LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spioneren van thuiszittende werknemer toegestaan

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
tomaatje

Spioneren van thuiszittende werknemer toegestaan

Ongelezen bericht door tomaatje »

AMSTERDAM - Als het sterke vermoeden bestaat dat een werknemer ten onrechte zijn verplichtingen niet nakomt, mag een werkgever de betreffende werknemer in privé-tijd laten schaduwen. Dat blijkt uit een uitspraak van de rechtbank in Amsterdam.

Een werkneemster van de gemeente Amsterdam was sinds 1997 vrijwel aan een stuk door ziek. Om te re-integreren nodigde de gemeente haar uit voor gesprekken met de bedrijfsarts en de verzuimcoördinator. Deze gesprekken zegde zij steeds op het laatste moment af. Volgens eigen zeggen omdat ze er niet toe in staat was.

De gemeente vertrouwde dit niet en stelde een onderzoek in. Uit de foto's en de rapportage bleek dat ze tijdens de geplande afspraak wel actief was. Ze liet haar hond uit, reed auto, deed boodschappen en ging naar een begraafplaats. De gemeente beëindigde de arbeidsovereenkomst vanwege 'onverenigbaarheid van karakters'.

Scahdevergoeding

De werkneemster eiste na het ontslag een schadevergoeding van om en nabij 30.000 euro. Zij had volgens eigen zeggen een depressie opgelopen doordat de gemeente haar had laten volgen. Vooral het feit dat de gemeente geen respect had voor haar verdriet vanwege de dood van haar oma vond zij schokkend.

De rechter vond het onderzoek van de gemeente echter 'gerechtvaardigd en proportioneel'. De in duur beperkte observaties waren een terecht middel om te beoordelen of de werkneemster goede redenen had om de geplande afspraken af te zeggen. Het argument dat de geplande afspraak op de sterfdag van haar oma plaatsvond wees de rechter van de hand. De gemeente had namelijk aangeboden om de afspraak naar een andere dag te verzetten.

Bron: nu.nl

antonh

Re: Spioneren van thuiszittende werknemer toegestaan

Ongelezen bericht door antonh »

@tomaatje,
dit is al eigenlijk heel oud nieuws.
Verzekeringen doen het bij letselschade ook de klant bespioneren.
Het UWV heeft ook mensen in dienst die controleren hoor.
In 1993 ben ik door mijn advocaat er al voor gewaarschuwd.
Na mijn ongeluk kon ik niet veel dingen meer.
Aan een kant is het heel goed dat het gebeurt maar aan de andere kant heb ik ook mijn bedenkingen.
De goeden leiden weer onder de slechten.
Maar zoals je schrijft zei de mevrouw steeds op het laatste moment haar afspraak af.
En ze was wel "actief" tijdens de geplande afspraken.
Maar was de werkneemster ziek of in de WAO?
Na 2 jaar komt de wet Poortwachter toch en mevrouw is bijna 10 jaar intussen "ziek".
Ik denk trouwens ook dat het bericht niet volledig is.
Hond uitlaten, boodschappen doen en naar het kerkhof gaan zijn geen doodzonde.
Maar autorijden dus is wel weer wat anders he.
Het is zo jammer dat berichten vaak voor de helft geplaatst of onvolledig geplaatst worden.

tomaatje

Ongelezen bericht door tomaatje »

Van het UWV en de sociale dienst wist ik het wel.
Maar dat een werkgever ook zo ver kan gaan niet.

Ik vraag mezelf wel af waar de grens ligt.

Maar iemand fotograferen en schaduwen vindt ik wel heel erg ver gaan en een flinke inbreuk op iemand z'n privacy.

Het bericht is overigens een directe kopie van de website.

Eddie2

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Niets aan de hand toch, typisch een gevalletje van bewezen fraude.

Dit soort procedures zijn er om jou en mij te beschermen tegen dit soort types, daar betalen we namelijk belasting voor.

Ik mag ook aan de arbeid met Tinnitus, prikkelbaar darm syndroom em Ischias. Ik lig ook liever te bedde omdat ik elke dag uitgeput ben.

Gesloten