedoeling en niet wat je wilt suggereren.
Als je zonnepanelen hebt, dan is deze uiteraard niet geschikt, maar dan moet je voor d slimme meter kiezen,maar dat mag intussen bekend zijn.
Re: Vervolg klachten slimme meters
Als voorheen type-goedkeur afliep van bepaald model, zal er ook wel omruilactie geweest zijn, maar niet zo grootschalig als nu.Moneyman schreef:Is er al eerder een vergelijkbare vervangingsronde gedaan uitgevoerd dan?16again schreef:Gezien het aantal klachten, lijkt die slimme meter me dan juist een stap terug, in de richting van dat stenen tijdperk. Er zijn nooit eerder op dergelijke schaal issues geweest na vervanging electriciteitmeters.angel1978 schreef:Geen enkele techniek is onfeilbaar. Met die redenatie zaten we nog in het stenen tijdperk.
Feit is dat er al legio typen slimme meters op de afkeurlijst belandt zijn, en deze slimme meters weer worden vervangen door nieuwe type slimme meters. Techniek in kinderschoenen denk ik dan.
Re: Vervolg klachten slimme meters
Juist, en dat de nieuwe vervangende meters ook weer niet naar behoren werken.16again schreef: Als voorheen type-goedkeur afliep van bepaald model, zal er ook wel omruilactie geweest zijn, maar niet zo grootschalig als nu.
Feit is dat er al legio typen slimme meters op de afkeurlijst belandt zijn, en deze slimme meters weer worden vervangen door nieuwe type slimme meters. Techniek in kinderschoenen denk ik dan.
Er wordt gewoon de verbruiker een product door de neus geboord, om het target te halen, dat alle Nederlandse huizen 2020 voorzien moeten zijn van de slimme meter.
Die blijkt een heel verkeerde naam gekregen te hebben.