LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rendement Sprintplan

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
LeoP

Rendement Sprintplan

Ongelezen bericht door LeoP »

Klopt het dat Spaarbeleg behalve het oor dat ze ons aangenaaid hebben met de constructie an-sich (betalen en niets meer terugzien) ook nog eens een extra oor aannaaien met het rendement dat dat product maakt?

Het fonds is gebaseerd op Dow Jones Eurostoxx 50, S&P 500 en Nikkei 225 (evenredig verdeeld)
Ik hou regelmatig de waardeontwikkeling van Sprintplan en die indices in de gaten en die indexen presteren dus steeds beter dan dat Sprintplan.
Voorbeeld: periode 13-3 / 3-3-2004
Gemiddelde indices + 5.88% en Sprintplan + 0.00%

Dus behalve die maandelijkse bijdrage ook nogeens koerswinst in de zakken van Spaarbeleg?

Gast

Re: Rendement Sprintplan

Ongelezen bericht door Gast »

Het is voor een buitenstaander niet of nauwelijks te bepalen hoe de waarde van de participaties berekend wordt.
Je bent overgeleverd aan die zgn beleggingsexperts van Aegon.
Als zij op het eind van het contract zeggen dat de waarde bv 5,40 is wie ben jij dan om te zeggen dat het niet klopt.

Gast

Leo,

handig gezien,
dat was nou net wat ik me ook afvroeg.
Als de waarden van die fondsen omhoog gaat, dan kunnen we dat toch aantonen? en in het contract staat dat het inderdaad om die fondsen gaat, dus dan kunnen ze toch niet zeggen dat de waarde lager is?

Is er nog ergens te achterhalen hoe hoog ze stonden op het moment van afsluiten?

En weet je wat ik ook heb zitten denken; het verschil van de waarde van mijn participaties is in 3 jaar gedaald met 650 Euro.
Als ik nu wil afkopen, moet ik 975 betalen.
Hoe berekenen ze dat toch?
Het zal toch niet zo zijn dat ze daar hun winst ook nog eens uithalen?

LeoP

Ongelezen bericht door LeoP »

Ik zou zo gauw niet weten waar historische koersen te vinden zijn als je niet geabonneerd bent op een of andere beleggings-site

Dat verschil tussen koerswinst van de indices en koerswinst voor de klant zal wel weer verklaard worden met kosten en verzekering ivm garanties. En misschien ook wel met "als de indices dalen dan daalt de koers van de participaties niet zo snel"

In ieder geval is het resultaat voor de klant dat ie nooit winst kan maken tenzij de koersen verdubbelen of zo. Dan krijgt de klant 50% maar heeft dat bedrag al lang uitgegeven aan zijn rente-betalingen.

Hoe meer ik er over nadenkt hoe kwaaier ik me maak over deze oplichterij.

peewee

Ongelezen bericht door peewee »

Van een jurist van de vereniging consument en geldzaken (deze consumentenorganisatie voert momenteel een rechtsprocedure tegen Spaarbeleg over het Sprintplan) begreep ik dat:

de in de brochures van Spaarbeleg gedane bewering dat het Aegon Garantiefonds de Europese, Japanse en Amerikaanse indexen zou volgen een van de (vele) misleidende elementen is. Dit aspect wordt in de rechtszaak ook aangekaart bij de rechter.

SpaarVoorAegon

Ongelezen bericht door SpaarVoorAegon »

Het rendement dat Spaarbeleg doorgeeft aan zijn klanten is volgens het strijkstok principe. Ik heb zover ik kon historische gegevens opgezocht.
Kijk eens of onderstaande berekening klopt (laat even weten als er een fout in zit):

Per 19-5-2003 Koers Sprintplan participatie op 19-5-2003: 4.22
Indexen waarop Sprintplan is gebaseerd op dezelfde datum:
Nikkei225 8039 (telt mee voor 40%)
S&P500 921 (telt mee voor 25%)
DJ Eurost50 2248 (telt mee voor 35%)
Samengestelde index (op basis van die 40-25-35 verdeling): 4233

Per 3-3-2004 Koers Sprintplan participatie op 19-5-2003: 4.35
Indexen waarop Sprintplan is gebaseerd op dezelfde datum:
Nikkei225 11352 (telt mee voor 40%)
S&P500 1151 (telt mee voor 25%)
DJ Eurost50 2927 (telt mee voor 35%)
Samengestelde index (op basis van die 40-25-35 verdeling): 5853

Stijging indexen: 4233 -> 5853 = +38%
Stijging sprintplan: 4.22 -> 4.35 = +3%

Hoe kan iemand nou ooit rendement maken met die zooi??????????

gedup.

Ongelezen bericht door gedup. »

Heeft u deze gegevens voorgelegd aan die zgn beleggingsexperts van Aegon? Dit vraagt om een reactie.

Groeten,

SpaarVoorAegon

Ongelezen bericht door SpaarVoorAegon »

Ik wil Spaarbeleg een brief sturen met deze berekening. Maar dan moet ik wel weten dat ik goed heb gerekend.

Besodemieterd

Ongelezen bericht door Besodemieterd »

Weet iemand een insternet pagina met historische koersen van de Nikkei, S&P en DJ Eurostoxx 50 met in ieder geval 1991 erin?

Gast

Deze gewone burger hoort van allerlei mensen om zich heen over zeer ernstige Sprintplantoestanden. Mensen raken alles kwijt. Nu een gezin dat bericht kreeg van Spaarbeleg dat ze 'niets'uitgekeerd krijgen op het einde van hun termijn van 5 jaar. 'NIETS'. Hen was verteld door de 'verkoper' (in dit geval 'verkoopster') dat ze 'in ieder geval hun eigen geld terugkrijgen'. Dus het risico is niet dat je eigen geld ook weg is, zo verstonden zij. Nu puntje bij paaltje komt vertelt Spaarbeleg, ook telefonisch, zonder enige krimp, dat alles verloren is: ze krijgen 'NIETS'. De koers die berekend is staat net onder de aankoopkoers toen. 'NIETS' dus. En het eigen geld dan... ja, daarvan moet de lening terugbetaald worden die men gedaan heeft voor hen. Mensen begrepen en begrijpen er niets meer van. Wij steekt al hun geld dan in de zakken? Vreselijk: sparen voor de kinderen is dus geen sparen en een mooi bedrag bijeensparen. Het is pure diefstal geweest door valse voorlichting. De mevrouw aan de telefoon ze": wij kunnen de mensen die ons product verkopen niet controleren, we veronderstellen dat ze het goed doen. Wie instruëert hen!!! Want ze krijgen provisie voor elk verkocht pakket. Hoe instruëert men hen, welke foefjes, welke slinkse methoden om mensen te 'pakken'? Want zo is het gegaan voor vele, vele duizenden gewone mensen die op smerige wijze uitgeperst worden of zijn door deze instanties als Spaarbeleg, 100% dochter van Aegon (JA, WEER AEGON!!!). Er moet hulp komen om ons geld terug te krijgen, hoe kan dit, geef ons raad!! NU!
Een afgeperste cliënt

Gast

Over rendement gesproken:

U krijgt op het iend geen uitkering. De koers sprintplan paricipatie is lager dan de aankoopkoers.
31-122003 was de koers 4.45 3-3-2004 4.35 kortgeleden 4.49... Telefonische informatie levert op, via mevrouw K. "de koers is lager dan de aankoopkoers en verwacht wordt dat deze koers voor de alfoopdatum (over een maand of twee!) niet zal oplopen naar dat niveau van de aankoop; dus u krijgt niets uitgekeerd!" Hoe durven ze! Ze geven het nu al aan dan het niets, totaal niets zal zijn... Ze wisten meer met hun methoden?

LegeHanden

Ongelezen bericht door LegeHanden »

Ik heb nog 2 jaar te gaan, maar als de winsten op de beurs zo slecht worden doorgegeven als tot nu toe dan is het voor mij dus misschien ook wel NIETS. Er moet wel een wonder gebeuren wil ik de inleg terugverdienen, maar dan is het in wezen nog steeds NIETS.

De originele folder van het weekend gezien: GOUDEN BERGEN!!!!!
Maar in werkelijkeheid is het product voor Spaarbeleg/Aegon een gouden berg en voor de klanten en kale afgrond!

Met al hun producten blijkt het het mooie praatjes producten zijn die alleen maar geld kosten en frustratie opleveren.

Ik hoop dat die rechtzaak goed afloopt en iedereen zijn inleg terugkrijgt!

Gast

Spaarbeleg trekt zich in reacties nergens iets van aan; men gaat zelfs zover dat men de lieden die de Spaarbelegproducten (Sprintplan) verantwoordelijk houden voor de wijze waarop zij dat product aangeprezen hebben. Dus als u (en velen laten dat horen! Lees maar op de verschillende pagina's over Sprintplan) te horen hebt gehad: 'u krijgt zeker uw eigen geld terug', dan komt dat voor de verantwoordelijkheid van die tussenpersoon en niet voor die van Spaarbeleg.

Gast

Betalen jullie ook 8% voor je Sprintplan.

Nog meer dan een doorlopend kredit. Dit is dus ook al Aegon-zakkenvullerij niet waar?

Wat klopt er eigenwel bij die toko?

Gesloten