LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgevers nemen liever geen ex-WAO'er aan

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
tomaatje

Werkgevers nemen liever geen ex-WAO'er aan

Ongelezen bericht door tomaatje »

Werkgevers zitten niet te wachten op weer (deels) goedgekeurde WAO'ers en werkloze 55-plussers met een sollicitatieplicht. Dat blijkt uit een onderzoek onder 572 P&O'ers, lijnmanagers en directeur-eigenaren. Van de ondervraagden is 70% niet van zins om komend jaar een ex-WAO'er aan te nemen; 77% zit niet te wachten op een 55-plusser. Niet meer dan 1 op de 5 profitorganisaties en 1 op de 3 non-profitorganisaties nam afgelopen jaar een oud-WAO'er aan.

De komende maanden stromen tienduizenden herkeurde WAO'ers de arbeidsmarkt op. Van de 340.000 WAO'ers die worden herkeurd, zal ongeveer de helft ten minste deels worden goedgekeurd. Tegelijkertijd hebben ongeveer 62.000 WW'ers van 55 jaar en ouder weer een sollicitatieplicht.

Werkgevers geven als voornaamste redenen om geen ex-WAO'er aan te nemen: het ontbreken van relevante werkervaring, de organisaties willen het risico niet lopen en organisaties zijn winstgericht en nemen daarom alleen de beste werknemers aan. De belangrijkste reden om geen werkloze 55-plusser aan te nemen is: de sollicitant was niet de beste kandidaat.

Minister De Geus van Sociale Zaken schrikt niet van de cijfers: 'Ik vind het jammer dat veel werkgevers zeggen dat ze huiver hebben om ex-WAO'ers aan te nemen. Maar als ik zie dat 26% het wel doet, ben ik niet pessimistisch.'

(Bron: Intermediair, 26-10-2005, (c) Marketingdata

Kortom dit geld dus ook voor een groot gedeelte voor WW'ers en mensen in de bijstand. Met deze instelling van werkgevers kunnen we het verloopig dus wel vergeten om weer aan de bak te komen

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Werkgevers nemen liever geen ex-WAO'er aan

Ongelezen bericht door opa »

De discussie is (EINDELIJK) op gang, ook in de media.
Nu wachten op onderkenning van het probleem, ook bij de RiBs en dan met z'n allen werken aan een oplossing.

Gesloten