LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Playstation PSP

Goede of slechte ervaringen met speelgoed? Geef hier jouw mening.
Sentinel@home

Playstation PSP

Ongelezen bericht door Sentinel@home »

Onderstaande bericht kwam mij ter ogen. Binnenkort zal gestart worden met de lancering hier in europa. Misschien dat mensen er anders over denken na de lancering in de verenigde staten en japan.

Sinds de launch van Sony's draagbare spelsysteem in de Verenigde Staten zijn er klachten binnengekomen over dode pixels. Dit varieert van enkele pixels tot complete rijen en kolommen. Het probleem is niet onverwacht. In Japan, waar de PSP eind vorig jaar al uitkwam, zijn ook al verschillende defecten gemeld, waaronder dode pixels en slecht functionerende toetsen. Normaal gesproken worden uitgevallen pixels vergoed door de fabrikant, maar Sony is tot nu toe niet bereid geweest dat te doen. Volgens een e-mail van een online verkoper beschouwt Sony dode pixels niet als een defect waar het bedrijf verantwoordelijk voor is. De gebruiker is aangewezen op de solidariteit van de winkelier, maar door het tekort aan PSP's kan het nog wel even duren totdat er een vervangend exemplaar beschikbaar is.

Bron: http://www.tweakers.net/nieuws/36725

jonnyboy
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 apr 2005 14:15

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door jonnyboy »

De PSP komt hierzo (waarschijnlijk) 1 September uit, duurt dus nog wel een tijdje, dit omdat er een PSP tekort is in Amerika/Japan en ze daar eerst nog wat PSP's willen verkopen. Tegen de tijd dat hij hier uitkomt zijn de problemen (hopelijk) opgelost.

MithraMadness
Berichten: 114
Lid geworden op: 28 feb 2005 14:43

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door MithraMadness »

ik hoop het... kzie er zooooo naar uit

/drool

Gast84

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door Gast84 »

Dat is met telefoons hetzelfde, als men van te voren erbij zegt dat je geen garantie hebt op dode pixels dan heb je dat dus niet. Het is inderdaad wel vervelend, maar ja het is nou eenmaal zo. Probeer in ieder geval zo zuinig mogelijk te zijn op je exemplaar straks als je hem koopt. Daar ontbreekt het bij veel mensen nog weleens aan.

Gast

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door Gast »

Ik waag dat te betwijfelen.

Men moet ervoor zorgen dat ze een deugdelijk product leveren. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat dit in Nederland zomaar mag krachtens de garantie die je automatisch via de wet hebt.

Maniack
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2005 20:23

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door Maniack »

Alle LCD apparaten hebben kans op dode pixels, de fabrikant zou het product moeten vergoeden als mensen erf écht last van hebben.

efteling
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2005 09:10

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door efteling »

Een tip: probeer de computer in de winkel eerst uit, voordat je hem meeneemt. Als er een dode pixel inzit, kan de winkelier er gelijk op reageren, want je bent de winkel nog niet uitgeweest.

Dus; eerst uit de verpakking, batterij erin, demo-disc erin, aanzetten en kijken naar de pixels. 1 kapot? weiger de PSP en vraag om een andere.

Brasil
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 sep 2005 10:25

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door Brasil »

een dode pixel herken je niet zo snel, het beste is als je in een donkere kamer zit, en meestal in een zaak is het te licht :cry:

Mediamarkt !
Ze hadden een waarschuwingsbord al staan op stelling met alle psp “dat er geen garantie was op de pixels en je dan moest wenden naar sony” Maar ja wat is de kans dacht ik.
Na aankomst bleek heel me scherm onder te zitten, toen terug gegaan naar mediamarkt (overigens prima zaak)
Daarna een leuk gesprek gehad met de verkoper, die uitlegde dat ik eigenlijk een traject aan moest gaan met Sony. Ik vindt dat ze het probleem nu weerleggen bij de klant. Mediamarktneemt af bij Sony Nederland, en dat Sony de spullen slecht aflevert zegt wat over hun. Mediamarkt daarin tegen moet ook als intermediar voor de klant opkomen en desnoods de PSP niet leveren als deze zo slecht geleverd word. Inmiddels door de goede klantenservice toch kunnen ruilen, maar bij thuis komst blijkt deze ook weer onder de deadpixels te zitten. Waarschijnlijk is heel de productie lijn die Sony nu levert niet goed van kwaliteit. Dus is het heel goed mogelijk, dat alle klanten hiervan last van hebben. Waar heb ik nu recht op,
Onder mijn bon staat ruilen binnen 14 dagen, wat valt daar allemaal onder ? ik wil dat traject met sony gewoon niet aan. Ik wil een goede psp of mijn geld terug.

A.H.C.V.
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2005 18:28

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door A.H.C.V. »

Ik heb meer dan 6 dodo pixels. Volgens Sony kun je dan een nieuwe krijgen. Ik hoop dat het in de praktijk ook zo is, want men betaalt er wel 250 euro voor!

Ongeveer midden in het scherm zitten er een paar bij elkaar en dat irriteert tijdens het spelen. Maar omdat ze bij elkaar zitten kan ik ze niet goed tellen. Die andere dode pixels zijn overigens niet zo irritant dat ik me eraan erg. En ik moet volgens de winkelier van een zelfstandige onderneming contact opnemen met Sony. Het is dus ook zo dat grote ketens makkelijker defecte PSP's terugnemen en dat je vervolgens zonder te veel moeite een nieuwe krijgt. Maar dit geldt dus weer niet voor de kleine zelfstandige ondernemer. Dat wil Sony weer zelf in de hand houden. Heel vreemd.

Maar ik houd het hier op de hoogte, want na het weekend word ik teruggebeld door een adviseur van Sony met hopelijk een oplossing.

Denman
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 aug 2005 19:53

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door Denman »

Het is inderdaad zo dat ze bij sony playstation je PSP vervangen bij meer dan 6 dode pixels (ook de wet geeft aan dat er in lcd schermen een bepaald fouten percentage mag zitten).
Dat je zelf contact met sony moet opnemen is om de volgende reden, de winkelier heeft zelf niet de mogelijkheid om het apparaat technisch te cotroleren, dit moet bij sony zelf gebeuren, om nu de wachtijd zo kort mogelijk te maken moet je de psp opsturen naar sonyplaystation, deze controleren het defect en gaan na of het niet door onjuist gebruik komt bv blootstelling aan direct zonlicht op je lcd scherm ik noem maar wat.

Ook zal de winkel hem niet zomaar omruilen, want hij krijgt de psp ook niet vergoed als deze niet kapot blijkt te wezen, hij zal deze dus ook op moeten sturen kortom nog een schakel er tussen = dus nog langer wachten op een nieuwe psp. letop wees er zeker van dat het meer dan 6 dode pixels zijn want anders krijg je ook nog onderzoeks kosten aan je broek.
Wees dus voorzichtig met dit nieuwe ultra hippe coole apparaatje.
game on!!
PS(p) let ook op diefstal van je nieuwe speelkameraadje er schijnen al diverse PSP's uit handen te zijn gejat of uit tassen op scholen dus houdt hem goed in de gaten en laat hem niet even slingeren.

Denman
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 aug 2005 19:53

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door Denman »

o ja nog iets., als een je een geimporteerde psp hebt dan kost dat het je altijd schrik niet 190 euro!!! voor een GEREVICEERDE psp ook al is ie nog geen jaar oud

Brasil
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 sep 2005 10:25

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door Brasil »

Nou inmiddels mijn psp kunnen ruilen in mediamarkt na een hoop gedoe, ik heb 3 psp nieuw uit doos geprobeerd, waarvan er 2 weer onder de dead pixels zaten, gelukkig de 3de niet. Ik ben blij ! maar de productielijn van Sony hiervan is slecht hoor, hoe komen ze door de controlle heen die dingen !

martinpinkster
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:04

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door martinpinkster »

Ik heb op 5 september een PSP gekocht in het Free Record Shop-filiaal in Veendam. Thuisgekomen lekker dingetjes uitproberen enzo, maar toen kwam ik tot de ontdekking dat ik welgeteld 6 dode pixels had. Ik internet afgespeurd naar meer klachten over dit voorval en ja, bij 6 dode pixels kan je dus teruggaan met het ding. Denk je misschien : 6 dode pixels ... wat maakt mij dat nou uit, als er 1tje zit vind ik het al niet leuk meer. De verkoper in kwestie (wiens naam ik hier natuurlijk niet ga noemen) wist mij vriendelijk te vertellen dat ik maar contact op moest nemen met Sony omdat zij er niks aan konden doen. Dat ging er bij mij dus niet in en ben ik op onderzoek gegaan en heb ik een paar dingetjes nagekeken wat betreft Consumentenrechten. Daarom hieronder het volgende stukje :


Op de site van Ministerie en Justitie (www.minjus.nl) bij Consumentenkoop en Garantie staat het volgende over consumentenkoop :

Consumentenkoop

De wet biedt de consument meer zekerheden. Consumentenkoop is een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper. Het gaat daarbij om de koop van een roerende zaak. Het kan daarnij gaan om de koop van levensmiddelen, maar ook om de aanschaf van duurzame gebruiksgoederen, zoals een wasmachine of een auto. Kortom, alle goederen die voor paticulier gebruik door beroepsmatige verkopers worden aangeboden.

------

Verder staat er nog :

Een defect aan het product

Als een product na aanschaf defect gaat, dan de koper de verkoper in bepaalde gevallen voor het defect aanspreken. Het moet wel gaan om een defect dat op het moment van aflevering aanwezig was, ook al openbaarde het defect zich pas later.



Betekent dus (naar mijn persoonlijke mening) dat de Free Record Shop (waar ik de psp gekocht heb) wel met allerlei Algemene Voorwaarden kan komen maar het Consumentenrecht gaat daar dus dik overheen. Je moet je dus niet laten afschepen met een verhaal van : "U moet contact op nemen met Sony" , want dat is simpelweg onzin. Als consument heb je altijd te maken met de verkoper en niet met de fabrikant.

Tevens heb ik nog een telefoonnummer weten te achterhalen van de Free Record Shop waarop je terecht kunt met klachten over filialen en slechte service e.d. Dit nummer heb ik ook gebelt en heb de persoon aan de telefoon de situatie uitgelegd. Hij concludeerde (nadat ik hem erop had gewezen dat ik te maken heb met de verkoper en niet met de fabrikant) ook dat het slechte service was van het desbetreffende filiaal en dat ik als consument volledig gelijk had. Ik vroeg toen : "Ze hebben geen vervangend exemplaar meer, kan ik dan dus mijn geld terugkrijgen ?" waarop de persoon aan de telefoon met JA antwoordde. Toen heeft die man aan de telefoon mij ook nog verteld dat hij direct na ons gesprek contact op zou nemen met het betreffende filiaal en ervoor zou zorgen dat alles in orde kwam. Ik dus helemaal tevreden.

Ik dus weer terug naar de winkel met de hele handel. Kwam ik dezelfde verkoper weer tegen en vertelde hem dat ik contact heb gehad met die zgn "klachtenlijn". Hij zei dat ie ook door die persoon was gebelt en verontschuldigde zich met de volgende reden "Ik heb met mijn clustermanager gebelt en die verteld mij wat ik moest doen enz." Op het moment dat ik weer terug was om geld terug te vragen hadden ze nog niet genoeg in de kassa liggen om mij mee te betalen. Hij verontschuldigde zich nogmaals en verzocht mij vriendelijk om aan het eind van de dag terug te komen en dan het aankoopbedrag weer in ontvangst te nemen. Het was een beetje omslachtig werken allemaal maar uiteindelijk kreeg ik wel de service waar ik als consument recht op had.

Conclusie van dit verhaal : Je kan dingen wel gedaan krijgen maar je moet wel weten wat de rechten zijn van koper/verkoper. Als jij maar bewijzen hebt dat jij in je recht staat dan hebben ze geen poot om op te staan.

ps. Verder heb ik nog nooit problemen gehad met deze winkel. Ik heb er vaak genoeg games en films gekocht en die waren allemaal goed.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Ik denk dat het advies luidt: check voordat je je pinpas door de gleuf trekt eerst het apparaat. Ga niet de winkel uit voor je zeker weet dat je een goede hebt...

Denman
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 aug 2005 19:53

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door Denman »

ik wil m'n geld niet terug maar een nieuwe, dan kan je toch het beste contact opnemen met sonyplaystation dan heb je het snelst een nieuwe in huis, ik vind eigenlijk dat de wet een beetje krom is om de winkelier steeds voor een moeilijke keuze stelt nml: apparaat omruilen klant tevreden en maar zien OF ik het geld terug krijg van mijn leverancier, of de klant doorverwijzen naar de helpdesk van de leverancier die alles zelf het liefst de klacht oplost, en de deskundigheid in huis heeft om te zien of apparaat ook daadwerkelijk stuk is.
Dat is namelijk het grote probleem met de technische apparatuur van tegenwoordig, de winkelier kan zelf nauwelijks meer goed nakijken of iets wel of niet kapot is door welk gebruik dan ook.
Vooraf je aankoop checken is dan ook het beste, en je krijgt dus dan geen verhitte dicussies met de verkoper, is dan niet goed dan koop je hem dus niet, dit is met een psp makkelijk zien, met andere apparaten is het dus niet mogelijk ze in de winkel te testen dan.
De meeste gerenomeerde leverancier willen dit ook juist zelf oplossen en dit niet meer door de verkopers doen, omdat deze ook vaak een oor worden aangenaaid door te weinig TECHNISCHE kennis.
gevolg artikel wordt niet vergoed door leverancier, winkelier moet prijzen opschroeven om artikel terug te verdienen.

Dit is mijn uitspraak en hier moet u het meedoen.

efteling
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2005 09:10

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door efteling »

Aan martinpinkster;

Free Record Shop de schuld geven is hier zeer ongepast. Zij verkopen de PSP maar reparaties kunnen zij niet doen. Een winkelier kan niet door de verpakking zien, of er pixels kapot zijn. Als je 6 of meer dode pixels dan kan men aanspraak doen op de garantie. Die is vastgelegdt door SONY. Momenteel is er een enorm tekort aan PSP's in Nederland. Dus als er een vervanging nodig is, moet men even geduld hebben. Maar er is een programmatje op het internet, om vastgelopen pixels mee op te starten, want die komen ook voor.

Ga naar
http://www.psp-vault.com/Article168.psp
en download het filmpje. Zet dat op de memorystick en speel dat af. Misschien help dat om pixels op te starten.

martinpinkster
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2005 13:04

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door martinpinkster »

Free Record Shop de schuld geven is hier zeer ongepast. Zij verkopen de PSP maar reparaties kunnen zij niet doen. Een winkelier kan niet door de verpakking zien, of er pixels kapot zijn. Als je 6 of meer dode pixels dan kan men aanspraak doen op de garantie. Die is vastgelegdt door SONY. Momenteel is er een enorm tekort aan PSP's in Nederland. Dus als er een vervanging nodig is, moet men even geduld hebben. Maar er is een programmatje op het internet, om vastgelopen pixels mee op te starten, want die komen ook voor.
Ik heb alle respect voor jouw ideeën enz ... maar in het consumentenrecht staat duidelijk vermeld dat je als particulier/consument altijd te maken hebt met de verkopende partij en niet met de fabrikant.

JaFO
Berichten: 241
Lid geworden op: 07 jul 2005 18:54

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door JaFO »

lol ... een 'tekort' ... overal zie ik nog stapels psp's liggen.
Als er een tekort is dan is het een tekort aan units zonder dode pixels.

Ik koop het spul in de winkel. Hoe de winkelier z'n 'schade' vergoed wil hebben is zijn zorg (voor mijn part geeft ie extra korting en verkoopt ie het ding aan iemand die het niet erg vind).
Zo niet ... dan heeft ie pech en koop ik de psp (en bijbehorende spellen *ping* *ping* *ping*) wel ergens waar ze wel weten hoe ze met hun klanten om gaan.

Zorg gewoon dat je in de winkel al mag zien of het ding niet stuk is.
Als ze dat niet willen dan gewoon de volgende winkel op zoeken, totdat je er eentje vind die de klant goede spullen wil leveren.

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Momenteel ben je wel een enorme dweeb als je op dit moment nog zo'n ding koopt zonder hem in de winkel te checken op dode pixels. Het is staat overal op internet en als je *iets* van een sociaal leven hebt is het vast wel eens tussen neus en lippen ter sprake gekomen in je kennissenkring

TheGameMen
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2005 23:10

Re: Playstation PSP

Ongelezen bericht door TheGameMen »

Nogmaals zoals ik in mn eigen topic heb gezegt !:


Ik ben me in het "dode pixel" verhaal gaan verdiepen.

Wat mij opviel was dat er veel meer psp's met dode pixels waren die in Nederland waren gekocht dan direkt uit Japan.
Ik heb namelijk "internetvrienden" in Japan , Amerika en in Nederland met psp's ( Via Forums etc ).

Maar niet elke dode pixel is echt een dode pixel !!!

Ik ben er namelijk achter gekomen dat er ook "Stuck Pixel's" bestaan.
Deze pixels zijn niet echt dood maar zijn tijdens het transport onstaan door het trillen van de auto / boot / vliegtuig en hoe er mee om is gegaan.
Ze zitten zeg maar "vast" ( Stuck = Vast )
98% van deze stuck pixels zijn makkelijk te repareren zonder de PSP eens open te hoeven maken !
De meeste programma's doen snel rode , groene en blauwe plaatjes achter elkaar afwisselen.
Hierdoor willen wel eens stuckpixels weer wakker worden.

De volgende programma's zijn er voor gemaakt;
( Je zet deze foto's / programma's gewoon op de memorystick DUO die bij het ValuePack zat of die je zelf los heb gekocht )

Plaatjes die je zelf snel moet afwisselen ( of de psp laat doen door de snelheid van de slideshow op de psp in te stellen )
http://pspmedia.ign.com/psp/binary/arti ... hecker.zip

Programma's voor de psp die zelf snel de plaatjes doen afwisselen
( LETOP ! Deze programma's werken ALLEEN OP PSP's met firmware 1.0 EN 1.50 , binnenkort worden Firmware 1.51 + 1.52 + 2.0 "gehackt" ( Dit word ook wel downgrading genoemd ) en dan kan dit ook op deze PSP's )
http://files.pspupdates.com/cgi-bin/cfi ... 0,0,21,329
http://files.pspupdates.com/cgi-bin/cfi ... 0,0,21,328

Een video die zelf snel plaatjes doet afwisselen;
http://www.psp-vault.com/modules.php?na ... it&lid=355

Je kunt het altijd proberen , niet geschoten is altijd mis , en het beschadigt je psp niet



Freek

Gesloten