LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] aandelenlease voor Europees Hof van Justitie

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
peewee

aandelenlease voor Europees Hof van Justitie

Ongelezen bericht door peewee »

Vandaag sprak ik met een medewerker van de Vereniging Consument en Geldzaken over de lopende rechtszaak tegen Spaarbeleg (Aegon) over het SprintPlan. Van hem hoorde ik dat in deze rechtszaak aan de rechter gevraagd zal worden om het Europees Hof van Justitie te laten oordelen over het kredietdeel van aandelenlease. Volgens Consument en Geldzaken is op het kredietdeel namelijk de Wet op het Consumentenkrediet (WCK)van toepassing en deze wet is door Spaarbeleg (en ook door de andere leasebedrijven, zoals Legio) met voeten getreden. Het punt is nu dat de WCK voortvloeit uit een Europese richtlijn, die vermoedelijk door de Nederland (de wetgever) niet goed is overgenomen in de WCK. Mij dunkt: een interessante ontwikkeling want dit kan ook nog tot aansprakelijkheid van de Nederlandse overheid leiden. Minister Zalm kan vast wat miljaren opzij leggen.

johanmulder

Re: aandelenlease voor Europees Hof van Justitie

Ongelezen bericht door johanmulder »

Peewee,
Kun je ook globaal aangeven op welke punten de verstrekkers inzake de kredietverstrekking in de fout zijn gegaan, want dit lijkt mij dan op alle aandelenleaseproducten van toepassing. Je kunt mij ook mailen op mijn emailadres [email protected] Alle informatie is welkom, en ik zal morgen het secretariaat van Consument en Geldzaken benaderen om me hierbij aan te sluiten.
Johan.

Joshua

Ongelezen bericht door Joshua »

Wat is er mis met
OVER DE TOEPASSING VAN RICHTLIJN 93/13/EEG VAN DE RAAD VAN
5 APRIL 1993 BETREFFENDE ONEERLIJKE BEDINGEN IN
CONSUMENTENOVEREENKOMSTEN

Onder het kopje “overige” (12%) zijn ook oneerlijke bedingen aangetroffen in borgstellingscontracten (Clab DE 000004), garantieovereenkomsten (Clab SE 000043), promessentransacties (Clab FI 000179), contracten voor het beheer van de inning van wisselbrieven (Clab ES 000341), overeenkomsten voor de opening van een spaarboekje (Clab AU 000346) en vooral in huurovereenkomsten voor kluizen (Clab FR 000210) en leasecontracten (Clab BE 000477).

Aan de consument opgelegde verplichtingen meer dan 200 gevallen
Aansprakelijkheid meer dan 160 gevallen

http://europa.eu.int/comm/consumers/con ... t03_nl.pdf

peewee

Ongelezen bericht door peewee »

Johan,

Van de afdeling juridische ledenservice van Consument & Geldzaken begreep ik dat het om een hele waslijst inbreuken gaat. Dit verbaast niets, de Wet op het Consumentenkrediet heeft als primaire functie consumentenbescherming. Of ook andere aandelenlease-aanbieders, zoals Legio Lease of GroeiVermogen (Fortis) in de fout zijn gegaan weet ik niet. Vermoedelijk ook. Consument & Geldzaken voert volgens mij alleen een rechtszaak tegen Spaarbeleg over het Sprintplan.

Gesloten