hallo,
In 1998 heb ik Bonusplan van Spaarbeleg gestart en nooit stil gestaan bij evt. fiscale aftrek. Noem het naief of onbenullig , maar zo is het is nu eenmaal gegaan.
Ik hoef nl. al sinds geruime tijd geen belastingsformulier in te vullen van de belastingsdienst (dit hebben ze zelf tegen mij gezegd) en ben er daarom ook om die reden ook niet tegen aan gelopen.
Ik ben al sinds 1994 in loondienst bij een en dezelfde werkgever (overheid) en heb nooit een huis gekocht (ik heb dus altijd gehuurd). Mijn pensioenfonds is ABP.
Nu vraag ik mij af of ik nog geld kan terugkrijgen van de belastingsdienst als ik nu om een belastingsformulier aanvraag en bij mijn aangifte opgeef dat ik dit bonusplan heb. Wat kan ik dan verwachten en waar hangt het nog meer vanaf? Ik heb al 5000 euri ingezet sinds 1998... heb je nog verder tips??
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Belastingteruggave en Bonusplan
Re: Belastingteruggave en Bonusplan
Stortingen in een beleggingsverzekering zijn sinds 2001 alleen aftrekbaar onder de volgende voorwaarden:
-het betreft een lijfrenteverzekering;
- er is sprake van een aantoonbaar pensioentekort (jaarruimte)
De vraag is allereerst dus of een Bonusplan een lijfrenteverzekering is.
Tot eind 1996 werd dit product door Aegon als spaarkasproduct (kapitaalverzekering) verkocht. Het Bonusplan zal ongetwijfeld een woekerpolis zijn (zie elders op dit forum onder woekerpolisclaim), maar van de mogelijkheid tot fiscale aftrekbaar lijkt mij geen sprake. En al zowiezo niet met terugwerkende kracht tot 1998 of zo
-het betreft een lijfrenteverzekering;
- er is sprake van een aantoonbaar pensioentekort (jaarruimte)
De vraag is allereerst dus of een Bonusplan een lijfrenteverzekering is.
Tot eind 1996 werd dit product door Aegon als spaarkasproduct (kapitaalverzekering) verkocht. Het Bonusplan zal ongetwijfeld een woekerpolis zijn (zie elders op dit forum onder woekerpolisclaim), maar van de mogelijkheid tot fiscale aftrekbaar lijkt mij geen sprake. En al zowiezo niet met terugwerkende kracht tot 1998 of zo
Bedankt voor je antwoord. Bonusplan is inderdaad een lijfrenteverzekering, dat is zeker. Ik vraag mij af of ik nu nog geld van de belastingsdienst kan terugkrijgen, met name van de voorgaande jaren. Ik bedoel, de 5000 euro is nooit aangegeven, kan dit in 1 keer worden aangegeven?
Erik08
Normaliter kan je alleen de premie aftrekken over het belastingjaar waarin de premie is betaald. Voor de periode vanaf 2001 zal nog steeds gelden dat je alleen de premie in aftrek kunt brengen voor zover er aantonbaar sprake is van een tekort in de pensioenopbouw (jaarruimte berekenen ! op de site van de belastingdienst staat informatie !). Omdat je blijkbaar in de voorbije jaren geen aangifte hebt gedaan is ook je inkomstenbelasting over die jaren nooit definitief vastgesteld. Dit laatste kan er toe leiden dat er toch nog mogelijkheden zijn. Ik zou me door een fiscalist laten voorlichten of anders de Belastingtelefoon eens bellen (dan ga je wel bij de Belastingdienst zelf te biecht, maar ze zijn er niet om je verkeerd voor te lichten)
Succes
Normaliter kan je alleen de premie aftrekken over het belastingjaar waarin de premie is betaald. Voor de periode vanaf 2001 zal nog steeds gelden dat je alleen de premie in aftrek kunt brengen voor zover er aantonbaar sprake is van een tekort in de pensioenopbouw (jaarruimte berekenen ! op de site van de belastingdienst staat informatie !). Omdat je blijkbaar in de voorbije jaren geen aangifte hebt gedaan is ook je inkomstenbelasting over die jaren nooit definitief vastgesteld. Dit laatste kan er toe leiden dat er toch nog mogelijkheden zijn. Ik zou me door een fiscalist laten voorlichten of anders de Belastingtelefoon eens bellen (dan ga je wel bij de Belastingdienst zelf te biecht, maar ze zijn er niet om je verkeerd voor te lichten)
Succes