LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] extra kosten bij automatische incasso

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
colabi

extra kosten bij automatische incasso

Ongelezen bericht door colabi »

ik heb een fitness abonnement van 9,95 per maand bij fitness first te Rotterdam, ik betaal per maand per automatische incasso, nu houd de sportschool ook nog 2,50 incasso kosten per maand af, dus zo komt mijn abonnement per maand op een bedrag van 12,45. mijn vraag is mag je bij automatische incasso nogmaals extra kosten rekenen!

sephora30

Re: extra kosten bij automatische incasso

Ongelezen bericht door sephora30 »

Zijn die kosten niet omdat je per maand betaald? Ik heb dat nl ook bij Fit For Free. Het kost 9,95 per maand, maar als je ook daadwerkelijk per maand (dus niet per jaar ) betaald dan komt er een euro per maand bovenop.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

colabi schreef:ik heb een fitness abonnement van 9,95 per maand bij fitness first te Rotterdam, ik betaal per maand per automatische incasso, nu houd de sportschool ook nog 2,50 incasso kosten per maand af, dus zo komt mijn abonnement per maand op een bedrag van 12,45. mijn vraag is mag je bij automatische incasso nogmaals extra kosten rekenen!
Inderdaad raar, vooral gezien automatisch incasso de goedkoopste manier van geld ontvangen is voor een bedrijf. Maar inderdaad zoals aangegeven, is dat niet vanwege de termijn die u betaald? Hoewel ik 2,50 wel erg veel extra vind om per maand te betalen.

Ik neem aan dat u deze vraag ook al bij de sportschool heeft neergelegd, hoe dit kan?

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Belachelijk dat u 2,50 per maandelijkse automatische incasso extra moet betalen. Lijkt me ook niet deugen omdat dit soort abonnementen, sinds de ' wet van dam' maandelijks opzegbaar zijn (opzegtermijn van 1 maand)
Zie link en lees ALLES even heel goed door, uw sportschool wordt daarin nml ook genoemd.
http://www.martijnvandam.com/vraag_en_a ... tml?id=196

Hebt u van de sportschool algemene voorwaarden gekregen, staat daar hierover iets vermeld? Wke kotivatie geeft de sportschool zelf om, ondanks dat u middels automatische incasso betaald, toch 2,50 extra per maand moet betalen? Hier ben ik nml reuze benieuwd naar.
Als mijn sportschool dit soort praktijken er op na houdt dan wist ik het wel..... Wegwezen en wel een beetje héél vlug. Er zijn tal van andere prima sportscholen. Ook in uw stad.

sonja1977

Ongelezen bericht door sonja1977 »

Ik heb hetzelfde bij The Fitnessclub Rotterdam. Ze maken overal reclame dat het abonnement € 19,95 is, maar er komt verplicht € 2,50 aan incasso per maand bij. Dat was voorheen al € 1,-. Een andere keus om te betalen en deze kosten te vermijden is er niet. Naar mijn idee is het oneerlijke reclame.
Ik heb navraag gedaan en de reden was dat zij ook extra kosten maken doordat ze tegen goedkoop tarief een personal trainer aanbieden (wil ik niet), gratis sportdrank hebben (wil ik niet) en de groepslessen nog altijd "gratis" aanbieden (ja daar heb ik een abonnement voor).
In eerste instantie wilde ik ook opzeggen, maar ondanks dat ik niet van dergelijke praktijken houd, snijd ik mezelf in de vingers wanneer ik opzeg. Het abonnement is nog altijd goedkoper dan elders, de les vind ik leuk en het is voor mij goed te bereiken, dus laat ik het maar zo.
Wel ben ik erg benieuwd wat hier verder nog geschreven wordt en wie weet ga ik er toch nog iets mee doen. Wel heel bijzonder dat dit topic gestart is over de andere goedkope sportschool in Rotterdam. Is dit dan onderling afgesproken o.i.d.?

berndv

sonja1977 schreef:Ze maken overal reclame dat het abonnement € 19,95 is, maar er komt verplicht € 2,50 aan incasso per maand bij.
Als er op geen enkele manier de daadwerkelijke prijs betaald kan worden, is dit misleidende reclame. Als bijvoorbeeld bij betaling per jaar wel dat bedrag kan worden, is het vervelend, maar niet direct misleidend.
sonja1977 schreef: Ik heb navraag gedaan en de reden was dat zij ook extra kosten maken doordat ze tegen goedkoop tarief een personal trainer aanbieden (wil ik niet), gratis sportdrank hebben (wil ik niet) en de groepslessen nog altijd "gratis" aanbieden
Als die 2,50 is voor meer inkomsten, moeten ze dit ook zo communiceren. Je abonnement betaal je voor de diensten die je afneemt, die 2,50 wordt aangemerkt als incassokosten, niet als abonnementsgeld. Dan moeten ze gewoon de eerlijke prijs communiceren.

berndv

Leesvoer:
http://blog.iusmentis.com/2009/08/31/ko ... bezwarend/
Stad duidelijk in dat de rechter de kosten voor een betaalwijze, acceptgiro in dit geval, onredelijk bezwarend vind en dat dergelijke kosten voor de schuldeiser zijn onder het kopje bedrijfskosten.

In de wereld van energieleveranciers zijn wel weer andere regels:
http://www.gaslicht.com/nieuws/extra-ko ... staan.aspx
Maar daar wordt vermeld wat ik al eerder stelde, dat er wel een mogelijkheid moet zijn om op andere wijze, zonder die kosten te betalen. Als deze kosten voor iede lid hetzelfde zijn, vallen ze onder bedrijfskosten, en moeten ze andere prijzen gaan hanteren en dit daarin verwerken. Dat zou kunnen door een directe verhoging(recht van opzeggen bestaande contracten), of geldend voor alle nieuwe overeenkomsten.

sonja1977

Ongelezen bericht door sonja1977 »

Onderstaande informatie staat op hun site. Ik denk dat beide sportscholen (Fitness First en Fitnessclub) dezelfde werkwijze en tarieven hebben. Alleen heeft TS waarschijnlijk een daluren abonnement.
Een andere betalingswijze is er dus niet. En ja; opzeggen is een mogelijkheid. Maar ik denk dat beide sportscholen goed weten dat ze ondanks misleidende prijzen alsnog een stuk goedkoper zijn dan bijv. een David Lloyd.

Sport op één vestiging
Daluren € 9.95 per maand (iedere dag v.a. opening tot 17.00 uur)
Onbeperkt € 19,95 per maand
Al onze abonnementen zijn op jaarbasis.

Bij alle abonnementen bedragen de inschrijfkosten éénmalig € 25,-.
In het inschrijfgeld zit de toegangspas inbegrepen.

De betalingstermijn is maandelijks. Indien je hiervan wilt afwijken kan je dit aangeven bij de receptie.
Per incasso wordt er € 2,50 in rekening gebracht.

evaikke

Ongelezen bericht door evaikke »

ik zit zelf ook bij fitnessclub en vroeg me ook al af waarom die 2,50 ineens word afgeschreven. Een paar maanden geleden was dit 1 euro en daarvoor zelfs 0 euro.

Toch gek, want na navraag bleek de enige andere manier van betalen de resterende termijn van het eerste jaar in eenmaal te betalen. Helaas wist de mevrouw mij niet te vertellen hoeveel dat was, daarvoor moet ik contact opnemen met het hoofdkantoor (die alleen per email te bereiken is).

Ga nu toch maar eens een mailtje sturen om te vragen waarom we die 2,50 betalen.

Gesloten