LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
Berici

Re: Onthullend Koersplan, artikel uit de Volkskrant

Ongelezen bericht door Berici »

Goedemorgen,

Ik ben ook tot de conclusie gekomen dat afkopen van mijn koersplan de beste oplossing is. Inleg 96 euro per maand, maar daar is inmiddels een groot percentage van verloren gegaan. Risico van beleggen. Jammer maar helaas. Mijn probleem. Daar kan Aegon weinig aan veranderen. Wat mij over de streep trok was het doorgaan met het verstrekken van onjuiste informatie. Je wordt niet echt serieus genomen zo lijkt het.

Op het moment dat ik overwoog de overeenkomst af te kopen heb ik de AEGON eens gebeld voor wat informatie. De manier waarop je dan behandeld wordt maakt een beslissing makkelijk.

De argumenten om niet te stoppen zijn volgens Aegon:

- maar dan loopt u de overlevingswinst mis (in mijn geval 70 euro !!!)
één maand niet inleggen geeft zelfde resultaat. :D

- we moeten helaas wel de belastingdienst in lichten zodat u inkomstenbelasting moet betalen over de winst (winst van -33% dus dat valt mee in mijn geval) :D

- Als klap op de vuurpijl wist men mij te vertellen dat de verwachting is dat het over twee jaar beter zal gaan...... heel knap. Jammer dat ze het de afgelopen jaren niet hebben zien aankomen allemaal. :?

- Rendements uitkering zijnde 200 euro loop ik mis. (Twee maanden niet inleggen bespaart zelfde bedrag) :D

- Ook een leuke is, waarom neemt u geen voorschot. Er staat echter niets in de brief over de 8,5% rente die je dan moet betalen. :evil:

Genoeg hierover. Het formulier is de deur uit en ik ben over een paar weken klaar met spaarbeleg. Een dure maar wijze les. Je kan beter zelf in fondsen of met aandelen aan de gang. Zelf je aandelen met opties beschermen geeft een betere zekerheid dan Spaarbeleg. Het bevalt mij in ieder geval goed de afgelopen jaren.

Advies:
Even een formulier aanvragen bij Aegon.
Dat kan ook per email al krijg je dan nog een bericht of je het wel zeker weet.
In de brief die er bij zit staat precies wat je ontvangt en na terugzenden van de orginele overeenkomst is het geregeld.

sterkte met de afweging.

driehuis

Ongelezen bericht door driehuis »

Berici,

Mag ik je nog een tip geven voor wat betreft, meer zekerheid over je (spaar)geld: een internetbonusspaarkening openen.
Klinkt een beetje truttig, maar na verloop van tijd is je geld er nog steeds + zelfs een klein rendement van 3%.

Nou kom daar eens mee met al die effectenrekeningen.

Piet

Ongelezen bericht door Piet »

DE FINANCIËLE CONSUMENT

Klagen over Koersplan

De Telegraaf 7 november 2004

Kapé Breukelaar, financieel planner

Recent las ik uw stuk inzake de Koersplan verzekeringen van Spaarbeleg. Ook ik heb in 1995 zo’n polis gesloten en ben teleurgesteld in de waarde. Indertijd heb ik mijn beslissing gebaseerd op de folders van Spaarbeleg die een hoog verwacht eindkapitaal voorspiegelden. Graag zou ik willen weten wat de volgende stappen zijn en hoe ik het beste een klacht kan indienen.

Wilt u een klacht indienen over een verzekeringsproduct, dan zult u die klacht eerst moeten voorleggen bij de betreffende verzekeringsmaatschappij. Wijst die de klacht af, dan kunt u vervolgens terecht bij de Ombudsman Verzekeringen. Die heeft tot dusverre echter nog weinig kunnen doen voor deelnemers aan Koersplan.

Een eventuele volgende stap kan een gang naar de rechter zijn, maar dan moet u wel rekening houden met advocatenkosten en een langdurige procedure. Zelfs al stelt de rechter u in het gelijk, dan nog zijn er beroepsmogelijkheden voor Spaarbeleg. U moet zich realiseren dat het dus jaren kan duren voordat u een definitieve uitspraak heeft.

In alle gevallen moet u een goed onderbouwde klacht indienen. Het eerste dat u daarvoor moet doen, is alle relevante stukken verzamelen, zoals de polis en de polisvoorwaarden, de correspondentie die u van Spaarbeleg heeft ontvangen, de brochures en eventuele advertenties. Zo heeft Spaarbeleg in veel gevallen een begeleidende brief bij de verzekeringsovereenkomst gestuurd.

In die brief staat letterlijk te lezen dat de voorbeelden van eindkapitalen zijn berekend na aftrek van alle kosten. Achteraf blijkt dat de kosten nog in mindering moesten worden gebracht op de inleg. Ook in veel van de brochures blijkt dat de voorbeeldeindkapitalen werden gegeven zonder rekening te houden met kosten. In veel brochures staat letterlijk dat 10% netto bij Spaarbeleg ook echt 10% netto is voor u als deelnemer.
U dacht dus dat u bij een beleggingsrendement van 10% ook daadwerkelijk 10% in handen zou krijgen. Dat blijkt achteraf dus helemaal niet zo te zijn. Het gevolg van dit creatieve rekenen is dat Spaarbeleg indertijd in vergelijking met concurrenten uitkwam op veel hogere eindkapitalen. Zet daarom in uw klacht dat u zich ernstig misleid voelt en op grond van dwaling de overeenkomst met terugwerkende kracht wilt laten ontbinden. Deze is immers op grond van foutieve informatie tot stand gekomen. U moet in de brief tevens opnemen dat u restitutie eist van de betaalde premies, vermeerderd met de wettelijke rente.

Op voorhand geef ik u mee dat de kans klein is dat de klacht wordt toegewezen. Met die afwijzing kunt u echter wel een stap verder, naar de Ombudsman Verzekeringen. Die stap moet u dan ook nemen.

Schrijf naar [email protected] of De Financiële Consument, Postbus 376, 1000 EB Amsterdam Formuleer kort en bondig.
Copyright De Telegraaf

Gesloten