| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] CBR Je bent er aan overgeleverd!!!
-
rien dirksen
Re: CBR Je bent er aan overgeleverd!!!
(2/2)
Zo vertelde ik 14 juli het verhaal van kees die onterecht is afgekeurd nu is het 30 juli geweest en er is weer een rijtest afgenomen.
Even wat achtergrond informatie Kees is medisch goed gekeurd door Dhr Dr Corthals uit Tilburg. De man zag geen redenen om Kees op medische gronden af te keuren.
Na de test afgenomen te hebben kwamen kees en de AA examinator op het kantoortje hier werd tegen kees gezegd dat de AA examinator twijfels had de voornaamste reden die hij aangaf was dat de informatie verwerking anders is bij Kees.
En omdat Kees in 2001 ook al 40 rijlessen heeft gehad hij het rijden niet verleerd zou moeten zijn.
2001 - 2009 is 8 jaar verschil in die 8 jaar is Kees een ander mens geworden in de tijd dat hij die lessen deed ging het niet goed met hem hij had moeilijke thuis situatie slikte medicatie. Eigenlijk niet een goed moment om toen te rijden maar goed dat is achteraf.
Deze reden vind kees drog reden waarom ?
De AA examinator gebruikt medische argumentatie terwijl kees medisch is goedgekeurd.
En kan je niet hard maken dat iemand na 8 jaar nog moet kunnen auto rijden. En dit argument niks te maken heeft met de test en hoe er gereden is want dit kan namelijk altijd gebruikt worden.
Na Kees en na mij mening moet de vraag zijn.
Heeft Kees de potentie om binnen 40 tot 60 lessen veilig deel te nemen aan het verkeer ?
Een orgaan als het CBR heeft macht, de macht om iemand af te keuren voor schakel en of automaat. Mag je dan niet van zo'n organisatie verwachten dat ze zorgvuldig zijn ?
Kees had op deze argumentatie afgekeurd kunnen worden zonder uberhaut een test te doen.
Nou is kees als alternatief aangeboden om automaat te rijden kees zou natuurlijk eieren voor z'n geld kunen kiezen.
Maar kees heeft als voornaamste reden dat hij z'n rijbewijs wil halen om makkelijker aan een baan te komen.
En in Nederland de meeste auto's schakel zijn.
Er zal waarschijnelijk een vervolg komen omdat er nog een test wordt afgenomen. Nou maar hopen dat 3 keer scheepsrecht is.
Zo vertelde ik 14 juli het verhaal van kees die onterecht is afgekeurd nu is het 30 juli geweest en er is weer een rijtest afgenomen.
Even wat achtergrond informatie Kees is medisch goed gekeurd door Dhr Dr Corthals uit Tilburg. De man zag geen redenen om Kees op medische gronden af te keuren.
Na de test afgenomen te hebben kwamen kees en de AA examinator op het kantoortje hier werd tegen kees gezegd dat de AA examinator twijfels had de voornaamste reden die hij aangaf was dat de informatie verwerking anders is bij Kees.
En omdat Kees in 2001 ook al 40 rijlessen heeft gehad hij het rijden niet verleerd zou moeten zijn.
2001 - 2009 is 8 jaar verschil in die 8 jaar is Kees een ander mens geworden in de tijd dat hij die lessen deed ging het niet goed met hem hij had moeilijke thuis situatie slikte medicatie. Eigenlijk niet een goed moment om toen te rijden maar goed dat is achteraf.
Deze reden vind kees drog reden waarom ?
De AA examinator gebruikt medische argumentatie terwijl kees medisch is goedgekeurd.
En kan je niet hard maken dat iemand na 8 jaar nog moet kunnen auto rijden. En dit argument niks te maken heeft met de test en hoe er gereden is want dit kan namelijk altijd gebruikt worden.
Na Kees en na mij mening moet de vraag zijn.
Heeft Kees de potentie om binnen 40 tot 60 lessen veilig deel te nemen aan het verkeer ?
Een orgaan als het CBR heeft macht, de macht om iemand af te keuren voor schakel en of automaat. Mag je dan niet van zo'n organisatie verwachten dat ze zorgvuldig zijn ?
Kees had op deze argumentatie afgekeurd kunnen worden zonder uberhaut een test te doen.
Nou is kees als alternatief aangeboden om automaat te rijden kees zou natuurlijk eieren voor z'n geld kunen kiezen.
Maar kees heeft als voornaamste reden dat hij z'n rijbewijs wil halen om makkelijker aan een baan te komen.
En in Nederland de meeste auto's schakel zijn.
Er zal waarschijnelijk een vervolg komen omdat er nog een test wordt afgenomen. Nou maar hopen dat 3 keer scheepsrecht is.
Ik ken mensen die daar werken en die vertellen mij dit;
"Als een examinator ruzie heeft gehad met zijn vrouw, moet jij daar voor boeten!
Als de examinator vind dat jou kop hem niet aanstaat, ben jij ook al de sjaak, laten ze je ook al zakken!"
Ook hoorde ik dat er maar zoveel procent mochten slagen op een dag! En nog erger, tijdens mijn examen, maakte mijn instructeur naar mijn examinatoren een teken met zijn handen, en andersom ook weer? Ik vond dit vreemd. Kwam ik er achter dat dit betekende:
"Niet laten slagen, zonder reden"
CBR beweerd dat dit niet kan, maar van zijn eigen examinatoren heb ik het 1 en ander begrepen!
Door die stomme grappen van hun ben ik al 3000 euro kwijt aan lessen en examens. Omdat dhr van straaten ook mijn examens tegen houd, verloopt dus nu ook nog eens mijn theorie 11 september!!
Ook flauw dat mensen dan standaard zeggen:
"Joh als jij zoveel geld kwijt bent kan je gewoon niet rijden!"
Vind ik echt te zieleg en standaard.
Nu ben ik benieuwd of er meer mensen zijn met problemen?
Want anders zouden we eventueel een groep kunnen vormen,
dat wij met zijn allen naar het CBR kunnen stappen om een klacht te doen?
CBR is totaal niet eerlijk qua examens. Ik moet steeds naar CBR Utrecht, en heb daar 3x afgereden. Elke keer lieten ze mij zakken om dingen die niet voor gekomen waren etc. Ik vond dit behoorlijk vreemd dus stuurde hen een klachtenbrief! En wat krijg je als antwoord? ONGEGROND! Want de examinatoren zeggen dat het zo was etc. En dan heb jij niks meer in te brengen! Belachelijk toch? Belde DHR. VAN STRAATEN mij van het CBR, en die zegt dood leuk: "Klacht doen bij het CBR? Ik ga er voor zorgen dat jij NOOIT je rijbewijs zal kunnen halen! LET MAAR OP!" En dat was na de 2 keren dat ik examen gedaan heb, toen de 3e keer zakte ik weer om iets wat niet voorgekomen was!
"Als een examinator ruzie heeft gehad met zijn vrouw, moet jij daar voor boeten!
Als de examinator vind dat jou kop hem niet aanstaat, ben jij ook al de sjaak, laten ze je ook al zakken!"
Ook hoorde ik dat er maar zoveel procent mochten slagen op een dag! En nog erger, tijdens mijn examen, maakte mijn instructeur naar mijn examinatoren een teken met zijn handen, en andersom ook weer? Ik vond dit vreemd. Kwam ik er achter dat dit betekende:
CBR beweerd dat dit niet kan, maar van zijn eigen examinatoren heb ik het 1 en ander begrepen!
Door die stomme grappen van hun ben ik al 3000 euro kwijt aan lessen en examens. Omdat dhr van straaten ook mijn examens tegen houd, verloopt dus nu ook nog eens mijn theorie 11 september!!
dat wij met zijn allen naar het CBR kunnen stappen om een klacht te doen?[/b]
dat wij met zijn allen naar het CBR kunnen stappen om een klacht te doen?[/b]
@baby-l
heb je de audities van Idols wel eens gezien?
Mensen die zichzelf geweldig vinden zingen, en toch afgewezen worden.
Je hebt vast allemaal allemaal kruisjes bij de 9 in je zelfreflectie formulier.
hou jezelf is een spiegel voor
heb je de audities van Idols wel eens gezien?
Mensen die zichzelf geweldig vinden zingen, en toch afgewezen worden.
Je hebt vast allemaal allemaal kruisjes bij de 9 in je zelfreflectie formulier.
hou jezelf is een spiegel voor
Nou meneer de betere;)
Zo zit dat dus niet in elkaar. wel standaard antwoorden zeg
Maar toen ik deed ging het niet om kruisjes;) dus dat is wel apart he 
Als je al zo reageerd op iemand:
"verander de wereld, begin bij jezelf;)"
Zo zit dat dus niet in elkaar. wel standaard antwoorden zeg
Als je al zo reageerd op iemand:
"verander de wereld, begin bij jezelf;)"
zorg dat je altijd je instructeur meeneemt tijdens je rijexamen. Als je onterecht zakt kan de instructeur/rijschool een klachtenbrief schrijven.
wel of niet slagen tijdens praktijkexamens gaat onwijs willekeurig. en de 'feedback ' na afloop al net zo. ik heb nu drie keer afgereden en drie keer niet geslaagd. de eerste keer reed ik te onzeker, de tweede keer reed ik te zeker
en de derde keer waren me bijzondere verrichtingen niet goed. ze zitten af en toe gewoon wat te zoeken om je te laten zaken.
tijdens me tweede examen kreeg ik een ingreep. er was een kruising twee auto's van links sloegen beide rechts af en een auto van rechts die links af sloeg voor hij de kruising had bereikt ik wil doorrijden trapt ie op de rem. wat totaal niet nodig was. maar de examinator twijfelde nog. hij kon niet beoordelen of ik het al had gezien. waarom zit ie er dan bij ?? maar zo iets nemen ze dan weer niet mee, nee dan rij ik te zeker...ofwel onvoorzichtig ofzo.
en een ingreep of niet haalt nog niets uit. een vriendin van mij reed af kreeg een ingreep al bij het verlaten van het parkeerterrein. ze had de snelheid van een motor verkeerd ingeschat. zegt de meneer laten we dit maar door de vingers zien dan gaan we nu echt beginnen...
ze doen daar maar een beetje wat ze goed uitkomt.je rijd 40u bij een instructeur en een half uur bij een examinator en die ziet dan meteen of je kan rijden, tuurlijk...,dat hele systeem deugt niet en moet veranderd worden.
tijdens me tweede examen kreeg ik een ingreep. er was een kruising twee auto's van links sloegen beide rechts af en een auto van rechts die links af sloeg voor hij de kruising had bereikt ik wil doorrijden trapt ie op de rem. wat totaal niet nodig was. maar de examinator twijfelde nog. hij kon niet beoordelen of ik het al had gezien. waarom zit ie er dan bij ?? maar zo iets nemen ze dan weer niet mee, nee dan rij ik te zeker...ofwel onvoorzichtig ofzo.
en een ingreep of niet haalt nog niets uit. een vriendin van mij reed af kreeg een ingreep al bij het verlaten van het parkeerterrein. ze had de snelheid van een motor verkeerd ingeschat. zegt de meneer laten we dit maar door de vingers zien dan gaan we nu echt beginnen...
ze doen daar maar een beetje wat ze goed uitkomt.je rijd 40u bij een instructeur en een half uur bij een examinator en die ziet dan meteen of je kan rijden, tuurlijk...,dat hele systeem deugt niet en moet veranderd worden.
Mijn zoon heeft afgelopen vrijdag rijexamen gedaan en is in een keer geslaagd. Dus das mooi. Omdat de ambtenaren vrijdags maar tot 12 uur werken kon hij pas maandag naar het stadhuis om zijn rijbewijs te regelen. En wat denk je, zijn gegevens van het CBR zijn daar niet aangekomen, dus helaas pindakaas, wij kunnen uw aanvraag niet in behandeling nemen totdat de gegevens boven water zijn. denk je na je slagen lekker te kunnen gaan autorijden, heb je dit.
Toch schrik ik wel van zoveel negatieve berichten over het CBR! Want het CBR laat overkomen alsof jij de enige bent die het niet eens bent met... ze scheren iedereen over 1 kam, leerlingen zijn leerlingen, en ze weten niet beter toch? Zo denken ze! ik vind het erg jammer dat het CBR zo werkt, want je bent wel van hun afhankelijk, het is wel een overheidsinstantie!!! 
-
jojogirl21
Deze vraag test jou inzichtelijke kennis. Er zijn zoveel dingen niet bij wet geregeld en toch weten we allemaal dat het niet de bedoeling is. In dit geval is dat ook zo. Verkeer gaat niet alleen over exacte theoretische regeltjes, maar ook (vooral zelfs) draait het om inzicht!Bailey schreef:Ik kreef op een proefexamen eens een foto van een openstaande motorkap. De vraag ‘is het toegestaan om te roken als je onder de motorkap aan het kijken bent’. Ik antwoordde ja, want hoewel het niet verstandig is is het volgens mij niet verboden. Mijn antwoord was fout, het zou dus verboden zijn. Verdere uitleg: het is niet verstandig te roken als je onder de motorkap aan het kijken bent. Dus….het is niet verboden, maar niet verstandig. Mijn antwoord was dus eigenlijk wel correct, maar werd toch fout gerekend omdat het niet verstandig is. Ja…zo ken ik er nog meer.
-
jojogirl21
Het CBR test hier het verkeersinzicht van de leerling. Zoals jij zelf al zegt is de vraag wat de maximumsnelheid is op die weg, en niet de maximumsnelheid van het betreffende voertuig. Dit is toch een duidelijke vraag? Het gaat er om dat je bij deze vraag doorhebt dat je moet kijken naar het soort weg waar je op rijdt, en dat het soort voertuig irrelevant. Er kan een een auto met of zonder aanhanger op staan, een vrachtwagen of een fiets, de vraag stelt duidelijk dat het om de maximumsnelheid op de weg gaat. Het CBR wil zien dat jij snapt waar je naar moet kijken, namelijk de borden in dit geval.jancz schreef:Voorbeeld is een vraag met een foto van een auto met aanhangwagen die op de invoegstrook rijd van een autosnelweg. De vraag bij deze foto is wat is UW maximum snelheid op deze weg. Simpel toch is 80 km peruur. goed
Maar een volgende keer krijg je dezelfde foto van auto met aanhanger te zien met de vraag "wat is DE maximum snelheid op deze weg. Dit is dan 120 km per uur. Waarom word er dan deze foto getoond. Het gaat er toch om dat je weet hoe hard je mag rijden.
Ook hier gaat het om een stukje verkeersinzicht. Je kan immers niet om de vrachtwagen heen kijken en weet niet wat er achter de vrachtwagen gaande is. De regels stellen immers dat je een kruising alleen mag oversteken als deze vrij en te overzien is. In dit geval dus niet te overzien, en wie weet rij je door om er (te laat) achter te komen dat je er helemaal niet langs kan, en dan blokkeer je de kruising, en de vrachtwagen. Je moet dit eventuele probleem dus voorkomen, en daarom is het verstandiger de vrachtwagen voor te laten gaan.Hij kwam aan op een gelijkwaardige kruising, van links kwam een vrachtauto die stilstond om hem voor te laten gaan dus niets aan hand richting aan wijzer uit en gaan. FOUT Hij had de vrachtauto voor moeten laten gaan omdat hij niet kon zien of er genoeg ruimte was naast de vrachtauto. Gevolg gezakt!!!!
In dit geval gaat het er niet om dat de examinator haar er in wil luizen, maar wil testen hoe goed ze reageert op onverwachte situaties. Onverwachte situaties komen nou eenmaal veel voor in het verkeer. In feite heeft ze hier 2 fouten gemaakt. Ten eerste had ze al moeten weten dat die fietser er was, ze heeft hem immers net ingehaald, dus op het moment dat de examinator haar vroeg rechts af te slaan had zij meteen al moeten bedenken 'ik moet wachten, want ik heb net een fietsters ingehaald'. Maar erger nog, is dat ze in alle haast, zonder te kijken rechtsaf wilde gaan, en dit is een veelvoorkomende fout die vele ongelukken veroorzaakt. Het is dan ook terecht dat ze hierop is gezakt.Mijn oudste kind heeft iets dergelijks ook mee gemaakt. Ze rijdt op een weg met een fietsstrook, haalt een fietser in. Op het moment dat ze de fietser net voorbij is zegt de examinator nu rechtsaf, dit is ongeveer 8 meter voor de afslag, dus paniek snel alle handelingen gedaan en afslaan. Mis ingreep fietser vergeten. Maar als de eximinator eerder had gezegd dat ze verderop rechts moest had ze fietser toch niet meer ingehaald.
Na 3 keer gezakt te zijn mocht ze staatsexamen doen. Een lachertje Zo snel mogelijk de stad uit en door de polder, lange rechte wegen en bijna geen verkeer en ja hoor geslaagd. Ik vraag me af wat is de waarde van dit examen.
Het idee van de BNOR (staatsexamen) is de leerling te laten rijden in rustigere omstandigheden, en de leerling de kans te geven wat meer in zijn/haar eigen tempo te laten doen. Het is dan op zich niet vreemd dat drukke plaatsen vermeden worden, maar alleen maar op lange rechte wegen door de polder is inderdaad ook niet juist. Het examen heeft wel degelijk veel waarde voor leerlingen met veel examenstress, maar in dit geval is het wat overdreven geweest.
Ik denk dat iedereen het er over eens zal zijn dat de gevolgen van rijden met drank op terecht zijn, maar het is wel vreemd dat er zo lang mee gewacht wordt. Dit is overigens typisch CBR. Meestal helpt het om elke week te bellen hoe het ervoor staat, dan worden ze er vanzelf zat van, zo werkt het vaak wel voor rijtesten, dus wellicht ook voor EMG cursussen.Hij moet een cursus volgen kosten ongeveer €600 oke even slikken maar ja Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. Echter 2 weken voor de geplande cursus krijgt hij bericht van het cbr dat de cursus is uitgesteld naar een nader te bepalen datum. Nu 9 maanden later nog steeds niets gehoord maar het geld hebben we niet weer terug gekregen. De motivatie van het CBR om hem deze cursus telaten volgen was dat hij de risicos van alcohol en verkeer onderschatte. Goed maar hoe kan je zo iemand dan daarna gewoon zijn gang laten gaan en meer dan een jaar gewoon door laten rijden. Dan blijft er van de motivatie weinig over. Hij heeft betaald voor een dienst die nooit is nagekomen.
Even een gefrustreerde reactie van een moeder. Mijn dochter is reeds een paar keer gezakt bij BNOR. Geen 1 keer heeft ze een ingreep gekregen, maar ze rijdt door zenuwen gewoon onzeker. Toen ze 18 was heeft ze enkele keren afgereden en door teleurstelling en financiën is ze een tijdje gestopt. Na weer bij een andere rijschool te zijn begonnen heeft ze 1 keer afgereden. Helaas weer gezakt. De examinator was heel aardig en zei dat het heus niet dramatisch was haar rijden, maar te onzeker door zenuwen. Maar kan dat anders dan? Als je weinig geld hebt, je rijbewijs eigenlijk hard nodig hebt en door niet slagen steeds wordt de druk steeds groter. Hoop echt zo dat het volgende keer gaat lukken!!!! Voor haar want ze kan best goed rijden en ervaring komt pas als je echt alleen gaat rijden. Dan hebt je niemand meer die op je vingers kijkt.
Was dit een speciaal faalangstexamen?
Die zijn er namelijk wel en krijgt de kandidaat meer tijd en kan deze ook bijvoorbeeld een time-out aanvragen. Tja het is wel wat duurder...
Misschien is dit een idee?
Die zijn er namelijk wel en krijgt de kandidaat meer tijd en kan deze ook bijvoorbeeld een time-out aanvragen. Tja het is wel wat duurder...
Misschien is dit een idee?
@ Emmy75: bij het BNOR ben je al weer een stapje verder dan een faalangstexamen, maar het lijkt er wel heel erg op.
@ Martie62: het is heel jammer, maar helaas zal er toch echt "iemand op haar vingers moeten kijken". Daar kan ze niet tegen en dat maakt het moeilijk voor haar. Ik kan me dat vanuit mijzelf nauwelijks voorstellen, maar het feit ligt en ik ben er zelf af en toe getuige van dat iemand inderdaad helemaal van de kaart is bij een rijexamen. Dan lukt niks meer. Het keer op keer opnieuw examen doen, inmiddels al een paar keer bij het BNOR nadat het dus al 4 keer bij het CBR niet is gelukt, is om moedeloos van te worden. Dat wordt ze dan ook. Die drempel is geen drempel meer, maar een berg. Die berg is nu echt te hoog geworden om in één keer te nemen. Dringende tip aan haar en haar opleider: ga terug naar stap voor stap. Doe eerst een TTT bij het BNOR. Ik weet, dat kost ook weer geld, maar alle voordelen van een TTT komen juist in dit geval helemaal tot hun recht. Het geeft een stukje rust en zekerheid, want de druk van een examen geldt ineens niet meer, mits ze natuurlijk een goede opleider heeft, die in staat is dit proces op passende wijze te begeleiden. Als hij dat niet kan, neem dan een ander. Dat betekent niet dat de huidige slecht is of zo, maar hetzelfde verhaal op een andere manier begeleiden kan ook wel eens goed werken. Bovendien associeert ze ondertussen deze meneer/mevrouw met "zakken". "Vers bloed" kan haar wellicht goed doen.
Succes en vraag vooral verder als je daar behoefte aan hebt. Laat wel de voortgang/uitkomst hier weten SVP.
Succes en vraag vooral verder als je daar behoefte aan hebt. Laat wel de voortgang/uitkomst hier weten SVP.
Oh ok, dat wist ik eventjes niet, excuus.
Ik zou dan echt niet weten wat de oplossing is. Even een heel raar vraagje. Is het misschien mogelijk om te zwijgen over het volgende aanstaande examen en haar daar pas vlak voor het examen mee te confronteren. Zoiets van je gaat nu examen doen en meteen instappen en het examen begint. Dat de rij-instreucteur haar met een smoes naar het CBR laat rijden tijdens een "normale" les. Zoiets van dat hij even een formulier moet halen ofzo. Dan heeft ze de kans niet om zich er al weken/dagen vantevoren druk over te maken, misschien werkt dat wel. Tja of juist niet maar ik ken de dochter niet.
Nog een stapje verder. Misschien is het ook wel mogelijk om met het CBR onder een hoedje te spelen. Zo van niet zeggen dat ze op examen gaat en de rij-instructeur verzint een smoes dat hij iemand moet ophalen. (Dan wel met examinator afspreken dat deze niet bij het CBR opgehaald wordt). Vervolgens neemt examinator plaats in de auto of achterin met de smoes dat deze een lift nodig heeft en dat de instructeur deze "na de les" zal afzetten. Of zelfs voorin waarbij de instructeur de smoes gebruikt dat deze persoon bijna zijn bevoegdheid als rij-instructeur heeft of dat deze een bijscholing krijgt ofzoiets..
Tja moet dan wel een examinator zijn die ze nog niet kent..
Ik weet niet of zoiets mogelijk is hoor.
Ik zou dan echt niet weten wat de oplossing is. Even een heel raar vraagje. Is het misschien mogelijk om te zwijgen over het volgende aanstaande examen en haar daar pas vlak voor het examen mee te confronteren. Zoiets van je gaat nu examen doen en meteen instappen en het examen begint. Dat de rij-instreucteur haar met een smoes naar het CBR laat rijden tijdens een "normale" les. Zoiets van dat hij even een formulier moet halen ofzo. Dan heeft ze de kans niet om zich er al weken/dagen vantevoren druk over te maken, misschien werkt dat wel. Tja of juist niet maar ik ken de dochter niet.
Nog een stapje verder. Misschien is het ook wel mogelijk om met het CBR onder een hoedje te spelen. Zo van niet zeggen dat ze op examen gaat en de rij-instructeur verzint een smoes dat hij iemand moet ophalen. (Dan wel met examinator afspreken dat deze niet bij het CBR opgehaald wordt). Vervolgens neemt examinator plaats in de auto of achterin met de smoes dat deze een lift nodig heeft en dat de instructeur deze "na de les" zal afzetten. Of zelfs voorin waarbij de instructeur de smoes gebruikt dat deze persoon bijna zijn bevoegdheid als rij-instructeur heeft of dat deze een bijscholing krijgt ofzoiets..
Tja moet dan wel een examinator zijn die ze nog niet kent..
Ik weet niet of zoiets mogelijk is hoor.
Inhakend op het verhaal van Oom Wout.
Tegen haar zeggen dat ze een TTT gaat doen terwijl het feitelijk een examen is?
Tegen haar zeggen dat ze een TTT gaat doen terwijl het feitelijk een examen is?
Hai Emmy,
Je verzint ze echt ter plekke en in hoog tempo, hè? Joh, ik heb zelf ook al van alles bedacht, maar de realiteit biedt al jouw en mijn (on)mogelijkheden niet. Bovendien, hoe denk je dat een kandidaat, na al de door jou voorgestelde poespas, bij (helaas) tóch niet slagen, zou reageren op de rekening die hem/haar vervolgens gepresenteerd wordt? Die ontploft, voorspel ik je.
Nee hoor, de situatie moet gewoon benaderd worden als een examen. Bij dat examen moet er gepresteerd worden. Daar is niks mis mee. Een TTT (ook bij het BNOR) helpt gigantisch om de ergste druk er af te halen, maar feit blijft dat "het" gedaan moet worden. Er ligt een uitdaging bij de serieuze instructeur om de kandidaat op passend niveau voor te bereiden op een examen. Het helpt ontzettend als er duidelijk wordt gemaakt dat er niks bijzonders verwacht wordt en dat er geen "perfecte rit" wordt geeist. DAAR zit nogal eens de tekortkoming in van instructeurs. Opjutten tot "het MAG niet fout en het MOET goed". Joh, daar gaat het helemaal niet om. Als ik een half uurtje ga autorijden dan maak ik ook een foutje of 10-12. Ja echt, zo veel! Ze zouden jou misschien niet zijn opgevallen, maar ik weet dat ik ze maakte. Zoveel fouten maakt die andere instructeur ook en die examinator ook. Het gaat niet om de foutjes. Die komen voor, geen probleem. Het gaat erom dat je ze ook oplost, zoals je dat tijdens de les ook doet. Dat examen is gewoon een ritje, niks meer, niks minder. Moet gewoon veilig verlopen in die zin dat er niemand van dood kan gaan en dan is het OK. Tjonge, waar zit het probleem?
Nou, dat weet ik wel hoor: ergens tussen de oren van de kandidaat, die prima (..) rijdt maar "het" niet laat zien door een povere voorbereiding/begeleiding. Dan doe je jezelf toch tekort?!
Je verzint ze echt ter plekke en in hoog tempo, hè? Joh, ik heb zelf ook al van alles bedacht, maar de realiteit biedt al jouw en mijn (on)mogelijkheden niet. Bovendien, hoe denk je dat een kandidaat, na al de door jou voorgestelde poespas, bij (helaas) tóch niet slagen, zou reageren op de rekening die hem/haar vervolgens gepresenteerd wordt? Die ontploft, voorspel ik je.
Nee hoor, de situatie moet gewoon benaderd worden als een examen. Bij dat examen moet er gepresteerd worden. Daar is niks mis mee. Een TTT (ook bij het BNOR) helpt gigantisch om de ergste druk er af te halen, maar feit blijft dat "het" gedaan moet worden. Er ligt een uitdaging bij de serieuze instructeur om de kandidaat op passend niveau voor te bereiden op een examen. Het helpt ontzettend als er duidelijk wordt gemaakt dat er niks bijzonders verwacht wordt en dat er geen "perfecte rit" wordt geeist. DAAR zit nogal eens de tekortkoming in van instructeurs. Opjutten tot "het MAG niet fout en het MOET goed". Joh, daar gaat het helemaal niet om. Als ik een half uurtje ga autorijden dan maak ik ook een foutje of 10-12. Ja echt, zo veel! Ze zouden jou misschien niet zijn opgevallen, maar ik weet dat ik ze maakte. Zoveel fouten maakt die andere instructeur ook en die examinator ook. Het gaat niet om de foutjes. Die komen voor, geen probleem. Het gaat erom dat je ze ook oplost, zoals je dat tijdens de les ook doet. Dat examen is gewoon een ritje, niks meer, niks minder. Moet gewoon veilig verlopen in die zin dat er niemand van dood kan gaan en dan is het OK. Tjonge, waar zit het probleem?
Nou, dat weet ik wel hoor: ergens tussen de oren van de kandidaat, die prima (..) rijdt maar "het" niet laat zien door een povere voorbereiding/begeleiding. Dan doe je jezelf toch tekort?!
Jahoor een rijke fantasie is een joy forever.
Ik bedoelde ermee te zeggen dat het misschien handig is als moeders met de instructeur gaat overleggen over een "creatieve" oplossing. Heb al vreemdere gehoord, dus je weet maar nooit. Zoiets kan ook even iemand op een ander spoor brengen, door de zaken eens in een ander licht te plaatsen.
Inzake de rekening zou ik die zeker niet direct erna presenteren, ook dit kan moeders evt. opvangen om dit later te regelen met dochterlief.
Ik denk graag in oplossingen niet in problemen.
Ik bedoelde ermee te zeggen dat het misschien handig is als moeders met de instructeur gaat overleggen over een "creatieve" oplossing. Heb al vreemdere gehoord, dus je weet maar nooit. Zoiets kan ook even iemand op een ander spoor brengen, door de zaken eens in een ander licht te plaatsen.
Inzake de rekening zou ik die zeker niet direct erna presenteren, ook dit kan moeders evt. opvangen om dit later te regelen met dochterlief.
Ik denk graag in oplossingen niet in problemen.
Nou er staat al een nieuw examen gepland begin mei. hoop dat het deze keer lukt, anders ben ik bang dat ze weer stopt. We weten allemaal dat ze het echt kan. Hoop dat examinator haar keer voordeel van de twijfel geeft.