LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat zijn mijn rechten? Help!

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
Nicky_The

Wat zijn mijn rechten? Help!

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Sinds een paar maanden heb ik me ingeschreven voor medische fitness. Het kost een hoop geld (zeker gezien de staat van het gebouw), maar het is me alles waard.

De eerste 2 maanden incl. inschrijfgeld heb ik in 1x contant voldaan. Dit zou een proef periode zijn.

Nog voor het einde van de proefperiode teken en betaal ik voor een heel jaar (flink bedrag!) omdat ik dan 5% korting zou krijgen.

Een week later (nog in de proefperiode) wil het hekje niet open. Ik meld me bij de balie en wordt behandeld als een wanbetaler omdat er nog 15 euro open zou staan. Dit zou het inschrijfgeld zijn, wat ik dus bij de proefperiode al betaald had, maar eigenlijk pas bij de 2e betaling had moeten betalen.

Men bijt zich vast in hun computer systeem, waarin staat dat ik die 15 euro niet betaald zou hebben. Tot ik die 15 euro voldaan heb, mag ik niet naar binnen.
Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat ik die 15 euro contant voldaan heb, dus wat moet ik nu?

Nu was ik het zat en heb voorgesteld dat ik nogmaals die 15 euro betaal, maar dan wel een factuur van 30 euro wil (aangezien ik dat dan betaald heb) en een schrijven waar heel duidelijk in vermeld staat dat ik tot 1 november 2013 onbeperkt aan de slag mag zonder extra kosten. Dit omdat er nu tot 3 keer aan toe extra kosten gekomen zijn, terwijl mij verteld was dat dit niet zo zou zijn.
Men is duidelijk niet van plan om een factuur van 30 euro op te maken en om een brief op te stellen.

Ook ben ik erachter gekomen dat ze bij de 2e betaling voor 12 maanden gerekend hebben, terwijl de 2 maanden proefperiode er vanaf getrokken zou worden. Ik heb dus voor 2 maanden extra betaald. Op zich geen punt, als ik maar zwart op wit krijg dat ik tot 1 november 2013 ALLES betaald heb..

Wat zijn nu mijn rechten? Wat zijn hun plichten?

alfatrion

Re: Wat zijn mijn rechten? Help!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als je een bedrag betaald dan heb je recht op een kwitantie. Hiermee kun je bewijzen welk bedrag je hebt bewezen. Persoonlijk zou ik nu de vijftien euro betalen. Een factuur dat je dertig euro hebt betaald zul je niet krijgen.

Schuldenaar en schuldeiser moeten zich tegen over elkaar redelijk gedragen. Naar mijn mening heeft de sportschool zich onredelijk gedragen door je de toegang te weigeren wegens een kleine achterstand. En heb je daarom recht op een schadevergoeding. (Ze zullen dat uiteraard niet met me eens zijn.)

Zijn er algemene voorwaarden van toepassing? Zo ja, hoe ben je hierop gewezen? En wat staat hier in over welke partij als eerste moet presteren?
Nicky_The schreef:Ook ben ik erachter gekomen dat ze bij de 2e betaling voor 12 maanden gerekend hebben, terwijl de 2 maanden proefperiode er vanaf getrokken zou worden. Ik heb dus voor 2 maanden extra betaald. Op zich geen punt, als ik maar zwart op wit krijg dat ik tot 1 november 2013 ALLES betaald heb..
Dat zou ik niet doen. Als je hier zeker van bent, dan heb je teveel betaald. Dit betekent dat de 15 euro op die manier al betaald hebt en ze jouw dus sowieso ten onrechte hebben geweigerd. Het bedrag dat overblijft na verrekening moet je terug ontvangen. En dan heb je nog recht op een schadevergoeding over de periode dat je geen gebruik van de sportschool hebt kunnen maken.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

De verkoper is alleen verplicht een kwitantie op te maken als je daar zelf om hebt gevraagd. Als je een niet contante rekening hebt voldaan is het bankafschrift al voldoende bewijs voor de rechter.

Nicky_The

alfatrion schreef:Als je een bedrag betaald dan heb je recht op een kwitantie. Hiermee kun je bewijzen welk bedrag je hebt bewezen. Persoonlijk zou ik nu de vijftien euro betalen. Een factuur dat je dertig euro hebt betaald zul je niet krijgen.

Schuldenaar en schuldeiser moeten zich tegen over elkaar redelijk gedragen. Naar mijn mening heeft de sportschool zich onredelijk gedragen door je de toegang te weigeren wegens een kleine achterstand. En heb je daarom recht op een schadevergoeding. (Ze zullen dat uiteraard niet met me eens zijn.)

Zijn er algemene voorwaarden van toepassing? Zo ja, hoe ben je hierop gewezen? En wat staat hier in over welke partij als eerste moet presteren?
Nicky_The schreef:Ook ben ik erachter gekomen dat ze bij de 2e betaling voor 12 maanden gerekend hebben, terwijl de 2 maanden proefperiode er vanaf getrokken zou worden. Ik heb dus voor 2 maanden extra betaald. Op zich geen punt, als ik maar zwart op wit krijg dat ik tot 1 november 2013 ALLES betaald heb..
Dat zou ik niet doen. Als je hier zeker van bent, dan heb je teveel betaald. Dit betekent dat de 15 euro op die manier al betaald hebt en ze jouw dus sowieso ten onrechte hebben geweigerd. Het bedrag dat overblijft na verrekening moet je terug ontvangen. En dan heb je nog recht op een schadevergoeding over de periode dat je geen gebruik van de sportschool hebt kunnen maken.
Ik heb een informatie boekwerk mee gekregen voor de start van de proefperiode. Deze heb ik aandachtig gelezen, maar stond alleen maar info in over hoe die proefperiode werkt en dat je na die periode 11 maanden zou betalen voor een jaar abonnement. Meer was er niet te vinden.
Nu blijkt er achterop 1 van de inschrijvingsformulieren wat voorwaarden te staan. Hier ben ik nooit op gewezen en staat ook niet een oplossing voor dit probleem omschreven. Ik keek er net toevallig op toen ik dit document inscande als bijlage van een mail.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

olaf79 schreef:De verkoper is alleen verplicht een kwitantie op te maken als je daar zelf om hebt gevraagd. Als je een niet contante rekening hebt voldaan is het bankafschrift al voldoende bewijs voor de rechter.
Artikel 6:48 lid 1 BW schreef:De schuldeiser is verplicht voor iedere voldoening een kwitantie af te geven, tenzij uit overeenkomst, gewoonte of billijkheid anders voortvloeit.
Ik maak hieruit op dat de verkoper verplicht is om een kwitantie af te geven. Hiervan kan uiteraard in algemene voorwaarden worden afgeweken maar als dat toch een slechtere bewijspositie van de tegenpartij leidt dan is dat m.i. onredelijk bezwarend.

Nicky_The

Ik ga eindelijk een gesprek krijgen met hogere hand, dus ik ben benieuwd.. Al is het alleen maar een excuus, vind ik ook prima. Ik voel me nu gewoon niet thuis omdat zij alles aangrijpen om hun gelijk te halen.

Ze beweren standaard procedures voor betalingen te hebben en daarom kan het niet zo zijn dat ik dat inschrijfgeld al betaald heb bij de eerste periode, want dit moet bij de 2e periode.
Maar:
- Waarom krijg ik dan na de 2e periode inschrijf kosten?
- Waarom betaal ik dan 12 maanden, terwijl ik zwart op wit heb dat dat 11 maanden zou zijn?
- Waarom moet ik dan betalen voor een hartslagmeter, terwijl mij eerder verteld is dat die te leen zou zijn en dus bij het abonnement inbegrepen zou zitten?

Denk dat ik hun stelling daar aardig mee onderuit haal..

Gesloten