LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ECO Brazil blijkt oplichterij

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
Gast

ECO Brazil blijkt oplichterij

Ongelezen bericht door Gast »

De reden dat ik u een bericht plaats is het volgende:

Een aantal weken terug kreeg ik te horen dat het belegginsfonds Eco Brazil, onderdeel van NEQU Holding failliet was verklaard. Eco Brazil belegde in groen met een rendement van 12% en nu zijn aardig wat particulieren gedupeerd. Het vermoeden bestaat dat de eigenaar Dhr. nederhoff de boel flink belazerd heeft en inmiddels naar een tropisch oord vertrokken is en niemand weet waar het geld meer dan 30 miljoen euro gebleven is.
Ik verwijs ik graag door naar de volgende sites:

http://www.jpr.nl/

http://www.jpr.nl/berichtgeving_faillissement.htm

http://www.groengeld.nl/nieuws/index.php

http://www.iex.nl/columns/columns_artik ... olid=13356

http://www.rusnet.nl/nl/news/2003/09/16 ... s_02.shtml

Tevens zou ik u graag de brief laten lezen van Vereniging Gedupeerde Eco Brazil (VGEB), het inschrijfgeld kost slechts 165 europlus de onderstaande brief die ik toegemaild kreeg:

9 augustus 2003

Geachte medeparticipanten,

Hierbij ontvangt u een laatste oproep om zich aan te melden.

Na alle inspanningen van de afgelopen weken om informatie in te winnen en onderzoek te plegen naar de praktijken en het handelen van Eco Brasil en de SPEB, zijn we tot de volgende conclusie gekomen. Hoe vervelend het ook klinkt en voor velen een laatste strohalm wegvalt, dient de realiteit onder ogen gezien te worden.

Onze conclusie is als volgt:

Tijdens de meeting in Nieuwegein van 11 april jl. kwam naar voren dat er geen openheid en duidelijkheid van zaken over de problematiek van Eco Brasil wordt gegeven. De heer Nederhoff en het bestuur van de SPEB gaven als slotconclusie dat alles binnen enkele maanden weer op de rit zou zijn en er geen daadwerkelijke problemen in het vooruitzicht waren. Ons inziens waren de problemen die nu naar buiten komen (oplichting, fraude, piramidevorming en misleiding) bij enkelen van hen toen al bekend.

Nu enkele maanden later wordt vanuit Eco Brasil getracht een herstart te maken ten einde faillissement te voorkomen. Bedrijfsmatig is dit een goede handelswijze. Maar is de bedrijfsvoering van Eco Brasil nog wel te vertrouwen ?

1. Waarom worden de huidige meetingen door Eco Brasil georganiseerd en niet door SPEB ?
2. Waarom wordt in het bedrijfsplan de accountant niet genoemd en staat het voorstel niet op papier van het accountantskantoor ?
3. Waar is de kopie jaarrekening Eco Brasil 2002 waarom zit hij niet als bijlage bij het rapport ?
4. Wie heeft het bedrijfsplan voor doorstart opgesteld, Eco Brasil BV ?
5. Waar zijn de eigendomsbewijzen van de grondaankoop in Brazilië ?
6. Wie is nu de rechtmatige eigenaar van deze grond ?
7. Indien de eigendomsbewijzen in bezit zijn van de heer Nederhoff, en hij al zijn medewerking wil verlenen aan de SPEB (zoals dit door de SPEB naar buiten wordt gebracht), waarom worden deze dan niet overgedragen aan de participanten, zodat de grond met een waarde van ca. € 16.000.000 in het bezit komt van de participanten en er in ieder geval eenderde van de totale inleg veiliggesteld kan worden ?
8. Ligt er beslag op de gronden in Brazilië ?
9. Wordt faillissement van Eco Brasil met opzet in de hand gewerkt door een aantal mensen, die al voor de meeting in april jl. dit scenario hadden liggen (inclusief alle stappen die nu uitgestippeld worden) ?
10. Faillissement om welke reden ( zie rekenvoorbeeld) ?

Rekenvoorbeeld
(dit rekenvoorbeeld is eenvoudig opgemaakt zodat iedereen het kan begrijpen
en is onderbouwd met de cijfers van het rapport van de doorstart. Wij weten als geen ander dat dit rekenoverzicht niet compleet is met de juiste cijfers, maar dat heel veel geld verdwenen is kan niet onder stoelen of banken geschoven worden).

Inkomsten Uitgaven

Inleg Uitbetaald prognose rendement 12% pj
(berekend globaal tot uitbetaling tot 1-8-2003 echter er zijn achterstanden van enkele maanden die niet in deze berekening meegenomen zijn)

1998 € 466.000,= * € 279.600,=
1999 € 3.991.000,= € 1.915.600,=
2000 € 8.735.000,= € 3.144.600,= ***
2001 € 8.735.000,= ** € 2.096.400,= ***
2002 € 11.510.000,= € 1.381.200,= ***
2003 € 4.000.000,= € 266.666,= ***
€ 37.437.000,= € 9.084.066,=
€ 16.000.000,= aankoop grond
€ 25.084.066,=

* deze gelden van de inleg zijn nog niet terugbetaald, had al in 2002 moeten gebeuren
** toevallig 2 jaar dezelfde inkomsten
*** dit bedrag is gebaseerd op uitbetaling van 12 % per jaar vanaf ingangsdatum

Inkomsten € 37.437.000,=
Uitgaven € 25.084.066,=
€ 12.329.340,=

Dit resultaat ad € 12.329.340,= positief, zou in kas moeten zitten bij Eco Brasil, minus de kosten van personeel, huisvesting en overige algemene kosten.
Hierbij moeten we niet vergeten dat het personeel niet alleen bij Eco Brasil werkzaam is maar voor een groot gedeelte bij NEQU Holding, dus niet vallen onder Eco Brasil. Zij verkochten investeringsplannen van Eco Brasil via NEQU Holding.
Is het overgebleven bedrag over gesluisd aan provisie aan de Neco Holding of anderen???? Het rapport geeft immers een negatief vermogen bij Eco Brasil aan met een schatting van
€ 5.000.000,=.

Er is € 17.329.340 weg (resultaat + negatief vermogen minus kosten).

Eco Brasil lijkt sinds enige tijd het meest op een piramidesysteem.
De belegger stort geld ("een belegging"), dat hij in stukjes ("het rendement") weer terugkrijgt.
Natuurlijk willen de initiators dat geld niet teruggeven, of in ieder geval zo weinig mogelijk. Zolang er meer geld binnenkomt dan er wordt teruggegeven, maken ze winst en gaan ze door.
Wordt een break-even-point bereikt, dan barst de bom.
Meestal wordt dat vooraf gegaan door "overdracht" van aandelen, verplaatsing van vennootschappen, wisseling van bestuurders.
De nieuwe bestuurder is een katvanger, die niets te verliezen heeft en gladis als een aal.
De echte schuldige is met miljoenen verdwenen.
Iedere dag lekt er meer geld weg en wordt het moeilijker dat te vinden en te recupereren. Afspraken, die worden gemaakt met de initiators, worden door hen gezien als "tijd kopen". Er komen plannen, maar die duren aan paar maanden,dat loopt dan weer uit, het blijkt toch niet mogelijk zoals gepland, er komt een nieuw plan, dat ook weer maanden duurt, weer uitloopt, weer afketst, etc.

Of er verschijnt een "redder", die geld in het bedrijf gaat pompen. Ik heb
nog nooit gezien, dat zoiets echt gebeurt. Dikwijls wordt aan beleggers opnieuw veel geld gevraagd voor het "reddingsplan", volgens het principe: "iemand die je 1x kan belazeren kun
je ook een tweede keer strikken."
Een participantenstichting helpt de initiators bij het hierboven omschreven
Argeloze beleggers worden door zo'n stichting, die eigenlijk door de initiators is opgezet, aan het lijntje gehouden. Ze lokken beleggers om wat geld te betalen voor een oplossing of een reddingsplan. Daardoor wordt het moeilijk om beleggers te organiseren voor echt effectieve acties.

Het enige dat nu telt is om een gezamenlijk een vuist te maken !!!
Collectief staan we sterker, dat is de enige mogelijkheid om de bezittingen, die er nog zijn, veilig te stellen.
Om dit te realiseren moeten ook kosten gemaakt worden. Deze kosten worden geraamd op circa € 15.000 om diverse procedures op te starten .
Het is beter realistisch te zijn dan blijven investeren in een bodemloze put ! Met eerlijkheid, duidelijkheid en ieders gezamenlijke belang voorop kan het verlies nog enigszins beperkt blijven.

De kosten ad € 15.000 kunnen verdeeld worden naar rato van het aantal deelnemers.
Voorbeeld:

Bij 1100 deelnemers wordt dit € 13,63 per deelnemer
Bij 500 deelnemers wordt dit € 30,00 per deelnemer
Bij 200 deelnemers wordt dit € 75,00 per deelnemer
Bij 100 deelnemers wordt dit € 150,00 per deelnemer
Bij 75 deelnemers wordt dit € 200,00 per deelnemer
Bij 50 deelnemers wordt dit € 300,00 per deelnemer
Bij 25 deelnemers wordt dit € 600,00 per deelnemer

Als u de verklaring invult is dit vrijblijvend maar we hebben deze nodig om een inventarisatie te maken van de kosten per deelnemer.

We moeten een blok vormen zodat wij bij een eventueel faillissement vooraan bij de curator kunnen staan en niet de mensen met boter op hun hoofd.

PS de medegedupeerden die zich al hebben aangemeld hoeven allen maar op deze verklaring aan te geven of ze mee willen delen in deze kosten.

Met vriendelijke groet,

Peter & Willeke + andere

Tja ik ben bezig de publiciteit te zoeken want de waarheid zal boven tafel komen.

Gast

Re: ECO Brazil blijkt oplichterij

Ook misleid door die gasten, ben ik gelukkig niet de enige! Ik wacht het allemaal wel af!

mv. gr.

John

Gast

Ja ik ga persoonlijk afrekenen met die knakkers!!!!!!!!!!!

Gast

Ik ben ook sinds 3 jaar participant à raison van 12000 gulden. Wat is volgens U het beste wat ik kan doen? Van de curator kreeg ik een brief die ik voor 9 januari 2004 moet versturen en waarin stond:
1) hetgeen in verleden door U (mij dus) aan wivoba/ ecobrasil terzake van lening aan rente en eventuele aflossing is voldaan, kan niet als onverschuldigd worden teruggevorderd en evenmin worden verrekend.
2) U ziet af van eventuele sancties ter vergoeding van schade in verband met de door Eco Brasil of Wivoba met u afgesloten kredietovereenkomst.
3) De verschuldigde kredietsom wordt voor een groot gedeelte, 75%, kwijtgescholden, en de termijnen vanaf 9 - 1 - 04 geheel kwijtgescholden.

Als ik de brief v/d curator opstuur dan geef ik zwart op wit aan dat ik naar mijn geld kan fluiten (ZIE PUNT 2), alhoewel
75% dan wordt kwijtgescholden. Moet ik onder protest akkoord gaan?
Dan kan ik een eventuele latere financiële genoegdoening wel krijgen.

ALSTUBLIEFT EEN REACTIE, OF EEN TELEFOONTJE OP: 06 12627081

dianajanssensveen

Ongelezen bericht door dianajanssensveen »

mijn schoonzus kreeg daags voor nieuwjaar het bericht dat eco brazil falliet was en of ze voor 9 januarie even een formulier wil invullen en onder tekenen zodat ze afziet van verdere stappen ze heeft hier 5 jaar in geinvesteerd en zal nu niets van haar geld terug zien en dat terwijl zij vorig jaar het bericht kreeg dat zij 50 euro meer per maand moest gaan betalen wat niet was afgesproken of vast gelegd
dit heeft ze middels een advocaat weten terug te draaien
maar nu wordt het een ander zaak hoe kan zij haar geld terug krijgen of teminste een gedeeelte ervan zonder verder kosten :(

samira

Ongelezen bericht door samira »

Help! wij zijn ook opgelicht.
Op 31 december hebben wij ook de beruchte brief van de advocaten van de curator ontvangen.
Wat kunnen we nu het beste doen??????
Ik hoop dat iemand ons zo snel mogelijk kan helpen.....

Samira en Emanuel
06 14889291 :cry:

Arwen

Ongelezen bericht door Arwen »

:evil:

Beste mensen,

Ik ben erg boos heb ook de beruchte brief gehad!!
Leuke streek om deze op de 31ste te sturen vinden jullie ook niet?

Ik denk dat we met zijn allen in protest moeten gaan zoiets lukt altijd alleen maar met veel mensen.
En ik denk dat je niet moet laten dwingen om op zo`n kort termijn iets te beslissen.

Als je mee doet dan verlies je al het recht om ooit een rechter aan te spreken en misschien als je wel een rechtszaak begint hoef je uiteindelijk
niks te betalen.

Ik ga er voor doet iemand met mij mee!?!

Iedereen sterkte gewenst
Arwen
[email protected]

Dennis van der Veen

Ongelezen bericht door Dennis van der Veen »

Ik heb hetzelfde probleem. Zoals het eruit ziet is er een bedrag per maand ingehouden van ons. Dit bedrag is de rente van een lening. Aan het eind van de periode betaal je die lening in 1 keer terug. De winst is van jou. Dit betekent dus dat je nog nooit iets van die schuld hebt afbetaald en dat je deze nog volledig moet voldoen. Nu weet ik zeker dat ik nooit een handtekening heb gezet. Iemand anders die dat ook is overkomen? Op het moment dat je accoord gaat met de regeling uit die brief, stem je ermee in dat je het bestuur van eco brasil niet vervolgt. Ik ben echter van mening dat zij schuldig zijn aan mismanagement. Dit aangezien er een deel geld is gebruikt om in andere dingen dan die bomen te stoppen en er blijkt al anderhalf jaar geen onderhoud meer te zijn op die plantage. Ik stel voor dat we collectief een actie ondernemen en misschien dat radar ons hierin kan steunen.

@Homer

Ongelezen bericht door @Homer »

Ook wij hebben 't zelfde probleem.
We hebben onze verzekeringsagent ingeschakeld en die gaat 't uitzoeken.
Morgen weet ie meer en hoor ik ervan.
Geef 't hier dan ook nog wel ff door.

Arwen

Ongelezen bericht door Arwen »

Ik ben het er mee eens zoals je eerder heb kunnen zien.

Zij hebben de boel belazerd en ik vindt dat zij daar op aan gesproken moeten kunnen worden.

En ik blijf erbij dat de druk van de 9de van januari wel erg wordt opgelegd
en dat is op zijn minst verdacht!

Ik denk juist niet dat het verstandig is om te tekenen
maar dit moet een ieder voor zich weten

rianne

Ongelezen bericht door rianne »

Ik ben ook een gedupeerde.......en ik weet niet op welke wijze ik een deel of mijn geld terug kan krijgen.
Een jaar lang betalen ze al niet meer uit,door dit alles ben ik in de financiele problemen gekomen.
Als je belt krijg je een afsluittoon,schrijf je of mail je krijgt nergens een reaktie van laat staan antwoord.
Kan het door radar niet een keer goed uitgezocht worden?
Of met meerdere aktie ondernemen.
Ik ben helemaal radeloos,en ik heb hier slapenloze nachten door. :cry:
Rianne.........

Gast

De overheid moet eens wat gaan doen aan de oplichters !!

@Homer

Ongelezen bericht door @Homer »

M'n verzekeringsagent heeft me vertelt, dat je niet onder 't resterende bedrag uitkomt. Voor ons is dit 1500 Euro's.
Bij 'n belegging heb je altijd 'n risico lopen.
Hij heeft wel uitstel van betaling aangevraagd en gekregen.
Deze tijd hebben we nodig om elders 'n lening aan te vragen, zodat we 't toch na 1 week uitstel kunnen betalen.

Betaal je niet, moet je de volle mep terug betalen.
Er onderuit komen lukt dus jammer genoeg niet.

Daphne Dinesha

Ongelezen bericht door Daphne Dinesha »

Goede middag, wat fijn te lezen dat er eindelijk wat wordt gedaan aan Eco Brazil.
Ik heb de kennis niet om dit te doen, maar ben ook belazerd.
Voor fl.2500.00 dacht ik een stuk grond met hard houten bomen te hebben gekocht om de bomen kap tegen te gaan.
Naderhand zou ik mijn geld terug krijgen met rente.
Ik heb, om dit te kunnen doen destijds een lening afgesloten.
Stom natuurlijk, maar het consept vond ik erg goed.....
Ik help ook graag mee met de kosten om ze aan te pakken, maar ik kan dit alleen doen als we het met een grote groep splitsen.

Ik ben erg benieuwd!!!!!!!!!!

Groeten van Daphne

Gesloten