Zelf ben ik ooit ook in het Sprintplan 'getrapt'. Ik ging er tot het eind toe van uit dat het om een spaarproduct ging. Uiteindelijk bleek dat ik aan het eind van de rit mijn totale inleg kwijt was.

Ik heb jarenlang gewacht op een resultaat van de sprintplanclaim procedure maar dat schiet maar niet op. Ik heb eind vorig jaar contact gezocht met wat bureaus (juristen) die gespecialiseerd zijn in SprintPlan gedupeerden. Ik vond echter dat ze veel te veel geld vroegen voor hun diensten. Achteraf bleek dat een goede keuze want deze mensen vragen veel geld voor iets wat je ook gewoon zelf kunt doen!
Ik ben toen zelf een Kifid procedure begonnen. Dit houdt onder andere in dat je zelf je klacht bij Aegon neerlegt (in een brief). Als reactie daarop krijg je dan van Aegon een brief waarin ze je aanbieden gebruik te maken van hun 'coulance-regeling'. Ik heb daar in eerste instantie vriendelijk voor bedankt. Ik stoorde mij erg aan het woord 'coulance'; dat roept het beeld op dat het mijn fout was om de Sprintplanovereenkomst aan te gaan maar dat ze desondanks coulant willen zijn en een deel van mijn inleg terug willen geven. Dat heb ik ze in een brief ook verteld.
Iets later ben ik toen door een jurist van Aegon gebeld met de vraag of ik niet tenminste een gesprek met ze wilde aangaan om te kijken wat er mogelijk was. Dat heb ik toen gedaan, onder het mom van: baat het niet, dan schaadt het niet. Tijdens dat gesprek heb ik mijn verhaal verteld. Hij wilde ook het een en ander weten over mijn financiele positie tijdens het aangaan van de Sprintplanovereenkomst. Ik heb echter niet het idee dat dat van invloed was op de uiteindelijke schikking. Ik heb toen gezegd dat ik eigenlijk mijn volledige inleg terug wilde maar, als het snel geregeld kon worden, ik wel akkoord wilde gaan met 80% van mijn inleg. (Ik dacht: ik zet hoog in; ik had hier en daar gelezen dat 70% toch wel het maximum was dat je terug kon krijgen). Hij zei dat hij zal kijken wat hij kon doen...
De volgende dag kreeg ik een princiepeovereenkomst waarin was vastgelegd dat ik 80% van mijn inleg terug kreeg (binnen 14 dagen) maar dat ik dan (natuurlijk) moest afzien van verdere stappen tegen Aegon. Ik heb dat geld netjes op tijd binnen gekregen.
Voor mensen die hun volledige inleg (of misschien meer) terug willen zit er niets anders op dan hopen op een uitspraak van een rechtbank.
Voor mensen die met minder genoegen nemen: ga praten met Aegon.
Ga in GEEN geval in zee met juristen/advocaten of andere instanties die (veel) geld vragen om voor jou de strijd aan te gaan met Aegon.