Consumenten die zich beduveld voelen, kunnen vanaf medio volgend jaar klagen bij de Consumentenautoriteit. Deze nieuwe overheidsinstantie kan sancties opleggen aan bedrijven die klanten misleiden of op een andere manier oneerlijk behandelen.
Dit bevestigen betrouwbare bronnen rond het kabinet. De ministerraad stemt waarschijnlijk vrijdag in met een voorstel daarover van staatssecretaris Van Gennip (CDA) van Economische Zaken.
De publiekrechtelijke Consumentenautoriteit gaat ook zaken behandelen waarbij groepen consumenten zijn gedupeerd, zoals in het verleden bijvoorbeeld bij Legio Lease. Bij oneerlijke handelspraktijken kan de Consumentenautoriteit een dwangsom of een boete opleggen. Het doel is een ingewikkelde rechtsgang voor de consument te voorkomen.
De Consumentenautoriteit krijgt een informatieloket, waar consumenten met vragen terecht kunnen. De toezichthouder moet in de tweede helft van 2006 aan de slag zijn. Er komen tien tot vijftien mensen te werken, voornamelijk juristen.
Verslaggever: Yvonne Doorduyn
Bron: de Volkskrant
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nieuwe instantie, nog op tijd voor ons?
Re: Nieuwe instantie, nog op tijd voor ons?
We hebben al de AFM en een tijd terug heeft Dexia van deze instantie een boete gekeregen maar wat schiet je daar als gedupeerde mee op.
Om je gelijk/geld te halen moet je toch naar de rechter.
Om je gelijk/geld te halen moet je toch naar de rechter.
Re: Nieuwe instantie, nog op tijd voor ons?
Maar dat doet niemand omdat ze daar geen geld voor hebben.
Re: Nieuwe instantie, nog op tijd voor ons?
Degene die gelooft dat een -per definitie altijd neutrale overheid- gaat optreden in het belang van de consument, gelooft waarschijnlijk in sprookjes. Dit is weer typisch een 'speeltje" van wat Haagsche ambtenaren die wat belastinggeld van de burger gaan misbruiken.
Er moet weer een baantje gecreërd worden voor een uitgerangeerde politicus of hogere ambtenaar. Onbegrijpelijk ook dat de Consumentenbond voorstander is van zo"n consumentenauthoriteit. Het aanpakken van misstanden is toch een taak van de Consumentenbond zelf. Een taak waarin de Consumentenbond al te vaak verzaakt. Ook bij het aandelenlease drama werd de Consumentenbond pas actief lang nadat anderen het voortouw hadden genomen.
Er moet weer een baantje gecreërd worden voor een uitgerangeerde politicus of hogere ambtenaar. Onbegrijpelijk ook dat de Consumentenbond voorstander is van zo"n consumentenauthoriteit. Het aanpakken van misstanden is toch een taak van de Consumentenbond zelf. Een taak waarin de Consumentenbond al te vaak verzaakt. Ook bij het aandelenlease drama werd de Consumentenbond pas actief lang nadat anderen het voortouw hadden genomen.
Re: Nieuwe instantie, nog op tijd voor ons?
Zowel de Consumentenbond als de Ombudsman Verzekeringen zijn inmiddels een gepasseerd station.
Dat hebben ze volkomen aan hun eigen "adequate en doortastende" optreden te danken.
Dat hebben ze volkomen aan hun eigen "adequate en doortastende" optreden te danken.
Re: Nieuwe instantie, nog op tijd voor ons?
Wat zullen er veelrechtsbijstand verzekeringen worden verkocht.......helaas door schade wijs worden is duur.
Re: Nieuwe instantie, nog op tijd voor ons?
Verzekeraars zijn slim, dit soort zaken zijn in elke standaard rechtsbijstandsverzekering uitgesloten.
Lees de kleine lettertjes....
Lees de kleine lettertjes....