LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afkoopsom beleggingsverzekering.

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
dre4you

afkoopsom beleggingsverzekering.

Ongelezen bericht door dre4you »

Ik heb in 2002 een afscheidspremie ontvangen vanwege bedrijfssluiting.
Ik heb daarvan ruim 20.000 euro in een inkomensverzekering gedaan die op latere leeftijd periodiek uit zou keren. Ik wil dit geld nu gebruiken voor aankoop eigen woning. Volgens mijn verzekeraar moet ik nu een afkoopsom betalen van 2000 euro. Bovendien zeggen ze dat er vanwege belastingmaatregelen (boeteregeling, maximaal 52% inkomsttenbelasting en premieheffing) nogal veel geld afgaat. In het slechtste geval mag ik blij zijn dat ik 4000 euro averhoud. Huidige waarde is 20.400 euro.
Mijn vraag is:
1: klopt de uitleg vanwege belastingmaatregelen.
2: Is een afkoopsom van 10% van de huidige waarde normaal???

kweenie

Re: afkoopsom beleggingsverzekering.

Ongelezen bericht door kweenie »

Een koopsompolis voor de oudedagsvoorziening kun je inderdaad niet zomaar afkopen. Bij het aangaan van de verzekering heb je de premie kunnen aftrekken van de belastingen. Daarover moet dan later, bij het uitkeren na pensioneren, alsnog inkomstenbelasting worden betaald.

Als je niet aan de fiscale voorwaarden voldoet en de polis vroegtijdig wilt afkopen, dan moet je niet alleen dat vroegere belastingvoordeel alsnog betalen, maar je aan de belastingdienst moet ook een extra boete van volgens mij zo'n 20% van de afkoopwaarde betalen. Daarnaast kan het zijn dat je een boete aan de verzekeraar moet betalen omdat je de polis voortijdig opzegt.

dre4you

Re: afkoopsom beleggingsverzekering.

Ongelezen bericht door dre4you »

Inderdaad heb je gelijk. Ik ben er ook achter gekomen. Is alles bij elkaar een duur grapje.

Gesloten