Velen kunnen dat helemaal nog niet zo goed inschatten als ze nog aan het leren zijn om auto te rijden of op examen gaan. Daarbij hebben de auto's van tegenwoordig ook aardige remmen en ziet een auto die ze op zich af zien komen vaker 'eng' uit.Instructeur 69 schreef:Niet zelden remt een leerling voor een van links komende auto die al aan het remmen is. Als je dan vraagt waarom de leerling stopt is het antwoord dikwijls "Hij kwam zo hard aan" Gelukkig kan ik door de camera aan boord situaties terugkijken en zien leerlingen later dat die auto al aan het afremmen was teneinde voorrang te verlenen.
Later ontwikkelt men daar een veel beter gevoel voor in mijn optiek. Ik kan me nog wel herinneren dat ik pas na het behalen van het rijbewijs gevoel kreeg voor het inschatten of iemand wel of niet ging remmen, of iemand wel of niet de auto er nog vlug even voor gooit. Toen pas ben ik ook meer gaan 'zien' in het verkeer in de zin van of een andere automobilist je wel of niet gezien heeft ed.
Wel en niet. Het overige verkeer kan ook zeker een grote invloed hebben op de gelegenheid die een kandidaat krijgt om fouten te maken. Een voorbeeld van mijn eigen rijexamen zo'n 12 jaar geleden. Op de snelweg kreeg ik maar bitter weinig gelegenheid om ook maar iets fout te doen (niet vergeten te kijken maar dat was het wel). Met invoegen en uitvoegen kon ik niet in de problemen komen, inhalen hoefde ik niet. Op de een of andere manier heb ik op het stukje snelweg tijdens mijn rijexamen (tussen 10 en 11 's ochtends) geen enkel ander voertuig gezien geen auto's, geen vrachtwagens en geen motoren ook niet in de verte ofzo. De weg was echt helemaal leeg en leek wel een stukje afgesloten circuit waar ik in mijn eentje reed.Instructeur 69 schreef: Veel staat of valt tijdens jou examen natuurlijk ook met het andere wegverkeer ONZIN. Je kunt rijden of je kunt het niet. En vergeet niet dat de CBR een hele lage norm hanteert.