LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koersplan

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
jovankempen

Koersplan

Ongelezen bericht door jovankempen »

Ook ik ben slachtoffer van de misleidende oplichterspraktijken van Aego / Spaarbeleg / Koersplan.
IK ben in 1995 gestart naar aanleiding van folders waarin duidelijk sprake was van belastingvrij sparen. Pas jaren later werd mij duidelijk dat ik belegd had in aandelen. In de jaaropgaven stond toen nog wat ik moest verstaan onder mijn eindkapitaal. Dit bestond uit mijn inleg plus de in de looptijd behaalde rendementen. Ik ga er dan van uit dat ik dus minimaal mijn inleg terugkrijg (als er 20 jaar lang géén rendement behaald is). Na vele telefoontjes met Koersplan is mij meerdere malen medegedeeld dat de waarde van mijn eindkapitaal uit niets anders bestaat dan het aantal participaties te vermenigvuldigen met de waarde van de aandelen op de einddatum. In theorie kan ik dus op de einddatum mijn gehele inleg kwijt zijn. De mooie voorbeelden van behaalde rendementen gedurende een aantal periodes van 15 of 20 jaar hebben dus geen enkele waarde. Gedurende de looptijd behaalde rendementen hebben geen enkele invloed op het eindkapitaal dat ik t.z.t. tegemoet kan zien. Er is dus sprake van misleiding op alle fronten. Dit kun je dus ook gewoon pure oplichterij noemen. Ik kan me niet voorstellen dat in een gerechtelijke procedure het gelijk is aan Koersplan. Zowel bewuste misleiding alsook oplichting is toch strafbaar?[/b]

indomelange

Re: Koersplan

Ongelezen bericht door indomelange »

Ja, ook ik heb een koersplan bij ze afgesloten, maar dan voor de termijn van 5 jaar. Die van mij loopt in dec. 2006 af en ik betaal maandelijks E 113,14. Heeft dat voor mij ook wel zin om voor dat laatste jaartje af te kopen? En als er een rechtzaak gepland staat waar kan ik me dan opgeven?

Fatima

santygo

Ongelezen bericht door santygo »

r.drager

Ongelezen bericht door r.drager »

Ik zit sinds 1996 bij koersplan. Toendertijd werd mij voorgehouden dat ik een gegarandeerde groei kon zien van mijn inzet, er zouden weinig tot geen risico's aanzitten, tenzij de totale economie zou instorten, maar dan zou ik toch nog mijn inleg terug krijgen. Er is mij op geen enkele wijze te verstaan gegeven dat het ook mogelijk zou zijn, dat mijn inleg zou gaan interen. Mij werd zelfs geadviseerd een extra inleg te doen om mijn rendement te verhogen, wat ik toen gedaan heb. Ik ben sinds die tijd een paar duizend euro armer geworden en voel mij flink gedupeerd en ernstig misleid door spaarbeleg. Ik heb laatst nog mijn ongenoegen geuit bij spaarbeleg maar daar word je afgepoeierd en bijna geschoffeerd.
Ik zou graag willen weten waar je met een klacht terecht kunt en is het mogelijk om adequate juridische stappen te ondernemen, individueel danwel met meerdere gedupeerden.

j.van son

Ongelezen bericht door j.van son »

Wij hebben de pech 2 koersplanrekeningen te hebben per april 1995, en voelen ons al langere tijd slachtoffer. In plaats van stijgen daalt het jaarbedrag alsmaar.
In oktober 2001 heb ik nav een programma van Kassa contact gehad met mevrouw Jeske Baars van spaarbeleg/koersplan. Zij vertelde het volgende, onzin al deze ophef. Er was een onderzoekje gedaan en daar was uit gebleken dat de verzekeringspremie te hoog was.
Spaarbeleg zou op dat moment verplicht gesteld zijn op het eind een rendementsuitkering te berekenen. De voorwaarden zouden toegestuurd worden.
Later heb ik nog vele malen contact gehad waar deze voorwaarden bleven. Helaas tot op heden niets ontvangen.
Van het beloofde minimale eindbedrag is niet veel meer over.
Ik moest vooral niet zeuren, het kwam vanzelf weer goed.

ramkoers

Ongelezen bericht door ramkoers »

Bij uitkering van een koersplan polis wordt ook gesproken over overlevingswinst.

Hoe kom je er nu achter hoeveel mensen in jouw spaarkas overeenkomst zitten en hoeveel er tijdens de rit het "loodje" hebben gelegd. Of is dit ter beoordeling van Spaarbeleg? Hoe transparant is dit?

santygo

Daar kom je nooit achter, dat is een van de vele "valkuilen" van Spaarbeleg. Rookgordijnen optrekken en spreken in terminologie van "indicatie" is hun sterkste punt, om je toch maar zo lang mogelijk binnen boord te houden en nog zo lang mogelijk die belachelijk hoge verzekeringspremie te kunnen blijven innen.

ramkoers

Ongelezen bericht door ramkoers »

Ik ben bang dat Santygo gelijk heeft.

Zou dit ook gelden voor zoiets als "dividend". De participaties zitten toch in een aandelenfonds. Er zou toch ook op de een of andere manier dividend uitgekeerd moeten worden. Zit dit verstopt in de koers of zo? Of worden daar per jaar extra participaties voor aangekocht? Of verdwijnt zoiets ook in de zakken van Spaarbeleg?

In de jaarverslagen van spaarbeleg vindt je wel het één en ander over de aanduiding kassen die je terug kan vinden op je certificaat en het aantal inschrijvingen. Maar hoe ik dit precies moet lezen weet ik niet.

santygo

De divident uitkeringen maken deel uit van het rendement ( de winst ) en dus de koers van Aegon Equity Fund.
Omdat er aan het eind van de rit wordt afgerekend volgens de formule:
aantal participaties x koers = opbrengst
zouden de dividenden dus wel bij ons terecht moeten komen.
Probleem is dat er van de maandelijkse inleg een belachelijk groot deel wordt ingehouden voor de overlijdensrisicoverzekering en er dus relatief weinig participaties worden gekocht, zodat ons kapitaal (?) niet voldoende kan groeien.
Er vloeit dus idd veel te veel geld richting Aegon in plaats van naar Equity Fund.

Gr. René

ps. kijk ook eens op: www.koersplandewegkwijt.nl

Gesloten