Bindend, nee, maar rationeel.Moneyman schreef:Interessant. Want... in hoeverre is die afspraak bindend? Ik bedoel: over deze zaken nadenken als het pure fictie is, is relatief makkelijk. Op het moment dat je 16 weken (ofzo) zwanger bent en je komt voor de keuze te staan, moet je op dat moment alsnog de keuze maken. Blijf je bij je eerdere besluit, of ga je heroverwegen? Ik denk dat je daar - zeker als vrouw - niet aan ontkomt. En dus is het maar de vraag hoe zinvol voorafgaande afspraken zijn.Julie4444 schreef:Daarom hebben we dat dus al van te voren besloten, nu we er nog rationeel over kunnen nadenken.
Je wil dat je kind kwaliteit van leven en kansen om zelfstandig te zijn kan hebben. Bij sommige ernstige afwijkingen is dat ons inziens niet mogelijk, vanwaar deze consensus. Als het zo zou zijn, zou ik waarschijnlijk degene zijn met reserveringen betreffende die keus. Mijn man is daarin rationeler. Let's hope it never comes to that.
Die opmerking refereerde naar die pro-life gekken in de USA, die vinden dat vrouwen in de gevangenis thuishoren voor het nemen van een morning after pill ("life starts at conception" bs) en dat incest, verkrachting en levensgevaarlijke zwangerschappen verplicht uitgedragen moeten worden (ook als het zowel moeder als kind ter dood veroordeelt). Tegelijkertijd behoort die groep tot de Abstenance only lobby die dus ook tegen seksuele voorlichting en anticonceptie is. Dus ja: die lui zijn naar mijn mening inderdaad knettergek.moederslink schreef:Ik ben zeker tegen abortus , maar ben geen pro-life religieuze idioot ( en trouwens al ben je wel pro-life religieus dan ben je ook nog geen idioot )Julie4444 schreef:........ En dan heb ik het hier niet over van die pro- life religieuze idioten maar mensen die wel gewoon "voor" abortus zijn.
That said: kind aborteren omdat je een (betere) carrière of een contractverlenging wil vind ik niet ok. Daar hebben we anticonceptie voor. Kom op zeg. Laat mensen even verantwoordelijk gedrag vertonen ofzo..........
Zie bovenstaand. Wat mij betreft is dat niet anders dan voorkomen is beter dan genezen of euthenasie. Als een kind nog niet levensvatbaar is kun je die keuze m.i. maken als duidelijk is dat er geen fatsoenlijke kans op kwaliteit van leven voor het kind is.moederslink schreef:Maar ik merk toch wel wat tegenstrijdigheid in je betoog :
- wel " gewoon " voor abortus zijn als het kindje iets blijkt te mankeren ( waar blijf je dan met je verantwoordelijkheid nemen ? )
Een kind waar niks aan mankeert moet je m.i. niet termineren tenzij het welzijn van de moeder ernstig in het gedrang komt, dus in gevallen van incest, verkrachting, ernstige geestelijke problemen, (hard)drugsgebruik, etcetera.moederslink schreef:- maar geen abortus als de reden een betere carrière is , dat vind je niet ok.
Nee, zeker niet. Anticonceptie is niet het zelfde als abortus.moederslink schreef:- als je onverhoopt toch zwanger wordt terwijl je met je carrière bezig bent , kan de zwangerschap op dat moment niet uitkomen en kun je overwegen het te laten weghalen.
Dat klopt, maar misschien moet de man dan ook maar een jas aandoen, naast gebruik van de pil.moederslink schreef:( en zelfs bij goede anticonceptie middelen kun je toch zwanger raken )