Aegon heeft de zorgplicht geschonden, door Sprintplan te starten zonder eerst de persoonlijke situatie te onderzoeken. De basisregel van de Hoge Raad is dat Aegon dan in ieder geval 2/3 van een eventuele restschuld voor rekening moet nemen (wat bij SprintPlan meestal niet voorkomt). De klant heeft daarmee ook een eigen schuld, namelijk 1/3 van die eventuele restschuld, plus helaas ook de inleg (=rente over de verkapte lening). Je moet het netto besteedbaar inkomen bij aanvang aantonen (dus 1998/1999/2000).
Heb je SprintPlan aantoonbaar op advies van/via een tussenpersoon afgesloten (zoals Spaaradvies, De Spaarbeleg-ger, Budget Polis, Financieel Compleet, Herman& Kuyper etc.) dan heb je in principe recht op 100% inlegplus eenzelfde bedrag aan wettelijke rente ( -/- opbrengst). Wie eist bewijst, dus alle relevante documentatie waar de naam van de tussenpersoon op staat is welkom, waarbij uiteraard vooral het originele aanvraagformulier altijd van belang is.
Er zitten juweeltjes van dossiers tussen, waar de adviseurs van toen anno 2021 een positieve getuigenis willen afleggen!
De inleg is ook uit te leggen als schuld. In dit geval schuld dat Aegon heeft richting de gedupeerde. Je hebt tenslotte geld ingelegd in een product met als doel er meer uit te halen en daardoor veel geld verloren. Dat is (door marktomstandigheden) niet gelukt weten we allemaal maar daardoor is wel nog steeds sprake van een schuld. Deze redenering doortrekkend zou je uitkomen op een vergoeding van 2/3 deel van de totale inleg van de gedupeerde. Een billijk scenario. Zaak is nu dit juridisch te onderbouwen en een capabele rechter te vinden die wel recht doet aan de vervelende situatie op dit moment.
Ik heb ook niet getekend. Weet iemand hoeveel mensen er niet getekend hebben voor de slechte Sprintplan deal van ConsumentenClaim. Hier mag Aegon toch niet mee wegkomen.
Ik in ieder geval ook niet getekend.
Misschien interessant idee om hier eens een peiling over te houden:
1 = niet getekend
2 = wel getekend
Bij wie kunnen gedupeerden nu nog terecht? Ben ten einde raad. Duidelijk aantoonbaar afgesloten via advidseur en toch deze fooi.
Ik zit zelf steeds meer te denken aan een hybride vorm van procederen: Mocht het bij ConsumentenClaim op niets uitlopen (zij willen niet meer naar de rechtsgang), dan zelf procederen maar wel een groep “gelijkgezinden”.
Ik ga gewoon de directie aanschrijven die al zo mooi heeft voorgetekend op het contract dat ik heb gekregen. Dat gaat een vrolijk epistel worden met in ieder geval de zinsnede dat ik zwaar ben beledigd door de achterlijke 'coulance' die nu op tafel ligt.
Ik ga gewoon de directie aanschrijven die al zo mooi heeft voorgetekend op het contract dat ik heb gekregen. Dat gaat een vrolijk epistel worden met in ieder geval de zinsnede dat ik zwaar ben beledigd door de achterlijke 'coulance' die nu op tafel ligt.
@mgroen1: Ja, dat is me bekend, bedankt. Levert niks nieuws op. En ten einde raad ben ik ook niet hoor. Maar een fooi van 1250 totaal voor 4 sprintplannen laat ik graag aan me voorbij gaan.
Na een tijdje van de radar te zijn geweest ben ik er weer. Mijn partner en ik gaan absoluut niet akkoord en gaan ook niet tekenen. In het verleden heb ik Aegon per brief laten weten dat wij doorgaan met vechten tot er een redelijke vergoeding komt. Het antwoord van Aegon was “ we hebben dit ter kennisgeving aangenomen “ Wij zijn ook bij CC aangemeld en we zijn van verbazing van onze stoelen gevallen toen we de mededeling van CC ontvingen, overigens wij hebben nog geen schikkingsvoorstel ontvangen, maar het is ons inmiddels wel duidelijk geworden welke kant het opgaat. Echt schandalig dat CC er prat opgaat dat ze deze overeenkomst met Aegon geregeld hebben! Het blijkt wel weer dat geld de belangrijkste drijfveer achter deze overeenkomst zit, zowel voor CC en Aegon, maar niet voor hun klanten. Aegon heeft heel veel geld verdiend aan deze valse constructie en laat ongegeneerd de hardwerkende man/vrouw die elke maand dacht te sparen, boeten voor hun oplichterij. Twintig jaar na dato heeft Aegon nog geen eerlijke oplossing geboden aan ons allen en hoe is het toch in hemelsnaam mogelijk dat deze praktijken in Nederland toegestaan worden! Een oproep aan onze regering om in te grijpen, maar lieve mensen, dat zal niet gebeuren want er zal ongetwijfeld weer…veel geld …mee gemoeid zijn op welke wijze dan ook.
Hou vol en ga niet akkoord want het is echt een fooitje wat ze ons willen geven. Wij doen mee met de strijders voor gerechtigheid en zijn ook bezig een oplossing te zoeken. Veel sterkte voor allen. Sanyu.
Ik moet voor 9 augustus de papieren teruggestuurd hebben. Wil eigenlijk niet akkoord gaan, maar was op het moment van afsluiten niet via een tussenpersoon gegaan. Had ook geen minimumloon.
Dus zit in dubio, tekenen of niet tekenen en afwachten wat er gebeurt. Vind 10% van mijn inleg wel een vieze fooi.
Mocht ik niet akkoord gaan, dan hoef ik toch ook niks terug te sturen, toch?
Beste mensen, ik heb een Facebookgroep opgezet: Sprintplandeelnemers gaan door. Het wil een platvorm bieden om door te gaan voor hen die niet getekend hebben omdat ze niet akkoord gaan met de schikking.
Het is niet bedoeld om je beklag te doen over Aegon of Consumentenclaim, daar zijn al zo veel berichten over.
Maar wel om plannen te maken, hoe we het gaan aanpakken om gezamelijke of individuele processen op basis van No cure no pay te kunnen gaan voeren.
Misschien hebben jullie er iets aan? Hartelijke groet!
U verwacht dat het aantal deelnemers dat akkoord zal gaan met de regeling tussen de 95% en 100% zal uitkomen, u denkt toch niet dat ik mij voor de tweede keer laat belazeren zo ook mijn mede gedupeerden ?
Ik kan mij voorstellen dat iemand met een inleg van f2000. - f3000 destijds blij is met €750
Het komt mij voor dat u alles op een hoop heeft gegooid
Heel voordelig voor Aegon maar ook voor U
Gedupeerden die met enorme bedragen zijn misleid worden min of meer nu weer misleid.
Ook al heeft Consumentenclaim haar best gedaan, zij weet verdomd goed dat iemand met f38000,- geen genoegen neemt met deze fooi
In het artikel “ Onrecht wordt…… “ maakt mijn Holleman dit goed duidelijk.
U moet beter opkomen voor het principe en niet voor uw eigen omzet in deze.
Ik moet voor 9 augustus de papieren teruggestuurd hebben. Wil eigenlijk niet akkoord gaan, maar was op het moment van afsluiten niet via een tussenpersoon gegaan. Had ook geen minimumloon.
Dus zit in dubio, tekenen of niet tekenen en afwachten wat er gebeurt. Vind 10% van mijn inleg wel een vieze fooi.
Mocht ik niet akkoord gaan, dan hoef ik toch ook niks terug te sturen, toch?
Als je niet akkoord gaat, hoef je niets terug te sturen en ook niets te betalen of iets dergelijks. Ik zit trouwens in dezelfde situatie als jij: niet via tussenpersoon en geen minimum inkomen en ook niet getrouwd/samenwonend destijds. Ben ook niet akkoord gegaan met deze schandalige fooi. Wat een blamage dat ze dat zelfs een "coulance" durven te noemen. Ik ga met de strijd door en velen met mij hoop ik!
Ik kan mij voorstellen dat iemand met een inleg van f2000. - f3000 destijds blij is met €750
Het komt mij voor dat u alles op een hoop heeft gegooid
Heel voordelig voor Aegon maar ook voor U
Gedupeerden die met enorme bedragen zijn misleid worden min of meer nu weer misleid.
Ook al heeft Consumentenclaim haar best gedaan, zij weet verdomd goed dat iemand met f38000,- geen genoegen neemt met deze fooi
In het artikel “ Onrecht wordt…… “ maakt mijn Holleman dit goed duidelijk.
U moet beter opkomen voor het principe en niet voor uw eigen omzet in deze.
Even voor de goede orde:
het minimum tarief voor deelname aan het Sprintplan was 50 euro per maand (zo'n 110 gulden)
de termijn was vast: 5 jaar.
Daarmee kom je uit op minimale inleg van 3000 euro (ruim 6600 gulden).
Overigens, als je het schandalige coulance voorstel omzet in % kom je uit op een maximale "coulance vergoeding" (of welk woord je ook wilt gebruiken voor deze consumentenclaim blamage) van 25% van de inleg (exclusief rente).
De Aegonwoordvoerder zegt het 'heel vervelend' te vinden dat klanten 'het gevoel hebben onrechtvaardig te zijn behandeld.' Ze voegt daaraan toe: 'Door de schikking willen wij juist een einde maken aan de onzekerheid voor betrokken klanten en hen helderheid verschaffen.'
Dat u het maar weet: Aegon/ConsumentenClaim wil voor €750 een einde maken aan de onzekerheid of u uw inleg mét rente terugkrijgt. Levert ConsumentenClaim naar schatting zo'n 2 miljoen op en kost Aegon maar 10 miljoen, in plaats van het 10-voudige...