Storingen op NPO Radio 1 en NPO Klassiek
-
gezondheid
Storingen op NPO Radio 1 en NPO Klassiek
Steeds meer piraten zenders zenden uit via FM 94.6MHz in het noorden van het land. Dit zorgt voor interferentie (storing) op het signaal van NPO Klassiek. Je hoort dan flarden van piraten muziek op het signaal van NPO Klassiek. Kennelijk kiezen zij voor deze frequentie, omdat NPO Klassiek minder luisteraars heeft ten opzichte van andere radio zenders. Soms wordt er zelfs uitgezonden op de 91.6MHz waardoor de landelijke calamiteiten zender Radio 1 wordt gestoord.
-
Arizonakid
gezondheid
vindt dit leuk
-
gezondheid
Re: Storingen op NPO Radio 1 en NPO Klassiek
Bedankt.
Lastige is dat het vaak onbemande piraten zijn. Zij zenden dan een dag uit en daarna zijn ze weer vertrokken. RDI kampt met personeelstekort om dit adequaat te kunnen aanpakken.
NPO Radio 1 zendt op de 91.8MHz en de piraten zender op 91.6MHz. Dat raakt elkaars signaal. De bandbreedte is 300KHz dacht ik van een FM zender. Gelukkig kun je als je DAB+ band hebt wel ongestoord naar NPO Radio 1 luisteren. Of via de kabel of via internet. Alleen de calamiteiten zender moet wel goed beschermd worden vind ik.
Lastige is dat het vaak onbemande piraten zijn. Zij zenden dan een dag uit en daarna zijn ze weer vertrokken. RDI kampt met personeelstekort om dit adequaat te kunnen aanpakken.
NPO Radio 1 zendt op de 91.8MHz en de piraten zender op 91.6MHz. Dat raakt elkaars signaal. De bandbreedte is 300KHz dacht ik van een FM zender. Gelukkig kun je als je DAB+ band hebt wel ongestoord naar NPO Radio 1 luisteren. Of via de kabel of via internet. Alleen de calamiteiten zender moet wel goed beschermd worden vind ik.
-
J. Deltoer
Piraten zijn goed bezig. Wat mij betreft komen er meer die de NPO de ether uitdrukken. Zeker radio1 is alleen maar d66 propaganda
-
Methusalah
Er is niks goeds aan want deze piraten zijn een ramp als we bij nood afhankelijk worden van de radio. Er is een reden dat er vroeger op ze 'gejaagd' werden.J. Deltoer schreef: ↑08 apr 2026 19:22Piraten zijn goed bezig. Wat mij betreft komen er meer die de NPO de ether uitdrukken. Zeker radio1 is alleen maar d66 propaganda
Maar zoals gewoonlijk heb jij een apart wereldbeeld.
Bram Bonnewel
vindt dit leuk
-
witte angora
Zonder piraten geen radio Veronica. Ik was nog piep toen dat schip aan de ketting werd gelegd, maar wat was het een mooie tijd!
En Nederland 1 en 2 gingen gewoon door. Net als Hilversum 1 en 2, of wat er toen ook mocht wezen.
En Nederland 1 en 2 gingen gewoon door. Net als Hilversum 1 en 2, of wat er toen ook mocht wezen.
-
gezondheid
Piraten zenders zenden veelal Nederlandstalige muziek uit. Prima, maar ga dan niet op de neven frequentie van NPO Radio 1 zitten. Of op bijna dezelfde frequentie als NPO Klassiek. Beter niet storen, dan kun je langer uitzenden.
-
sergio1963
Misschien creëren ze een hele nieuwe muziek stijl .
Bach en ik wil met jou naar de regenboog
Bach en ik wil met jou naar de regenboog
Het was ook de tijd, dat in de FM band 100...108MHz helemaal leeg was. Piraten konden toen zonder al te veel storing aan de gang.witte angora schreef: ↑08 apr 2026 20:16Zonder piraten geen radio Veronica. Ik was nog piep toen dat schip aan de ketting werd gelegd, maar wat was het een mooie tijd!
Een piraat kan nu eenvoudiger een internet radio station beginnen.
Heel vaak weten die piratenzenders niet eens dat ze de publieke zenders verstoren maar zijn veelal middels een telefoonnummer of e-mailadres voor het aanvragen van een verzoekplaatje wel te bereiken.
Het zal misschien even doorbijten zijn want om de contactgegevens te achterhalen zal de piratenzender toch beluistert moeten worden.
Middels die contactgegevens kunt u desnoods anoniem de verstoring doorgeven zodat degene die de zendapparatuur beheert actie kan ondernemen.
Het mes snijdt dan aan twee kanten u kunt onverstoord naar uw radiozenders luisteren en de piratenzender kan door gaan met uitzenden.
Let wel, ik laat het illegale aspect buiten beschouwing maar het is wel zo dat piratenzenders artiesten een kans biedt om hun muziek te laten horen en door de luisteraars gewaardeerd wordt.
Het zal misschien even doorbijten zijn want om de contactgegevens te achterhalen zal de piratenzender toch beluistert moeten worden.
Middels die contactgegevens kunt u desnoods anoniem de verstoring doorgeven zodat degene die de zendapparatuur beheert actie kan ondernemen.
Het mes snijdt dan aan twee kanten u kunt onverstoord naar uw radiozenders luisteren en de piratenzender kan door gaan met uitzenden.
Let wel, ik laat het illegale aspect buiten beschouwing maar het is wel zo dat piratenzenders artiesten een kans biedt om hun muziek te laten horen en door de luisteraars gewaardeerd wordt.
En dus mogen ze zomaar even inbreken in de etherfrequenties, ongeacht de gevolgen voor de maatschappij?
Als artiesten hun muziek willen laten horen kan dat prima via YouTube en (waarschijnlijk) ook andere kanalen.