LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wat vertel je op je sollcitatie

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
eliane

wat vertel je op je sollcitatie

Ongelezen bericht door eliane »

Na een langdurige ziekte ben ik in de WAO terecht gekomen, nu wil ik wel weer aan de slag maar er zit een groot gat tussen mijn laatste werkgever en mijn toekomstige baan.

Wat vertel je in een sollicitatie, in mijn CV zien ze ook dat ik een tijd niet heb gewerkt, tevens zal het reintergratie bureau mij wel helpen om iets nieuws te vinden.
Alleen als ik zeg hoe en wat dan nemen ze mij niet aan, aan de ene kant ben ik blij weer aan de slag te gaan, aan de andere kant benauwd het me om op gesprek te gaan en mij weer te moeten verkopen

MVG Eliane

Eddie2

Re: wat vertel je op je sollcitatie

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Een bedrijf dat uw eerlijkheid niet aan kan en u daarom geen eerlijke kans wil geven is uw moeite niet waard. Met andere woorden, open kaart spelen, indien u liegt komt dit ook altijd one way or the other uit en dan zit u ook in een lastig parket. :wink:

Wubo

Ongelezen bericht door Wubo »

Het eerste wat je moet proberen te doen, is een leuke sfeer creeren en laten zien dat je echt weer werken wilt, mochten ze dan nog vragen naar dat grote gat, altijd eerlijk blijven.
Niet doordat ze dan weten hoe het komt, maar dit zegt over jou dat je ook betrouwbaar bent.

Nou weet ik niet wat voor ziekte het was als je al zegt:
Alleen als ik zeg hoe en wat dan nemen ze mij niet aan
en dat gaat ons ook niets aan.
Maar als je bij je sollicitatie er iets over vertelt, om toe te lichten dat het niet zomaar iets was waardoor dat gat is ontstaan, probeer er niet emotioneel onder te worden.
Proberen sterk te blijven.

Succes !!!

:)

Sunbow

Ongelezen bericht door Sunbow »

Tja, wat je vertelt hangt natuurlijk ook af van wat er gevraagd wordt. Afhankelijk van de sfeer in het gesprek kun je vertellen dat je ziek bent geweest, wat voor (beperkte) activiteiten je hebt gedaan ed.

Het UWV is verplicht alle wijzigingen in je uitkering aan je werkgever door te geven, dus men komt er als je aangenomen wordt zo en zo achter dat je een WAO-verleden hebt. Wel is het zo dat een werkgever loonkostensubsidie kan krijgen voor een arbeidsghendicapte werknemer.

Verder heeft het bpv (www.bpv.nl) een folder uitgegeven met de titel " spreken of verstandig zijwgen" over wat je wel en niet vertelt tijdens een sollicitatiegesprek.

Zelf ben ik via vrijwilligerswerk in mijn huidige baan gerold en ben blij dat men weet dat ik in de wao zit, zodat er rekening gehouden kan worden met mijn beperkingen.

donn@

Ongelezen bericht door donn@ »

Het UWV is verplicht alle wijzigingen in je uitkering aan je werkgever door te geven
Het Uwv is niet verplicht je wao verleden aan een werkgever door te geven. Sterker nog zij mogen dit niet eens doen want dan schenden ze jou privacy.
Het beste in een gesprek is de nadruk te leggen op wat je kan en niet op wat je niet kan. Vergeet ook niet om, wanneer je een baan kan krijgen, deze baan te aanvaarden in overleg met je arbeidsdeskundige.

Sunbow

Ongelezen bericht door Sunbow »

"Het is verstandig nieuwe werkgevers in te lichten over uw WAO-verleden. Sinds kort is UWV namelijk verplicht om werkgevers afschriften te sturen van beslissingen omtrent uw uitkering. Die gaan dus niet alleen naar de werkgever bij wie u arbeidsongeschikt bent geworden, maar ook naar uw nieuwe werkgever."

Bron: een UWV perspectief.
waocafe heeft een heel artikel aan deze situatie gewijd:

http://www.waocafe.nl/?pageID=486

donn@

Ongelezen bericht door donn@ »

Ja, je hebt gelijk. Sorry maar ik was hier nog niet van op de hoogte. :(
Het is ook wel belangrijk dat je het kenbaar maakt in je gesprek maar niet meteen bij de eerste vraag. In de loop van het gesprek zal er wel een aanleiding komen om je beperkingen naar voren te brengen.

De voordelen die het heeft voor een werkgever die een werknemer in dienst neemt die arbeids gehandicapt is kan de werkgever nog wel eens over de streep trekken.

Maarschalk

Ongelezen bericht door Maarschalk »

@eliane, als je op gesprek komt hebben ze je ondanks het gat in je cv toch uitgenodigd, dus je bent al deels binnen. Vervolgens zullen ze willen weten waarom je een gat hebt. Wees eerlijk en praat er niet over heen.
Vertel dat het je sterker heeft gemaak en in hoeverre het nu nog invloed heeft. En laat ze zien wat je (nog) wel kan.

Tenslotte, jezelf verkopen. Is zeer lastig, maar besef dat iedereen die een baan zoekt dat moet doen.

Gesloten