LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom spaarbeleg / sprintplan.
santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Re 13,59%,
Bij mij was het zelfs 18.89%, het kan dus nog triester. ( en bij spaarLEUGEN nog veel erger ). Neemt allemaal niet weg dat het die kl*te verzekering die altijd verborgen werd gehouden is die ons de kop heeft gekost. Ik betaalde €25,- terwijl een reëel bedrag volgens Kapé Breukelaar niet meer mag zijn als ca €6,50 gemiddeld over de hele looptijd, bij een inleg van €136,13. ( fl 300,- )
Inderdaad voorspellen ze eindkapitalen gebaseerd op je totale inleg zonder rekening te houden met kosten waardoor die eindkapitalen meer als het dubbele zijn van wat er had mogen staan.
Hun verdediging is dat de verzekeringspremie niet onder de noemer kosten valt....... We hebben immers twee (!!) overeenkomsten afgesloten. (Koppelverkoop heet zoiets). Enerzijds een kapitaalverzekering (Koersplan) en anderzijds een overlijdensrisicoverzekering ter dekking van de uitkering van dat Koersplan, mochten we voortijdig komen te overlijden.

Bij Spaarbeleg weten ze heel erg goed dat procederen als individu niet werkt. Dat hebben ze letterlijk tegen mij gezegd. Lees het hele forum van a tot z
(veel werk maar wel verhelderend) en er wordt veel duidelijk.
Ik heb ingelegd ongeveer €18.000,- en een maand geleden uitgekeerd gekregen ongeveer €13.500,-. Lekker verlies maar een procedure tot aan de Hoge Raad, en dat doen ze is mij verzekerd door ene Mr. Jongeneel van Spaarbeleg, had mijn uitkering volledig tot nul gereduceerd. Ik heb dus eieren voor mijn geld gekozen.

SpaarLEUGEN, je zegt de eerste Koersplannen dateren 1990. De contractduur van de eerste jaargangen was 12 jaar en je wil toch in 1999 al expireren? Ik had jou als wiskundige hoger ingeschaald. Volgens mij expireren de eerste pas ca. 2002. Het feit dat Rozeboom al in 1999 herrie geschopt heeft komt omdat hij toen om welke reden dan ook wilde (moest) afkopen en zodoende te weten kwam dat de uitkering veel lager was dan de inleg tot op dat moment. Volgens mij betaalt 95% van alle Koersplan-gedupeerden nog steeds iedere maand trouw de inleg zonder te weten dat ze steeds armer worden, de klap komt pas als de expiratie er aan komt. Dat gebeurt dus pas volgend jaar of nog een jaar later.

Zelf heb ik afgekocht en vanaf nu probeer ik zo veel mogelijk de publiciteit te bereiken. Hoe meer hoe beter en hoe meer mensen lezen over Spaarbeleg hoe meer mensen wakker worden. Op 18 october stond mijn Koersplan op de voorpagina van de Financiëele Telegraaf, geschreven door Kapé Breukelaar, op 7 november een reactie daarop in veel duidelijkere en hardere bewoordingen. Als je nu bij google "koersplan" als zoekargument ingeeft krijg je datzelfde artikel uit de Telegraaf als eerste hit. Zover ik weet komt er ook een heerlijk stuk over Koersplan en Spaarbeleg in de december uitgave van het maandblad FiscAlert, en er zijn voorbereidingen gaande voor een TV programma. Het komt dus allemaal langzaam op gang en opeens raken die oplichters hun producten gewoon niet meer kwijt.
Dat laatste is waar het mij om gaat.

Gr. René

rini

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door rini »

Ik lees ergens de verz. mij. AXENT. AAAAAAHHHHHH Daar heb ik ook al eens ruzie mee gehad!!! Allemaal Aegon dus en dus oplichters. Gelukkig ben ik van AXENT afgekomen, maar was wel moeilijk.

Willem123

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Willem123 »

Santyago,

Complimenten over hoe je alles in de publiciteit brengt! Zeker dat stuk in de telegraaf is heeeeel verhelderend.
Jammer dat er desondanks nog steeds mensen zijn die het niet kunnen of willen begrijpen en nog steeds (alleen!) de koppeling maken met de situatie op de beurs. Natuurlijk speelt dat mee, maar laat men eerst eens de kosten uitrekenen die Koersplan op voorhand al in rekening brengt.
Ik heb eveneens afgekocht (had nog 4 jaar te gaan), heb mijn verlies genomen en ben blij ervan af te zijn. Ik kan nu toch maar even bijna 14% aan inleg extra beleggen!
Ik ben benieuwd wat er nog allemaal (in de media) gaat volgen, maar kan haast niet wachten van ongeduld.....

SpaarLEUGEN

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door SpaarLEUGEN »

Santygo,
Je schrijft:

SpaarLEUGEN, je zegt de eerste Koersplannen dateren 1990. De contractduur van de eerste jaargangen was 12 jaar en je wil toch in 1999 al expireren?

Ja inderdaad, dat zijn dan blijkbaar producten die door de voorgangers van AEGON (bijvoorbeeld ENNIA of AGO) zijn verkocht. Welke producten dat zijn geweest zullen we wel nooit te weten komen schreef ik tevens.

Nog even op dezelfde toer verder geredeneerd: In de KoersPlan folder van 1994 waarop ik ben ingegaan stonden rendementen van 15 jarige contracten die afliepen in 1993, 1992, 1991 , enzovoorts. DAT KUNNEN DUS OOK NOOIT KOERSPLAN CONTRACTEN ZIJN GEWEEST.

Over misleiding gesproken!

WELKE PRODUCTEN DAT GEWEEST ZIJN ZULLEN WE DUS OOK NOOIT TE WETEN KOMEN.

Die rendementen die in die folder stonden zullen dus vermoedelijk uit een hele grote duim gezogen zijn door Spaarbeleg. Zo kan ik het ook! Toen zijn we dus al het schip ingegaan.

Met vriendelijke groet,

SpaarLEUGEN

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

spaarLEUGEN,
Take it easy, je krijgt nog eens een hartinfarct. Als Spaarbeleg praat over rendementen dan hebben ze het niet over het rendement wat je met je Koersplan haalt. Dan hebben ze het over het rendement wat gehaald wordt door de onderliggende waarde, het Aegon Equity Fund dus. Dat kan ook niet anders want Koersplan heeft nooit enig rendement laten zien. Koersplan of Spaarbeleg heeft ook geen voorgangers in welke zin of wat dan ook.
Geplaatst op 26 May 2004 11:50 door santygo


--------------------------------------------------------------------------------

Godfried vroeg op 9 april 20:34 wanneer koersplan eigenlijk werd gelanceerd. Ik heb inmiddels uitgevogeld dat dat rond 1988 was toen Johan van der Werf directeur werd van het spaarkasbedrijf van Aegon.

Voorheen leidden spaarkasbedrijven, die hoofdzakelijk in vastrentende waarden belegden, een sluimerend bestaan en waren op sterven na dood.

Johan begreep erg goed, dat je met dit stoffige product goed geld kon verdienen mits je het maar in een modern jasje stak en die op een moderne manier ging verkopen. Aandelen kwamen in de mode en de producten werden niet meer alleen verkocht via het loonagentschap van Eagon, dat voornamelijk bestond uit mensen die begrafenisverzekeringen verkochten en de premie nog wekelijks op gingen halen bij de klanten, maar het nieuwe aandelen-spaarkas-product Koersplan werd ook via direct- marketing acties huis aan huis aan de man gebracht. Eerst nog via tussenpersonen, later direct via landelijke dagbladen en tv.
Omdat ze een van de eerste waren hebben ze een goede marktpositie opgebouwd. ( of moet daar staan hadden opgebouwd?)
Later kwam de renterekening met de hoogste rente van Nederland, om klanten te binden aan Spaarbeleg, die dan weer benaderd konden worden met Koersplan.
gr. Rene
Voor de rendementen van AEF ga eens naar

http://www.bbassurantien.nl/html/equityfund.html

Je vindt daar rendementen vanaf 1979 van AEF.

Gr. René

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Prima dat er nu steeds meer informatie boven komt die alleen maar aantoont hoeveel Spaarbeleg eraan was gelegen om zoveel mogelijk rookgordijnen rond Koersplan op te trekken omdat ze ze anders niet hadden kunnen slijten en mensen daarna niet zo lang aan Koersplan hadden kunnen binden. Ze hebben niet voor niets vanaf juli 1994 het wettelijk voorschrift genegeerd om de premie voor de verzekering expliciet te vermelden. In 1997 weet ik nu dat ze dat nog niet deden.
De ombudsman heeft mij al eerder geschreven dat hem dat een doorn in het oog was, maar dat hij niet de bevoegdheid heeft om sancties op te leggen. Wel is het voorschrift in 1998 aangescherpt. Ik heb nog geen koersplannen van na 1997 gezien, misschien zijn ze na het bekendmaken van de premie bij afsluiten, niet of nauwelijks meer verkocht.
Ten aanzien van het niet helder maken van kosten en ongrijpbaar communiceren over rendementen en dergelijke zegt de ombudsman in een brief van 16 november het volgende:
In mijn eerdere brief van 10 november j.l. heb ik al aangegeven dat er wel degelijk iets valt op te merken over de manier waarop Spaarbeleg in het (nabije) verleden met haar polishouders heeft gecommuniceerd. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat, ongetwijfeld mede ingegeven door het onvermijdelijke spanningsveld tussen de mate van transparantie van het product en de commerciele belangen van verzekeraar, door Spaarbeleg steeds met te veel optimisme het karakter van het Koersplan is belicht.
Wanneer ik Uw dossier(en die van andere klagers) bezie, kan ik het mij voorstellen dat deze brij van verschillende rendementen en berekeningsmethodieken bij U weinig positieve gevoelens teweeg zullen hebben gebracht.

Verderop in deze brief wijst de ombudsman er wel op dat Koersplan een algemeen gangbaar levensverzekeringsproduct is dat niet in ongunstige zin afwijkt van wat algemeem gebruikelijk is in het Nederlands verzekeringsbedrijf.
Volgens mij zit hem daar nu net juist de kneep. Ik geloof niet dat kopers van Koersplan een verzekering wilden aanschaffen. Wij kozen voor een Spaarplan dat inderdaad met veel te veel optimisme is belicht door Spaarbeleg.
Op dit forum wordt door Spaarleugen en Santygo steeds duidelijker gemaakt hoe ver Spaarbeleg gegaan is om rendementen voor te spiegelen die nooit door het product wat wij gekocht hebben zijn gerealiseerd. Een product, dat ik in ieder geval heb aangeschaft als zijnde primair een spaarplan. Inmiddels ben ik ervan overtuigd dat Santygo gelijk had toen hij mij al geruime tijd geleden zei dat het koersplan eigenlijk primair een vehikel is dat Spaarbeleg in staat heeft gesteld om veel te dure levensverzekeringen te slijten.
In dit licht bezien is er inderdaad een onvermijdelijk spanningsveld tussen een eerlijke voorlichting aan de klant en de zucht naar winst van Spaarbeleg.
Winst waar niets mis mee is als je die aan de klant verdient, maar als het ten koste van de klant gaat, keert zich dat vroeger of later tegen je. Dat is dacht ik toch wel een wet in het bedrijfsleven

Don Quichote

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Don Quichote »

Spaarbeleg nam in haar Koersplan brochures in het verleden productrendementen en fondsrendementen op. Het fondsrendement is het rendement dat het Aegon Equity Fund had behaald over de eerdere spaarperiodes. Dat is dus het beleggingsrendement op de portefeuille na aftrek van de kosten van het fonds. Deze gegevens werden ook voorzien van een accountantsverklaring.

Het productrendement is het werkelijke rendement dat je als deelnemer in handen zou krijgen, na aftrek van de poliskosten (administratie 4% over de inleg, beheerkosten van 0,8% per jaar en overlijdensrisicopremie). Wat blijkt is dat het verschil tussen fonds- en productrendement slechts 0,6% tot 0,8% op jaarbasis zou moeten zijn volgens Spaarbeleg. Dat is volstrekt onmogelijk gezien de kosten die in het product zaten. Het heeft er alle schijn van dat hier wederom sprake is van ernstige misleiding door Spaarbeleg.

Zelf heb ik geen Koersplan maar heb dit voor een kennis eens goed bekeken. Ik verzoek deelnemers die zelf een Koersplan hebben dit punt voor te leggen bij Spaarbeleg en de Ombudsman.

Mogelijk zal Spaarbeleg stellen dat het verschil zit in de aparte overlijdensrisicoverzekering. Op grond van de Algemene Voorwaarden is die verzekering echter een integraal onderdeel van het product (zo stelt Spaaebeleg) en dus moeten de kosten meegenomen worden in de berekening van het productrendement. Daarnaast blijft het te kleine verschil onverklaarbaar aangezien alleen de beheerkosten al 0,8% van het jaarlijkse fondsrendement afhalen.

Hoe dieper we graven des te fouter het wordt!

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Donquichote,
Zou je eens kunnen laten weten in welke uitgave Spaarbeleg heeft gezegd dat het verschil tussen fondsrendement en productrendement 0.6 tot 0,8% is? Ik heb die brochure of folder niet.
Wel heb ik een Spaarbeleg uitgave uit 1998 waarin gezegd wordt dat Spaarbeleg altijd een productrendement vermeldt. 10% is ook echt 10% voor U!
Toen ik Spaarbeleg hierop aansprak werd eerst gezegd dat deze informatie volkomen fout was en een paar dagen later dat zij sloeg op de voorbeeldeindkapitalen en percentages op de certificaten.
Dat is misschien wel een opsteker voor iedereen. De 10% op jullie certificaten is echt voor jullie. Gefeliciteerd allemaal!
Johan.

synoname

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door synoname »

In een folder van Aegon-Spaarbeleg van juli 2001 over de mogelijkheid van het verhogen van de inleg van Koersplan en / of Vermogensplan worden voorbeeld eindkapitalen genoemd en tevens het FondsRendement en het ProductRendement.

Bij een FondsRendement van 13,5 % noemen ze een ProductRendement van 11,6%. Verschil is 1,9%. Er worden nog meer voorbeelden genoemd: FR 12,9% dan is PR 11.0%, FR 10,0% dan is PR 8,1%, FR 5,4% dan is PR 3,5%. Het verschil is blijkbaar vast en steeds hetzelfde nl. 1,9%.

Definitie van ProductRendement volgens Spaarbeleg in dezelfde folder:

ProductRendement is FondsRendement minus kosten en premie.

In de periode dat wij meededen met Koersplan was het gemiddelde Aegon-Equity-Fund FondsRendement 13 % per jaar, dat zou een ProductRendement van 11,1% per jaar betekenen.

Wij kregen 0,8% per jaar.........NUL KOMMA ACHT.........!!!!!!!!!!!!

Aegon-Spaarbeleg zegt in dezelfde folder dat de kosten en de premie dus 1,9 % per jaar bedragen.

Dit is de zoveelste 'onregelmatigheid' omdat van 13% rendement 0,8 % overblijft als uitkering aan de Koersplan-deelnemer.

Het gaat in ons geval om een paar glimmende middenklassers en die laten wij ons echt niet afnemen met een 3-letter-smoes dat de beurs is gezakt.......13%.......gemiddeld rendement per jaar........inderdaad het gemiddeld rendement in onze deelnameperiode was tot voor 2001 zelfs 25% per jaar...........

Heb alle plannen afgekocht maar ga door tot de laatste cent die ons rechtmatig toekomt is uitgekeerd.

Aan alle Werknemers van Spaarbeleg die dit lezen:

Wat zullen jullie ouders en familie trots zijn op jullie, dat jullie van die mooie lease auto's hebben, een maat(mantel)pak en vrijstaande huizen en dikke bonussen en mogen 'werken' in een glimmend high tech kantoorgebouw allemaal betaald door die domme deelnemers aan jullie 'plannen'.

Don Quichote

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Don Quichote »

Er zijn veel verschillende folders geweest. Ik heb er één liggen waarbij de verschillen tussen fonds- en productrendement daadwerkelijk maar 0,6% tot 0,8% per jaar is. Wellicht een idee dat iedereen eens bekijkt welke folders hij/zij allemaal heeft, inclusief het jaar van verschijnen. Meestal staat dat wel ergens met een klein lettetje gedrukt. Degene waar ik deze informatie uit heb is van 1997. In de folder zelf worden rendement genoemd en ook op de achterpagina. Die laatste cijfers zijn het fondsrendement terwijl in de brochure een productrendement wordt genoemd.

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Don Quichote,
Ik dacht zo ongeveer alle folders vanaf 1994 in mijn bezit te hebben maar dat ding waar jij het over hebt kan ik niet vinden.
Is het mogelijk om die folder te scannen en dan naar mij te mailen?
Als je geen scanner hebt dan graag kopieëren en per post toesturen. Klik op het envelopje naast mijn naam, stuur een mailtje en ik stuur je mijn adres.
Alvast bedankt,

Gr. René

godfried
Berichten: 39
Lid geworden op: 31 mar 2004 22:36

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door godfried »

Er zijn veel verschillende folders geweest. Ik heb er één liggen waarbij de verschillen tussen fonds- en productrendement daadwerkelijk maar 0,6% tot 0,8% per jaar is. Wellicht een idee dat iedereen eens bekijkt welke folders hij/zij allemaal heeft, inclusief het jaar van verschijnen. Meestal staat dat wel ergens met een klein lettetje gedrukt. Degene waar ik deze informatie uit heb is van 1997. In de folder zelf worden rendement genoemd en ook op de achterpagina. Die laatste cijfers zijn het fondsrendement terwijl in de brochure een productrendement wordt genoemd.
De vraag is alleen, kan deze folder gebruikt worden in een procedure tegen spaarbeleg, in het voordeel van de mensen die een koersplan afsloten voor 1997 ?

johanmulder
Berichten: 199
Lid geworden op: 25 feb 2004 16:38

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door johanmulder »

Godfried,
Ik overweeg momenteel sterk om een website te gaan oprichten. We hebben inmiddels genoeg contacten om in de landelijke dagbladen en eventueel t.v. programma's hierop de aandacht te vestigen.
Bedoeling is om het aantal aanmeldingen bij mij van c.a. 125 personen uit te breiden naar enkele duizenden. Volgens journalisten moet dit lukken.
Mijn bedoeling hierbij is om zo een groep te vormen die daadwerkelijk bereid is om wat te investeren om de zaak in handen van een deskundige advocaat te geven.
Als die bereidheid er is, zal er een vereniging of stichting gevormd moeten worden en ook daar wil ik mijn best voor doen.
Wel met de broodnodige hulp natuurlijk, want alleen begin ik niets.Een websitebouwer, evenals een actuaris heb ik al. Ook op het publicitaire vlak kunnen we op medewerking wel rekenen. Deskundige hulp is welkom, met name die van mensen die ervaring hebben met het oprichten van organisatievormen als stichtingen en verenigingen.
Mail naar [email protected] of bel 040 2445827.
Ik heb notabene een brief van de ombudsman dat hij een door mij ingediende klacht niet onredelijk vindt en dan zou ik nog niets kunnen doen!
Iedereen brult :'kan dit allemaal maar in Nederland" en het antwoord is:"zolang de rechter er geen uitspraak over doet, in ieder geval wel"
Of ik er financieel veel mee op zal schieten, misschien kost het me wel geld, maar dat interesseert me niet zo. Ik wil een uitspraak van de rechter of wij gek zijn of dat Spaarbeleg dat is.
Johan.

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Misschien kunt u de vermogensmonitor proberen deze werkt samen met de stichting adviesverlies.
Hoeft er weer niet een nieuwe stichting in het leven geroepen te worden .
Deze mensen hebben meer met dit soort zaken gehandeld.

Gast

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door Gast »

Herhaalde oproep,
Wie heeft nog folders, brochures e.d. in bezit aangaande het product Koersplan? Oudere, nieuwe, het maakt niet uit. Gezien nieuwe ontwikkelingen is het boven water halen van zo mogelijk alle folders best wel belangrijk.
Graag scannen en mailen naar mij of kopiëren en sturen naar:
R. Boosten
Ganzeweide 155
6413 gd Heerlen

Alvast bedankt, Gr. René

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

Sorry, was weer niet ingelogd, bovenstaand is van santy.

jan56

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door jan56 »

er wordt gevraagd naar oude folder koersplan. nuwel ik ben in het bezit van een koersplan folder van april 1993. Heeft u interresse in deze folder of een copie hiervan reageer dan in het forum

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

jan 56,
Ik ben zeker benieuwd naar alle folders over Koersplan.
Mijn adres staat een aantal postings omhoog.
Gr. René

jan 56

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door jan 56 »

Aan Santygo
Heb je mijn email met folder ontvangen?

laat het even weten ( ik ben namelijk niet echt een computer nerd)

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Koersplan Spaarbeleg, ergernis over jaaroverzicht

Ongelezen bericht door santygo »

jan56,
Alles binnen ( 4 bijlagen )
bedankt, René

Gesloten