De sportschool kan de vernietiging niet tegen houden met dit argument. De sportschool kan wel een beroep doen op de ongerechtvaardigde verrijking. Daarvoor gelden vijf criteria (verarming, verrijking, causaal verband tussen verarming en verrijking, de ongerechtvaardigheid van de verrijking en mate waarin rekening met betaling moest worden gehouden) en zal inhouden dat niet de contractuele vergoeding betaald zal moeten worden, maar een lager bedrag. Als er geen verarming is, dan hoeft er niets betaald te worden.tttlocke schreef:Stel jouw advies wordt gevolgd door TS: de stilzwijgende verlenging wordt vernietigd en er wordt geclaimd dat moeder jarenlang onverschuldigd haar abonnementsgeld betaald heeft. 'Kunnen we even vangen'? De sportschool weigert te betalen. betwist het op deze gronden vernietigbaar zijn van de verlenging en daarmee van het niet bestaan van de overeenkomst, en, heel belangrijk, wijst erop dat moeder jarenlang is komen sporten en dat gebruik maken van de faciliteiten linksom of rechtsom betekent: betalen!
Ik vind het niet mijn plaats om te bepalen wat TS wel of niet zou moeten doen. En ik vind het onjuist om een juridische inschatting (want het is geen advies om op een bepaalde manier te handelen) te laten afhangen wat de "adviesgever" vind dat TS moet doen. Iedereen hier mag zijn eigen mening vormen over of dit wel of niet niet waard is om mee aan de gang te gaan, maar als dat bepalend is voor het antwoord of TS geen rechten heeft of geen kans van slagen heeft, dan keur ik dat af, simpelweg om dit onzuiver gedrag is. Ik vind ook het gebruik termen "rechtsfetisjist" en "ontwijken" onzuivere manier van discussiëren. Het is eigenlijk een vorm van emotionele chantage, omdat je een ander negatief bejegent, als je niet het antwoord krijgt dat je graag wilt krijgen.tttlocke schreef:Ik weet ook dat een rechtsfetisjist deze vraag zal ontwijken en zal zwijgen of zal antwoorden in de trant van 'TS kan zelf wel haar afweging maken'.
Ik geef hier met enige regelmaat aan dat een rechtsgang met de nodige inspanning en kosten gemoeid gaat en dat je de kosten van juridische vertegenwoordigen niet volledig worden vergoed, dus wat wil je nog meer. Overigens kan TS wel voor haar moeder optreden en daar van de tegenpartij een vergoeding voor krijgen bij winst, maar dat ter zijde.
Dat is een voorbeeld waarbij betaling gevorderd kan worden op basis van een overeenkomst en kan daarom niet als passende vergelijking worden aangehaald.Leo The Emperor schreef:Een mevrouw gaat uit eten in een restaurant.
Klant krijg energie van EnergieDirect.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 009:BJ7060
Je roept maar wat. Dat kan dus wel.Leo The Emperor schreef:Dit kan dus niet in onze rechtspraak (...)
Dat kan heel goed. Een rechtbank zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een stilzwijgende verlenging na 1 december 2011 vernietigen, omdat vanaf die datum de stilzwijgende verlening op de zwarte lijst staat (art. 6:236 aanhef en onder p BW). In het taal gebruik wordt de stilzwijgende omzetting ook wel stilzwijgende verlening genoemd (niet echt handig om dezelfde benaming voor twee verschillende concepten te gebruiken). De stilzwijgende omzetting is onder voorwaarden wel toegestaan.Leo The Emperor schreef:Analoog geldt hier ,als de de moeder van TS wel jarenlang heeft gefitnesst kan ze niet meer klagen dat het abonnement op een eerder tijdstip stilzwijgend is verlengd.