LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 2-jarig abonnement sportschool na 1 jaar opzeggen
-
2-jarig abonnement sportschool na 1 jaar opzeggen
Ongeveer een jaar geleden heb ik een abonnement bij een sportschool afgesloten. Dit blijkt een abonnement voor 2 jaar te zijn, maar ik zou deze liever binnenkort opzeggen, als dat kan. Als ik de algemene voorwaarden van de sportschool lees, lijkt het erop dat ik inderdaad na een jaar kan opzeggen. Klopt dit?
Ik kreeg een beetje korting en hoefde geen inschrijfkosten te betalen. Kan het zijn dat ik dit verschil moet bijbetalen als ik binnen die 2 jaar opzeg?
In de algemene voorwaarden staat dit:
"Artikel 6 Duur en beëindiging
De Ondernemer biedt de Consument ten minste de keuze uit:
- een overeenkomst van 3 maanden of minder en;
- een overeenkomst van langere duur.
Tenzij dit anders is overeengekomen, dient de overeenkomst voor 1 jaar of korter te worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand tegen het einde van de abonnementsduur, een en ander conform lid 4 van dit artikel. Als er niet tijdig wordt opgezegd, dan wordt de overeenkomst na de overeengekomen periode voor onbepaalde tijd vervolgd. Een overeenkomst voor onbepaalde tijd kan te allen tijde worden opgezegd met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel.
Als de overeenkomst wordt gesloten voor een langere duur dan 1 jaar, dan heeft de Consument na 1 jaar de mogelijkheid de overeenkomst op te zeggen met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel.
Tussentijdse opzegging door de Consument is mogelijk indien:
- de Consument een ander woonadres krijgt en het - als gevolg van de toegenomen reistijd
- voor de Consument niet meer mogelijk is om onder redelijke voorwaarden gebruik te maken van de fitnessactiviteiten. Als een andere vestiging van de betreffende onderneming met gelijkwaardige voorziening en serviceniveau op redelijke reistijd van de nieuwe woonplaats is gelegen, dan is van deze situatie geen sprake.
- het voor de Consument als gevolg van een aantoonbare blessure of ziekte onmogelijk is geworden om gedurende de rest van de abonnementsperiode gebruik te maken van de fitnessactiviteiten.
Deze opzegging dient te geschieden met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand tegen het einde van de maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel.
De overeenkomst dient schriftelijk of, indien de overeenkomst digitaal is aangegaan, digitaal of schriftelijk te worden opgezegd.
Bij een opzegging als bedoeld in lid 2 en lid 3 is de Ondernemer gerechtigd om de bijdrage over de verstreken abonnementsperiode te herberekenen op basis van de daadwerkelijk afgenomen periode en de daarbij behorende aantoonbare (hogere) abonnementsbijdrage en/of inschrijfgeld.
Naast de opzegmogelijkheid als bedoeld in lid 3 bestaat er voor de Consument een bevriezingsmogelijkheid. Als de Consument gedurende een periode van langer dan één maand geen gebruik kan maken van de fitnessactiviteiten als gevolg van een aantoonbare blessure of ziekte, dan wordt de contractsperiode aansluitend verlengd met deze periode zonder dat er over deze periode extra abonnementskosten in rekening worden gebracht.
Tussentijdse opzegging door de Ondernemer is met onmiddellijke ingang mogelijk indien:
- de Consument een of meerdere bepalingen van deze voorwaarden of van het toepasselijke (huishoudelijke) reglement schendt, tenzij de schending een tussentijdse beëindiging niet rechtvaardigt of;
- de Consument zich onrechtmatig heeft gedragen jegens de Ondernemer of jegens een contractant van de Ondernemer.
Het resterende abonnementsgeld wordt in deze gevallen terugbetaald onder aftrek van de door de Ondernemer aantoonbaar geleden schade.
Indien de Ondernemer zijn onderneming beëindigt, dan is tussentijdse opzegging door de Ondernemer mogelijk met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. Het resterende abonnementsgeld wordt in dat geval terugbetaald."
Ik kreeg een beetje korting en hoefde geen inschrijfkosten te betalen. Kan het zijn dat ik dit verschil moet bijbetalen als ik binnen die 2 jaar opzeg?
In de algemene voorwaarden staat dit:
"Artikel 6 Duur en beëindiging
De Ondernemer biedt de Consument ten minste de keuze uit:
- een overeenkomst van 3 maanden of minder en;
- een overeenkomst van langere duur.
Tenzij dit anders is overeengekomen, dient de overeenkomst voor 1 jaar of korter te worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand tegen het einde van de abonnementsduur, een en ander conform lid 4 van dit artikel. Als er niet tijdig wordt opgezegd, dan wordt de overeenkomst na de overeengekomen periode voor onbepaalde tijd vervolgd. Een overeenkomst voor onbepaalde tijd kan te allen tijde worden opgezegd met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel.
Als de overeenkomst wordt gesloten voor een langere duur dan 1 jaar, dan heeft de Consument na 1 jaar de mogelijkheid de overeenkomst op te zeggen met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel.
Tussentijdse opzegging door de Consument is mogelijk indien:
- de Consument een ander woonadres krijgt en het - als gevolg van de toegenomen reistijd
- voor de Consument niet meer mogelijk is om onder redelijke voorwaarden gebruik te maken van de fitnessactiviteiten. Als een andere vestiging van de betreffende onderneming met gelijkwaardige voorziening en serviceniveau op redelijke reistijd van de nieuwe woonplaats is gelegen, dan is van deze situatie geen sprake.
- het voor de Consument als gevolg van een aantoonbare blessure of ziekte onmogelijk is geworden om gedurende de rest van de abonnementsperiode gebruik te maken van de fitnessactiviteiten.
Deze opzegging dient te geschieden met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand tegen het einde van de maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel.
De overeenkomst dient schriftelijk of, indien de overeenkomst digitaal is aangegaan, digitaal of schriftelijk te worden opgezegd.
Bij een opzegging als bedoeld in lid 2 en lid 3 is de Ondernemer gerechtigd om de bijdrage over de verstreken abonnementsperiode te herberekenen op basis van de daadwerkelijk afgenomen periode en de daarbij behorende aantoonbare (hogere) abonnementsbijdrage en/of inschrijfgeld.
Naast de opzegmogelijkheid als bedoeld in lid 3 bestaat er voor de Consument een bevriezingsmogelijkheid. Als de Consument gedurende een periode van langer dan één maand geen gebruik kan maken van de fitnessactiviteiten als gevolg van een aantoonbare blessure of ziekte, dan wordt de contractsperiode aansluitend verlengd met deze periode zonder dat er over deze periode extra abonnementskosten in rekening worden gebracht.
Tussentijdse opzegging door de Ondernemer is met onmiddellijke ingang mogelijk indien:
- de Consument een of meerdere bepalingen van deze voorwaarden of van het toepasselijke (huishoudelijke) reglement schendt, tenzij de schending een tussentijdse beëindiging niet rechtvaardigt of;
- de Consument zich onrechtmatig heeft gedragen jegens de Ondernemer of jegens een contractant van de Ondernemer.
Het resterende abonnementsgeld wordt in deze gevallen terugbetaald onder aftrek van de door de Ondernemer aantoonbaar geleden schade.
Indien de Ondernemer zijn onderneming beëindigt, dan is tussentijdse opzegging door de Ondernemer mogelijk met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. Het resterende abonnementsgeld wordt in dat geval terugbetaald."
Re: 2-jarig abonnement sportschool na 1 jaar opzeggen
Er staat dus.
1 jaar tenzij anders overeengekomen. Je ben twee jaar overeengekomen.
Vraag het eens aan de eigenaar van de sportschool
1 jaar tenzij anders overeengekomen. Je ben twee jaar overeengekomen.
Vraag het eens aan de eigenaar van de sportschool
-
De laatste zin van kokka is dus ook mijn gedachte. Ga eerst maar eens in conclaaf met de sportschool. Als je er dan niet uit komt kun je altijd nog eens verder kijken. Wie weet is de opzegging in 5 minuten rond.
-
Nee. De sportschool zegt dat ik pas na die 2 jaar kan opzeggen. Ik vraag me af of dat wel echt zo is.
Tweejarige abo's moeten toch duidelijk voordeel hebben op 1 jarige abo's? En als dat aan de orde is..dan zit je er gewoon twee jaar aan vast. Je hebt zelf getekend, dus ook gelezen.
Exact.wieder schreef:Tweejarige abo's moeten toch duidelijk voordeel hebben op 1 jarige abo's? En als dat aan de orde is..dan zit je er gewoon twee jaar aan vast. Je hebt zelf getekend, dus ook gelezen.
En wanneer je dan met 1 jaar mag opzeggen moet je het voordeel natuurlijk weer inleveren.
Dat lijkt mij toch logisch ?
Inleveren? Is volgens mij niet aan de orde. Of je neemt met je volle verstand een "duur" 1 jarig abo, òf je neemt met je volle verstand het "goedkope" tweejarige abo. Met alle geldende voorwaarden. 1 daarvan is dat je niet zomaar tussentijds kunt opzeggen. Want anders heeft dat tweejarige abo geen nut. Sportscholen hebben sowieso geen nut. Rondje rennen is gratis. En minstens zo gezond...
-
Ik wil geen rondjes rennen. Ik wil krachttraining doen.
Het is meer dat ik blijkbaar enorm naief/dom geweest ben. Ik wist niet eens dat er jaar/2-jaar contracten bestonden bij sportscholen. Ik heb blijkbaar het contract niet goed genoeg gelezen voordat ik tekende. Het is toen ook niet tegen mij gezegd dat het om een 2-jarig contract ging. "Goedkoop" is het ook niet. Het enige voordeel dat ik kreeg, was dat ik geen inschrijfkosten hoefde te betalen.wieder schreef:Tweejarige abo's moeten toch duidelijk voordeel hebben op 1 jarige abo's? En als dat aan de orde is..dan zit je er gewoon twee jaar aan vast. Je hebt zelf getekend, dus ook gelezen.
Ja. Zeg wel schriftelijk op.Fitforlife schreef:Ongeveer een jaar geleden heb ik een abonnement bij een sportschool afgesloten. Dit blijkt een abonnement voor 2 jaar te zijn, maar ik zou deze liever binnenkort opzeggen, als dat kan. Als ik de algemene voorwaarden van de sportschool lees, lijkt het erop dat ik inderdaad na een jaar kan opzeggen. Klopt dit?
AV schreef:Als de overeenkomst wordt gesloten voor een langere duur dan 1 jaar, dan heeft de Consument na 1 jaar de mogelijkheid de overeenkomst op te zeggen met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel.
Ja.Fitforlife schreef:Ik kreeg een beetje korting en hoefde geen inschrijfkosten te betalen. Kan het zijn dat ik dit verschil moet bijbetalen als ik binnen die 2 jaar opzeg?
Deze constructie zal vast als gevolg van het volgende zijn opgenomen:AV schreef:Bij een opzegging als bedoeld in lid 2 en lid 3 is de Ondernemer gerechtigd om de bijdrage over de verstreken abonnementsperiode te herberekenen op basis van de daadwerkelijk afgenomen periode en de daarbij behorende aantoonbare (hogere) abonnementsbijdrage en/of inschrijfgeld.
art. 6:237 aanhef en onder k BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat voor een overeenkomst als bedoeld in artikel 236 onder j of p respectievelijk q een duur bepaalt van meer dan een jaar, tenzij de wederpartij na een jaar de bevoegdheid heeft de overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand;
Draai het eens om: je hebt een tweejarig contract bij een werkgever en die werkgever wil het contract na 1 jaar stoppen. Wat doe jij dan?