LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Spaarbeleg

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
sirjoost

Spaarbeleg

Ongelezen bericht door sirjoost »

Hoe kijken jullie aan tegen al die sites die een procedure zijn gestart tegen Aegon inzake spaarbeleg.

Zijn hun wel betrouwbaar en hoe groot is de kans dat daar iets uitkomt?

Stel dat zij de rechtzaak winnen kun je dan ook je geld terugkrijgen als je niet bij hen bent aangemeld?

Alvast bedankt

Oane

Re: Spaarbeleg

Ongelezen bericht door Oane »

Ik sluit mij bij de vorige vraag aan , omdat ik eigelijk ook nieuwschierig ben hoe het met de Sprintplan slachtoffers in deze zaak dan gesteld is .

driehuis

Ongelezen bericht door driehuis »

Er zijn twee mogelijkheden om te proberen je recht ( lees geld ) te halen:
a. Je gaat zelf procederen. Raadpleeg een advocatenkantoor.

b. Je sluit je aan voor een collectieve procedure.

Wat de kansen zijn, is moeilijk in te schatten.
Niet geschoten is altijd mis en gezien de laatste ontwikkelingen is er hoop.
De eerste uitspraken in de collectieve procedure worden in de loop van 2005 verwacht.

sirjoost

Maar als een van die stichtingen de rechtzaak wint, dan wil dat niet zeggen dat jij dan sowieso je geld terug hebt. Hier moet je dan zelf achteraan gaan.

Bovenstaand heb ik vernomen na tel.contact met een van die stichtingen.

Dus ik neem aan dat als ik me niet aansluit en ze winnen de zaak, dat ik dan ook mijn gelijk kan halen.

Of zeg ik nu iets verkeerd?

driehuis

Ongelezen bericht door driehuis »

Gast,

Daar heb je wel een punt.
Vanuit de stichting Gesp of de vereniging C&G mag er hieromtrent best
meer informatie komen.
Wordt een vraag bij de volgende vergadering van de stichting Gesp.

Als je voor een relatief klein bedrag gedupeerd bent dan is er ook geen alternatief ( procederen is te duur ) dus ik hoop dat die collectieve actie nog iets oplevert.

Indien het om grotere bedragen gaat is zelf procederen toch wel een reele optie.
Na 30 september is er over de kansen meer bekend als er een getuigenverhoor is geweest waarbij Spaarbeleg moet aantonen dat er voldoende gewezen is op de risico's.
Hieronder een gedeelte van de uitspraak geplaatst op een forum.

Geplaatst op 24 Aug 2004 20:04 door zirkoon

LJN-nummer: AP7092 Zaaknr: 168183/HAZA 03-2011 Bron: Rechtbank Utrecht Datum uitspraak: 7-07-2004 Datum publicatie: 7-07-2004 Soort zaak: civiel - civiel overig Soort procedure: eerste aanleg - meervoudig 4.14 Volgens [eisers] waren zij ten tijde van het afsluiten van de onderhavige SprintPlan-overeenkomsten niet bereid om met het investeren van hun geld financiële risico’s te lopen. Indien Spaarbeleg hen op de omvang van de aan het SprintPlan verbonden financiële risico's had gewezen, zouden zij de SprintPlan-overeenkomsten niet hebben gesloten, aldus [eisers]. Spaarbeleg stelt zich op het standpunt dat [eisers] de SprintPlan-overeenkomsten ook zouden hebben gesloten, indien zij haar zorgplicht wel zou zijn nagekomen, aangezien [eisers] de uit deze overeenkomsten voortvloeiende verplichtingen konden voldoen en geïnteresseerd waren in beleggingsproducten. Nu de bewijslast dat de tekortkoming geen ontbinding rechtvaardigt, rust op de tekortschietende partij, zal Spaarbeleg in de gelegenheid worden gesteld bewijs te leveren van haar stelling dat [eisers] de SprintPlan-overeenkomsten ook zouden hebben gesloten, indien Spaarbeleg hen wel op de aan het SprintPlan verbonden risico's had gewezen. In het kader van deze bewijslevering zal onder meer van belang zijn of [tussenpersoon] - zoals hij in zijn door Spaarbeleg overlegde verklaring heeft gesteld - [eisers] uitdrukkelijk op de omvang van de financiële risico’s heeft gewezen, en of [eisers] desondanks tot het afsluiten van de vijf SprintPlan-overeenkomsten zijn overgegaan.
5.1 Laat Spaarbeleg toe tot het leveren van het bewijs als bedoeld in nummer 4.14;
5.2 Bepaalt dat als Spaarbeleg het bewijs door middel van getuigen wil leveren, de getuigenverhoren zullen worden gehouden voor het lid van de meervoudige kamer van deze rechtbank, mr. D.C.P.M. Straver, op dinsdag 31 augustus 2004 te 13.30 uur in het gebouw van deze rechtbank, Vrouwe Justitiaplein 1 te Utrecht;

Het getuigenverhoor op 31 augustus 2004 gaat niet door. De nieuwe datum is: donderdag 30 september te 13.30 uur. Heeft Spaarbeleg dan in de afgelopen 7 weken geen getuigen kunnen vinden? Dat belooft nog wat.

Met vriendelijke
groeten, Zirkoon

peewee

Ongelezen bericht door peewee »

Sirjoost schrijft
Hoe kijken jullie aan tegen al die SITES die een procedure zijn gestart tegen Aegon inzake spaarbeleg
In één zin maar liefst drie misverstanden.

1) Er zijn geen procedures gestart door internetSITES. Tegen Spaarbeleg (Aegon Bank) is een rechtsprocedure gestart door de Vereniging Consument & Geldzaken. Dit is een al 10 jaar bestaande consumentenorganisatie en niet zomaar een internetSITE

2) Er is een procedure gestart tegen Aegon Bank N.V. een instelling die opereert onder de handelsnaam Spaarbeleg.

3) de rechtsprocedure gaat over het aandelenleaseproduct SPRINTPLAN.

sirjoost

bijdehandje

peewee

Ongelezen bericht door peewee »

Het antwoord op de vraag of het vonnis in de collectieve rechtsprocedures ook strekt ten voordele van niet-aangeslotenen zal afhangen van de inhoud en strekking van het vonnis en van de opstelling van Spaarbeleg (Aegon Bank).

Wat betreft de inhoud en strekking van het vonnis is van belang op welke rechtsgrond de rechtszaak eventueel gewonnen wordt. Er zijn door Consument & Geldzaken niet minder dan 6 rechtsgronden aangevoerd. Door de Stichting Gesp een stuk of 2. Wordt de zaak (uitsluitend) gewonnen op een rechtsgrond waarbij de causaliteit tussen schadeveroozakend feit en individuele schade een rol speelt, dan kan het inderdaad zijn dat individuele gedupeerden hun individuele schade door de rechter moeten laten vaststellen. Veel groter is de kans dat de rechtszaak tegen Spaarbeleg wordt gewonnen op de rechtsgrond nietigheid, dan speelt dit laatste niet.

Ook de opstelling van Spaarbeleg is van belang. Als Spaarbeleg zich op enig moment definitief gewonnen geeft, d.w.z. zich neerlegt bij een veroordelend vonnis, dan kan zij met Consument & Geldzaken in onderhandeling treden om de zaak definitief af te wikkelen. Uiteraard treedt Consument en Geldzaken, lijkt mij, alleen op voor haar leden. Consumentenorganisaties -ook Consument en Geldzaken- zijn immer ledenverenigingen. Altijd geweest ook.
Degene die zich die paar tientjes contributie wil besparen is eigenlijk gewoon stom. Tja, Sprintplan-deelnemer ..................zegt, genoeg natuurlijk. De echte bijdehantjes liepen hier met een grote boog omheen !

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Jij was toch de persoon die € 300 per maand "spaarde" en nu 5 jaar later.

€ 18.000,- !!!!

kwijt bent.

Had je maar beter op moeten letten

sz

Ongelezen bericht door sz »

gezellig hier, als de oorlog hier al begint, hoe denken jullie dan de oorlog tegen Spaarplan te winnen?
Samen zijn we sterk, maar dan ook echt samen.

Pluisje

Ongelezen bericht door Pluisje »

:roll: gaarne wil ik reageren over de toestanden aangaande Dexia.
Het is vijf jaar terug begonnen door Spaarbeleg en eerlijk gezegd dacht ik dat het vertrouwd was niet wetende dat ik vijf jaar later al mijn spaargeld kwijt ben en met een restschuld van ruim 10 duizend euro blijf zitten. Ik weet niet meer wat ik moet doen heb verschillende berichten gelezen maar waar vind ik nu hulp of advies wat ik moet doen. Het contract loopt in oktober af.
vriendelijke groeten Pluis

magnus

Ongelezen bericht door magnus »

Kijk eens op de site van de vereniging Payback. Je kunt hier ook om advies vragen
www.pay-back.nl

JS

Ongelezen bericht door JS »

Gedeelte tekst uit Nieuwsbrief van Payback (23-7-2004):
Werkgroep Sprintplan:

Wij hebben contact opgenomen met het Utrechtse advocatenkantoor Bosselaar & Strengers, omdat dit kantoor met tot dusverre goed gevolg een procedure tegen Aegon Bank N.V. (Spaarbeleg) voert namens enkele teleurgestelde Sprintplan deelnemers.

Bosselaar & Strengers is bereid ook namens andere Sprintplan deelnemers op te treden tegen Spaarbeleg, mits dit gezamenlijk geschiedt.

Deze procedure is ook van toepassing voor diegene waarvan het Sprintplan reeds is afgelopen.

Iedere Sprintplan deelnemer kan meedoen door bijgaand formulier volledig in te vullen en aan Bosselaar & Strengers toe te zenden. Het formulier vermeldt naast nadere informatie ook een aantal voorwaarden, die u zorgvuldig dient te lezen.

Alleen indien tenminste 250 deelnemers het formulier opsturen naar Bosselaar & Strengers, zal het advocatenkantoor actie kunnen ondernemen. Bij een lagere deelname kunnen de kosten niet worden gedekt uit de bijdrage van € 89,- per deelnemer. NB De kosten voor een eventueel hoger beroep zijn niet in de eerste bijdrage begrepen

Het advocatenkantoor zal een gerechtelijke procedure tegen Spaarbeleg aanspannen en de mogelijke verjaring van uw rechten stuiten.

Meer informatie over het advocatenkantoor is te zien op:

www.bs-advocaten.nl

Wij hopen dat zoveel mogelijk, maar in ieder geval 250 personen willen meedoen.

Indien u mee wilt doen, stuurt u dan het deelnameformulier, volledig ingevuld en ondertekend, vóór 1 december 2004 op naar Bosselaar & Strengers in Utrecht.

Het deelname formulier kunt u hier downloaden; Download Deelnameformulier.
Hopelijk zijn er genoeg deelnemers want dit lijkt me wel wat.
mvg JS

Gesloten