LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verlagen van je maandbetaling bij SprintPlan
Verlagen van je maandbetaling bij SprintPlan
Deelnemers aan het SprintPlan kunnen hun maandbetaling tussentijds verlagen. Maar let op hiermee, er zit een addertje onder het gras. Dit kan tot een restschuld aan het eind leiden. Wanneer je bijvoorbeeld je maandbetaling halveert, dan heeft dit tot gevolg dat dan ook de helft van de aangegane lening moet worden afgelost. Die aflossing vindt plaats door middel van de verkoop door Spaarbeleg van toegekende participaties Aegon Garantiefonds. Wanneer de waarde van die participaties lager is dan de aankoopwaarde -en dt is meestal het geval- dan moet meer dan de helft van de participaties verkocht worden. Het gevolg is dan wel dat je tijdens de resterende looptijd minder dan de helft van je participaties overhoud, maar nog wel de helft van de lening openstaat. Als de resterende participaties dan niets of onvoldoende in waarde stijgen, dan resteert die restschuld aan het eind. Dit risico moet dus afgewogen worden tegen het voordeel van een lagere maandbetaling. Een lastig rekensommetje.
Re: Verlagen van je maandbetaling bij SprintPlan
Er is al een topic over Sprintplan daar kun je je commentaar bijzetten.
Dat is waar Peewee, maar als je schriftelijk (aangetekend) verlaagt naar een minimum inleg van € 50, met de mededeling dat je je aan het eind géén restschuld kunt veroorloven, dan krijg je bericht terug dat dat o.k. is.
Mijn broer heeft het zo gedaan en kreeg bericht terug van Spaarbeleg dat "bij wijze van uitzondering" hij geen restschuld zou overhouden en dat die brief daarvoor het bewijs was.
Maar als je alleen je inleg verlaagt en nergens over praat (zij maken je niet wijzer), dan ben je aan het eind van de rit de klos en krijg je de rekening gepresenteerd. Dit noemt men ook wel: misleiding !
Vr.gr. Trudy
Mijn broer heeft het zo gedaan en kreeg bericht terug van Spaarbeleg dat "bij wijze van uitzondering" hij geen restschuld zou overhouden en dat die brief daarvoor het bewijs was.
Maar als je alleen je inleg verlaagt en nergens over praat (zij maken je niet wijzer), dan ben je aan het eind van de rit de klos en krijg je de rekening gepresenteerd. Dit noemt men ook wel: misleiding !
Vr.gr. Trudy
Laatst gewijzigd door trudy op 02 jul 2004 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afkopen met verlies is het beste ben je er van ag heeft mijn zus ook gedaan.
klopt afkopen is het beste ik heb het ook gedaan maar moet wel 750 euro boete betalen maar dat is beter dan maandelijks 150 gulden betalen tot maart 2005 en ik ben mooi van die oplichters af gelukkig, ik heb er alleen maar een goeie gevoel over
Tussentijds helemaal stoppen is inderdaad soms het beste. Maar vergeet niet dat je niet alleen de boeterente betaalt. Er kan bij de tussentijdse aflossing van de lening een flink koersverlies ontstaan. Dat komt bij de boeterente. Bovendien heb je vaak al maanden trouw je maandbetaling betaald. Alles bij elkaar genomen gaat het hoe dan ook om een flinke verliespost, ook als je tussentijds stopt.
Verlagen tot het minimum leidt NIET tot restschuld.
Onveranderd doorgaan kost me nog € 4311 (ik ga er van uit dat er geen koerswinst meer komt)
Afkopen kost me (boete + huidig koersverlies) € 2510
Doorgaan met minumum kost me nog € 862 (er van uit gaande dat er geen koerswinst meer komt)
Oftwel als ik nu verlaag bespaart me dat € 4311 - € 862= € 3449
Verlagen is dus de verreweg de beste uitweg. Dit blijkt uit onderstaande gegevens (mijn situatie)Klantenservice Spaarbeleg schreef:De minimuminleg is 45,38 per maand en u houdt conform voorwaarden garantie van 100% op het geleende bedrag op einddatum. Aangezien de koers is gedaald houdt u wel minder participaties over en is de kans op winst gering.
Onveranderd doorgaan kost me nog € 4311 (ik ga er van uit dat er geen koerswinst meer komt)
Afkopen kost me (boete + huidig koersverlies) € 2510
Doorgaan met minumum kost me nog € 862 (er van uit gaande dat er geen koerswinst meer komt)
Oftwel als ik nu verlaag bespaart me dat € 4311 - € 862= € 3449
En je houdt ook nog meer rechten in een eventuele positieve uitslag van rechtszaken, omdat je nog klant bent en niet het contract hebt opgezegd!
Ik kreeg vandaag een mailtje de Klantenservice Spaarbeleg en daarin stond het weer anders. Het lijkt wel of ze het zelf niet meer weten:
Antwoord aan mij:
Heeft verlaging nu wel tot resultaat dat er een restschuld is of niet?
Het enige dat je bij Spaarbeleg zeker weet is dat de klant denkt dat hij bij Spaarbeleg zijn geld goed rendabel kan achter laten maar dat de teleurstellende uitkomst steeds financieel zeer slecht voor de klant is.
Het is net als bij zakkenrollers, ze leiden je af en pas achteraf heb je in de gaten dat je iets kwijt bent en waardoor!
Antwoord aan mij:
Antwoord aan Gast van 11 Aug 2004 18:44:De garantie op einddatum wordt na een tussentijdse verlaging opnieuw
berekend. De kans bestaat dat de garantie dan lager wordt dan 100%.
Wie geeft nu het echte goede antwoord op de vraag:De minimuminleg is 45,38 per maand en u houdt conform voorwaarden garantie van 100% op het geleende bedrag op einddatum. Aangezien de koers is gedaald houdt u wel minder participaties over en is de kans op winst gering.
Heeft verlaging nu wel tot resultaat dat er een restschuld is of niet?
Het enige dat je bij Spaarbeleg zeker weet is dat de klant denkt dat hij bij Spaarbeleg zijn geld goed rendabel kan achter laten maar dat de teleurstellende uitkomst steeds financieel zeer slecht voor de klant is.
Het is net als bij zakkenrollers, ze leiden je af en pas achteraf heb je in de gaten dat je iets kwijt bent en waardoor!
-
Je kunt je aansluiten bij de stichting GeSp www.stichting-gesp.nl
Ben bezig met verlaging tot minimaal bedrag.
Beperk zo mijn verlies tot het laagst mogelijke. Het klopt inderdaad zoals Geplaatst op 11 Aug 2004 18:44 door Gast.
Doorgaan is het duurst
Afkopen is nog steeds heel duur en
Verlagen tot het minumum beperkt de schade zo veel mogelijk.
Helaas heb ik al een paar jaar de volle mep naar die Spaarbelegzakkenvullers overgemaakt.
Hopenlijk komt er nog iets uit al die rechtzaken om dat te compenseren.
Als iedereen nu verlaagd of afkoopt dan hou je je eigen portemonnee zo vol mogelijk en de zakken van die vullers zo leeg mogelijk.
Wel garantie vragen voor geen schuld op einddatum bij verlaging!!!
Beperk zo mijn verlies tot het laagst mogelijke. Het klopt inderdaad zoals Geplaatst op 11 Aug 2004 18:44 door Gast.
Doorgaan is het duurst
Afkopen is nog steeds heel duur en
Verlagen tot het minumum beperkt de schade zo veel mogelijk.
Helaas heb ik al een paar jaar de volle mep naar die Spaarbelegzakkenvullers overgemaakt.
Hopenlijk komt er nog iets uit al die rechtzaken om dat te compenseren.
Als iedereen nu verlaagd of afkoopt dan hou je je eigen portemonnee zo vol mogelijk en de zakken van die vullers zo leeg mogelijk.
Wel garantie vragen voor geen schuld op einddatum bij verlaging!!!
Ben blij dat ik Sprintplan heb verlaagd. De laatste tijd is de koers weer aan het dalen, dus de kans dat er op het einde geld uitkomt wordt alleen nog maar kleiner.
Dus advies aan iedereen: VERLAGEN dat "sprint"plan (tenzij je achteruit omlaag wilt sprinten......)
Bespaar vanaf nu € 181.51 per maand (t/m maart 2006)
Dat me nog steeds 18 * € 45.38 afhandig gemaakt wordt is een bittere pil, maar valt in het niet bij die berg geld die ze me tot nu toe al ontstolen hebben!
Laat er aub nog iets uit die rechtzaken komen!
Dus advies aan iedereen: VERLAGEN dat "sprint"plan (tenzij je achteruit omlaag wilt sprinten......)
Bespaar vanaf nu € 181.51 per maand (t/m maart 2006)
Dat me nog steeds 18 * € 45.38 afhandig gemaakt wordt is een bittere pil, maar valt in het niet bij die berg geld die ze me tot nu toe al ontstolen hebben!
Laat er aub nog iets uit die rechtzaken komen!
Het goedkoopst is afkopen en niet betalen.
Ja en vervolgens uiteindelijk de deurwaarder op de stoep krijgen.
Afkopen + niet betalen = contractbreuk.
Afkopen + niet betalen = contractbreuk.
Stel dat bij afkopen de boete + verschil participaties 2000 euro is.
Is geen extreem bedrag. Spaar je nu toch zo bij elkaar. Als je niet betaalt komen er twee aanmaningen. Ben je al een half jaar verder.
Half jaar gespaard.
Daarna schrijf je een brief naar Spaarbeleg dat je de rechtzaak tegen Spaarbeleg afwacht en mocht die negatief uitvallen voor jou, je alsnog aan je verplichtingen voldoet.
Spaarbeleg denkt er waarschijnlijk anders over
Stel dat Spaarbeleg besluit om een incassobureau in te schakelen ( is voor dat bedrag ook niet zeker )dan komt er 15% bij. Wordt dan 2300 euro. Nog geeen man overboord.
Natuurlijk betaal je niet. Je schrijft een brief naar desbetreffend bureau dat je belazerd bent enz.
Incassobureau geeft na een half jaar de zaak terug naar Spaarbeleg.
Die moeten dan voor dat bedrag naar de rechter. Ik waag te betwijfelen of ze dat ook doen. Die gok moet je nemen
Betalen kan altijd nog.
Is geen extreem bedrag. Spaar je nu toch zo bij elkaar. Als je niet betaalt komen er twee aanmaningen. Ben je al een half jaar verder.
Half jaar gespaard.
Daarna schrijf je een brief naar Spaarbeleg dat je de rechtzaak tegen Spaarbeleg afwacht en mocht die negatief uitvallen voor jou, je alsnog aan je verplichtingen voldoet.
Spaarbeleg denkt er waarschijnlijk anders over
Stel dat Spaarbeleg besluit om een incassobureau in te schakelen ( is voor dat bedrag ook niet zeker )dan komt er 15% bij. Wordt dan 2300 euro. Nog geeen man overboord.
Natuurlijk betaal je niet. Je schrijft een brief naar desbetreffend bureau dat je belazerd bent enz.
Incassobureau geeft na een half jaar de zaak terug naar Spaarbeleg.
Die moeten dan voor dat bedrag naar de rechter. Ik waag te betwijfelen of ze dat ook doen. Die gok moet je nemen
Betalen kan altijd nog.
Ik denk dat je er te gemakkelijk tegenaan kijkt. Een bank heeft eigen juristen in dienst (denk aan de mannetjesputters die al die list-en-bedrog producten waterdicht van voorwaarden hebben voorzien).
Je hoeft denk ik niet zo lang te wachten tot er beslag op je spullen wordt gelegd. Een paar maanden rekken zal wel lukken, maar of je daar zoveel beter van wordt als er incasso kosten bij komen. En in een voorgaande post hierbvoven is ook al een voorbeeld gegeven dat afkoop zowieso niet de voordeligste methode van geld besparen kan zijn.
Alleen als je niet kunt betalen zul je er uiteindelijk onderuit kunnen komen, anders echt niet.
Zou erg gemakkelijk zijn. Kan ik morgen wel een persoonlijke lening van 10 mille af gaan sluiten, vervolgens niet betalen en aan het eind van het verhaal niet hoeven te betalen.
Droom lekker verder.
Je hoeft denk ik niet zo lang te wachten tot er beslag op je spullen wordt gelegd. Een paar maanden rekken zal wel lukken, maar of je daar zoveel beter van wordt als er incasso kosten bij komen. En in een voorgaande post hierbvoven is ook al een voorbeeld gegeven dat afkoop zowieso niet de voordeligste methode van geld besparen kan zijn.
Alleen als je niet kunt betalen zul je er uiteindelijk onderuit kunnen komen, anders echt niet.
Zou erg gemakkelijk zijn. Kan ik morgen wel een persoonlijke lening van 10 mille af gaan sluiten, vervolgens niet betalen en aan het eind van het verhaal niet hoeven te betalen.
Droom lekker verder.
Of je roept gewoon de nietigheid in van je SprintPlan-overeenkomst.
Daarbij kun je verwijzen naar het feit dat Spaarbeleg (Aegon Bank N.V.) niet over een vergunning uit hoofde van artikel 9 Wet op het Consumentenkrediet beschikte. Je moet dan direct alle gedane (maand)betalingen terugvorderen.
Dit punt (handelen door Spaarbeleg in strijd met genoemde wet) is ook -naast vele andere punten- in stelling gebracht tegen Spaarbeleg in de collectieve rechtsprocedure van Consument & Geldzaken.
Inroepen van nietigheid heeft terugwerkende kracht. De overeenkomst wordt geacht dan nooit rechtsgeldig tot stand te zijn gekomen.
Succes ermee
Daarbij kun je verwijzen naar het feit dat Spaarbeleg (Aegon Bank N.V.) niet over een vergunning uit hoofde van artikel 9 Wet op het Consumentenkrediet beschikte. Je moet dan direct alle gedane (maand)betalingen terugvorderen.
Dit punt (handelen door Spaarbeleg in strijd met genoemde wet) is ook -naast vele andere punten- in stelling gebracht tegen Spaarbeleg in de collectieve rechtsprocedure van Consument & Geldzaken.
Inroepen van nietigheid heeft terugwerkende kracht. De overeenkomst wordt geacht dan nooit rechtsgeldig tot stand te zijn gekomen.
Succes ermee
Deze maand is bij mij voor het eerst het verlaagde maandbedrag van € 45.38 (was € 226.89) gestolen.
Het is toch wel erg dat ik blij moet zijn dat me nu nog slechts fl 100,- per maand afhandig gemaakt wordt....
Het is toch wel erg dat ik blij moet zijn dat me nu nog slechts fl 100,- per maand afhandig gemaakt wordt....
Er zit wat in, in dit verhaal van Driehuis.
Wanneer de restschuld, die ontstaat bij onmiddellijk stoppen met betalen, beneden de 5000 euro blijft, zal Spaarbeleg, wanneer ze onverhoopt toch tot dagvaarding overgaan, moeten dagvaarden voor de kantonrechter. Je hebt dan geen advocaat nodig als procesvertegenwoordiger. Gedagvaard worden is voor de meeste mensen ENG, maar je komt in wezen gewoon op voor je rechten. Bij de rechtzitting kun je verweer voeren. Ben je lid van de Vereniging Consument & Geldzaken, dan kun je voor advies terecht bij de juridische ledenservice van deze consumentenorganisatie.
Dus helemaal stoppen en niets meer betalen aan Spaarbeleg is een optie die het overwegen waard is.
Wanneer de restschuld, die ontstaat bij onmiddellijk stoppen met betalen, beneden de 5000 euro blijft, zal Spaarbeleg, wanneer ze onverhoopt toch tot dagvaarding overgaan, moeten dagvaarden voor de kantonrechter. Je hebt dan geen advocaat nodig als procesvertegenwoordiger. Gedagvaard worden is voor de meeste mensen ENG, maar je komt in wezen gewoon op voor je rechten. Bij de rechtzitting kun je verweer voeren. Ben je lid van de Vereniging Consument & Geldzaken, dan kun je voor advies terecht bij de juridische ledenservice van deze consumentenorganisatie.
Dus helemaal stoppen en niets meer betalen aan Spaarbeleg is een optie die het overwegen waard is.