LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zelf je traject bepalen?

Hier kan je discussiëren over het onderwerp reïntegratie.
elize
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2005 01:24

Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door elize »

Ik heb hier al heel wat reacties gelezen en zie telkens de opmerking terugkeren dat men het zelf heel anders zou doen in zo'n traject dan dat het RIB doet. Wat zouden jullie dan doen als je het geld zelf mocht besteden aan een zelf opgezet traject om weer aan het werk te komen?

Mijn ervaring is namelijk dat de gemeente waar ik werk geld beschikbaar heeft voor mensen die zelf een plan hebben om weer aan het werk te komen (wel een beetje normaal, dus geen vakantie er van doen ofzo maar wel een opleiding, bepaalde training oid) maar dat niemand zich hiervoor meld! En dat ondanks intensief informatie verstrekken aan de mensen hierover. Mensen zijn zelfs persoonlijk benaderd door hun consulenten.

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door opa »

Klopt,
maar welke eisen zitten aan een 'eigen traject' verbonden?

Eddie2

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door Eddie2 »

dat je je aan de door hun opgestelde regels houd hetgeen betekend dat je nog geen moer te vertellen hebt.

Eddie2

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door Eddie2 »

En daar is mij nog nooit iets over verteld. Kennelijk heb ik een spook casemanger want ze reageert ook niet op mijn brieven.

Langhaar

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door Langhaar »

Één van de eisen is dat je aan het einde wel een baan
moet hebben.

Dat is in deze tijd een onmogelijke eis.

tomaatje

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door tomaatje »

Tsja zo'n traject kost ook weer een hoop centjes.
Maar niemand is daar tegenwoordig meer happig op om werkzoekenden een opleiding/traject aan te bieden men vindt tegenwoordig de kortste weg naar werk belangrijker met behulp van zo'n RIB kortom de werkende arme dus die een laag slechtbetaald baantje moet accepteren met het nutteloze idee van daaruit verder te zoeken.

Prima maar kijk dan ook niet raar op als ze over een jaartje of eerder weer op de stoep staan voor een uitkering immers laag of ongeschoolde mensen zijn immers sneller te onstlaan en zullen ook sneller weer bij een werkgever weg gaan.

En dan is de cirkel weer rond. Mensen die nog gemotiveerd genoeg zijn zouden gemakkelijker en sneller aan een omscholing of iets geholpen moeten worden mits er natuurlijk banen voor zijn waar momenteel veel vraag naar is.

Uiteraard is een RIB er ook niet happig op daar dat uit eigen zak betaald moet worden. En voor de gemeente heb je waarschijnlijk eerst een sociale dienst uitkering nodig.

De mogelijkheden zijn er wel maar zijn moeilijk te realiseren voor werkzoekenden.

Langhaar

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door Langhaar »

En dan zijn er genoeg banen maar dan kom je nog niet
aan de bak vanwege je leeftijd.

tomaatje

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door tomaatje »

En dan hebben we het nog niet eens over de vele "onkosten" die je als sollicitant moet maken.

Lichtje

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door Lichtje »

Dat is in deze tijd een onmogelijke eis.
Misschien ook wel voor een aantal goedwillende RIB's :!: :?: :idea:

Langhaar

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door Langhaar »

Lichtje, ik geef je voor deze keer gelijk.

Groet Langhaar

elize
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2005 01:24

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door elize »

Het valt me op dat sommige reacties erg negatief zijn. Het gaat in dit geval om bijv. een bijscholing op het eigen vakgebied maar dan met de Nederlandse thermen/vaktaal. Of gewoon een bijscholing omdat je, na jaren werkloosheid, de aansluiting/ervaring een beetje mist. Of een kapster die alleen een damesdiploma heeft en meer kans maakt op werk als ze ook haar diploma heeft om heren te knippen. Een baanqarantie of uitstroom zou gewelidig zijn maar niet noodzakelijk. Dat is van later zorg. Als je niets doet gebeurt er ook niets. De enige eis is dat het idee wel een beetje realistisch is, dus geen opleiding kraanwerker voor iemand die hoogtevrees heeft. Ook is het niet de bedoeling dat je een jarenlangse studie gaat doen. Maximaal twee jaar is het idee. En de begeleiding gebeurt door de gemeente zelf, niet door een RIB. Maar er heeft zich zelfs niemand gemeld om zijn idee op te geven. Er is dus ook nog niemand afgewezen. Hier lees ik ook niemand die als reactie zijn idee geeft. Nee, de meesten geven bij voorbaat alleen maar weer af op het hele plan om een werkzoekende zelf dan eens met een plan te laten komen. Grote monden maar als men zelf iets moet gaan doen lijkt het toch moeilijker dan men eerst dacht?

RIB

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door RIB »

Ik kan u advisren om geen IRO te starten.
Dis is alleen maar frusterend voor u, omdat het plan nooit alleen door u kan worden bepaalt, dit omdat het RIB altijd een slaatje wil slaan uit dit traject, ze kloppen minimaal 3500 euro uit u zak, en u zit met de ellende.

Eddie2

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Tomaatje, ik vind het een nogal naïeve gedachte over dat iemand die niet of laag geschoold is makkelijker is te ontslaan. Iedereen is tegenwoordig makkelijk te ontslaan. En inderdaad loop ik ook tegen het bekende discrimineren op leeftijd aan. Ik ben een ras electronicus met jaren ervaring in uiteenlopende gebieden, om over mijn hobbyervaring nog maar te zwijgen. Geen werkgever die nog aan mij begint. Ze nemen liever een jong MTS verlatertje. Die is goedkoper ookal lach ik hem wat kennisniveau nog altijd uit.

Langhaar

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door Langhaar »

Elize, als je nu niet weet waar je over praat
schrijf dan in hemelsnaam niks meer.

Goed lezen is erg moeilijk voor heel veel mensen.

Moedeloos wordt je er van.

Eddie2

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door Eddie2 »

Het enige wat een werkzoekende normaliter moet doen, is vacatures zoeken die bij hem/haar passen, vervolgens solliciteren en dan een werkgever treffen die onbervooroordeeld is en de werkzoekende een kans geeft om zich te bewijzen. Al dat gepeupel over begeleiding en trajectpalnnen is naar mijn mening een afleidingsmaneuvre om te verdonkeremanen dat er simpelweg te weinig vacatures bschikbaar zijn om iedere werkzoekende van passend werk te voorzien. Onder passend versta ik, waar de werkzoekende zich prettig ik zal gaan voelen, en niet wat een consulent en al die andere uitzuigers voor je beslissen.

Oude Rot
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 okt 2005 15:57

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door Oude Rot »

Elize:
En de begeleiding gebeurt door de gemeente zelf, niet door een RIB. Grote monden maar als men zelf iets moet gaan doen lijkt het toch moeilijker dan men eerst dacht?
Tja, niet op de persoon (U zult het wellicht goed menen), maar op de bal: Het moet U toch duidelijk zijn geworden op dit forum dat de slachtpartijen van de afgelopen 3 jaar in een economisch beroerde tijd, de vertrouwensbreuk tussen de ''slachtoffers'' van deze ''operatie'' en de gemeenten, UWV en in het kielzog ook nog eens alte kameraden/RIB's, compleet heeft gemaakt?
De oplossing is echt niet om het maar weer zelf te gaan doen, maar om een helder en eerlijk beleid te laten zien. Geen ''kunstjes'' toe te staan zoals bij Kidcat, maar eerlijke en transparante dienstverlening, door RIB's een faire kans te geven en NIET toe te staan dat ze mensen in rotbaantjes stoppen die draaideurwerklozen opleveren. Eerlijk is ook dat je RIB's de kans geeft in de tijd, ipv veel te korte doorlooptijden bij mensen die heel lang thuis hebben gezeten en door de te slappe houding van Uw voorgangers, met een gat van heb ik jou daar in hun CV zitten. Herstellen is nu aan de orde, door eerlijkheid na te streven...... ook de politiek vertellen dat het ONZIN is en onmenselijk, om alles en iedereen maar naar een RIB te schoppen. Dat kan wellicht over een paar jaar als er (economisch) perspectief is beter, maar niet nu. :wink:

kidcat
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 sep 2005 22:56

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door kidcat »

Oude Rot,
Helemaal met je eens!
Dat kan wellicht over een paar jaar als er (economisch) perspectief is beter, maar niet nu
Helaas gebeurt het nu wel.... :?

Ter illustratie van de WAANZIN:
www.premtime.nl
archief - meer archief - 31 08 2004 (aflevering 40)

Als het niet zo ZIEK zou zijn, zou je er smakelijk om kunnen lachen...

Groet,
Kid

elize
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2005 01:24

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door elize »

Inderdaad, hopeloos.....

Oude Rot
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 okt 2005 15:57

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door Oude Rot »

Moeilijk, dat wel.. hopeloos staat niet in mijn woordenboek.
Wat te denken van het instellen van een plicht tot education permanente voor mensen die nog enige kans hebben in Uw bestand. Zonder dat daar dus direct en in waanzinnige doorlooptijden in deze economisch beroerde tijd, allerlei baanverplichtingen op staan. Koppel de uitkering (of de korting) aan de inspanning tbv leren en ontwikkelen. (en niet zomaar een ''sociaal activeringstraject''. Bij toenemende vraag en vacatures uit het bedrijfsleven, kan dan alsnog een ''echt'' baantraject, simpeler worden ingesteld. In elk geval is er dan een ''ontwikkeling'' op gang gekomen, terwijl nu, zoals verondersteld, iedereen ''angstig'' z'n uitkering wil beschermen door de anonimiteit te koesteren en zeker niet in te gaan op Uw aanbiedingen. :wink:

Oude Rot
Berichten: 140
Lid geworden op: 07 okt 2005 15:57

Re: Zelf je traject bepalen?

Ongelezen bericht door Oude Rot »

Ik blijf benieuwd naar de reactie! :wink:

Gesloten